Auteur Topic: Ontbrekend onderdeel br 86  (gelezen 8197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Ontbrekend onderdeel br 86
« Gepost op: 16 december 2012, 07:19:57 »
Beste Forumgenoten,

Van een goede kennis heb ik voor een symbolisch bedrag een br 86 gelijkstroom loc van Marklin overgenomen (zelf heb ik alles wisselstroom). De loc deed niet meer, aan de buitenkant ziet de loc er nog zeer goed uit.
Zo?n loc kun je altijd wel ergens op je baan zetten nietwaar? Mijn belangrijkste vraag was natuurlijk waarom doet de loc het niet meer? Ik ben eerst de loc gaan ontmantelen en kwam al heel snel tot de volgende conclusie: volgens mij is er een volledig flaconnetje olie ingegooid en heeft de loc veel gereden zonder deze eens een keer schoon te maken! Door de hoeveelheid olie is de loc een paar keer bijna uit mij handen gegleden.  

Ik wist dat het anker groene delen kon bevatten maar het was geheel zwart. Na een poosje poetsen kwam inderdaad de groene delen tevoorschijn.
Hieronder een foto van het motorschild. Alle onderdelen gaan een stevig wasbenzine beurtje krijgen.



Het enige waar ik nog naar moeten kijken is het loopwerk dat zwaar loopt. Als ik een andere loc deze loc (zonder anker etc) laat trekken dan slippen de wielen deels.
Als ik dat goed krijg dan kan ik een decoder inbouwen en heb ik er weer een operationele loc erbij!

Toch nog ??n vraag:


Voor het rechter voorlicht ontbreekt een glaasje. Ik heb reeds de exploded view bekeken maar betreffend onderdeel is niet meer leverbaar. Hebben jullie een idee hoe ik dit mooi kan oplossen?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2012, 08:54:52 »

Toch nog ??n vraag:


Voor het rechter voorlicht ontbreekt een glaasje. Ik heb reeds de exploded view bekeken maar betreffend onderdeel is niet meer leverbaar. Hebben jullie een idee hoe ik dit mooi kan oplossen?

Hallo Johan

Je kan daarvoor een zogenaamde "lichtgeleider" gebruiken. Je kan dat kopen in verschillende diameters en lengten. Het is te vergelijken met glasvezel, maar dan van kunststof. Dat kan je afsnijden en in de lantaarn steken (plakken).

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2012, 11:03:21 »
Johan,
Ik heb zo'n probleem wel eens opgelost met een stukje van een gietboom uit een bouwpakket. hier een klein "plakje" af halen en met waterproof schuurpapier vlakken. Daarna het vlakje polijsten met Brasso of andere koperpoets. Poets middel voor je auto werkt ook als het maar een beetje grof is. Je kan op deze manier zelfs het glaasje bol maken.

E?n kant polijsten kan je het beste doe als het nog een gietboom is. Makkelijker vast houden ;D

Het is een prutswerk maar het resultaat is verbuffend mooi.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2012, 11:16:53 »
Hallo

Inderdaad, zoals Pierre het beschrijft, heb ik het ook een keer gedaan. prima resultaat.

Succes.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2012, 12:00:50 »
Beste Teunis en Pierre,

Dank voor de reacties - ik moet even wachten op een bruikbare gietboom en dan ga ik aan de slag!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2012, 13:19:30 »
Voor het rechter voorlicht ontbreekt een glaasje. Ik heb reeds de exploded view bekeken maar betreffend onderdeel is niet meer leverbaar. Hebben jullie een idee hoe ik dit mooi kan oplossen?
Er bestaat ook zoiets als Micro Crystal Clear. Ik hoor daar positieve verhalen over. Als je dat doet, moet je dat wel bij alle drie de koplampen doen anders krijg je waarschijnlijk kleurverschil. De overgebleven koplampglazen kun je dan bewaren voor een volgende reparatie.
Ik heb het ook wel eens met een druppel houtlijm gedaan, maar het resultaat wordt niet glashelder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2012, 18:56:12 »
Beste Wim,

Ook dank voor je reactie! In eerste instantie ga ik toch voor de gietboom.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2012, 19:27:34 »
Beste Johan,
Dat lijkt me een verstandige keuze. Het spul is te kostbaar om mee te experimenteren.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2012, 22:05:07 »
Het enige waar ik nog naar moeten kijken is het loopwerk dat zwaar loopt. Als ik een andere loc deze loc (zonder anker etc) laat trekken dan slippen de wielen deels.
Als ik dat goed krijg dan kan ik een decoder inbouwen en heb ik er weer een operationele loc erbij!

Ik wil nog even op je probleem terug komen Johan. Ik ben een tijd geleden heel lang op zoek geweest naar een oplossing van zo'n zelfde probleem. Het op een gegeven moment blokkeren van de wielen. Het was ook een stoomloc (krijgertje) en daarvan kon de eigenaar het probleem zelf niet oplossen en heeft het locje aan me geschonken voor onderdelen. Wat dat betreft ben ik hetzelfde als jij en wil ik weten waarom en wat het probleem is. Het was gekomen na een val van de baan. Na lang zoeken bleek dat op een as de wielen een fractie verdraaid waren van elkaar waardoor de aandrijfasjes de zaak blokkeerde. Probeer eens de aandrijfassen/stangen aan ??n kant los te maken en rij dan een klein stukje. Ik weet natuurlijk niet of dit het zelfde probleem is maar het is de moeite waard om naar te kijken. Voorlopig rijdt het locje al zo'n 3 jaar weer op mijn baan probleemloos z'n rondjes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2012, 07:49:24 »
Het enige waar ik nog naar moeten kijken is het loopwerk dat zwaar loopt. Als ik een andere loc deze loc (zonder anker etc) laat trekken dan slippen de wielen deels.
Als ik dat goed krijg dan kan ik een decoder inbouwen en heb ik er weer een operationele loc erbij!
Probeer eens de aandrijfassen/stangen aan ??n kant los te maken en rij dan een klein stukje. Ik weet natuurlijk niet of dit het zelfde probleem is maar het is de moeite waard om naar te kijken. Voorlopig rijdt het locje al zo'n 3 jaar weer op mijn baan probleemloos z'n rondjes. ;)

Beste Pierre,

Dank voor de reactie; ik kan het allicht proberen - maar dat zal niet eerder dan het aanstaande weekend zijn.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2012, 08:32:30 »
Dank voor de reactie; ik kan het allicht proberen - maar dat zal niet eerder dan het aanstaande weekend zijn.

Rustig aan maar Johan. Het locje staat nu al zo lang stil. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ontbrekend onderdeel br 86
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2013, 15:05:49 »
Het enige waar ik nog naar moeten kijken is het loopwerk dat zwaar loopt. Als ik een andere loc deze loc (zonder anker etc) laat trekken dan slippen de wielen deels.
Als ik dat goed krijg dan kan ik een decoder inbouwen en heb ik er weer een operationele loc erbij!

Waar een aantal druppels wasbenzine niet goed voor zijn! Met name de tandwielen ingesmeerd met wasbenzine en de drijfwerk loopt weer fantastisch. Nu de beslissing ga ik er een decoder inzetten of hou ik de loc zoals hij nu is en kan deze in opzending mee met een andere loc. Maar dat is voor later.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III