Auteur Topic: Gerhardstein  (gelezen 53212 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2014, 10:54:06 »
Beste Modelspoorvrienden,

Nog enkele weken en dan kan ik starten met de bouw van Gerhardstein oftewel mijn modelspoortafel. Vanuit de diverse kasten en ruimtes heb ik gisteren e.e.a. al opgezocht. De dozen op de foto bevatten voor 90% scenery spullen. Links in de plastic zakken de al op maat gezaagde staanders. De drie verhuisdozen helemaal rechts zijn de huisjes, het station en de fabrieken.



Wordt vervolgd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2014, 11:10:59 »
Ha die Johan ... gaat het dan eindelijk gebeuren? Ben je helemaal klaar in het huis van je zoon? Zelfs de stapel dozen ziet er bij jou al netjes uit. Wat moet dat niet worden als je eenmaal aan je treinbaan gaat beginnen. ;D
Succes man ... ik ben zeer benieuwd en blijf je zeker volgen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2014, 11:17:15 »
Ha die Johan ... gaat het dan eindelijk gebeuren? Ben je helemaal klaar in het huis van je zoon?
Nee, nog niet helemaal, maar het eind komt in zicht althans voor mijzelf. Jaap heeft nog wel het e.e.a. te doen pffff.

Zelfs de stapel dozen ziet er bij jou al netjes uit. Wat moet dat niet worden als je eenmaal aan je treinbaan gaat beginnen. ;D
Dat zou ik maar niet te hard roepen! Durf haast jouw topic niet meer te openen!  ;) Je legt de lat wel bijzonder hoog voor alle mede forumgenoten  ;D

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2014, 12:17:50 »
Ha die Johan ... gaat het dan eindelijk gebeuren? Ben je helemaal klaar in het huis van je zoon?
Nee, nog niet helemaal, maar het eind komt in zicht althans voor mijzelf. Jaap heeft nog wel het e.e.a. te doen pffff.

Veel succes dan het laatste stukje. ;)


Zelfs de stapel dozen ziet er bij jou al netjes uit. Wat moet dat niet worden als je eenmaal aan je treinbaan gaat beginnen. ;D
Dat zou ik maar niet te hard roepen! Durf haast jouw topic niet meer te openen!  ;) Je legt de lat wel bijzonder hoog voor alle mede forumgenoten  ;D

Ik leg helemaal nergens een lat Johan. Ieder moet lekker zijn ding doen naar eigen kunnen. Als je er zelf maar tevreden mee bent is het goed. ;)
Ennuh ... bij mij gaat er ook regelmatig wat fout of niet naar mijn zin hoor. Ik ben nu ook weer aan een miniprojectje bezig waarvan ik niet weet of het wat gaat worden. We zien wel. :P

Voorlopig kan jij nu ook eindelijk aan de slag. Je hebt er lang genoeg op moeten wachten.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2014, 12:28:59 »
Beste Johan,
Ben blij dat je weer bijna aan de bak kunt. Niet alleen voor jou, maar voor ons allemaal. Ben wel razend nieuwsgierig wat er allemaal in die dozen zit.

Durf haast jouw topic niet meer te openen!  ;) Je legt de lat wel bijzonder hoog voor alle mede forumgenoten  ;D
Pierre is een gevalletje apart, daar moet je je écht niet aan storen en gewoon lekker (schouderophalend) je eigen ding doen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2014, 12:59:29 »
Beste Johan,
Ben blij dat je weer bijna aan de bak kunt. Niet alleen voor jou, maar voor ons allemaal. Ben wel razend nieuwsgierig wat er allemaal in die dozen zit.

Beste Wim,

Ik kan twee dingen doen of zeggen: je ziet binnen nu en drie jaar wat er in die dozen zit of ik kan proberen enigszins aan te geven wat er in zit. Laat ik het laatste maar doen anders blijf je de eerstkomende jaren maar vragen stellen hierover.  :P

Rechtse rij: 3 verhuisdozen vol met huisjes, een station en een aantal fabrieken (zie dit topic)
Tweede rij van rechts:
onderste verhuisdoos: draden, paar trafo’s, bindruggen etc.
bovenste verhuisdoos: marklin rails
een zestal sorteerdozen met weerstanden etc. – een keer gratis gekregen.
Derde rij van rechts: 2 dozen met Marklin rails / wissels
Vierde rij van rechts: dozen met groen ( gras, foliage, vlokken etc)
Vijfde rij van rechts: dozen met groen, een doos met Marklin wissels en bindruggen
Zesde rij van rechts: dozen met groen (gras, foliage, vlokken, gekleurd zaagsel, ijslandmos), kolen heggen etc.
Dan vervolgens 3 zakken met totaal 36 staanders en 2 plastictassen vol met blokjes (de blokjes zijn overgebleven van mijn laatste treinbaan (1996).

Wat je natuurlijk mist is een hoeveelheid Marklin (8 verhuisdozen) welke op dit moment op een andere slaapkamer staan en dan nog een grote hoeveelheid Marklin en scenery materiaal (klein spul en preisers) wat nog in de kast staat.

Tot zover een kleine toelichting wat er in de dozen zit!  8)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2014, 13:21:11 »
Klinkt allemaal erg hoopvol en ik ga je de komende jaren volgen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2014, 13:27:23 »
Klinkt allemaal erg hoopvol en ik ga je de komende jaren volgen.  :)

En daar sluit ik me helemaal bij aan. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2014, 19:32:11 »
Beste Forumgenoten,

Hierbij een update. Ja, de voortgang  gaat niet bijster snel! En let vooral niet op de puinzooi onder en naast het frame.

Allereerst de “bedieningslocatie”


Het linker deel van de tafel; aan de achterzijde van de linker lat heb ik al een deel ringleiding aangelegd voor zowel de wisselstroom trafo’s van Marklin alsmede voor de gelijkstroomtrafo.


Het rechterdeel van de tafel; rechtsvoor komen ook nog een paar trafo’s.


Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Gerhardstein
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2014, 19:51:01 »
De basis is er Johan. De rest komt vanzelf wel. en rotzooi?? waar. Dan heb je het rondom mijn baan nog niet gezien.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2014, 20:09:35 »
Hahahahahaha rotzooi zegt die dan, kijk later maar als ik foto's ga plaatsen dan mag ik eerst wel even foto sjoepen( ken ik ook al niet ) om de rotzooi van de foto af te krijgen, ik krijg het nog niet enes zo opgeruimt als jou rotzooi hoor.

Maar ga vooraldoor met rotzooi posten hier :D :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2014, 20:25:09 »
...rotzooi?
Ik wilde dat mijn kamer er zo uitzag...
We kunnen wel een fotowedstrijd doen: "Wie heeft de grootste teringzooi!"
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2014, 21:13:17 »
Ha Johan .. goed te horen/zien dat je aardig bent opgeschoten met je baan. Zoals de anderen al verbaast waren oven de rotzooi onder en naast je baan heb ik hier ook zeer grote bedenkingen over. :o  Bij mij is het ook nog nooit zo schoon geweest. Het ziet er goed uit man. Gaat het een open frame constructie worden of leg je platen over het lattenframe?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2014, 21:23:13 »
Allen,

Dank voor de reacties; ik hoef me dus niet te schamen voor de rommel!  ;)

Gaat het een open frame constructie worden of leg je platen over het lattenframe?

De treinbaan wordt 3 lagen, bij de 2 onderste worden de platen alleen aan de rand van de baan gelegd zodat ik de bedrading bij de bovenste plaat goed kan aanleggen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2014, 22:55:25 »
Dat lijkt me duidelijk Johan ... succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2014, 17:10:26 »
Beste Forumgenoten,

Kleine update m.b.t. de vorderingen. Als de platen op het onderstel gelegd worden kan ik praktisch niet meer bij de trafo’s. In het kader hiervan heb ik aan de achterzijde bij de trafo’s een plank bevestigd waarop het “moederbord” voor de linkerzijde van de baan zit. Hieronder een tweetal foto’s.





De eerste platen zijn op maat gezaagd.


Op bovenstaande foto zie je rechts bij één van de staanders een blauwe trafo staan. De blauwe trafo mag ik niet gebruiken om te schakelen vanwege de decorder. Waarvoor gebruik ze wel? Uiteraard voor verlichting maar ook als onder de bovenste plaat iets fout gegaan is (loc ontspoord o.i.d.) dan hoef ik niet van onder de baan om te controleren of de loc weer goed staat maar kan ik met deze trafo de loc weer laten rijden.

Tevens zie je dat de massa draden (afkomstig van de ringleiding) bij elke staander bevestigd zijn aan kroonsteentjes.





Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2014, 17:36:20 »
Nou Johan, dat ziet er strak uit. Ik ben er van overtuigd dat netjes werken het aantal storingen tot een absoluut minimum beperkt.
Mooi gedaan!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Gerhardstein
« Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2014, 20:17:22 »
Leuk om weer een kleine update van je baan te zien.
Het is in het begin heel precies werken om later geen problemen te krijgen.
Je merkt dit dit niet jouw eerste baan is. Je gaat heel gestructureerd aan het werk en het een en ander is goed doordacht.
Ik blijf je volgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2014, 22:44:59 »
Goed weer vorderingen aan je baan te zien Johan. Netjes gewerkt man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2014, 06:46:54 »
Allen,

Dank voor de reacties!

Je merkt dit dit niet jouw eerste baan is.

Dat klopt Roel - het is mijn derde baan!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2014, 21:00:27 »
Beste Forumgenoten,

Dit keer een “mega” update d.w.z. ik heb regelmatig slechts kleine momentjes aan de baan kunnen werken door de thuissituatie welke nog steeds veel aandacht vraagt.


Allereerst het draadknooppunt rechts. Ter rechterzijde 5 servoswitches.



Een foto van de platen welke net gezaagd zijn en nog los liggen.



Werkt geluidisolatie? Ik had hier nog geen ervaring mee dus eerst maar eens uitgeprobeerd. Mijn eigen mening gevormd en vervolgens mijn oudste zoon Jaap laten luisteren. Conclusie, ja ik ga deze isolatie gebruiken!



Start met het plaatsen van de draadeinden om de helling te maken.



Een foto van de baan linksachter. Je ziet dat de plaat onder de boog op een aantal plaatsen is ingezaagd om de plaat enigszins de kunnen vervormen.



De eerste testrit met losse loc van de helling. De helling is ca. 3,5%. Achter de loc zie je een blokje staan, daarop komt de plaat voor de volgende laag. Dus controle of de loc onder de bovenzijde van het blokje blijft.



Een overzichtsfoto van het rechter deel en een stukje van het linkerdeel.



Is de helling wel stevig genoeg? Mijn oudste zoon gevraagd of hij de Mannesmann set ter beschikking wilde stellen. Deze set (lees de buizen zijn loodzwaar) heb ik dus gebruikt om te kijken of een zware trein zonder problemen de helling kon nemen. Conclusie: geen probleem.  ;)


Wordt vervolgd……..

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2014, 21:18:11 »
Wauw ... Lekker opgeschoten Johan. Jij maakt meters. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2014, 11:57:49 »
Knap, oerdegelijk vakwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Gerhardstein
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2014, 14:11:51 »
Leuke foto's van de vorderingen van je baan, Johan.
Inderdaad een mega-update deze keer, maar geeft wel een goed beeld van wat er in de 'kleine' momentjes is klaargespeeld.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.