Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 52367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #100 Gepost op: 4 januari 2020, 19:31:27 »
Ik kon het weer niet laten en heb voor m’n Magic Train-project een nieuw setje aanwinsten.


Een soort van Kerst-locomotief in spannende kleuren. Het is een uitvoering met eenvoudig aangedreven drijfwerk. De cabine verschilt ietwat met de vorige modellen en loopt iets verder naar voren.
Wat ik er mee ga doen? Weet ik nog niet zeker; misschien wordt het wel een stoomtrammetje.


Bij het feestkleurige setje zit ook een bijpassend personenrijtuig. De Magic Train-wagons stellen qua uitvoering niet echt veel voor. Bovendien zijn van de los bijgeleverde balkons de trapjes afgebroken. Er zit dus nog wel wat werk in. Misschien maak ik hier wel een bagagerijtuig van; de ene helft passagiers en de andere helft bagage.


Een tankwagon met behoorlijk wat schade. Maar ik heb al bedacht dat deze wagon behoorlijk ingekort kan worden. Die Magic Train-wagons vind ik naar verhouding sowieso veel te lang, dus dit zou best nog wel eens een geinig tussendoor-projectje kunnen worden.


Een leuke open goederenwagon met een remmershuisje. Er moet nog wel een dakje op.


En nog eentje: een gesloten goederenwagon ook met remmershuisje. Die idioot grote klauwkoppelingen worden natuurlijk als eerste vervangen en moet ik op zoek naar Mittelpuffers.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #101 Gepost op: 4 januari 2020, 19:55:23 »
Beste Wim,

Gefeliciteerd met je aanwinsten. Veel succes met het project!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #102 Gepost op: 5 januari 2020, 12:01:38 »
Ha ... ik ruik weer een leuk project aankomen.  ;D Of in ieder geval een uitbreiding van een eerder Magic project.  Leuke aanwinsten Wim. Ga ons er mee verbazen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #103 Gepost op: 5 januari 2020, 19:04:14 »
Voordat jullie handenwrijvend gaan zitten wachten totdat hier met een nieuw project wordt begonnen: ik ga eerst eens rustig nadenken en vooral inspiratie opdoen.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #104 Gepost op: 5 januari 2020, 19:50:32 »
We hebben nog wel een klein beetje geduld over  ;D
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #105 Gepost op: 5 januari 2020, 20:37:10 »
We hebben nog wel een klein beetje geduld over  ;D
Wel een heeeel klein beetje ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #106 Gepost op: 6 januari 2020, 12:44:38 »
Zo krijg ik mijn lopende projecten natuurlijk nooit af!  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.
Maar erover nadenken is ook een best leuk onderdeel van het bouwen. Eigenlijk gaat daar het grootste deel van mijn tijd inzitten.
Even wat inspiratie:


Een Franse stoomtram. Hij lijkt een beetje op de stoomtram van @iTom, het Märklin 3425 stoomrijtuig Kittel.


Egger-Bahn heeft ook een dergelijk type in het programma gehad in H0e, maar dan als gelede uitvoering. Zowel de Kittel als deze hebben een verticaal geplaatste ketel. Maar ik vind dit wel echt een snoepje en misschien wel leuk om in 0e te maken.


Dan ligt er nog die verongelukte ketelwagon. In andere kleurstelling is dit originele toestand. Een beetje een dingetje bij de Magic Train-collectie van Fleischmann is dat alle wagons en rijtuigen zprecies even lang zijn. Vanuit kostenbesparend oogpunt is dat ook wel begrijpelijk, maar ook enorm saai en is afwisseling in lengten veel spannender.


Omdat mijn ketelwagon behoorlijk schade heeft opgelopen, is dat een mooie reden om het complete geval behoorlijk korter te maken. Bovenstaand voorbeeld is best mooi gelukt. Alleen ontbreekt er een aftappunt onder de ketel; hij kan wel gevuld maar niet geleegd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #107 Gepost op: 11 augustus 2020, 21:31:51 »
Magic Train heeft ooit een aantal stoomlocs uitgebracht die allen op het zelfde onderstel reden. Wel heeft Fleischmann bedacht dat er een simpele versie gefabriceerd moest worden en meer natuurgetrouwe versie. Dat doet Fleischmann wel vaker met locjes die in een set worden verkocht. Jammer.


Deze Gonobitz/Konjice 3 heeft een meer gedetailleerde aandrijving.


Deze heeft dat niet. De aandrijving vanuit de cilinder is zelfs niet scharnierend.


Dit feestmodel heeft ook een tè simpel aandrijfwerk.


Dus heb er via EBay een paar tientjes tegenaan gegooid voor dit setje om de voorgaande twee locjes iets meer detail te geven.
Als het spul binnen is dan ga ik proberen of ik het spul erop kan frötten.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #108 Gepost op: 12 augustus 2020, 11:12:16 »
Hoi Wim,

Leuk, ik hou wel van dat technische gefriemel. Ik ben benieuwd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #109 Gepost op: 12 augustus 2020, 12:14:14 »
Nou @Rob de Friemelaar, het heeft hoop ik niet teveel voeten in aarde.


Eigenlijk is het niet heel veel meer werk dan de huidige (niet scharnierende) versies vervangen voor de (scharnierende) versies. Er zitten bij dit setje ook dopjes om het spul aan de wielen vast te zetten, voor het geval de oude afbreken of in het rond springen.


Helemaal compleet wordt dat aandrijfwerk ook weer niet, want eigenlijk hoort er nog meer aan beweegbare stangetjes op te zitten. Maar met deze ietwat opgetuigde versie kan ik goed leven.  :)

Ik overweeg om die blauwe kermislocomotief te voorzien van een kolentender.


Een beetje zoals deze, maar dan wel met een open achterkant, zodat de stoker bij de kolen kan.
Voorlopig moet het eerst wat minder warm worden voordat ik überhaupt iets op m’n zolderkamer kan doen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #110 Gepost op: 18 augustus 2020, 13:50:02 »
Gepriegel
Om het aandrijfwerk van mijn Magic Train-stoomlocjes ietwat te kunnen verbeteren, is mijn zending met reserve-onderdelen binnengekomen.


Het stelt allemaal niet zo heel veel voor, maar ik ben er wel blij mee.


Mijn eerste locomotief kwam uit een startset. Fleischmann heeft dat wel vaker geflikt met Anna-locjes uit een startset en dan krijg je een locje met een lullige aandrijflijn. De verbinding van de cilinder naar het wiel is een gestanst onding. Hoogst irritant.


Deze aandrijving zit onder de Gonobitz/Konjice 3 en ziet er perfect en natuurgetrouw uit.


Het spul zit er na eindeloos gepriegel op (dankzij de slanke vingers van mijn vrouw) en het ziet er misschien nog niet uit zoals de aandrijving op de vorige foto, maar ik vind het er al een hele verbetering. Hier kan ik prima mee leven en ze loopt als een naaimachine.


De drie locjes op een rij en voorlopig heb ik er nu genoeg.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #111 Gepost op: 18 augustus 2020, 18:45:21 »
Het blijft een leuk project Wim. Het drijfwerk is zeker een verbetering. Ben je al klaar met de wagon die je hebt veranderd?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #112 Gepost op: 18 augustus 2020, 20:56:55 »
Dankjewel @Pierre.
Ben je al klaar met de wagon die je hebt veranderd?
Nee nog niet. Het is op dit moment nog te warm op zolder om lekker te kunnen werken. Bovendien wil ik eerst beginnen met mijn wagon à vapeur. Die wagon komt in dezelfde stijl.
Die railbus wordt een gelede uitvoering en ik denk dat ik het verbinding tussen beide delen met een balg ga maken, zoals bij jouw gelede bus. Ik zal morgen even een balg opscharrelen om te zien of dat een beetje gaat passen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #113 Gepost op: 19 augustus 2020, 14:24:18 »
Gelukkig is de hitte er een beetje uit, nu.
Dat gepriegel heeft toch een mooie verbetering opgeleverd, Wim. Ik zou zeggen: niets meer aan doen (= ga door met de andere verbouwsels) :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #114 Gepost op: 19 augustus 2020, 14:37:36 »
Dankjewel @Rob.


Deze moet ook nog. Maar voordat ik de nieuwe aandrijvingen erop kan zetten, moet ik de cilinders voorzien van een rond gat. Er zit namelijk ook nog verschil in in de opening voor de zuigerstang in de cilinder; voor de goedkope aandrijving een opening met een gleufje en voor de duurdere aandrijving een rond gat.
Wat een gedoe en ik vraag me dan ook af of Fleischmann daar nou echt winst mee heeft geboekt door twee verschillende aandrijvingen te fabriceren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #115 Gepost op: 23 augustus 2020, 09:15:32 »
Hey Chef aandrijving,

Dat heb je mooi gedaan, het ziet er een stuk 'natuurlijker' uit en als het ook nog soepel draait is het helemaal goed.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #116 Gepost op: 29 augustus 2020, 23:18:18 »
Dankjewel @SuperSylvester,
En nu we het toch over aandrijvingen hebben:
Op 3 juli 1938 bereikte de Britse Mallard-stoomlocomotief een topsnelheid van 202,58 km/u (125,88 mijl/u) langs de East Coast Main Line bij Grantham en brak het wereldrecord stoom; een record dat nog steeds staat.


Om de Mallard-stoomlocomotief te besturen, zou de machinist de ontgrendelingshendel bovenop de omkeerhendel (D) hebben ingedrukt en vanaf de vloer naar voren hebben geduwd. Hij zou dan de aftapkraan (L) van de cilinder hebben geopend door de klep met de klok mee te draaien. De machinist zou dan een paar keer op de fluit (C) hebben geblazen met de fluithendel om aan te kondigen dat de trein op het punt stond vooruit te rijden. Om in beweging te komen, zou hij de remmen (B) hebben losgelaten met behulp van de remmeter (G). De bovenste hendel zou van rechts naar links zijn verplaatst om de remmen op de motor te lossen en dan zou hij de gashendel (A) hebben geopend. Tijdens de reis zou de machinist de trein hebben gevolgd met behulp van de hoofdmanometer van de ketel (E) en de manometer van de stoomkist (F). De injectorstoom- en ketelwatermeters bevinden zich op (H) en (I), de isolatieklep van het verdeelstuk is afgebeeld bij (J) en het vuurgat is afgebeeld bij (K).

Dit is een wat grotere versie dan de kachel waar ik langzamerhand een begin mee ga maken.


Dit is de ketel van de loc waar ik de aandrijving van heb aangepast. Ik overweeg om de voorkant compleet te vervangen.


Op die manier gaat het een misschien een beetje meer lijken op deze uitvoering.


Of deze...

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #117 Gepost op: 31 augustus 2020, 18:53:11 »
Van tijd tot tijd is het wel slim tijdens een verbouwing te controleren of alles nog een beetje wil lopen.


Dus niet. Het beugeltje dat voor de loc ligt moet samen met het aansluitplaatje over het motortje worden geklikt. Daardoor marktdag  beugeltje contact met één pool van de motor en maakt hoort dan massa te maken. Motortje loopt prima, er zit geen sluiting in (lampje brandt), maar op de een of andere manier maakt dat beugeltje geen massa.


Ik klooi nog even verder. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?


Ik heb niks met dit locje, maar deze liep ook niet.


Gelukkig heeft een @alleskunner het gevalletje weer rijdend gekregen. En zeg nou zelf; is het geen snoepje om er een 1:43 diesellocje van te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #118 Gepost op: 31 augustus 2020, 22:51:03 »
Aanvulling op het voorgaande:
Het onwillige onderstel doet het weer. Blijkbaar is mijn zelfoplossend vermogen groter dan ik had gedacht. Ik heb een by-pass gemaakt door een draadje te solderen vanaf het motortje naar het chassis en het dingetje loopt weer als een naaimachientje. Wat nou precies de oorzaak is weet ik niet, maar het schijnt te werken.
Soms gaan dingen ook gewoon goed.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #119 Gepost op: 2 september 2020, 22:36:13 »
Ik ben nog even bezig geweest met het circuslocje.
Hetzelfde onderstel, maar met wisselende opbouw:


Leuk die goudkleurige ketel, maar het gaat ’m niet worden.


Leuk als je kunt kiezen.


Van deze ketel ben ik wel gecharmeerd omdat er zo’n fraaie plaquette op de dom staat met de tekst: Henschel & Sohn - № 12195 - Cassel 1913. Er moet natuurlijk nog wel in stuk kitspuit in het gat van de schoorsteen.


Qua appendage wordt-ie niet precies hetzelfde maar krijgt wel ongeveer deze kleurstelling.


De linker ketel gaat het worden, maar er is nogal wat aan veranderd en daar moet nog wel wat aan gebeuren. Zo ontbreekt links en rechts een behuizing, waardoor de behuizing van het motortje buiten beeld blijft. Ook is het front van de ketel mooi glad geschuurd. Maar dat is eigenlijk wel een voordeel.


Ter vergelijking: dit is de originele versie.


Ik heb de randen die er op zaten afgeschuurd, zodat de ronde vorm van de ketel  er wat meer uitspringt.


De basis is gelegd. Eigenlijk hoeft dat witte deel niet zo breed; als de behuizing van de motor maar buiten beeld is. Nu eens kijken wat ik allemaal voor spul heb om die ketel een beetje geloofwaardig aan te kleden. Gelukkig hebben we @henkiehenk die kan bijsturen als het nergens op gaat lijken.
Dan manneke op dat visstoeltje is een kunstschilder en zat ook in mijn vrolijke doos. Deze gast krijgt zijn atelier boven de slagerij. Kunstschilders in schaal1:43,5 - 1:45 zijn behoorlijk zeldzaam, dus ben ik wel een beetje blij. Nu nog een naaktmodel vinden die voor hem gaat poseren. In 1:87 struikel je over de nudisten maar in deze schaal wordt dat nog wel een dingetje.
Binnenkort verder.
Oh ja, jullie mogen schieten want niks is nog vastgeplakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #120 Gepost op: 5 september 2020, 14:17:20 »
Het is niet een Franse lokje maar er waren (en zijn nog steeds) overal te vinden in Frankrijk.
Zeer bijzonder, het heeft de echte O&K 'valve gear' (ja, 'stangen weet ik veel wat', maar mijn eenzame hersencel kon dat niet goed onthouden. Sorry.)
https://tomamw.miiduu.com/0691-ltsold-outgt-oe-kit-oampk-4ton-10hp-0-4-0-locomotive-kit
Dat is een heel mooi locje @Daniel Caso en jammer dat-ie is uitverkocht. Met een prijs van € 222,61 komen daar dan nog wel de losse messing onderdelen bij om het locje helemaal af te maken.
Deze kwam ik ook nog tegen voor € 221,16: Magic Train Schlepptenderlok BR99 met echte O&K 'valve gear'.

Wat ik nog wel lastig vindt is het vinden van losse onderdelen om mijn locje te detailleren.


Ik sta nu op het punt om deze H0-bouwdoos van Revell leeg te roven.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #121 Gepost op: 5 september 2020, 17:01:53 »
Als ik jou was zou ik naar een modelspoorwinkel met veel tweedehands H0, de lokje dat je wilt verbeteren meenemen en gaan rustig kijken welke H0 mechanisme zou wel passen. Anders ga je twee keer de kost van de Magic Train met volledig aandrijving uitgeven in pogingen dat niet passen.
Dat volgens jouw ogen het past is goed en nodig maar moet ook op maar passen.
De P8 is een enorme ding. Ik zou het niet zomaar kopen.
En ook nog: zulke bouwpakketten zijn als statisch model gemaakt en de onderdelen zijn meestal niet in staat de frictie van de echte beweging aan te kunnen.
Eerst goed checken en meten zou ik zeggen.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #122 Gepost op: 5 september 2020, 17:55:46 »
De P8 is een enorme ding. Ik zou het niet zomaar kopen.
Het valt wel mee: ik heb hem hier al een hele tijd liggen en die doos ligt hier maar stof te verzamelen. De kans dat ik dat ding ooit in elkaar ga plakken is nagenoeg nihil.
Citaat
En ook nog: zulke bouwpakketten zijn als statisch model gemaakt en de onderdelen zijn meestal niet in staat de frictie van de echte beweging aan te kunnen.
Ik ga de onderdelen niet gebruiken om te laten bewegen, maar meer om pijpleidingen en afsluiters te gebruiken. Dit bouwpakket is in 1:87 waardoor alle leidingen van een fijne diameter zijn. Dit is niet m’n eerste bouwpakket dat ik geplunderd heb. Ik ben nou eenmaal een kitbasher.  :o
Wat er overblijft van dit bouwpakket is het onderstel, het machinistenhuis en de ketel. Zo’n geplunderde en roestige H0-locomotief waar de plantjes uitgroeien, kan mooi naast een locomotiefloods staan.  8)
Er is dus niks aan verloren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #123 Gepost op: 5 september 2020, 21:51:23 »
Ik ben nog even bezig geweest met de bediening van de stoomketel en mijn aanvankelijke plan was om er een nieuw frontje op te plakken.


Deze eerste versie is afgekeurd; met het blote oog lijkt het te kunnen, maar loepzuiver is-ie zeker niet.


De tweede versie is het ook niet geworden.


Dus heb ik bedacht om van twee ketels één geheel te maken; van de linker ketel gebruik ik alleen de ketel en van de rechter gebruik het achterste deel.


Om de zaagsnede te compenseren heb ik een plaatje styreen gebruikt, zodat het precies past.


En het past.


Omdat er op deze nieuw geconstrueerde ketel nog genoeg details zitten, heb ik het plan om een nieuw frontje op de ketel te plakken laten varen. Wèl zit er een nieuw ring om het vuurluik en een scharnier. Er moet natuurlijk nog wel een hendel op dat Luik om open of dicht te doen.


Die hendel krijgt nog een knik zodat-ie minder uitsteekt.
Van alle energie die ik in dat interieur steek, moet natuurlijk wel wat te zien zijn. Ik overweeg dus om aan beide kanten de deuren uit de cabine te zagen en er nieuwe deuren in te zetten die, naar binnen draaiend, open staan.


Er moet nog een soort van peilglas op de ketel komen ander kookt het spul droog.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #124 Gepost op: 6 september 2020, 12:47:57 »
M.T. bashing door Gilbert Gribi (France)

voit02 by Gilbert Gribi, on Flickr

voit01 by Gilbert Gribi, on Flickr

Daniel