Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 218853 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Gepost op: 23 februari 2014, 17:44:17 »
Ben mezelf aan het oriënteren op andere modelspoorschalen. Niet omdat ik overweeg om over te stappen van H0 (1:87) naar bijvoorbeeld 0n30 (smalspoor 1:48), maar omdat ik al een tijdje met de gedachte speel om een diorama te maken in een grotere schaal.
0n30 rijdt op dezelfde spoorbreedte als H0 en dat lijkt me wel een voordeel omdat ik de rails dan al op voorraad heb. Ik zou dan alleen de bielzen een eind uit elkaar moeten leggen. Behalve de rails, kan ik bijvoorbeeld ook het onderstel van een Fleischmann-locje gebruiken om een 1:48 diesellocje in elkaar te bouwen.
Materiaal zoals Preisertjes en meubilair lijken me in 1:48 wat lastiger verkrijgbaar. Wèl in de schaal 1:35, maar dan worden het toch meer tanks en militairen.
Enfin, ik wil van jullie wel eens weten of jullie ervaringen hebben met grotere schalen en hoe jullie daar tegenaan kijken.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Diorama 1:48
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2014, 19:53:15 »
Dat is ongeveer mijn kerstdorpen grootte :)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2014, 20:32:09 »
Dat is ongeveer mijn kerstdorpen grootte :)
Alleen was een Kerstdorp niet een van de eerste onderwerpen die bij me omhoog kwam. Ik dacht eigenlijk meer aan iets in de buurt van iets met een mijn en een werkplaats ofzo.
Was jij trouwens niet ziek?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Diorama 1:48
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2014, 20:53:17 »
Wat er aan 1:48 diorama's te vinden is, heeft eigenlijk allemaal een militair thema. Het zal lastig worden om spullen te vinden voor een modelspoor diorama.  Maar dat maakt de uitdaging wel groter en misschien dus wel leuk.

Groeten, Gert-Jan

P.S. In kerstdorpen heb ik nog nooit een schaal of enige verhouding kunnen ontdekken.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Diorama 1:48
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2014, 21:12:49 »
Hoi Wim, ik heb helemaal geen ervaring met grotere schalen dan H0.
Dus aan mij heb je niets. Alleen lijkt het mij wel een uitdaging om een diorama op die schaal te maken.
Op Rail 2014 heb ik diverse (kleine) diorama's gezien met een grotere schaal dan H0, maar ik heb niet goed gekeken welke schalen die hadden. En daar was ook de scenery heel belangrijk.
Ik vind het wel knap van je dat je dit aandurft, omdat je ook nog heel intensief bezig bent met je grachtenbaan van Utrecht.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2014, 21:56:54 »
Citaat van: GéJé
Wat er aan 1:48 diorama's te vinden is, heeft eigenlijk allemaal een militair thema. Het zal lastig worden om spullen te vinden voor een modelspoor diorama.  Maar dat maakt de uitdaging wel groter en misschien dus wel leuk.
Het is inderdaad bijna allemaal militair, maar daar zit ook veel werkplaatsspul bij zoals gereedschap, olievaten en meer van dat soort zaken. In Nederland is er niet zo heel veel te vinden, maar in Engeland en de V.S. weer wel een hele zwik. Bouwpakketten van gebouwen in deze schaal zijn behoorlijk aan de prijs, maar die zou ik zou ik dan natuurlijk zelf bouwen.
En inderdaad Gert-Jan: lastig is ook wel een leuke uitdaging.

Citaat van: GéJé
P.S. In kerstdorpen heb ik nog nooit een schaal of enige verhouding kunnen ontdekken.
:D

Citaat van: Roel
Ik vind het wel knap van je dat je dit aandurft, omdat je ook nog heel intensief bezig bent met je grachtenbaan van Utrecht.
Ik weet niet of dat knap is, maar ik vind het leuk om tussendoor ook (al is het maar in mijn hoofd) met hele andere dingen bezig te zijn... en ik ben echt niet de enige: Jack bouwt naast zijn modelspoorbaan ook schepen, Gert-Jan bouwt naast zijn modelspoorbaan ook huizen in een grotere schaal, Pierre is naast zijn modelspoorbaan ook bezig met het restaureren van Fiatjes, Hans verzamelt naast zijn Amerikaanse H0-treinen ook LGB-treinen en ik denk dat de meesten onder ons er nog wel het een en ander bij-fröbelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Diorama 1:48
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2014, 22:51:21 »

Was jij trouwens niet ziek?  ;)

Er mankeerd me niks aan mijn vingers, dat ik last heb van mijn darmen betekend nog niet dat ik niet kan typen....   ;) bovendien werkt de WIFI op de plee prima....  ;D :P

Maar het betekend heel veel zelf bouwen incl evt gebouwen daar ligt dan wel een hele grote uitdaging!! Maar dat gaat vast wel werken.


P.S. In kerstdorpen heb ik nog nooit een schaal of enige verhouding kunnen ontdekken.

De huisjes zijn ongeveer 1.48 de poppetjes 1.32 dus er zit nogal verschil tussen inderdaad  ;)
Fotografen met passie.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2014, 20:48:32 »
Tja Wim, modelbouw is een ruimomvattend begrip. Misschien is het volgende iets voor jou?

Ik citeer vanuit een scheepsmodelbouwforum (ik heb de links naar de fora even gewist).

Citaat
Het project zal lopen van nu tot uiterste datum einde maart 2017.
Dan verwachten wij ook dat alles wat gemaakt wordt ook daadwerkelijk af is.

De opzet van het hele gebeuren is de herdenking van Nicolas Witsen burgemeester van Amsterdam
en schrijver van het boek Al oude en hedendaagse scheepsbouw en bestier. 1641-1717
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaes_Witsen

Voor dit gebeuren willen we een diorama maken op  1:87 < ho schaal  van deze prent.



Waarom 3 jaar van te voren beginnen ?
De reden is vrij simpel, er moeten maar liefst 9 grote 3masters gemaakt worden
en een schip bouwen neemt al snel 2 tot 2,5 jaar in beslag.

Buiten de 9 schepen is er ook nog veel ander werk om het dio klaar te krijgen.
hier een plattegronds plan van het dio dat we willen verwezelijken.
Ook zijn we al bezig met de pakhuizen uit te tekenen , deze komen later op pdf zodat je ze kan dl.





We zoeken dus op elk forum leden die hier aan willen mee werken.

De pakhuizen en magazijnen achter de scheepswerf zullen alemaal gemaakt moeten worden
als ook het huidige scheepsvaartmuseum.
Aan de achterkant van de pakhuizen ligt de Kattenbrugstraat, dit was vroeger de plaats
waar handelaars hun goederen inkochten voor  hun zaak.
Deze straat is een mooie uitdaging voor de diorama bouwers.
Kooplui,karren,trekkarren,hondenkarren,kruiwagens, kortom alles wat toen der tijd goed was
om goederen te vervoeren kan gemaakt worden om deze straat een extra dimentie te geven.
Natuurlijk alles wat in de 17 eeuw gebruikt werd , dus geen auto-s :)  .
Ook word er een grote smidse gemaakt wat een zeer mooi project kan zijn voor wie hem wil bouwen.




Dus genoeg te doen om er iets mooi's van te maken.

Wat verwachten we nu van de medewerkers, van het dio en waar zal het komen te staan ?

We zijn aan het proberen om het in 2017 voor een tijdje in een museum tentoontestellen ( gesprekken zijn opgestart)
maar we weten niet of dit gaat lukken, later hier zeker meer over.

Wat we zeker wel gaan doen is in 2017 het diorama op elk van de 4 forums, het dio op te stellen op hun forumdag.
We verwachten dan ook van de bouwers dat je u werkje 1 jaar afstaat om het op de veschillende plaatsen tentoontestellen.
De kosten zijn voor de bouwer zelf
Na dat alle forumdagen zijn gepasseert krijg je uiteraard je werkje terug.

De werken zullen +/- als volgt verdeeld worden

Hier voor zoeken we scheepsbouwers en mensen die materiaal voor op de scheepswerf maken

Hier voor zoeken we diorama bouwers voor de pakhuizen en figuurbouwers ( schilderen ) voor de nodige figuren en toebehoren.

Als je bv graag een sloep wil maken en als daar nog niemand aan is begonnen kan dat natuurlijk wel, zelvde voor de scheepsbouwers
maar we moeten ergens een verdeling maken en de scheepsbouwers gaan hun handen meer dan vol hebben met het maken van de schepen en de werf.


In de loop van de volgende weken ,maanden, jaren zal ik hier grote en kleine projecten posten waar als je dan wil aan kunt bouwen.
Voor vragen en sugesties kan je hier terecht.

als je een topic opent bv in dio of houten schepen of ergens anders  probeer je topic te openen met BV ,  2017 man met kruiwagen
                                                                                                          2017 smitse

Probeer de ( 2017 ) voor het project te zetten dat we het makkelijk terug kunnen vinden en anderen ook meteen weten waar het voor gaat dienen.

Wij hopen op een mooi dio in 2017 en een mooie samen werking tussen de 4 forums

m.v.g. dirk


hier wie wat doed

fluit 6 eagter modelbouw.nl
[/quote]

Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb'tje.

Groet,

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2014, 22:12:18 »
In het kader van de informatievoorziening mag je volgens mij best een verwijzing naar een ander forum maken hoor. We weten dat we het leukste forum zijn, maar we leven hier niet in China en we weten ook dat er buiten ons forum veel leuks gebeurt.
Jack, ik vind het een innovatief en gewaagd plan en het lijkt me erg boeiend. Maar weet je wat het met mij een beetje is? Ik werk de hele dag met deadlines en hoe ver de deadline ook verwijderd is, ik wil in mijn hobby liever niet onder tijdsdruk werken. En dat is ook een beetje de reden waarom ik bijvoorbeeld niet bij een treinenclub zit waar ik elke donderdagavond energie moet stoppen in een modelspoorbaan die nooit mijn baan wordt. Daarnaast (en dat zijn de meesten op ons forum) ben ik ook stront-eigenwijs en wil ik graag alles op mijn manier en volgens mijn eigen stijl doen. Als iemand anders dan een stomme lantaarnpaal voor mijn bouwwerk zet, dan wordt ik niet blij.  ;)
Nogmaals, je mag best een link bij je verhaal zetten, want ik ben wèl erg nieuwsgierig.
Leuk dat je weer terug bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2014, 18:43:52 »
Hoi Wim,

Ben niet weggeweest hoor, hebben hier de tuin overhoop liggen, wat familiaire toestanden en mijn werkgever begint redelijk irritant te worden vandaar
dat de hobby even op een laag pitje staat. Ik ga zelf wsl ook niet meedoen met het 17e eeuws dio, geen tijd helaas...

Voor meer info kun je de volgende fora eens bezoeken:

http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php
http://www.modelbouwforum.nl/forums/cmps_index.php
http://www.modelbouwen.be/
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

De Beagle site geeft de meest accurate info en gaat ook verder in op de geschiedenis van met name de Nederlandse scheepsbouw in de 17e eeuw.
Mogelijk moet je even een accountje aanmaken om alles te kunnen zien.

In ieder geval stof genoeg tot bijlezen  :D

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2014, 19:31:36 »
Of je nu druk was, weg of bezig... blij dat je er weer bent. Misschien kun je bij ons weer een beetje ontspannen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Diorama 1:48
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2014, 23:08:05 »
Ik had nog nooit gehoord van schaal 0n30.
1:48 ken ik wel als schaal voor allerlei andere voertuigen; auto's en vliegtuigen, maar als modelspoorschaal had ik er nog nooit van gehoord.
Als ik het dus goed begrijp, is het schaal 1:48 maar omdat het smalspoor is gebruikt je wel dezelfde spoorbreedte als in H0?

Naar aanleiding van jou vraag ben ik een beetje gaan zoeken en kwam het volgende filmpje tegen.



deze schaal bied volgens mij beste veel mogelijkheden voor een leuk diorama.

Groeten Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2014, 10:22:43 »
Er ligt bij dat bedrijf op dat filmpje ook een grote 1:22,5 baan trouwens ;)

Maar Wim ik ben benieuwd naar jou diorama, zal wel weer om te smullen worden .
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2014, 10:49:17 »
Ik had nog nooit gehoord van schaal 0n30.
1:48 ken ik wel als schaal voor allerlei andere voertuigen; auto's en vliegtuigen, maar als modelspoorschaal had ik er nog nooit van gehoord.
Als ik het dus goed begrijp, is het schaal 1:48 maar omdat het smalspoor is gebruikt je wel dezelfde spoorbreedte als in H0?
Er zijn ontzettend veel verschillende schalen en dat komt waarschijnlijk omdat ooit veel fabrikanten hun eigen schaal hebben bedacht. Na verloop van tijd wordt zo'n schaal een soort van norm. Zo is bijvoorbeeld schaal G (1:26-1:29) in 1968 geïntroduceerd door Ernst Paul Lehmann Patentwerk onder de naam LGB.
Mijzelf lijkt 0n30 (zowel met een nul als een O) een redelijk praktische schaal omdat het inderdaad op dezelfde spoorbreedte rijdt als H0 (16,5 mm), zoals H0e rijdt op dezelfde spoorbreedte als N. Als je een beetje handig bent kun je dus ook H0-locjes ombouwen naar 0n30, zoals ik dat andersom ook al heb gedaan van N naar H0e. Deze schaal is twee keer zo groot als H0 en lijkt me een lekkere schaal om in te werken.
Scenery-materiaal is redelijk verkrijgbaar in de vorm van militaire bouwpakketten en dan denk ik aan olievaten, gereedschap en sommige voertuigen. Bouwpakketten van gebouwen zijn in 1:48 zijn behoorlijk aan de prijs, maar de echte scratch builder bouwt dat natuurlijk zelf.

Maar Wim ik ben benieuwd naar jou diorama, zal wel weer om te smullen worden .
Nou Hans, voorlopig heb ik nog zat werk te doen en ben ik me slechts aan het oriënteren. Het gaat dus nog wel even duren voordat de eerste biels in het grind ligt.

Inspiratie:
http://www.teammitropa.nl/nolans-wharf
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16928.0.html
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2014, 11:18:18 »
Wim Schaal G / LGB is toch echt 1:22,5 anders kloppen mijn treintjes weer niet ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2014, 11:38:49 »
Volgens mij rijdt jouw materieel op IIm:
IIm: 1:22,5 (45 mm   smalspoor) ongeveer 1000 mm, meestal LGB, ook geschikt als tuinspoor
G: 1:26 -> 1:29 (45 mm normaalspoor), veel USA, nu ook Duits, ook geschikt als tuinspoor, normaalspoor loks op smalspoor rails. Dit spoor is in 1968 geïntroducteerd door Ernst Paul Lehmann Patentwerk onder de naam LGB.

Ter aanvulling denk ik dat 1:48 meer voor de hobbyisten is waar het accent veel meer bij de scenery ligt dan bij het spoor. Want als je écht meters wilt maken met ingewikkelde schaduwstations dan kun je beter met H0 of N blijven rijden.


Hier krijg ik toch wel een warm gevoel van.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2014, 11:56:29 »
Ok weer wat geleerd, dacht tch echt als ik andere fora moet geloven ik op schaal 1:22,5 reed 45 mm spoor, met lgb achtig materiaal.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2014, 13:05:40 »
Alles wat ik schrijf hoeft ook niet waar te zijn hoor.  ;)
In de verschillende landen wordt ook met nogal afwijkende benamingen en schalen gewerkt en dat heeft natuurlijk ook te maken met ons metrische stelsel, dat afwijkt van de Engelse en de Amerikaanse maatvoering. In Engeland bijvoorbeeld wordt meestal gewerkt in 00 (dubbel nul) en N. Waarbij 00 doorgaat voor 1:76. Maar omdat de nauwkeurigheid in schaal vaak ver te zoeken is, kun je 00 ook vaak ook voor H0 gebruiken.
Uiteindelijk zijn voor een groot deel ook de fabrikanten schuldig aan deze wanorde.
Enfin, je moet zelf maar even zoeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_modelspoorschalen
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #18 Gepost op: 5 maart 2014, 10:24:39 »
Wat er aan 1:48 diorama's te vinden is, heeft eigenlijk allemaal een militair thema. Het zal lastig worden om spullen te vinden voor een modelspoor diorama.  Maar dat maakt de uitdaging wel groter en misschien dus wel leuk.
Dat dacht ik aanvankelijk ook. Inmiddels ben ik alweer wat verder met mijn speurtocht en het blijkt dat als je zoekt op "dollhouse 1:48" dan komt er ineens een heleboel meer omhoog drijven.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2014, 14:06:04 »
De kogel is door de kerk
Vandaag deze gescoord via Marktplaats:


Tamiya 32509 road sign set 1/48. Als ik dit een beetje netjes in elkaar pruts dan gaat het er ongeveer zó uitzien:


Ik heb goede ervaringen met Tamiya. Als je alle Duitse opschriften wegdenkt dan blijft er nog genoeg materiaal over om iets leuks mee te doen.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #20 Gepost op: 5 maart 2014, 14:33:43 »
Wow .. da's interessant spul Wim. :o Daar kan je zeker wel wat van maken. Karton of kunststof? Zijn de lantaarnpaaltjes ook te gebruiken met een ledje of zo?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #21 Gepost op: 5 maart 2014, 14:45:16 »
Mooie spullekes Wim, ik kom alleen maar rails en wissels tegen op MP, ben gestopt met treinen kopen daar :(

Maar ziet er inderdaad erg leuk uit.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #22 Gepost op: 5 maart 2014, 14:47:50 »
Pierre, het is allemaal van kunststof en de opschriften zijn decals.
Ik denk dat die lantaarnpalen onder en boven uit twee delen bestaan. De paal zelf is denk ik massief. Maar het moet wel erg gek lopen als ik daar geen ledje in krijg. Desnoods vervang ik het middenstuk voor een pijpje.
Die hekjes kun je natuurlijk net zo goed van hout maken... maar van die twee wielen kun je wèl een hele kar maken.
Figuren vinden is lastiger omdat Preiser niet erg productief is de laatste tijd.
Jij hebt wel weer mazzel omdat in jouw schaal ontzettend veel garage-onderdelen te vinden zijn.

Hans, rollend materieel koop ik meestal op beurzen. Via Marktplaats eigenlijk alleen scenery.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Diorama 1:48
« Reactie #23 Gepost op: 5 maart 2014, 17:51:52 »
Dit is inderdaad een leuk setje, Wim.
Ik heb eigenlijk geen idee wat de grootte is van bv. zo'n lantaarnpaal op schaal 1:48.
In werkelijk is de hoogte een meter of tien, denk ik. Dus op jouw schaal ongeveer 20 cm?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #24 Gepost op: 5 maart 2014, 19:22:38 »
Een beetje normale lantaarnpaal schat ik op een kleine 4 meter. Heel grofweg is 1:48 twee maal zo groot als H0. Dus reken maar uit.
Maar schaal 0 wordt op verschillende manier uitgelegd:

0 (nul) = 1:43,5 - spoorbreedte: 32 mm   
Vooral in Engeland en Frankrijk gebruikte schaal. Ook Philotrain (NL) hanteert deze schaal

016.5 = 1:43,5 - spoorbreedte: 16,5 mm
Smalspoor (voorbeeld 2¼ voet) in schaal 0 (Brits)

0 = 1:45 - spoorbreedte: 32 mm
Europese norm voor schaal 0. Door de opkomst van enkele fabrikanten (Lenz, Brawa) momenteel (2012) de meest toegepaste schaal in Duitsland en Nederland. In 1920 op de markt gebracht door Basset-Lowke.

0m = 1:45 - spoorbreedte: 22,5 mm
Smalspoor (meterspoor) in 0 (Europees)

0e = 1:45 - spoorbreedte: 16,5 mm
Smalspoor (kleiner dan meterspoor) in schaal 0 (Europees), zelfde spoorwijdte als H0 (echter biels verder uiteen)

0n30 = 1:48 - spoorbreedte: 16,5 mm
Smalspoor (voorbeeld 2½ voet ofwel 30 inch) in schaal 0 (Amerikaans)

En om de verwarring nog groter te maken wordt de 0 (nul) ook vaak neergeschreven als een O (Otto).
Als ik op dus op 1:48 wil werken kan ik dus nogal wat variëren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)