Auteur Topic: Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen  (gelezen 37771 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Gepost op: 9 april 2012, 15:15:50 »
Beste Forumgenoten,

Ter voorbereiding op mijn toekomstige baan ben ik begonnen om mijn bestaande gebouwen( huisjes / fabrieken etc.) op te knappen. Initieel had ik de gedachte om de gebouwen alleen te weatheren maar het is meer. Sommige delen van in het verleden gelijmde huisjes laten los, kortom ga ik de gebouwen een mid-life onderhoudsbeurt / upgrade geven (sommige gebouwen zijn al meer dan 45 jaar oud).

In dit draadje wil ik jullie mee laten genieten (of er iets te genieten is, dat moeten we nog maar afwachten  ;D) maar ik zal ongetwijfeld met vragen komen.

Laat ik allereerst maar eens beginnen met een vraag ten aanzien van het weatheren van het dak van een huisje Kibri 8284. Ik wil graag ?loodstip toepassen op de plaatsen waar het hoort. Dus heb ik aluminiumfolie uit de kast van mijn wederhelft gehaald en in smalle strookjes met houtlijm vastgelijmd op de plaatsen waar het hoort (ik zie dat ik nog een paar plaatsen vergeten ben). Vervolgens is het dak behandeld met een wetwash met zwart en daarna een wetwash met donkergroen. Laat ik dan maar gelijk beginnen met de eerste vraag: is hetgeen op de 2 foto te zien is ?representatief??





Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2012, 19:04:26 »
Beste Johan,

Persoonlijk vind ik het er niet verkeerd uitzien, wel oppassen dat het niet "over done" word.
Echter zou ik eens foto's maken van oudere huizen (daken) zodat je een voorbeeld hebt.
- Vogels zitten ook wel eens op de nok van een dak en dat geeft van die witte strepen.
- Ouder huizen, die kolen gestookt zijn geweest, hebben vaak bij de schoorsteen zwarte water (door de regen) strepen.
- Afhankelijk op welke windrichting de huizen staan zal een dak op een bepaald deel wat meer mosgroei hebben.
- Windveren die ooit wit geschilderd zijn hebben soms ook groene aanslag.

Mocht je voorbeeldfoto's willen hebben, geef het even aan dan maak ik ze bij mij in de omgeving.
Bijvoorbeeld, mijn gevel is meer dan 100 jaar oud en heeft een variatie aan steenkleur.
Een kerk die bij mij, vanuit de tuin zichtbaar is, heeft ook een mooi dak die als voorbeeld kan dienen.

Roept u maar. ;)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2012, 19:59:44 »
Persoonlijk vind ik het er niet verkeerd uitzien, wel oppassen dat het niet "over done" word.
Echter zou ik eens foto's maken van oudere huizen (daken) zodat je een voorbeeld hebt.

Beste Riny,

Dank voor de reactie; ik ben niet duidelijk genoeg geweest! :-[ Het ging mij met name om de toepassing van de loodstrip onder de dakramen en de schoorsteen. Ik gebruik voor het eerst aluminiumfolie.

Het weatheren van het dak is een volgend punt en daar heb ik voldoende voorbeelden in de omgeving. Vanavond ben ik nog even wezen hobby'en en had ook even een "over done" gevoel met betrekking tot de groene aanslag. Maar nogmaals daar ben ik nog mee bezig!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2012, 00:45:25 »
Hoi Johan, ik vind het lood er prima uitzien, nog wel een paar tipjes, zoom iets meer uit op je gebouw ik denk dat de foto en het effect van je verouder beurt beter zichtbaar en te beoordelen zijn.

Wat de kleur van het dak betreft vind ik ze persoonlijk bijna altijd en ook nu te "plastic rood", een vage rode plastic kleur waar bij het verouderen van bakstenen wel mee weg komt maar die ik voor dakpannen niet mooi vind. Ik zou zeggen ga eens spelen met allerlei tinten tussen steen rood, roest bruin( voor het verouderen een beetje) en vel oranje. Combinaties van verschillende kleuren over elkaar heen doen het vaak vrij goed. Schilder het in 1 basis kleur en doe daar dunne niet dekkende laagjes over heen en drybrush en/of was het weer met andere kleuren. Er zijn net zo veel kleuren en combinaties mogelijk als er huizen zijn.

Verder kan je met google earth heel veel vinden en bekijken, dus sla ook die bron van info niet over.

Dan nog aanvullend op wat Riny al zei, bedenk hoe het gebouw staat, hoe minder zon er op het stuk dak komt hoe meer mossen je er zult vinden.

Ga verder lekker spelen met verf en oefenen dan komt de rest vanzelf, als jij lekker door hobby't ga ik dit topic zeker volgen en als je foto's van Duitse gebouwen zoekt kan ik je daar wel weer aan helpen, deels via het forum met zelf gemaakte foto's, deels via mail( na PB) met honderden foto's van internet.

Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2012, 09:38:07 »
Beste Michiel,

Dank voor je reactie!

Hoi Johan, ik vind het lood er prima uitzien, nog wel een paar tipjes, zoom iets meer uit op je gebouw ik denk dat de foto en het effect van je verouder beurt beter zichtbaar en te beoordelen zijn.
Ik had mij vanwege de loodstrippen alleen gericht op het dak, de rest van het huis moet ik nog doen!

Wat de kleur van het dak betreft vind ik ze persoonlijk bijna altijd en ook nu te "plastic rood", een vage rode plastic kleur waar bij het verouderen van bakstenen wel mee weg komt maar die ik voor dakpannen niet mooi vind. Ik zou zeggen ga eens spelen met allerlei tinten tussen steen rood, roest bruin( voor het verouderen een beetje) en vel oranje. Combinaties van verschillende kleuren over elkaar heen doen het vaak vrij goed. Schilder het in 1 basis kleur en doe daar dunne niet dekkende laagjes over heen en drybrush en/of was het weer met andere kleuren. Er zijn net zo veel kleuren en combinaties mogelijk als er huizen zijn.
Dank voor je informatie, hier ga ik mee aan de slag. De plastic look is voor mij de redenen om alles onderhanden te gaan nemen. Ik moet wel oppassen dat dit niet ?te? overkomt.

Ga verder lekker spelen met verf en oefenen dan komt de rest vanzelf, als jij lekker door hobby't ga ik dit topic zeker volgen en als je foto's van Duitse gebouwen zoekt kan ik je daar wel weer aan helpen, deels via het forum met zelf gemaakte foto's, deels via mail( na PB) met honderden foto's van internet.
Zelf heb ik ook de nodige foto?s uit Duitsland, mocht het noodzakelijk zijn dan kom ik met een PB in de lucht!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2012, 10:38:58 »
Hoi Johan, ik vind het lood er prima uitzien, nog wel een paar tipjes, zoom iets meer uit op je gebouw ik denk dat de foto en het effect van je verouder beurt beter zichtbaar en te beoordelen zijn.
Ik had mij vanwege de loodstrippen alleen gericht op het dak, de rest van het huis moet ik nog doen!
Hoi Johan, ik bedoelde eigenlijk dat ik denk dat als je van iets verder af fotografeert je foto scherper en duidelijker word. Dat heb ik soms ook met kleine dingen( vooral onder de 10cm) dat ik verder af moet fotograferen als ik eigenlijk wil doen omdat het verder af scherper blijkt te zijn, dat is met bijsnijden dan wel weer op te vangen.

Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2012, 10:45:17 »
Beste Forumgenoten,

Afgelopen weken bezig geweest een tweetal huisjes een andere look te geven. Het fotograferen van de huisjes heeft mij wel het inzicht gegeven dat er veel afhankelijk is van de lichtinval tijdens het fotograferen. De lichtinval kan de huisjes mooier maar net lelijker doen lijken en dat geldt evenzo voor de kleuren. Ik heb ruim 50 foto?s gemaakt van de geweatherde huisjes waarvan ik er vier zal tonen.

Allereerst een samengestelde foto van de twee huisjes  zoals ze waren.


Dan de twee huisjes in geweatherde toestand.







De zijmuur van het linker huisje is nog niet klaar, daar moet ik nog iets mee doen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2012, 11:14:50 »
Ziet er goed uit, wat je tegenwoordig veel ziet is dat men bij de dakkapellen loodslabben maakt, meestal van aluminium keukenfolie.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2012, 11:52:38 »
Ziet er goed uit, wat je tegenwoordig veel ziet is dat men bij de dakkapellen loodslabben maakt, meestal van aluminium keukenfolie.

Beste Tom,

Ik heb mijn 2 huisjes nog eens goed bekeken maar overal zit loodslabben. Maar ja, die zijn ook onderhevig aan de weersinvloeden dus zijn ook geweatherd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2012, 12:29:29 »
Johan,

Ziet er allemaal goed uit, mijn complimenten en ik doe het je niet na.
Maar ja, zo heeft ieder zijn specialiteiten en kunnen wij van elkaar leren.

P.s. Ik zie de lood slabben zitten hoor.
Kwestie van goed kijken Tommeke, hahahahahaha. :-*

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2012, 12:50:24 »
Johan, ziet er erg goed uit, je zou ze zo in Marxloh of Bruckhausen( beide voorsteden van Duisburg) tegen kunnen komen. Je zou op de zijwand nog iets met herstelde plekken kunnen doen met ongeschilderd maar evt. wel verouderd cement en/of beton.

Groetjes Michiel

bob

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2012, 12:56:39 »
Geweldig die titel : Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen

Een buitenstaande zal zich eens achter de oren krabbelen, want dit opknappen in reverse   ;)

Overigens is het knap meesterwerk...............dat oefenen in andere topics werpt z'n vruchten af.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2012, 18:15:09 »
Allen dank voor de reacties!

Maar ja, zo heeft ieder zijn specialiteiten en kunnen wij van elkaar leren.

Riny, ik zal de volgende keer bij het verouderen van een huis de nodige foto?s maken en er een ?workshop? aan wijden in een apart draadje (als daar behoefte aan is).

Je zou op de zijwand nog iets met herstelde plekken kunnen doen met ongeschilderd maar evt. wel verouderd cement en/of beton.

Michiel, kun je nader toelichten wat je hier voor gebruikt? Ik leer graag!

Geweldig die titel : Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
Een buitenstaande zal zich eens achter de oren krabbelen, want dit opknappen in reverse   ;)

Bob, het is maar net wat je onder opknappen verstaat! Natuurlijk heeft iedereen zijn smaak en als je naar de huidige mooie banen kijkt dan horen daar geen huisjes te staan met een plastic look dus ja, dit vind ik opknappen! Daarnaast zijn alle huisjes gebouwd tussen de jaren 60 en jaren 90. Een aantal lijmverbindingen laten los kortom de gebouwen moeten helemaal nagekeken worden voordat ik ze ga weatheren!

dat oefenen in andere topics werpt z'n vruchten af.

Zonder meer en het advies wat ik aan iedereen wil geven is gewoon doen. Je wil niet weten hoeveel lagen verf er op de daken van de 2 bovenstaande huizen zitten. Elke keer was het niet naar mijn zin (verkeerde kleur; teveel van ??n kleur etc).

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2012, 23:21:05 »
Hoi Johan, gewoon tamponneren met div. tinten grijze en vuil grijze verf zou het moeten doen, beetje spelen en evt. oefenen op een stukje karton.

Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2012, 07:15:12 »
Beste Michiel,

Dank voor je reactie!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2012, 22:45:45 »
Potverdikkie wat een mooie huisjes, welke zijn dit en waar heb je ze weg :)
Fotografen met passie.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2012, 07:18:52 »
Beste Semantha,

Dit zijn huisjes van Kibri uit de jaren 80/90. Ik weet niet of deze huisjes nog in het leveringsprogramma zitten van Kibri. Ik zal vanavond (als ik weer thuis ben) de nummers plaatsen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2012, 08:39:58 »
Toen ik nog een jong ding was dus  ;)
Dank je wel misschien dat we ze ergens terug kunnen vinden.
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2012, 09:14:20 »
Kijk hier maar eens KIBRI
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2012, 09:28:58 »
Dank je Tom,

we zullen eens rustig wat huisjes uitzoeken.
Vrijdag gaan we naar mijn ouders, en dan kunnen we nog even bij de plaatselijke treinshop daar kijken wat ze daar aan huisjes hebben.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2012, 19:49:24 »
Ik zal vanavond (als ik weer thuis ben) de nummers plaatsen!

De nummers uit de jaren 80/90: 8280-8286
Zoals je op de website van Kibri hebt gezien: 39100-39103

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2012, 22:32:31 »
Toppi Johan,

kunnen wij verder. want wij willen heel graag van dit soort huisjes
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2012, 11:29:19 »
Beste Forumgenoten,

Afgelopen dagen weer een paar huisjes onderhanden genomen. In elkaar gezette huisjes weatheren is een zeer tijdrovend klus! Binnenkort moet ik van een huisje regenafvoerpijpen van een andere kleur gaan voorzien. De rillingen lopen me nu al over de rug!

Dit keer het weatheren van een tweetal werkplaatsen en een stellwerk.

De werkplaatsen zijn uit de jaren 80; de werkplaats met het lichte dak als bouwdoos gekocht en de andere als gebouwd model op een beurs gekocht. Op de foto hieronder zoals de werkplaatsen van de week uit de doos kwamen.




De rand langs het gebouw ga ik weg werken als ze op de baan geplaatst worden.


Het dak met een zeer dunne wetwash groen behandeld.


Hier het andere gebouw. Het rookafvoerkanaal behandelt met een wetwash roestkleur zodat het lijkt als of er een zeem van roest overheen zit.

Het volgende gebouw is het stellwerk. Dit gebouwtje heb ik in de jeugdjaren gekocht (??n van de eerste huisjes) en destijds gelijmd met B*sonkit.





Hieronder het stellwerk na modificatie. De muren zijn grijs geverfd en daarna geweatherd met pastelkrijt. Lijm op de ramen heb ik niet kunnen verwijderd maar we zullen maar zeggen dat de ramen nog hoog nodig een wasbeurt moeten krijgen. De kozijnen voorzien van roest. Helaas zat het dak behoorlijk vast en heb ik het niet kunnen verwijderen om er tafels in te plaatsen.




Soms let je even niet op en gaat het bij mij ook wel eens verkeerd; zie de foto hieronder - een dunne wetwash grijs. Geen nood ook dit gaan we weer netjes opknappen. Wat bedoel ik te zeggen: wees niet bang om fouten te maken - alles (beter gezegd: bijna alles) kun je herstellen!


Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2012, 12:01:29 »
het is even werk, maar je gebouwen knappen er zeker van op.
netjes gedaan Johan
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Gebouwen (huisjes / fabrieken etc.) opknappen
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2012, 09:14:42 »
Hoi Johan, het meeste ziet er weer goed uit maar wel even tip voor het laatste gebouw. De reclames en aanverwante dingen die er op zitten komen erg nep over en doen naar mijn mening afbreuk aan je gebouw. Je zou daarvoor ook reclames, opschriften en borden van echte stomerijen kunnen gebruiken, dat moet met google zo te vinden zijn. Dat doe ik tegenwoordig ook en dat geeft een veel realistischer resultaat, ook bij alle andere winkels en bedrijven dan de kindertekeningen die de modelbouw fabrikanten er vaak bij leveren.

Groetjes Michiel