Auteur Topic: Waterkraan  (gelezen 4795 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Waterkraan
« Gepost op: 29 januari 2012, 21:27:48 »
Beste Modelspoorvrienden,

Een bewegende waterkraan maken hoe doe je dat? Er zijn meerdere mogelijkheden zo heeft Tom in zijn draadje St. Barbara een bewegende waterkraan gemaakt waarbij hij gebruik heeft gemaakt van een messing pijp / staf als binnenste deel waarmee de kraan draait.

Ik heb voor een andere methode gekozen, de waterkraan is een A*hagen 212556. De aan sturing is bij mij door middel van de ESU Servo switch en daarnaast analoog - zoals hier is beschreven.


Het bovenste deel heb ik een stukje ingekort (let wel: voor het centreren heb ik een stukje laten staan), daarna geboord met 1,6 mm (ongeveer 1 cm diep) en getapt met M2.


Het onderste deel heb ik over de volledige lengte doorgeboord met 2,5 mm.


Onder de tafel zie je de draadstang M2 zitten. Helemaal bovenin heb ik een borg aangebracht zodat het bovenste deel van de waterkraan niet zomaar omhoog kan komen. Ik heb een arm van een servo gebruikt voor de koppeling met de servo door middel van verenstaal 1 mm.


De waterkraan is in beweging en komt boven de waterbak van de 24?er.


Hier de waterkraan met draad stang in gedemonteerde toestand. Ik heb onderaan de draadstang een deel rood gemaakt zodat als ik de waterkraan in mijn baan gemonteerd heb, de stang blijft opvallen.

Hieronder een filmpje van het geheel:


Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Waterkraan
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2012, 11:00:13 »
Johan,

Mooi samengesteld en het werkt keurig.
Ook hier zullen anderen een prachtig voorbeeld aan hebben.

Echter zie ik 1 punt wat ik persoonlijk anders had gedaan zonder dat dit bedoeld is als kritiek. :'(
In de tijd dat ik de oude types bovenleiding masten toepaste haalde ik de giet- randen van het gegoten kunststof weg alvorens deze te schilderen.
Ik weet het, misschien is het mierenn**ken, maar wilde dit, met de beste bedoeling, even aangeven.

Voor de rest, niets dan lof.  ;)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Waterkraan
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2012, 11:58:34 »
Echter zie ik 1 punt wat ik persoonlijk anders had gedaan zonder dat dit bedoeld is als kritiek. :'(
In de tijd dat ik de oude types bovenleiding masten toepaste haalde ik de giet- randen van het gegoten kunststof weg alvorens deze te schilderen.
Ik weet het, misschien is het mierenn**ken, maar wilde dit, met de beste bedoeling, even aangeven.

Beste Riny,

Je hebt helemaal gelijk soms heb ik meer oog voor de techniek dan het mooi maken. Maar die giet randen ga ik er nog afhalen en een ander kleurtje aan het geheel geven (het geheel is mijn inziens te "zwart")

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Waterkraan
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012, 18:01:02 »
Leuk kraantje, zal er ook een aanschaffen want heb er nog wel 2 nodig denk ik.
Kleur zwart gebruik ik zelden, eigenlijk alleen maar als basis en dan sterk verdund.
Krijg je de look van veroudering mee.
Verder gebruik ik alleen maar Teerschwarz van Aqua Color nr. 06.
Je kan ook zwart mengen met wat bruin, geeft ook wel een mooi effect.
Daarna met een beetje Erdfarbe nr. 87 en wat Rost nr. 83 om het geheel mee aft werken.
Tot slot klein beetje drybrush met wit daar waar waterlekkage kan zitten (kalk afzetting)
Maak er maar wat moois van, de beweging is iig prima.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Waterkraan
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2012, 19:53:43 »
Beste Tom,

Dank voor je uitleg met betrekking tot het gebruik van de kleuren!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III