Auteur Topic: Bouw van een busdepot  (gelezen 32331 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #25 Gepost op: 16 april 2017, 20:49:10 »
Nee hoor ... die is doodstil en werkt uitstekend. Eigenlijk is dat het zelfde als zo'n Faller parkeerding maar dan een stuk goedkoper. :D Ik ben ook eens met een auto relais bezig geweest en die zoemt wel zachtjes en wordt warm.
En hoeveel windingen gaat dat draad om die spoel en is dat één draad?

In plaats van een spoel om de bus te parkeren had ik ook nog zitten denken aan een servo die een magneet onder de bus draait of schuift. Met dat ESU servo-ding dat @Pierre in gebruik heeft, kan ik vier servo's bedienen.


Foto: Pierre

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #26 Gepost op: 16 april 2017, 21:36:14 »
Nee hoor ... die is doodstil en werkt uitstekend. Eigenlijk is dat het zelfde als zo'n Faller parkeerding maar dan een stuk goedkoper. :D Ik ben ook eens met een auto relais bezig geweest en die zoemt wel zachtjes en wordt warm.
En hoeveel windingen gaat dat draad om die spoel en is dat één draad?

Het aantal windingen weet ik niet Wim. Het was een spoeltje dat ik had liggen. Het is wel één draad.


In plaats van een spoel om de bus te parkeren had ik ook nog zitten denken aan een servo die een magneet onder de bus draait of schuift. Met dat ESU servo-ding dat @Pierre in gebruik heeft, kan ik vier servo's bedienen.

Da's misschien nog een veel frissere manier om het op te lossen Wim. Het zou moeten werken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #27 Gepost op: 19 april 2017, 11:30:15 »
Hoi Wim,

Mooi project met een interessante mix van UMIEG en techniek/animatie. Ik volg. Ben ook wel benieuwd hoe de 'wegdraai' magneet gaat werken. In ieder geval een mooie energiezuinige oplossing.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #28 Gepost op: 19 april 2017, 23:08:54 »
Da's misschien nog een veel frissere manier om het op te lossen Wim. Het zou moeten werken.
Tuurlijk gaat dat werken: het is volgens jouw concept!  :D

...een interessante mix van UMIEG en techniek/animatie. Ik volg. Ben ook wel benieuwd hoe de 'wegdraai' magneet gaat werken. In ieder geval een mooie energiezuinige oplossing.
Help even: wat is UMIEG?

Die zogenaamde wegdraai-magneet is eigenlijk even simpel als geniaal en bedacht door een bedenker van de meest waanzinnige projecten: @Pierre.


Een van zijn projecten is een -onder het wegdek weggewerkt- wissel voor FCS-voertuigen. Maar volgens ditzelfde principe kun je natuurlijk ook een magneet onder het wegdek op-en-neer laten bewegen om een voertuig voor langere tijd te laten stoppen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #29 Gepost op: 19 april 2017, 23:28:40 »
Mooi project Wim, je bent lekker bezig. Is het rustig op de bus? Sta zelf aan de Zwitserse grens
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2017, 00:46:13 »
Mooi project Wim, je bent lekker bezig. Is het rustig op de bus? Sta zelf aan de Zwitserse grens
Rustig?
Ik heb vandaag de FLiBUS Apeldoorn - Brussel vice versa gedaan: 14 uur aan de bak!
Veel plezier daar in Zwitserland.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2017, 09:09:04 »
Help even: wat is UMIEG?

Komt me ergens bekent voor. ;D



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2017, 11:57:25 »
Ach natuurlijk. Ik dacht dat er weer zo'n term aankwam zoals een FREMO-norm voor een module of de DIN-norm voor rails.
Tsja, dan lijkt me dat UMIEG vanaf nu de alleszeggend benaming wordt voor modelbouwers die uit de grootste rotzooi een fantastisch kunstwerk weten te creëeren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2017, 19:45:20 »
Sorry Wim,
Ik zal geen afkortingen en acroniemen meer gebruiken zonder toelichting....
En Pierre, ik zie nu pas de firma-naam op de schoorsteen. Mooi.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #34 Gepost op: 20 april 2017, 20:59:16 »
Nee hoor Rob, ga lekker verder. Toen ik de clou begreep vond ik ’t eigenlijk best wel grappig.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #35 Gepost op: 7 mei 2017, 12:04:03 »
Nadat ik mijn zolder heb gereorganiseerd, ben ik maar weer eens bezig geweest met mijn busdepot.




De rechter buitenmuur zit erin. Wat er naast het busdepot gebouwd gaat worden weet ik nog niet, maar de toekomstige buren zullen wel niet zo blij zijn met het uitzicht.


Het voorlopige interieur: links naast het kantoortje komen de werkbanken voor @Pierre, gereedschap, autobanden, jerrycans en meer van dat soort meuk. In de grondplaat wordt natuurlijk nog magneetband weggewerkt en een manier om de Faller Car System-bus te parkeren.
Misschien ben ik wel de eerste H0-modelbouwer die met spouwmuren aan het werk is. Maar alles heeft een reden: omdat deze garage aan één kant open blijft, geeft het een meer geloofwaardige dikte van de muur en bovendien kan ik via de spouw de bedrading voor de verlichting wegwerken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #36 Gepost op: 8 mei 2017, 01:16:38 »
Ach, jullie zijn natuurlijk ook druk met het weekend. Tussendoor heb ik nog wel even wat aangefröbeld.


Ik heb ooit een locloods in losse onderdelen gekocht en daarvan heb ik de vakwerkconstructie op maat gemaakt en gebruikt om deze deze loods wat stevigheid te geven.


Er kunnen twee bussen in dit busdepot: een bus die gerepareerd moet worden en de ander om de loods uit te rijden.

Eigenlijk weet ik niet wat de correcte benaming is van zo’n gebouw: busdepot, buswerkplaats, busremise of busgarage. Wie het weet mag het zeggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #37 Gepost op: 8 mei 2017, 08:34:58 »
Je schiet al weer lekker op Wim.  ;)

Meestal is repareren en parkeren apart en spreek je van een garage en een stalling. Maar hoe een combinatie heet?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #38 Gepost op: 8 mei 2017, 11:10:10 »
Ik denk dat in deze stalling eerste en tweede echelons reparaties worden uitgevoerd: bus wassen, olie en koelvloeistof bijvullen, aftanken, lampjes vervangen en V-snaren vervangen. Om het geheel een beetje interessant te maken moet er toch iets van een werkbank komen met gereedschap. Maar vooral rommel... heel veel rommel.
Ik weet verder niet hoe jullie daar tegenaan kijken, maar ik vind de vakwerkconstructie nogal zwaar uitgevoerd en ontneemt een beetje het zicht op de werkvloer. Misschien dat ik het hele bouwwerk wat ga liften, zodat de verhouding dakconstructie en de werkruimte wat meer in verhouding is.
Enfin, daar moet ik nog eens goed naar kijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #39 Gepost op: 8 mei 2017, 17:17:06 »
De constructie lijkt wat zwaar, als je er echter een hijsbalk aanhangt voor een ketting takel heeft het opeens een doel
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #40 Gepost op: 8 mei 2017, 23:06:25 »
De constructie lijkt wat zwaar, als je er echter een hijsbalk aanhangt voor een ketting takel heeft het opeens een doel
Dank voor je bemoedigende woorden. Er komt deze keer geen hijsbalk en ik denk toch dat ik deze constructie wat minder zwaar maak.


Ik heb de onderkant wat ingekort: boven de oude versie en onder de aangepaste versie. Ik denk dat de dakconstructie nu wat meer in verhouding is en dat ik tegelijkertijd meer zicht heb op wat er in de werkplaats te zien is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #41 Gepost op: 9 mei 2017, 10:00:00 »
Prima oplossing Wim!
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #42 Gepost op: 9 mei 2017, 10:53:34 »
Dit is een stuk beter Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #43 Gepost op: 10 mei 2017, 09:05:03 »
Citaat van: Pierre
Meestal is repareren en parkeren apart en spreek je van een garage en een stalling. Maar hoe een combinatie heet?


Een garalling? ;D
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #44 Gepost op: 10 mei 2017, 11:31:56 »
Citaat van: Pierre
Meestal is repareren en parkeren apart en spreek je van een garage en een stalling. Maar hoe een combinatie heet?


Een garalling? ;D

Of starage :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #45 Gepost op: 10 mei 2017, 21:52:37 »
Vandaag ben ik nog even bezig geweest met de inrichting van de buswerkplaats.


Ik heb al eens eerder misgekleund door het gereedschap van een fietsenmaker in een autogarage op te hangen.  ::)


Ik hoop dat @Pierre zich een beetje kan vinden in z'n nieuwe werkplek. Maak je geen zorgen; er komt nog meer spul zodat je een beetje uit de voeten kunt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #46 Gepost op: 10 mei 2017, 22:02:33 »
Als Pierre er niet wil werken, weet ik wel iemand anders.

Maar hoe heb je dit gemaakt?
Is dit te koop of zo?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #47 Gepost op: 10 mei 2017, 22:26:58 »
Er hangt al aardig wat op het gereedschapsbord Wim. ;D De rest zit denk ik in de la.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #48 Gepost op: 10 mei 2017, 23:25:32 »
Als Pierre er niet wil werken, weet ik wel iemand anders.
Sorry Mark, Pierre’s contract was al getekend.  ::)

Citaat
Maar hoe heb je dit gemaakt?
Is dit te koop of zo?
Mark, er is tegenwoordig geen ruk meer aan en is bijna alles te koop.

Gisteren aangekomen via de post:
Vector Cut

Het is nóg kleiner dan ik me had voorgesteld. De huisnummers heb ik er gratis bijgekregen.
Als ik deze ga lossnijden moet ik oppassen dat het bij het afsnijden niet in het rondspringt.

Preiser

Met lasersnijden kun je fantastische dingen maken, maar voor 3D-dingen zoals een bankschroef werkt een 3D-printer of het ouderwetse gietwerk toch het best. En Preiser staat voor mij nog steeds bovenaan de lijst als het om details gaat.

Er hangt al aardig wat op het gereedschapsbord Wim. ;D De rest zit denk ik in de la.
De rest zit in de la, maar er komt natuurlijk nog een krik, gasflessen, autobanden en misschien nog een extra werkbank of tafel. Kortom: meuk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een busdepot
« Reactie #49 Gepost op: 10 mei 2017, 23:29:33 »
Mooi .... ik trek mijn overal vast aan. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/