Auteur Topic: Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan  (gelezen 9796 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Gepost op: 8 juli 2011, 20:20:56 »
Beste forumgenoten,

INLEIDING
Aangestoken door het virus wat Riny heeft verspreid, ben ik zelf ook aan de slag gegaan met de ESU Servo Switch. Alleen 1 verschil: Riny spoort digitaal en ikzelf analoog kortom een verschil qua gebruik van de ESU Servo Switch. Met dank aan Riny welke mij met een paar zaken heeft ondersteund. Hieronder het verhaal waarbij ik een aantal schema's uit de handleiding heb gebruikt om e.e.a. te verduidelijken!

TRAFO
Qua stroomvoorziening heb ik een gelijkstroom trafo gebruikt met maximaal 18 volt (bijvoorbeeld Conrad 404288). Conform onderstaand schema is de rode draad van de trafo aangesloten op PwA en de bruine draad op PwB.


Afbeelding = ? Esu.eu

SERVO?S
Voor het bevestigen van de hefboompjes aan de servo?s wil ik verwijzen naar dit draadje. Vervolgens heb ik de servo?s aangesloten op de Switch conform onderstaand schema (ik gebruik de TopLine mini ? servo Y3009).


Afbeelding = ? Esu.eu



SCHAKELAAR
Daarna heb ik de schakelaars (NC = No contact, een moment-druk-schakelaar) aangesloten conform onderstaand schema. Let op, de schakelaar niet ingedrukt houden; even indrukken is voldoende om de servo te activeren!


Afbeelding = ? Esu.eu




De schakelaar verbonden aan de insteekbus met kabel (zoals hieronder weergegeven)

Er zijn een paar mogelijkheden om de schakelaars aan te sluiten op de ESU Servo Switch. Ik heb bij Conrad een tweetal onderdelen gekocht welke gebruikt kunnen worden.



Beide afbeeldingen = ? Conrad Electronics

Hieronder de foto?s van de onderdelen ? ik had gehoopt de buslijst 741160 te kunnen delen maar dat is niet mogelijk! Indien je deze gebruikt, moet je wel na het solderen van de draad krimpkous gebruiken!



FOTO?S
Hieronder foto?s van het geheel:






FILM
Zal ik morgen plaatsen!

SERVO KOPPELEN AAN
De volgende stap is het koppelen van de servo?s aan ? (moet ik nog bepalen, heb wel een paar idee?n).

AFSTELLEN SERVO
Voor wat betreft het afstellen van de servo?s zal ik gebruik maken van de laatste 2 pagina?s van de Nederlandse handleiding van ESU Servo Switch. Daarvoor moeten ook we onderstaand schema gebruiken.


Afbeelding = ? Esu.eu

Wordt vervolgd met mijn ervaringen qua het afstellen van de servo?s.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2011, 08:24:06 »
Mijn eerste filmpje op www - moet dus meer licht gebruiken!

Geen brandweer nodig gehad en een zichtbaar werkende servo! 



Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2011, 09:01:21 »
Beste Johan,

Dat heb je mooi voor elkaar en mag je hiermee trots op jezelf (en je zoon) zijn met het bereikte resultaat.
Ondank dat ik digitaal spoor (persoonlijk spoor ik helemaal niet) zal deze bijdragen, betreffende het analoge gedeelte, met open armen ontvangen worden door de mede collega analoge modelspoorders.
Persoonlijk blijf ik zelf het analoge deel interessant vinden en zal het ook zeker blijven volgen.
Uiteindelijk dient op een digitale modelbaan niet alles digitaal te functioneren en via besturingssoftware, waar blijft anders het "speeleffect" welke toch, n.m.i. aanwezig dient te blijven.
Dus jouw/jullie bijdragen kan ook voor de digitale rijders een welkome bijdragen zijn.

Succes met de verder ontdekkingsreis en ben benieuwd wat er nog komen gaat.

P.s. Analoog of digitaal? Lekker belangrijk, wij zijn met modelspoorweg hobby bezig en dat is waar het uiteindelijk omdraait.


Piet

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2011, 09:20:48 »
Dat ziet er prima uit Johan, leuk hoor dat deze techniek ook in analoog bedrijf te gebruiken is.
Kun je mooi geleidelijk aan omschakelen.

Ik heb nog wel een puntje van aandacht:
De solderingen van de momentschakelaars op het bedienings paneel, hebben het uitelijk van "koude lassen", dat betekent dat het soldeer niet goed gevloeid heeft.
Dat komt zeer waarschijnlijk door te kort verwarmen.
Een goede las moet glimmen en mag niet dof zijn.
Op den duur zal dit loslaten.

Dat nog een opmerking over de gebruikte trafo.
TRAFO
Qua stroomvoorziening heb ik een gelijkstroom trafo gebruikt met maximaal 18 volt (bijvoorbeeld Conrad 404288).
Gelijkstoom trafo's bestaan niet, dat zijn dan gelijkstroom voedingen, een trafo is altijd een wisselstroom trafo.
Zo ook deze Conrad:

Ik weet dat de benaming gelijkstroomtrafo inmiddels een hardnekkig in gesleten begrip is en ik blijf tegen het gebruik ageren.
AC is wisselstroom DC is gelijkstroom.

grt P.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2011, 10:03:54 »
De solderingen van de momentschakelaars op het bedieningspaneel, hebben het uiterlijk van "koude lassen", dat betekent dat het soldeer niet goed gevloeid heeft.
Dat komt zeer waarschijnlijk door te kort verwarmen.

Beste Piet,

Dank voor je reactie; ja, je hebt helemaal gelijk qua soldeerwerk - toen ik gisteren de spullen thuis kreeg was ik zo ongeduldig.  ;)  Met de elektronica ben ik zeer voorzichtig te werk gegaan maar het soldeerwerk heb ik snel snel gedaan. Wel heb ik even stevig aan de draden getrokken of het wel goed vast zat vanwege de trial.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2011, 10:29:07 »
Johan, dat ziet er goed uit, ik geloof dat hier voor de analoge liefhebbers een hele nieuwe wereld open gaat.
Zelf zit ik er aan te denken om met servo's straks de waterkranen en kolenbunkerkraan te sturen.
Aangezien onze kleinkinderen het ook nog steeds leuk vinden om op knopjes te drukken denk ik dat dit een mooie aanvulling kan zijn voor de scenery op mijn baantje.

Succes verder met de inbouw en laat ons meegenieten van jouw kunsten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2011, 11:22:10 »
Zelf zit ik er aan te denken om met servo's straks de waterkranen en kolenbunkerkraan te sturen.
Aangezien onze kleinkinderen het ook nog steeds leuk vinden om op knopjes te drukken denk ik dat dit een mooie aanvulling kan zijn voor de scenery op mijn baantje.

Hiermee wordt bevestigd dat het speel effect nooit verloren mag gaan omdat daar behoefte in blijkt, zowel voor kleine kinderen, als grote kinderen in een hogere leeftijd.
Ben hier persoonlijk een heel groot voorstander van. ;)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2011, 16:40:03 »
Vandaag gekeken of ik door de instellingen van de Servo Switch aan te passen de slag van de servo kon veranderen. Zoals eerder aangegeven dien je van de ESU documentatie (PDF) blad 20 (de laatste regels) en de 2 volgende bladen goed te lezen!



Een kleine toelichting hoe de instellingen te wijzigen:
1. Druk op knopje A
2. Lampje B gaat knipperen ? lampje van 1 led (E) gaat branden
3. Met de knopjes C en D (+ en ?) kun je de slag van de servo aan de ene zijde veranderen
4. Druk op knopje A
5. Met de knopjes C en D (+ en ?) kun je de slag van de servo aan de andere zijde veranderen
6. Druk op knopje A
7. Met de knopjes C en D (+ en ?) kun je de snelheid van de servo veranderen
8. Druk op knopje A
9. lampje (E) van led 1 gaat uit en lampje 2 gaat branden ? herhaal de stappen 3 t/m 8 nog drie keer en de servo instellingen zijn allemaal gewijzigd.
10. Ben je klaar dan is lampje B uit en zijn de instellingen opgeslagen!

Hieronder een filmpje waar je kan zien dat de instellingen van de linkse servo gewijzigd zijn en de rechtse ongewijzigd zijn gebleven.



Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2011, 17:13:19 »
Pachtig Johan, te zien dat dit prima werkt.
Je hebt de juist ingestelde servo een wel heel erg grote slag laat maken.

Even een tip.
Als je gaat beginnen met afstellen van de servo als aandrijving van een wissel, sein of wat dan ook begin dan met de kleinst mogelijke uitslag, van uit de mechanische middenstand.
Waar deze servo's het moeilijk mee hebben is beperkt worden in hun beweging.
Een servo die niet verder kan bewegen (geblokkeerd is) gaat gegarandeerd defect.
Feitelijk is het zo dat als de buitenste standen bereikt zijn er geen kracht meer door de servo geleverd mag worden.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2011, 17:36:41 »
Beste Johan,

Prachtig weergegeven tekst en uitleg, daar zal menig starter heel blij mee zijn nu het ook in het Nederlands wordt uitgelegd, zeker betreffende het programmeren via de schakelaartjes op de 51802.

Wat Piet weergeeft klopt betreffende de uitslag van de servo- arm(en).
Maar ja, dit is iets wat proefondervindelijk ingesteld dient te worden.
Daar komt bij dat de servo's ook wel iets kunnen hebben al moet dat niet te lang duren.

Zelf laat ik de veerspanning, bij het gebruik van wissels, op +/- 1mm spanning staan (naar beide zijde 1mm).
Uiteindelijk dienen de wisseltongen toch met een lichte spanning aangedrukt te blijven en daar draagt dan het veren staal zorg voor met die ene millimeter.
Om te controleren of de servo werkelijk stop, na de slag, dit kun je controleren wanneer je het servo-huis tussen duim en wijsvinger houd.
Je voelt dan precies wanneer de servo stopt.
De 51802 zal na de slag ook de spanning van de servo afhalen, maar dat zal je wel bekend zijn.

Je bent ook niet van yesterday.


Piet

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2011, 17:57:10 »
Uiteindelijk dienen de wisseltongen toch met een lichte spanning aangedrukt te blijven en daar draagt dan het veren staal zorg voor met die ene millimeter.
Bij C-rail doen de overcenter trekveren dat.
Dat zijn deze dingen.

Ik weet niet of die, of iets soortgelijks in de K-rail zit.
Ook weet ik niet wat voor rail Johan heeft.

Ik ben het met Riny eens dat een servo wat kan hebben, dat is waar zeker als je ziet wat ze in een vliegtuigje of een raceauto voor hun kiezen krijgen.
Maar ook daar heb ik wel eens defecte tandwielen uit servo's van 23Euro gehaald.
Het is en blijft miniatuur werk.
Wat wel weer mooi is, is dat de decoder na het omzetten de spanning er afhaalt.

grt P.



Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 9 juli 2011, 18:12:11 »
Heren,

Dank voor de positieve reacties!
Ik gebruik M-rails en heb een aantal handwissels maar ook defecte elektrische wissels en wil ook hier de mogelijkheid bekijken om er iets mee te doen in relatie tot de servo's.
Kortom voldoende mogelijkheden (dus niet alleen de wissels) in mijn hoofd om de komende tijd (najaar) mee te gaan testen!

De grote slag van de linkse servo heb ik bewust gedaan om te laten zien dat er verschil is; maar ook hier dank voor de adviezen!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 9 juli 2011, 18:28:04 »
Bij C-rail doen de overcenter trekveren dat.

Piet,

Bij C-rails kun je deze veer verwijderen maar dat zal je zelf ook wel weten.
Persoonlijk vind ik de C-wissels mooier omlopen wanneer de servo + veren staal al het werk voor hun rekening nemen, dus zonder het bestaande aanwezige veertje.

Johan,

Bij M-rail dienen de veertjes (1x) ook verwijderd te worden.
Het mechaniek om de wisseltongen om te leggen, waar dus dit veertje geplaatst is, heeft een prachtig bevestiging- oogje om het veren staal aan te bevestigen.
De M wissels/kruisingen zijn veel eenvoudiger aan te passen voor servo- bediening dan C of K rail.
Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening.

'K zal eens zoeken naar foto's of een filmpje waar dit goed zichtbaar is.

Piet

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 9 juli 2011, 18:37:19 »
Bij C-rails kun je deze veer verwijderen maar dat zal je zelf ook wel weten.
Persoonlijk vind ik de C-wissels mooier omlopen wanneer de servo + veren staal al het werk voor hun rekening nemen, dus zonder het bestaande aanwezige veertje.
Ja dat weet ik, Riny.
Daar heb ik ook mee geexperimenteerd.
Maar ik vind 'met veertje' de wissel natuurlijker omlopen.
Een stukje film van mijn proefopstelling.


In het linker deel van het beeld zie je de wissel in een spiegel.
Het verenstalen draadje heeft wat moeite om de over-center te overwinnen, maar dan is het ook "pat's!" en hij ligt goed.
Als je de CV-waarden goed afstelt dan kan de servo zonder verder kracht te leveren blijven staan.
Bij de eerste omlegging hoorde je de servo nog licht brommen, dat is niet goed!
De tweede keer, na het instellen van de juiste cv-waarden was dat weg.

grt P.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 9 juli 2011, 18:46:55 »
Even laten zien hoe een wissel in het echt wordt gezet.
Een natuurlijk verloop bestaat niet bij een wissel, wel een mechanisch.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2011, 18:55:01 »
Even laten zien hoe een wissel in het echt wordt gezet.

Tom,

Das een goede bijdragen, het lijkt mijn K-wissel wel. ;) :D
Goed dat dit geplaatst is, is een mooi voorbeeld om te vergelijken met het omleggen van onze eigen wissels, dus zeer bruikbaar. :-*

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2016, 21:17:05 »
Mooi verhaal, Johan. Ik zie het nu pas door de verwijzing vanuit Pierre's draadje vandaag.

Een klein maar voor een enkeling mogelijk belangrijk dingetje waarmee ik dit draadje gelijk weer een schop geef:

schakelaars (NC = ...

NC staat voor Normally Closed, een contact dat in de ruststand van de schakelaar gesloten oftewel 'aan' staat.  Het tegengestelde en meest gebruikelijke is het NO contact.
NO staat voor Normally Open, een contact dat in de ruststand van de schakelaar open oftewel 'uit' staat.

De schakelaars die we gebruiken om wissels te bedienen zijn van het laatste type. Aangezien bijna niemand oplet of het nu NO of NC contacten zijn, doet het wat mij betreft niets af aan je gewaardeerde verhaal.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2016, 21:44:56 »
Beste Dirk,

Dank voor je reactie! NC of NO - ik heb altijd moeite om die twee goed uit elkaar te houden. Dus een waardevolle aanvulling.  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan
« Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2016, 23:15:26 »
Ik kan me de verwarring wel voorstellen. NC kom je namelijk in twee betekenissen tegen. Bij schakelaars is het zoals gezegd Normally Closed. Maar bij stekers, contacten en andere aansluitingen betekent NC ineens Not Connected.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.