Als er iemand verstand van bussen heeft, ben jij het wel denk ik.Dat is niet helemaal waar; als je in een bus rondrijdt dan hoef je niet per se verstand van bussen te hebben. Ik denk toch dat @Pierre heel veel langer met bussen heeft rondgereden dan ik en bovendien weet hoe die dingen werken en hoe ze gerepareerd moeten worden. En daar heb ik echt de ballen verstand van.
Ik heb zelfs enige vorm van herkenning. ;)Maar ik weet dan weer wèl wat je in zo’n busgarage ongeveer kunt verwachten. Daar is in de afgelopen jaren denk ik niet zo gek veel veranderd.
Waar een nachtje slapen al niet goed voor is. ;D (Meestal vind ik slapen zonde van mijn tijd)Sommige dingen daar moet eerst een nachtje overheen.
Gaan de bussen straks ook met fcs het depot in en uit?Goede vraag. De bouw van dit depot heeft ondermeer als reden om iets met mijn (nog in aanbouw zijnde) FCS-bussen te doen. Ik weet niet hoe @Pierre dat toen gedaan heeft, maar mijn aanvankelijke plan is om het in elk geval mogelijk te maken om een bus uit de garage te laten rijden.
@Wim.Zoals je inmiddels hebt ontdekt sluit de achterkant van de garage precies aan op de rand van de module. En dat heb ik natuurlijk met opzet gedaan; niet omdat daar ooit nog een andere module tegenaan komt zodat daar de rest van de garage komt, maar omdat ik de achterkant van de garage open laat. Op die manier kan ik binnenkant van de garage in het zicht laten. Dit keer geen geloer door raampjes en etalages of er misschien een half verstopt interieur te ontdekken valt, maar deze keer een volledig ingerichte garage volop in het zicht. 8)
Is er geen mogelijkheid om de bussen aan de achterkant naar binnen te rijden en aan de voorkant weer naar buiten?
omdat ik de achterkant van de garage open laat. Op die manier kan ik binnenkant van de garage in het zicht laten. Dit keer geen geloer door raampjes en etalages of er misschien een half verstopt interieur te ontdekken valt, maar deze keer een volledig ingerichte garage volop in het zicht. 8)
Dat klinkt als muziek in mijn oren. Verras ons Wim. ;DNou @Pierre ik ben alleen nog even in mijn Preiser-bak aan het grabbelen of ik misschien een Preisertje kan vinden dat een beetje op jou lijkt. Want wat is nou een werkplaats voor bussen zonder een Pierre-Preisertje? ::)
Want wat is nou een werkplaats voor bussen zonder een Pierre-Preisertje? ::):P
Geen ruimte om te keren, maar wel magneet strip met een stopspoel?Het leven (en een modelspoorbaan al helemaal) is nou eenmaal een spel tussen het doen van concessies.
Dan kan een bus dus uitrijden maar nooit terug het depot in.
Vraag me af; kan je met fcs een bus achteruit inparkeren? ::)Nee. Een bus is geen trein. De achterwielen worden aangedreven en een magneetje aan de voorwielen volgen de rijdraad of de magneetstrip en sturen de bus. Als een FCS-voertuig achteruit zou (kunnen) rijden dan zou-ie scharen.
Stomme vraag, maar is een mini draaischijf/keertafel een optie?Stomme vragen bestaan niet; alleen stomme antwoorden.
Nou @Pierre ik ben alleen nog even in mijn Preiser-bak aan het grabbelen of ik misschien een Preisertje kan vinden dat een beetje op jou lijkt. Want wat is nou een werkplaats voor bussen zonder een Pierre-Preisertje? ::)
Verder werkbanken, gereedschap, posters met naakte vrouwen aan de muur, olievaten, waterslangen en zooi... vooral heel veel zooi.
Het is me een eer in je garage te komen werken Wim. ;DAch @Pierre, goede vakmensen worden steeds schaarser. Ik ben blij met je!
Je bent weer lekker opgeschoten Wim. Ziet er goed uit man.Dankjewel. Het is ook wel een lekker projectje voor tussendoor.
Volgens mij heeft Pierre al eens een bout voorzien van een spoel en deze gebruikt als stopplaats.
Is terug te vinden Pierre's fcs knutsels.
Ik verwacht wel dat deze waarschijnlijk ook een zoemgeluid zal geven.
Nee hoor ... die is doodstil en werkt uitstekend. Eigenlijk is dat het zelfde als zo'n Faller parkeerding maar dan een stuk goedkoper. :D Ik ben ook eens met een auto relais bezig geweest en die zoemt wel zachtjes en wordt warm.En hoeveel windingen gaat dat draad om die spoel en is dat één draad?
Nee hoor ... die is doodstil en werkt uitstekend. Eigenlijk is dat het zelfde als zo'n Faller parkeerding maar dan een stuk goedkoper. :D Ik ben ook eens met een auto relais bezig geweest en die zoemt wel zachtjes en wordt warm.En hoeveel windingen gaat dat draad om die spoel en is dat één draad?
In plaats van een spoel om de bus te parkeren had ik ook nog zitten denken aan een servo die een magneet onder de bus draait of schuift. Met dat ESU servo-ding dat @Pierre in gebruik heeft, kan ik vier servo's bedienen.
Da's misschien nog een veel frissere manier om het op te lossen Wim. Het zou moeten werken.Tuurlijk gaat dat werken: het is volgens jouw concept! :D
...een interessante mix van UMIEG en techniek/animatie. Ik volg. Ben ook wel benieuwd hoe de 'wegdraai' magneet gaat werken. In ieder geval een mooie energiezuinige oplossing.Help even: wat is UMIEG?
Mooi project Wim, je bent lekker bezig. Is het rustig op de bus? Sta zelf aan de Zwitserse grensRustig?
Help even: wat is UMIEG?
De constructie lijkt wat zwaar, als je er echter een hijsbalk aanhangt voor een ketting takel heeft het opeens een doelDank voor je bemoedigende woorden. Er komt deze keer geen hijsbalk en ik denk toch dat ik deze constructie wat minder zwaar maak.
Meestal is repareren en parkeren apart en spreek je van een garage en een stalling. Maar hoe een combinatie heet?
Citaat van: PierreMeestal is repareren en parkeren apart en spreek je van een garage en een stalling. Maar hoe een combinatie heet?
Een garalling? ;D
Als Pierre er niet wil werken, weet ik wel iemand anders.Sorry Mark, Pierre’s contract was al getekend. ::)
Maar hoe heb je dit gemaakt?Mark, er is tegenwoordig geen ruk meer aan en is bijna alles te koop.
Is dit te koop of zo?
Gisteren aangekomen via de post:
Vector Cut
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R47VH73I-D.jpg)
Het is nóg kleiner dan ik me had voorgesteld. De huisnummers heb ik er gratis bijgekregen.
Als ik deze ga lossnijden moet ik oppassen dat het bij het afsnijden niet in het rondspringt.
Preiser
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JJIAX6RX-D.jpg)
Met lasersnijden kun je fantastische dingen maken, maar voor 3D-dingen zoals een bankschroef werkt een 3D-printer of het ouderwetse gietwerk toch het best. En Preiser staat voor mij nog steeds bovenaan de lijst als het om details gaat.
Er hangt al aardig wat op het gereedschapsbord Wim. ;D De rest zit denk ik in de la.De rest zit in de la, maar er komt natuurlijk nog een krik, gasflessen, autobanden en misschien nog een extra werkbank of tafel. Kortom: meuk.
Mooi .... ik trek mijn overal vast aan. :PPfff... moet ik nog een Preisertje vinden met een overall zonder gele helm. :P
Mooi ... wat is mijn eerste klus? ;DAanvankelijk dacht ik een bus neer te zetten waar slechts één achterlicht het doet, maar dat is me wat te simpel. De achterklep open van een bus en een Preisertje dat er half inhangt is een mogelijkheid en anders een @Preisertje die gewoon voor zichzelf aan het klussen is.
Van een poppetje met een helm kan je de helmrandjes weg snijden/vijlen en er haar van maken (of nog makkelijker een kaal hoofd)Ik ga er wel uitkomen denk ik. 8)
Vast wel, want je bent al een heel eind op dreef.Dat is zeker waar! ;)
Je hebt de blauwe fles verkeerd gevuld Wim ... daar moet zuurstof in en geen stikstofdioxide. Effe omruilen maar morgen. ;DWat weet ik er toch van: ik heb iets van 22 ring-steeksleutels in m'n garage aan het bord hangen, maar ik pak telkens weer de verkeerde. ::)
En als die mannen klaar moeten ze wel hun handen kunnen wassen met een lik garagezeep uit zo'n smoezelige blikken wandcontainer.De grote uitdaging bij zo'n eigen bouwproject is altijd weer de volgorde van het in elkaar lijmen. Bij een bouwpakket -of dat nou van Ikea is of van Kibri- zit altijd een bouwbeschrijving met een volgorde van schroeven of plakken. Als je geen doordachte volgorde hebt, dan zit je wellicht iets vast te plakken op een plek waar je later nog bij moet. Zo heb ik de muur alvast geschilderd en niet bedacht dat er boven een wasbak eigenlijk een plankje zou moeten zitten met zeepspullen.
(https://myalbum.com/photo/ezN8yn1WtmIg/540.jpg)
Dus eigenlijk heb ik hier een verkeerd voorbeeld? :'(
Ik vind wel de lamp boven de werkbank een beetje lomp. ::) Heb je daar geen kleiner exemplaar voor? Of anders een lampje zonder kap of een ledje met een ringetje er om.Vond ik ook en ik heb lang getwijfeld of ik 'm er weer uit zou halen, maar je hebt het verlossende woord gegeven. Omdat de hele boel nu vastgelijmd zit wordt het wat lastiger om hem er weer uit te halen, maar ik ga 'm vervangen. Want vanaf nu ga ik me irriteren aan die veel te grote lamp. :'(
Ik kan het je niet nadoen :)!Tuurlijk wel Nick, het is geen rocket science. Gewoon doen, uitproberen, aanklooien, verkloten en opnieuw beginnen.
Tja, nu de lamp weg is, lijkt het inderdaad iets rustiger.Pierre had gewoon wat eerder moeten reageren op zijn bekende manier: “Alleen nog één klein dingetje.”
Wellicht een andere van enkel een mini ledje maken?
Volgens mij lekt de grote krik ... er ligt allemaal olie op de vloer. :o Je ziet het glimmen.Ja Pierre, je hebt weer flink lopen morsen. Met terpentine verdunde verf droogt nou eenmaal wat langzamer. :D
In mijn beleving hoort het dak van het kantoor nog als opslag of magazijntje ergens voor gebruikt te worden. Onderdelen, dozen, ruiten, banden, oude kantoorstoelen, folders, vat olie, weet ik veel... Of probeer ik er nu teveel een echte garage van te maken?Nee hoor, die beleving is geheel correct.
Welke verf heb je gebruikt voor de muren en de staalbalken?Liever gebruik ik verf van Humbrol, maar hier in Enschede hebben ze alleen Faller en dat is matte verf (ik gebruik nooit glansverf) op terpentine-basis. Niks geavanceerd met poedertjes ofzo, maar gewoon schilderen. De kleuren meng ik meestal met een beetje zwart.
Je garage is mooi geworden man. Ik vind wel de lamp boven de werkbank een beetje lomp. ::) Heb je daar geen kleiner exemplaar voor? Of anders een lampje zonder kap of een ledje met een ringetje er om.
Wim, superklasse! Wat een oog voor detail. Je inspireert mij en ik denk mij niet alleen.Dankjewel.
Wat een geweldige sfeer en details.
één heel klein puntje
één heel klein puntje, de kabeltjes achter het ventilatierooster.Dit zijn de draadjes van de strookjes ledverlichting die nog op het plafond moeten worden vastgeplakt. Maar om er nog een beetje bij te kunnen, zit er nog geen dak op. Die draadjes hangen er dus nog een beetje los bij.
Kunnen die niet iets verschoven worden, of geverfd, of...?
Niet boos bedoeld, ik vind het echt prachtig!Waarom zou je dat boos bedoelen? Elke feedback is welkom. Als ik niet tegen kritiek of feedback kan, dan moet ik lekker alleen op een zolderkamertje gaan zitten met omgekeerde vuilnisbakken als verlichting. ;D
één heel klein puntje...Ja @Pierre die is van jou! Die zin gebruik je meestal als opmaat om een vrijwel onherstelbaar probleem aan te kaarten die de bouwer over het hoofd zag... maar jij zag het natuurlijk wèl.
Ja @Pierre die is van jou! Die zin gebruik je meestal als opmaat om een vrijwel onherstelbaar probleem aan te kaarten die de bouwer over het hoofd zag... maar jij zag het natuurlijk wèl.
Wen er maar aan: ze quoten je en ze gebruiken je ideeën. ::)
Amai, das ne schoone! Applaus :)Gaan we nu Vlaams doen? :D
Ziet er goed uit, maar blijft de verf goed zitten op alufolie?Het verft wat anders dan styreen, maar het blijft wel zitten.
Die muur rechts wordt natuurlijk nog wel even een dingetje om daar goed bij te kunnen.
Daar mag inderdaad nog wel wat gebeuren. Ik vind het nog te schoon en te leeg.Duhuh... dat moet nog allemaal!
Alleen om er een beetje bij te komen werkt het wat lastiger. :)
Top man. Komen hier in de garage nou twee of drie bussen naast elkaar te staan/rijden. Ik vind dat je nog aardig veel plaats hebt.Het lijkt erg ruim. Maar er is ruimte voor twee bussen; één bus waar aan gesleuteld wordt en rechts een FCS-bus die op het punt staat een slag te maken.
Speciaal gereedschap voor aan het gereedschapsbord boven de werkbank. Een setje "smeeromeenhoekiekwasten" ;D :PDat heet een bokkepootje. Wèl een idee trouwens.
Daar mag inderdaad nog wel wat gebeuren. Ik vind het nog te schoon en te leeg.
Een klein detail dat niet klopt: aangezien je een Nederlandse baan hebt, klopt het pictogram op je brandslanghaspelkast niet.
Hoe verzin je het weer Wim. Goede tip. ;)Ach Pierre, het outside the box denken is jou niet onbekend.
Een klein detail dat niet klopt: aangezien je een Nederlandse baan hebt, klopt het pictogram op je brandslanghaspelkast niet.Ja, daar heb je best weer wel een dingetje. Toen ik die kast aan de muur ophing, dacht ik nog: “Wanneer zou die @GéJé komen met een van zijn scherpzinnige kleine details?” En ja; daar is-ie! ;D
En wanneer komen de bussen? Ga je er ook nog een put in maken? Wel een gezellig tafereeltje zoBussen?
Puik stukje werk Wim. Erg geslaagd.Dankjewel @Pierre.
Zo moet ik er ook nog een stuk of twee/drie maken.Het is een ontzettend priegelwerk. Met name de goede dikte van die slang en die dan op een beetje natuurlijke manier bij die pomp draperen.
Ik zie het dingetje al maar zeg niets. :-XJa, aan jouw dingetje mankeert niks. :D
Ik zie het dingetje ook...@GéJé heeft wel een beetje een punt: ik wil wel lezen of jullie het dingetje inderdaad hebben gezien.
Maar hoe krijg je zo'n mooie rotzooi gemaakt?Ach Mark, rommel maken is makkelijker dan opruimen:
Dat zijn de details waar ik moeite mee heb.
Ik kan me voorstellen hoe klein dit in werkelijkheid is en dan vind ik het toch aardig knap neergezet. (Dat referentiemuntje is zeker uitgegeven?)
Die slangen hangen er perfect bij, datzelfde probleem heb ik bij het VOC schip met de kabels en touwen, daar kun je met houtlijm de boel fixeren maar datHoutlijm vind ik te lang duren voordat het droogt. Touw en draadjes zijn nogal weerbarstig en kan ik niet altijd met een krokodillenklemmetje vastzetten. Daarom zou ikzelf touw ook met secondenlijm vastzetten.
gaat hier natuurlijk niet lukken.
Is je Nederlandse baan ergens in Zeeland gesitueerd?Dat zou misschien kunnen. Eigenlijk heb ik daar niet zo over nagedacht. Er is alleen wèl het dingetje dat er in Zeeland geen kolenmijnen zijn. ::) Maar stel dat we van dat aan Limburg grenzende Duitsland nou zee zouden maken, dan had het ook een stukje Limburg kunnen zijn. Tja, je moet toch wat om het verhaal een béétje te laten kloppen?
Het is een Duitse pomp ... prijzen zijn in DM. 8)Dat zeker, maar op de pomp staat ook een €-teken: DM/€. De euro is in 2002 ingevoerd en mijn tijdspanne speelt rond de vijftiger jaren. Dat klopt dus voor geen meter. ::)
Sittard aan Zee, hoe leuk is dat?
Het is een Duitse pomp ... prijzen zijn in DM. 8)
Vandaar mijn vraag. Toen we nog niet met euro's betaalde kon je in de toeristische gebieden in zeeland ook gewoon met Duitse Marken betalen. 8)Wat dat aangaat is er eigenlijk niet zo heel veel veranderd: op Texel en zaterdags in Enschede wordt er voornamelijk Duits gesproken. Wat dan wel weer raar is dat bij de Duitse benzinepomp (per liter 20 eurocent goedkoper) verstaan ze geen Nederlands.
Ah, je brengt me op een idee :-*Welk idee? ::)
Ik wilde eerst vragen waarom je zo'n grote stopspoel hebt ingebouwd, maar de rest is zo klein...Heb ik op speciaal verzoek een euromunt ergens uit een collectebus gehaald en dan zit je nóg te piepen. Maar, die stopspoel zou makkelijker zijn weg te werken als die metalen stift wat verder zou uitsteken.
Vergeet vooral niet een oude transistorradio in je werkplaats neer te zetten. Een must! (en een uitdaging ;))Na de uitvinding in 1947 van de transistor konden deze buizen vervangen worden door transistors waarmee het mogelijk werd lichte en goedkope radio's te maken. Met de komst van de transistorradio werd het dan ook eenvoudiger een radio mee te nemen. De radio verscheen op straat en in de tuin, in de werkplaats en op een bouwsteiger, in het bos en op het strand.
Na de uitvinding in 1947 van de transistor konden deze buizen vervangen worden door transistors waarmee het mogelijk werd lichte en goedkope radio's te maken. Met de komst van de transistorradio werd het dan ook eenvoudiger een radio mee te nemen. De radio verscheen op straat en in de tuin, in de werkplaats en op een bouwsteiger, in het bos en op het strand.Tsja, de transistor was dan wel uitgevonden, maar juist de nieuwe radio kwam in huis en de onverwoestbare buizenradio verdween van de huiskamer naar werkplaatsen en dergelijke voor een 2e leven. Ik zou dus voor de grote buizenradio gaan, eentje met zo'n "oog" om goed op de zender af te kunnen stemmen.
En het was gedaan met de rust.
Maar je hebt wel een punt: in een werkplaats hoort een radio. Ik heb gelukkig nog een plank vrij gehouden waar het kreng kan staan. Gelukkig had je in de vijftiger jaren nog geen 100% NL... dan wordt het dus Arbeidsvitaminen. ::)
Misschien een idee de bus eerst naar links uit te laten wijken en dan alsnog rechts af te slaan? Dan moet alleen de magneetstrip in het depot anders worden gelegd. Ik weet niet of dat nog zin heeft, danwel dat je daar nog zin in hebt....Beste Rob, ik laat die bus lekker rechtuit de garage uitrijden en dan linksaf slaan. En dat heeft niks te maken met zin, maar op een gegeven moment moet je keuzes maken in het
Begin jaren '70 kwam ik nog oude buizenradio's tegen in werkplaatsen en fabrieken. Later waren het naast de portables vooral afgedankte transistor-stereo's met losse luidsprekers die ik her en der zag.Dirk, ik denk dat hetzoiets wordt:
Ik heb een beetje nare ervaringen met de magneetstrip onder de steentjesplaat Wim. Rechtdoor gaat soms redelijk maar een (scherpe)bocht gaat het niet zo goed. De bus wil dan rechtdoor. Ik denk dat de styreenplaatjes toch te dik zijn. Ook de dunne die jij hier gebruikt.Die styreenplaten van Auhagen zijn 2 mm dik en mijn Wills-plaatjes zijn amper 1 mm. Maar, die bus gaat rechtuit zó de garage uit, dus verwacht ik hier geen problemen. Ik ben natuurlijk stront-eingenwijs, maar ik ga het ontdekken.
Dirk, ik denk dat hetzoiets wordt: <plaatje>
Het was of zo'n hamerslag-geverfd ding van de draadomroep of een buizenradio met zo'n groen oog.
Ik heb een beetje nare ervaringen met de magneetstrip onder de steentjesplaat Wim. Rechtdoor gaat soms redelijk maar een (scherpe)bocht gaat het niet zo goed. De bus wil dan rechtdoor. Ik denk dat de styreenplaatjes toch te dik zijn. Ook de dunne die jij hier gebruikt.Die styreenplaten van Auhagen zijn 2 mm dik en mijn Wills-plaatjes zijn amper 1 mm. Maar, die bus gaat rechtuit zó de garage uit, dus verwacht ik hier geen problemen. Ik ben natuurlijk stront-eingenwijs, maar ik ga het ontdekken.
Voor wat betreft het overige wegdek ga ik proberen of er met zandkleurig P120 schuurpapier valt te werken; dat is nog dunner. Ik moet dan natuurlijk wel dat magneetje van de stuurinrichting zwevend ophangen anders heeft die bus drie slagen gemaakt en is dat dingetje compleet afgeschuurd. ::)
Ik heb het ook geprobeerd met 1mm plaat Wim maar bij mij werkte het niet lekker.Ik laat die oprit er in elk geval in zitten en ik ga de rest eerst testen voordat ik het spul erin zet. Ik wil ook eens proberen hoe het werkt als ik in de bochten twee strookjes magneetband vlak naast elkaar zet.
Met magneetband moet het magneetje altijd zweven.
Die Philips radio van je foto is natuurlijk precies het soort dat je op plankjes boven werkbanken of bovenop een kast aantrof. En volgens mij niet moeilijk op schaal te maken: een fotootje recht van voren vinden en die met de juiste afmetingen op een plaatje van ongeveer 4 millimeter dik plakken en je bent al een heel eind. En als je het leuk vindt: een groen (SMD) Ledje op de plek van het oog.Zoiets had ik ook al bedacht. Ik ga eens zien wat het wordt.
Dank dames en heren.Ah, je brengt me op een idee :-*Welk idee? ::)
Dit lijkt me wel een strak model. Alleen maak ik in plaats van zo'n groen lampje een verlichte schaalverdeling.
Een module in een module :DGa je weer iets aan je baan doen dan?
Tuurlijk niet! Er moet toch zeker een oplossing te vinden zijn? ???Er is altijd een manier.
Ik heb stiekem al wat gekeken maar ik zag best wat gaten hier en daar :oWaar?
Als ik hier in dit draadje terug kijk zie ik allemaal Foto-Emmer reclame maar geen afbeeldingen.Dank @Pierre ik denk dat ik ze nu in dit topic allemaal heb vervangen. ::)