vervolg weatheren USATC S160 - Roco 72155 wordt US Army Transportation Corps 2526De tender heb ik even gelaten voor wat het is. Om het onderdeel met de kolen definitief te kunnen plaatsen moet de bedrading naar de loc gereed zijn.
Ik ben begonnen met het verouderen van de loc. Het echte voorbeeld van de loc is slechts kort in dienst geweest in Heerlen vlak na de oorlog. Het zal niet een tijd zijn geweest waarin alle materieel mooi werd geboend. Ik wil dus dat de loc duidelijke sporen van gebruik laat zien, maar geen roestbak wordt. Het chassis en het drijfwerk is mooi fijn opgebouwd, en om alle onderdelen te bereiken en te weatheren zal ook de loc gedemonteerd worden. Het drijfwerk met cilinders zit hier nog op het chassis maar ook dat heb ik naderhand losgemaakt. De compressor en leidingen op de voorkant van de ketel zijn al omgezet naar het ombouwsetje.
Ik ben begonnen bij het eenvoudigste onderdeel: de wielen. Na het ontvetten heb ik pigment aangebracht, met name tussen de spaken. Hiervoor heb ik mijn vaste mix van pigmenten gebruikt. Nadat het pigment is verzegeld met matte blanke lak, heb ik met een vochtig penseel de buitenkant van de spaken ontdaan van het teveel aan pigment.
Na volledige droging heb ik nog een beetje zwart pigment rondom het koppelpunt van de drijfas aangebracht. Daarna heb ik glanzende vernis verdund met water (1:1). In dunne lagen heb ik zo een film opgebouwd van steeds meer glans. Het moet een beetje de vettigheid imiteren. De drijfstang/koppelstang is bewerkt met matte zwarte verf, en zal rond de assen ook glans krijgen.
Gebruikte materialen:
- Bergswerk blanke lak - Tiefmatt
- Vallejo gloss varnish - 70.510
- Revell email color zwart matt - 8
- Vallejo pigment Carbon Black - 73.116
- Vallejo pigment Old Rust - 73.120
- Vallejo pigment Natural Umber - 73.109
Veel meer is er niet aan de wielen te doen. Ik ben verder gegaan met het chassis deel. Eerst is het stukje drijfwerk met cilinders losgemaakt, en het printje is verwijderd. Daarna is alles ontvet en in de matte blanke lak gezet. Vervolgens heb ik met Track Rust pigment het chassis bewerkt, en weer afgelakt met blanke lak. Met name de onderkant van de buffers en trapjes hebben ook een beetje pigment meegekregen.
Hoe dieper de delen in de loc liggen hoe meer van dit pigment ik toevoeg. Rondom de cilinders komt er ook een beetje Track Rust pigment.
Gebruikte materialen:
- Ammo Track Rust - 3008
Vervolgens heb ik het drijfwerk ontvet en een laagje matte blanke lak gegeven voor de hechting.
Na droging is het drijfwerk weer op het chassis geplaatst.
En dan kan er vervolgens veel gebeuren. Met pigment Burnt Umber is neerslag aangebracht op de cilinders. Alle draaipunten van het drijfwerk zijn aangetipt met zwarte verf, en na enige droging heb ik dat met een penseel zachtjes verspreid. Waar de zuigerstang uit de cilinder komt is met zwart pigment een laagje opgebouwd van vettigheid. Daarna is verdunde glanzende lak aangebracht om de vettigheid te accentueren. Met zwarte enamel wash zijn een paar accenten gezet bij de bouten en dergelijke. Met bruine wash is meer viezigheid aangebracht op de cilinders en rondom de bufferbalk en op het bordes
Gebruikte materialen:
- Vallejo pigment Carbon Black - 73.116
- Vallejo pigment Burnt Umber - 71.040
- Vallejo pigment Natural Umber - 73.109
- Revell email color zwart matt - 8
- Vallejo gloss varnish - 70.510
- Ammo MIG Enamel Wash Black - 1011
- Ammo MIG Enamel Wash Africa Korps - 1001
- Ammo MIG Enamel Odourless Thinner - 2018
Dan is de vraag: gaat de boel niet vastzitten? Nou nee, De aangebrachte lagen zijn steeds erg dun. Vandaar ook de verdunde glanzende lak. Het is ook niet de bedoeling om de bewegende delen te verzuipen in pigment en lak. Als alles volledig is uitgehard is het zaak om de bewegende delen te controleren. Met name de kruiskop maakt een grote beweging en heeft weinig ruimte op de geleiders. Deze heb ik goed gangbaar gemaakt met een wattenstaafje.
De lagering voor de wielassen is goed schoongemaakt met alcohol om overmatige slijtage te voorkomen.