weatheren - pigmenten voor een vervuild uiterlijk van de kolenwagensNa het aanbrengen van corrosie plekken op het metaal en plekken met verweerde verf, ben ik de wagons een meer vervuilt uiterlijk gaan geven met pigment.
Gebruikte materialen:
- Vallejo pigment natural umber - 73.109
- Vallejo pigment carbon black - 73.116
- Ammo track rust - 3008
- Bergswerk blanke lak - Tiefmatt
Het eerst heb ik pigment natural umber gebruikt. Langs de stijlen en deuren en op de onderste planken van de wagon heb ik het pigment gebruikt om een laagje vuil te imiteren bij al die delen waar viezigheid kan gaan ophopen gebruikt. Met een klein penseel is het aangebracht, en daarna is het met matte lak verzegeld. Ook hier is het Vallejo pigment handig, er kan bijna niet teveel worden aangebracht.
Na het spuiten van de vernis ziet het geheel er duidelijk minder uitgesproken uit.
Het volgende pigment dat ik gebruik is carbon black. Het betreft hier het verouderen van kolenwagens, en dan is het logisch dat er kolenstof op de wagens is te vinden. Carbon black van Vallejo is zeer diep zwart, en dat lijkt me ideaal om 'kolenstof' na te bootsen. Zoals de meeste Vallejo pigmenten hecht ook deze kleur niet optimaal, wat in dit geval echter een voordeel is. Zo blijft er toch nog iets zichtbaar van de eerdere bewerkingen.
Eerst heb ik een zeer fijne laag vernis gespoten. Met een zachte kwast heb ik het pigment royaal aangebracht en gelijkmatig over de bovenste planken van de wagons verdeeld. Tot slot heb ik het pigment verzegeld met een matte lak. Om een dikkere laag 'kolenstof' aan te brengen kan de behandeling herhaald worden; eerst een nieuwe laag matte lak en dan opnieuw pigment aanbrengen terwijl de lak nog nat is. Dit is voor mij niet nodig, ik vind het prima zo.
Als laatste heb ik piment track rust gebruikt. Dit spul hecht wel goed, en daar ben ik dus zuinig mee geweest. Ik heb dit langs de onderste rand van de kolenwagens aangebracht, en daarmee sluiten de bakken straks ook weer aan op de onderstellen waar ik hetzelfde pigment heb gebruikt.