Auteur Topic: Telefoonpalen  (gelezen 4712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Telefoonpalen
« Gepost op: 13 januari 2012, 17:35:16 »
Beste Forumgenoten,

Voor mijn toekomstige baan ben ik begonnen met het maken van een aantal ouderwetse telefoonpalen. Dat wil zeggen ik heb er nu een viertal palen gemaakt. De staaldraad moet ik nog wel zwart en /of roestkleuring verven.

Ik heb wel een mal voor het buigen van de draad gemaakt. Foto?s van de eerste en tweede paal zal ik niet tonen (overigens liggen deze palen al in de bak welke op 2 wielen staat en wekelijks wordt geleegd).

Hieronder de foto van telefoonpaal nummer 3 met uitzondering van de B*son Kit ben ik tevreden met deze paal.


Paal nummer 4 ? hierbij secondenlijm gebruikt? nog een stuk of 20 te gaan (wat een monnikenwerk ::) )!


Een overzichtsfoto van de telefoonpaal


Foto van de mal welke ik gemaakt heb voor het staaldraad. Vanwege het continu aanpassen van de mal zijn de nodige lijmresten te zien.


Totale lengte paal is 103mm (9 meter in het echt) met een diameter van 2 mm. Circa 30 mm is zwart geverfd.
De draad is 0,4 mm en de geboorde gaatjes zijn 0,5 mm
De isolatoren zijn gemaakt van het omhulsel van witte draad 0,14mm2

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Telefoonpalen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2012, 21:28:33 »

Ik heb wel een mal voor het buigen van de draad gemaakt. Foto?s van de eerste en tweede paal zal ik niet tonen (overigens liggen deze palen al in de bak welke op 2 wielen staat en wekelijks wordt geleegd).

Die heb je toch zeker eerst wel zwart geverfd voor ze in die bak werden gedeponeerd.
Dat doe ik ook altijd als iets niet helemaal naar mijn zin is, zwart verven en hup de kliko in.

De andere palen zien er perfect uit, ga je er ook nog draad tussen spannen, dat is wel een hels karwei om die mooi iets gebogen er tussen te krijgen maar de aanhouder wint.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Telefoonpalen
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2012, 21:33:03 »
De andere palen zien er perfect uit, ga je er ook nog draad tussen spannen, dat is wel een hels karwei om die mooi iets gebogen er tussen te krijgen maar de aanhouder wint.

Beste Tom,

Draden spannen is wel mijn doelstelling en ja, ik weet dat het heel moeilijk is. Op ??n van mijn vorige banen heb ik dat ook gedaan en dat is me behoorlijk tegengevallen maar zoals je schrijft: de aanhouder wint!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III