Auteur Topic: Dieseltanks  (gelezen 13136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Dieseltanks
« Gepost op: 23 december 2012, 12:31:38 »
Beste Forumgenoten,

Ca. twintig jaar geleden heb ik op een beurs een zestal grote ?doppen? gekocht welke stapelbaar zijn en bruikbaar zijn als een olietank. Daarnaast heb ik een paar oude oliewagons  van Lima gesloopt. Deze delen zijn de basis voor het samenstellen van een dieseltankstation bij het BW. Ik moet nog eens goed gaan bekijken welke ruimte ik op het baanplan ter beschikking heb. Daarnaast ben ik er nog niet uit of ik 4 delen op mekaar zet (de andere: 2 delen) of beide 3 delen. Hieronder de onderdelen.



Op voorhand zit met ??n probleempje: de overlap van de randen zijn niet optimaal. Een mogelijkheid is om met polystyreen plat de naad rondom af te werken.



Wordt vervolgd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Dieseltanks
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2012, 12:43:52 »
Ben erg benieuwd Johan. Lijkt me een leuk project. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Dieseltanks
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2012, 15:13:45 »
Weer zo,n slimme goedkope oplossing. Ga dit zeker volgen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Dieseltanks
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2012, 22:47:36 »
Vraagje Johan: Ga je deze tanks ook weer weateren met suiker? Dat vind dat er wel heel erg super uitzien en past heel mooi bij dit project.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2012, 06:56:21 »
Weer zo'n slimme goedkope oplossing.

Beste Rick,
Dat is inderdaad wel mijn doelstelling; het duurste wat ik in gedachte heb is een kooiladder - welke ik ook bij de H0 Fabriek (5de foto) heb toegepast.

Vraagje Johan: Ga je deze tanks ook weer weateren met suiker? Dat vind dat er wel heel erg super uitzien en past heel mooi bij dit project.

Beste Pierre,
De liggende tanks (nu nog groen): ja.
De staande tanks weet ik nog niet - daar moet ik nog over na denken!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Dieseltanks
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2012, 08:45:39 »
Ik ben zeer benieuwd Johan. Kan haast niet wachten op de update.

Op voorhand zit met ??n probleempje: de overlap van de randen zijn niet optimaal. Een mogelijkheid is om met polystyreen plat de naad rondom af te werken.

Johan .. als je de doppen op elkaar geplakt hebt is het misschien genoeg om de naadjes vol te laten lopen met (plastic)lijm? Die is vrij dun en trekt er bijna vanzelf in en de naden zijn niet zo groot. Nadeel .... fouten zijn bijna onuitwisbaar.

Ik smeer ook wel eens een naad dicht met gewone onverdunde witte houtlijm. Dit is een zeer milde oplossing. Met een kwastje aanbrengen en dan met je vinger gewoon de overtollige lijm wegvegen. Je kan op zo vrij grote kieren dicht maken en ... Je kan er met elke verf overheen kwasten
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2012, 08:55:38 »
Ik ben zeer benieuwd Johan. Kan haast niet wachten op de update.
Effe geduld hebben!  8)  8)

Op voorhand zit met ??n probleempje: de overlap van de randen zijn niet optimaal. Een mogelijkheid is om met polystyreen plat de naad rondom af te werken.

Johan .. als je de doppen op elkaar geplakt hebt is het misschien genoeg om de naadjes vol te laten lopen met (plastic)lijm? Die is vrij dun en trekt er bijna vanzelf in en de naden zijn niet zo groot. Ik smeer ook wel eens naden dicht met gewone onverdunde witte houtlijm. Met een kwastje aanbrengen en dan met je vinger gewoon de overtollige lijm wegvegen. Je kan er met elke verf overheen kwasten.
Dit is inderdaad ook een optie! Dank

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2012, 14:09:44 »
Beste Forumgenoten,

Weer een klein stukje verder; de grondplaat (karton 3 mm) op maat gesneden vervolgens ook de grondplaat van het bordes al op maat gemaakt.



Eind van de week ga ik verder met dit project aangezien de jaarlijkse baan door de kamer met een eigen deel voor de jongste nu prior 1 is.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Dieseltanks
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2012, 15:21:54 »
Je hebt nu al wel een idee hoe het geheel er uit gaat zien Johan. Heb je nog een plek in je toekomstige baan kunnen vinden voor deze olieopslagtanks? Heb je al een baanontwerp gemaakt dat je dat al zo precies weet allemaal?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2012, 16:59:55 »
Heb je nog een plek in je toekomstige baan kunnen vinden voor deze olieopslagtanks?

Nee, nog niet echt dwz ik zal ruimte moeten maken.

Heb je al een baanontwerp gemaakt dat je dat al zo precies weet allemaal?

Gerhardstein! Ja, die heb ik. Zal ik hem plaatsen?  :P  :P
Ja, ik zal het plaatsen maar ik moet het plan ter verduidelijking nog aanpassen.

Groet,
Johan

Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2012, 19:54:29 »
Beste Forumgenoten,

Hierbij weer een update. Om  de hoge tanks goed te kunnen airbrushen / weatheren was ik op zoek naar een simpele draaischijf. Helaas had ik niets wat ik hiervoor kon gebruiken. Dus heb ik een hiervoor een eenvoudige oplossing bedacht.

Een stukje draadeind met een viertal moeren met tussen de moeren een stukje polystyreen zoals zichtbaar is op de eerste en tweede foto.   





Hieronder een drietal foto's tijdens en na het airbrushen. In dit draadje heb beschreven dat ik suiker en zout heb gebruikt bij het weatheren. Uiteraard heb ik dit nu ook weer toegepast.







Het eindresultaat van het weatheren van de tanks zal ik morgen plaatsen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Dieseltanks
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2012, 20:34:48 »
Hallo Johan,

Ik begreep helemaal niets van de vraag van Pierre; "Ga je deze tanks ook weer weatheren met suiker?"  :-\   
Toen ik je foto's van vandaag zag, begreep ik het nog steeds niet helemaal.  ??? 
Daarom heb ik je verwijzing naar het eerdere draadje gevolgd en toen werd het mij iets duidelijker  ::)
Vervolgens ook maar even in de bieb gekeken en daar de foto's van dat Duitse forum gezien. :o
Toen begreep ik helemaal wat de bedoeling is!  ;)

En nu ben ik dus wel heel nieuwsgierig naar het eindresultaat! 

Groeten, G?J

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2012, 20:44:13 »
Beste Gert-Jan,

Ik loop zeer regelmatig door een "groot" aantal forums om te kijken naar nieuwe toepassingen etc. Toen ik het voor de eerste keer zag kon ik mijn ogen niet geloven en ben het zelf gaan uitproberen. Het resultaat heb je in dat draadje kunnen zien. Zoals deze Duitser het kan - helaas zo goed kan ik het niet maar probeer het zo goed mogelijk te benaderen. Oefening baart kunst zullen we maar denken!  ;)

Overigens dank voor je reactie.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2012, 10:08:32 »
Beste Forumgenoten,

Hierbij de resultaten van het weatheren.











Ik loop zeer regelmatig door een "groot" aantal forums om te kijken naar nieuwe toepassingen etc.

Gisteravond zag ik op een forum bij onze zuiderburen dat daar een forumlid ook de eerste stappen aan het zetten is met het weatheren met suiker en zout.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Dieseltanks
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2012, 11:46:41 »
Ik vind dit helemaal geweldig Johan. Dat heb je weer prachtig gedaan.  ;)

Ik moet daar toch ook maar eens wat mee doen. Heb wel een idee maar moet eerst nog andere dingen afmaken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Dieseltanks
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2012, 12:38:49 »
Ik had het al eens ergens gezien. Maar heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd.
resultaat ziet er toch wel realistisch uit. topppie..
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Dieseltanks
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2012, 17:28:52 »
En nu ben ik dus wel heel nieuwsgierig naar het eindresultaat! 

Hallo Johan,

Het resultaat is werkelijk prachtig! Ik vind het nog beter geslaagd als het resultaat uit je eerdere draadje.
Je boekt duidelijk vooruitgang in het toepassen van deze methode.

Groeten, G?J?

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2013, 15:07:19 »
Beste Forumgenoten,

Ik heb een probleem ? zie onderstaande 2 foto?s ? ik wil een railing maken voor op het bordes echter waar ik mee bezig ben, vind ik niet mooi! Hebben jullie een oplossing voor dit probleem?





De eerste pijpleiding is gemaakt!


Hoe is het mogelijk? De pijpleidingen zijn nog niet gemaakt en de eerste plas olie ligt er al.  ;)


Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Dieseltanks
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2013, 16:58:35 »
Beetje bot misschien, maar ik zou het hele bordes eraf laten.
En als je er erg aan gehecht bent en handig bent met solderen; met messing paaltjes werken en een koperdraad erop solderen. Die paaltjes plaats je dan in vooraf geboorde gaatjes.
Ik kan op de foto niet goed zien of het inderdaad plastic paaltjes zijn, maar als je het horizontale draad strak wil trekken, trek je het hele spul eraf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Dieseltanks
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2013, 18:06:35 »
Zulke kleine hekjes zijn bij mij ook altijd een hel. Ben benieuw of iemand er een goede oplossing voor heeft
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Dieseltanks
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2013, 20:30:19 »
Hallo Johan,

Het is ook wel een lastige vorm om een hek langs te maken.
Voor een recht hek zou ik het wel weten. Zoals Wim ook al zij, messing paaltjes en koperdraad. Ik soldeer de draad er echter niet op maar boor gaatjes in de paaltjes en daar gaat dan één lang stuk koperdraad doorheen. Daarna zet ik de draad wel vast met soldeer.
 Tip om het koperdraad perfect recht te krijgen; Zet het ene eind vast in b.v. een bankschroef en het andere uiteinde in een boor-/schroefmachine. Door de machine langzaam te laten draaien "wind" je de draad op en trek je deze perfect recht.
Voor jouw lastige vorm zou ik het hek toch ook eerst vlak monteren denk ik. Vervolgens, als je een mooi recht hek hebt, deze rond een stuk pijp o.i.d. rond buigen.

Groeten, GéJé 

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2013, 06:42:01 »
Heren, allereerst dank voor jullie reacties!

Beetje bot misschien, maar ik zou het hele bordes eraf laten.
Wim, bot nee! ik vraag om een oplossing en dan is alles welkom, graag zelfs want dan kan ik alles in mijn overwegingen meenemen hoe op te lossen.
  
Ik kan op de foto niet goed zien of het inderdaad plastic paaltjes zijn, maar als je het horizontale draad strak wil trekken, trek je het hele spul eraf.
Alles is inderdaad plastic m.u.v. de draad. De gaatjes had ik 0,5 mm geboord en het ijzeren draadje is 0,4 mm.

Het is ook wel een lastige vorm om een hek langs te maken.
Klopt, het was een uitdaging om het zo te proberen maar helaas. Tussen de 2 lagere tanks ben ik ook bezig met een bordes ondanks dat het recht is, heb ik daar dezelfde problemen.

Ja. ik wil wel er een bordes op hebben, de enige manier is het dan op een mindere Arbo technische wijze op te lossen. In de jaren 60 was Arbo toch een bijzaak!
Wordt vervolgd .......

Groet,
Johan

Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Dieseltanks
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2013, 10:19:10 »
Johan ik denk dat het probleem zit in het draadje. Het is te stug om mooi door de gaatjes strak te trekken en dan sneuvelen de paaltjes. Probeer eens een stukje dun wikkeldraad uit b.v. een oude wissel of seinpaal. Dit is vrij soepel/dun draad.

Ook een optie is gewoon (ijzer)garen. Als het er in zit kan je dit gewoon een kleurtje geven of met de paaltjes mee schilderen. Dit is makkelijk strak te monteren.

Een wat minder doe het zelf oplossing is een kant en klaar hekje. Ik weet niet of er bij jou in de buurt een hobbywinkel is waar ze spullen verkopen voor modelboten. Daar verkopen ze heel kleine railing voor op he dek. Erg mooi spul van messing en dus in alle bochten te werken om een rond voorwerpje heen. Ik heb nog wel een stukje voor je wat volgens mij lang genoeg is voor je project. Als je het wil moet je me maar even een PB sturen met je adres dan stuur ik het je toe.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Dieseltanks
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2013, 12:54:03 »
Beste Pierre,

Johan ik denk dat het probleem zit in het draadje. Het is te stug om mooi door de gaatjes strak te trekken en dan sneuvelen de paaltjes. Probeer eens een stukje dun wikkeldraad uit b.v. een oude wissel of seinpaal. Dit is vrij soepel/dun draad.
Dat klopt inderdaad!

Ik weet niet of er bij jou in de buurt een hobbywinkel is waar ze spullen verkopen voor modelboten.
Ja, 45 km naar het noorden; 45 km naar het zuiden; 45 km naar het oosten en naar het westen is het ietsje meer.  ;)

Ik heb nog wel een stukje voor je wat volgens mij lang genoeg is voor je project. Als je het wil moet je me maar even een PB sturen met je adres dan stuur ik het je toe.
Dank voor je aanbod mogelijk dat ik er later op terug kom maar voorlopig ga ik het op een eenvoudige wijze zien op te lossen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Dieseltanks
« Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2013, 19:28:15 »
Ja. ik wil wel er een bordes op hebben, de enige manier is het dan op een mindere Arbo technische wijze op te lossen. In de jaren 60 was Arbo toch een bijzaak!

Dan heb ik misschien nog een tip. Ik heb ooit een toren van een mijnschacht gekocht waar al het hekwerk vanaf was. Hier heb ik nieuwe hekjes opgemaakt. De paaltjes zijn kleine koploze spijkertjes en daartussen heb ik kleine schakelkettingen gehangen.
Dat is inderdaad niet zoals meneer Arbo het wil zien maar het staat wel goed.

Groeten, G?J?