Auteur Topic: Hergebruik van wagononderstellen.  (gelezen 2292 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Hergebruik van wagononderstellen.
« Gepost op: 18 april 2011, 18:49:09 »
Beste forumgenoten,

De aanleiding van dit draadje is de discussie die ontstond nadat forumlid een locomotiefje te koop aanbood en mede forumlid hem adviseerde om er zelf iets mee te doen. We hebben allemaal wel eens een locomotief / wagon / rijtuig waarmee we niets meer kunnen. Als voorbeeld ik heb enkele 4000 en 4513?en ontdaan van de bovenbouw (vanwege roest en/of niet meer interessant). Het onderste gedeelte heb ik weer gebruikt.

Als eerste een onderstel van de 4611 (kraanwagon) welke ik voor een paar euro had gekocht (de kraan met arm welke kapot is ? doe ik later nog wel iets mee). Wat heb ik er mee gedaan: een aantal bielzen erop geplakt en wat mos door middel van poeder aangebracht. Dit wagonnetje komt dus ergens in de uithoek van het depot of op het rangeerterrein te staan.





Vervolgens heb ik op een 4000 onderstel een plaatje hardboard gemaakt (gladde zijde boven, met het mes plankjes erin gesneden en geverfd). Vier gaatjes erin geboord en kleine splitpennen op maat qua lengte afgeknipt en vastgelijmd in het hardboard. Op dit wagonnetje kunnen nu voertuigen worden vervoerd zodra ze vastgezet zijn. Bij het nevenbaan bedrijf kan en moet alles goedkoper en hoeft het m.i. niet altijd gelikt eruit te zien.





De volgende wagonnetjes 4000 & 4513 worden bij mijn toekomstige nevenbaan gebruikt voor transport van locomotief- en wagonwielen (let wel: deze wielen zijn er even opgelegd en dienen nog vervangen te worden). Ook hier is een plaatje hardboard de basis en zijn er wat profielen en styreen (uit de knutseldoos) op geplakt. De profielen zijn geverfd met de kleur welke toevallig nog op voorraad was in het depot.





Ik heb enkele voorbeelden gegeven voor het hergebruik van wagononderstellen. Gaarne jullie commentaar maar ook gaarne aanvullingen hoe jullie locomotieven / wagons / rijtuigen hergebruiken.

Met vriendelijke groet,
Johan

Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2011, 19:05:48 »
Johan,

Je zegt "hoeft er niet gelikt uit te zien" nou, ik vind het er zeer gelikt uitzien. :o
Dit zijn prachtige voorbeelden van het geen mogelijk is met (eigenlijk) kliko materiaal.

Er zijn natuurlijk ook mensen die voor zichzelf graag de lat graag hoog leggen want volgens sommige kan alles altijd mooier en beter.
Maar ik (persoonlijk) vind het super leuk gevonden en bedacht en zeker goed uitgevoerd.
Ik ben er blij mee dat je dit deelt met ons.

Blijf doorgaan en maak ons blij met dit soort blikvangers.
Wij wachten op vervolg items. ;)

bob

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2011, 19:06:09 »
Johan hartstikke leuk, maar het gaat er eigenlijk om wat je (men) zelf vindt van deze creativiteit op je eigen baan.

Ikzelf heb een keer voor fl. 1,- - zo lang geleden!! - een Lima 1300 geel/grijs op een rommelmarkt gekocht. Daar sloop ik de motor (lees aandrijving)
uit, zal em wel over spuiten in de blauwe uitvoering gezien mijn tijdperk, en die gaat als de baan klaar gewoon in opzending achter een andere trein
mee, als ware het een wagon. Dat zie je in het grootbedrijf ook vaak.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2011, 19:18:53 »

Blijf doorgaan en maak ons blij met dit soort blikvangers.
Wij wachten op vervolg items. ;)

Beste Riny,
Allereerst dank voor je reactie. Ik heb dit draadje bewust opgestart om ook van anderen hun verhalen te horen/zien (zie mijn laatste zin). Maar ik blijf doorgaan met het bedenken van dit soort creaties. Wordt dus vervolgd....

Beste Bob,
Dank dat jij je voorbeeld met ons deelt; dit genereert ook weer idee?n bij mij. 

Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

bob

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2011, 20:11:01 »
Er zit wel een nadeel aan!

Echtgenoten die gaan klagen dat je nix meer weggooit m.a.w. overal dozen/blikken en kistjes  :D :D

Piet

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2011, 20:26:15 »
Echtgenoten die gaan klagen dat je nix meer weggooit m.a.w. overal dozen/blikken en kistjes  :D :D
Aiaiaiai, die mogen toch jelemaal niet op zolder komen!
Of ben ik alleen zo hard?

Maar wel leuk dat dit idee gestalte krijgt

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2011, 20:46:44 »
Echtgenoten die gaan klagen dat je nix meer weggooit m.a.w. overal dozen/blikken en kistjes  :D :D

Even tussendoor:
Bij mij staat er niets op zolder (heb ik niet meer).
Beneden de Trein-ruimte" en boven, op een van de slaapkamers, helemaal vol met dozen (voorraad, enz). ;D
Mijn wederhelft moet niet zeuren, doet ze ook niet, dus gelukkig voor haar. :D

Johan,

Nogmaals, laat de idee?n maar komen, trouwens dit geldt voor een ieder.

Bram

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2011, 11:27:45 »
Hallo Johan,

Vind het een erg goed idee van je, het grootste probleem is denk ik het idee, tenminste bij mij. Gelukkig krijg je door het lezen van deze topics steeds meer idee?n en wordt je baan er alleen maar mooier op.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2011, 17:04:01 »
Echtgenoten die gaan klagen dat je nix meer weggooit m.a.w. overal dozen/blikken en kistjes  :D :D

't is maar net wat voor afspraken je gemaakt hebt voor het huwelijk  :P :P!!!!!

Allen,

Dank voor de reacties tot op heden. Waar ligt mijn bron? Ik heb een groot aantal boeken van de RTM, een aantal boeken van het grootbedrijf, een aantal bladen van Super Anlagen en tegenwoordig niet te vergeten het worldwideweb. Zeer regelmatig zit ik te bladeren en kom je bepaalde dingen tegen. Gisteravond heb ik een nieuw idee opgedaan voor een 4000 of 4513 o.i.d. Ik hoop rond het weekend iets te kunnen laten zien.

Maar hoe simpel kan het zijn? Ik heb in mijn jeugdjaren een lima wagonnetje gehad. Wat moet ik ermee? Zie hier een voorbeeld voor in of naast de werkplaats waar een paar werknemers van het spoorbedrijf de draaistellen aan het repareren zijn, modificeren wie het weet mag het zeggen. Kijk naar de stoelen die er onder staan. Keep it simpel!!!





Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Hergebruik van wagononderstellen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2011, 17:10:26 »
JAaaaaaaaaaaa, zo gaat ie goed! ;)