Auteur Topic: Bouw van een busdepot  (gelezen 37571 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #75 Gepost op: 21 mei 2017, 22:21:17 »
Volgens mij lekt de grote krik ... er ligt allemaal olie op de vloer. :o Je ziet het glimmen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #76 Gepost op: 22 mei 2017, 00:22:37 »
Dank heren!
Ik kan het je niet nadoen :)!
Tuurlijk wel Nick, het is geen rocket science. Gewoon doen, uitproberen, aanklooien, verkloten en opnieuw beginnen.

Tja, nu de lamp weg is, lijkt het inderdaad iets rustiger.
Wellicht een andere van enkel een mini ledje maken?
Pierre had gewoon wat eerder moeten reageren op zijn bekende manier: “Alleen nog één klein dingetje.”
Ik heb al twee nieuwe lampjes in de verf staan.  8)

Volgens mij lekt de grote krik ... er ligt allemaal olie op de vloer. :o Je ziet het glimmen.
Ja Pierre, je hebt weer flink lopen morsen. Met terpentine verdunde verf droogt nou eenmaal wat langzamer.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #77 Gepost op: 22 mei 2017, 08:33:34 »
Dat is echt mooi @Wim
In mijn beleving hoort het dak van het kantoor nog als opslag of magazijntje ergens voor gebruikt te worden. Onderdelen, dozen, ruiten, banden, oude kantoorstoelen, folders, vat olie, weet ik veel... Of probeer ik er nu teveel een echte garage van te maken?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #78 Gepost op: 22 mei 2017, 10:53:27 »
In mijn beleving hoort het dak van het kantoor nog als opslag of magazijntje ergens voor gebruikt te worden. Onderdelen, dozen, ruiten, banden, oude kantoorstoelen, folders, vat olie, weet ik veel... Of probeer ik er nu teveel een echte garage van te maken?
Nee hoor, die beleving is geheel correct.
Ik heb overwogen om op dat dak een hekwerk te maken, maar ik ga volstaan met een ladder en bovenop dat dak autobanden, dozen en meer gelijksoortige meuk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #79 Gepost op: 22 mei 2017, 12:03:06 »
Hoi Wim,
Het is nu al smullen van de details en de sfeer in dit busdepot. En dan ben je nog niet eens klaar. Ik blijf volgen!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #80 Gepost op: 22 mei 2017, 19:12:42 »
Hoi Wim,

Welke verf heb je gebruikt voor de muren en de staalbalken?

Groeten Mark

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #81 Gepost op: 22 mei 2017, 22:40:36 »
Dank voor de complimenten.
En ideeën zijn welkom.

Welke verf heb je gebruikt voor de muren en de staalbalken?
Liever gebruik ik verf van Humbrol, maar hier in Enschede hebben ze alleen Faller en dat is matte verf (ik gebruik nooit glansverf) op terpentine-basis. Niks geavanceerd met poedertjes ofzo, maar gewoon schilderen. De kleuren meng ik meestal met een beetje zwart.

Nog even terugkomend op de opmerking van @Pierre:
Je garage is mooi geworden man. Ik vind wel de lamp boven de werkbank een beetje lomp. ::) Heb je daar geen kleiner exemplaar voor? Of anders een lampje zonder kap of een ledje met een ringetje er om.

Stom, dezelfde lamp heb ik al eens eerder gebruikt, ook in een garage.

Daar was diezelfde lamp ook al veel te groot en heb ik 'm er daar dus ook uitgehaald. Dus ik begrijp ook niet waarom ik die omgekeerde vuilnisbak weer opnieuw wilde gebruiken.  ::)

Offline GrasSoft

• Kruier
  • *
  • Van kinds af aan dankzij Pa met treinen besmet.
    • GrasSoft
« Reactie #82 Gepost op: 28 mei 2017, 14:38:09 »
Wim, superklasse! Wat een oog voor detail. Je inspireert mij en ik denk mij niet alleen.
Zit in planningsfase, baan komt op zolder, 2-rail H0 materieel van Pa overgenomen, ombouw naar digitaal. Wil digitaal rijden met IB/Digikeijs en iTrain/koploper. Scenery fictief, invloeden uit Duitsland, Alpenlanden, Italië  en Griekenland.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #83 Gepost op: 30 mei 2017, 13:41:59 »
Wim, superklasse! Wat een oog voor detail. Je inspireert mij en ik denk mij niet alleen.
Dankjewel.
Ondanks de warmte heb ik toch even die lamp vervangen.

Deze is natuurlijk ook wel vrij fors, maar ik denk dat-ie beter past dan de gorige versie.

Het is natuurlijk wel een industriële werklamp en geen bureaulampje. Verder is de gemorste olie op de vloer aardig opgedroogd.

En nog even een sfeerfoto om het af te ronden.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #84 Gepost op: 30 mei 2017, 14:47:00 »
Mooi werk Wim. Je heb een mooi garagesfeertje gecreëerd.  Ook de lamp is nu een stuk beter.

Waar ik ook blij mee ben is de olie op de grond die nu opgeruimd is. Dan kan je weer veilig door de werkplaats lopen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 30 mei 2017, 17:57:53 »
Die sfeerfoto is mooi geworden.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #86 Gepost op: 30 mei 2017, 21:34:48 »
Wat een geweldige sfeer en details.

één heel klein puntje, de kabeltjes achter het ventilatierooster.
Kunnen die niet iets verschoven worden, of geverfd, of...?
Niet boos bedoeld, ik vind het echt prachtig!

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #87 Gepost op: 31 mei 2017, 12:09:27 »
Schitterend gedaan, Wim. Ik zie je elke keer beter worden en sneller.
De sfeer is geweldig en elk detail klopt. Zoals het rechter gedeelte van de eerste foto. Bijvoorbeeld de werkman achter het glas en de ruimte boven het magazijn. Een genot om je te  blijven volgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #88 Gepost op: 31 mei 2017, 21:07:30 »
Wat een geweldige sfeer en details.

één heel klein puntje

Ik ken die tekst ergens van. ::)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #89 Gepost op: 2 juni 2017, 12:20:09 »
één heel klein puntje, de kabeltjes achter het ventilatierooster.
Kunnen die niet iets verschoven worden, of geverfd, of...?
Dit zijn de draadjes van de strookjes ledverlichting die nog op het plafond moeten worden vastgeplakt. Maar om er nog een beetje bij te kunnen, zit er nog geen dak op. Die draadjes hangen er dus nog een beetje los bij.

Die draadjes lopen door de spouw en die kan ik nog elke kant opschuiven.

Citaat
Niet boos bedoeld, ik vind het echt prachtig!
Waarom zou je dat boos bedoelen? Elke feedback is welkom. Als ik niet tegen kritiek of feedback kan, dan moet ik lekker alleen op een zolderkamertje gaan zitten met omgekeerde vuilnisbakken als verlichting.  ;D

Een ander geval is die lamp boven de werkbank die ik heb vervangen. De bedrading kon niet meer via de spouw lopen en moest dus via de buitenkant van de gevel.
Maar daar frut ik wel wat omheen: een koker of een schuurtje.

één heel klein puntje...
Ja @Pierre die is van jou! Die zin gebruik je meestal als opmaat om een vrijwel onherstelbaar probleem aan te kaarten die de bouwer over het hoofd zag... maar jij zag het natuurlijk wèl.
Wen er maar aan: ze quoten je en ze gebruiken je ideeën.  ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #90 Gepost op: 2 juni 2017, 14:20:12 »
Ja @Pierre die is van jou! Die zin gebruik je meestal als opmaat om een vrijwel onherstelbaar probleem aan te kaarten die de bouwer over het hoofd zag... maar jij zag het natuurlijk wèl.
Wen er maar aan: ze quoten je en ze gebruiken je ideeën.  ::)

Geeft niets Wim ... ook daar is het forum voor. ;D
Groet Pierre.

The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Yentl

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
« Reactie #91 Gepost op: 2 juni 2017, 21:27:41 »
Ik had hier ook op gereageerd, nja, het zal niet gepakt zijn.

Ik vind die lamp zéér geslaagd. De rest ook trouwens. Leuk om te volgen.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #92 Gepost op: 3 juni 2017, 12:21:40 »
Amai, das ne schoone! Applaus  :)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #93 Gepost op: 8 juni 2017, 00:05:23 »
Amai, das ne schoone! Applaus  :)
Gaan we nu Vlaams doen?  :D

Inmiddels heb ik het dak erop zitten. Morgen meer.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #94 Gepost op: 8 juni 2017, 00:20:42 »
Ik vind dat wel wat Wim. De oplossing met folie komt lekker uit (en in) de verf. Een stuk beter dan zo'n glad dak. Top ;)
Groet Pierre.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #95 Gepost op: 8 juni 2017, 07:14:01 »
Ziet er goed uit, maar blijft de verf goed zitten op alufolie?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #96 Gepost op: 8 juni 2017, 14:15:46 »
Ziet er goed uit, maar blijft de verf goed zitten op alufolie?
Het verft wat anders dan styreen, maar het blijft wel zitten.

Het is zelfklevend aluminiumfolie dat wordt gebruikt om buizen voor luchtafvoer aan elkaar te plakken. En er is ook wel prima mee te werken om bouwsel lichtdicht te maken, zodat er geen licht naar buiten kiert.

Onder dat folie zitten aan elkaar geplakte stukken dak afkomstig van een afgebroken locloods. Die dakbedekking van dat dak vond ik eigenlijk niet zo'n succes. Daar zaten ook schoorstenen op die ik er moest afhalen, waardoor je allemaal gerepareerde stukken dak ziet zitten.
Voor de beeldvorming: de kant waar die pijp uit het dak komt, sluit straks aan op de achterkant van de pakhuizen.

Om het allemaal een beetje te laten passen, moest de rechter buitenmuur er ook vast in. Daar is nu natuurlijk wel wat moeilijker bij te komen, maar daar komt hooguit een dieselpomp, een olievat, bezems, een afvalbak en een waterkraan en wat tuinslang om de bus te wassen.

De rest van de vloer komt er later pas in als de binnenkant zo'n beetje klaars is. Ik denk dat ik het geheel op een stukje triplex ga zetten, dan kan ik die magneetstrip er mooi infrezen en dan heb ik een beetje houvast voor die stopspoel. Bovendien trekt alles dan minder snel krom.

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #97 Gepost op: 9 juni 2017, 11:46:01 »
 Mooi Wim, geslaagd project!
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Yentl

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
« Reactie #98 Gepost op: 9 juni 2017, 13:36:21 »
W.W.W.

Wordt wel wat...  ;D :P
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #99 Gepost op: 11 juni 2017, 15:58:14 »
Dank voor jullie lovende woorden.
Vandaag heb ik even wat losse eindjes afgewerkt.

Deze draadjes zaten me al een tijdje in de weg. Het is de aansluiting van de lamp die ik boven de werkbank heb vervangen.

Omdat deze muur het uitzicht wordt van de buren, bedacht ik aanvankelijk om er een kippenhok of een schuurtje tegenaan te bouwen. Maar ja, morgen verzin ik weer dat het allemaal tóch weer anders wordt en dan zit ik met een kippenhok. Dus heb ik er maar een koker omheen gezet met een soort van ventilatieroosters. Heb ik verstand van luchtbehandeling? Nee, dus vraag me niet waarom hier een ventilatieroosters zit.  :o

En dan natuurlijk de verlichting. Ik heb 6 volts led-strips (Action) gebruikt en die meegeschilderd met de roestbruine kleur van het plafond. Hierdoor zie je eigenlijk alleen die led-vierkantjes en zijn de witte strips mooi uit het zicht.

Die strips werken prima op een 5 volts-USB-voeding en ik heb ze nèt achter de dwarsbalken geplakt, zodat je de ledjes niet in je ogen schijnen, maar het vakwerk wel mooi wordt uitgelicht.
Die muur rechts wordt natuurlijk nog wel even een dingetje om daar goed bij te kunnen.  ::)

Inmiddels bij Conrad toch maar vast zo’n Faller stopspoel besteld en een paar meter magneetband. Aanvankelijk wilde ik iets met een servo uitproberen, maar mijn ervaring is dan dat zo'n project als dit weer te lang blijft liggen. Ik ga dus voor de snelle afronding en kies voor de meest makkelijke weg.