weatheren NS 4300 - Bachmann War Department 2-8-0 AusterityNa het weatheren van de kolenwagens ga ik een stoomlocomotief verouderen. De NS 4329 van Bachmann heb ik als gebruikt exemplaar gekocht, heeft een aantal beschadigingen, en rijdt met behoorlijk wat lawaai.
Het doel is om een stoomlocomotief op de baan te zetten die past bij de sfeer die ik voor ogen heb. Daarbij probeer ik de materialen te gebruiken zoals bij de kolenwagens. Dus werk ik veel met pigmenten en matte blanke lak. Het model is in schaal 1:76 en is eigenlijk te groot voor mijn h0 baan. Misschien is het mogelijk om het beeld van de te grote loc een beetje aan te passen, zonder al te veel verbouwen aan het model. Als voorbeeld heb ik de NS 4387 genomen zoals deze in 1946 in Nederland aanwezig was. Dat is zonder verlengde schoorsteen en zonder ladders, en met een gereedschapsrek op de tender.
De gehele loc en tender zijn uit elkaar gehaald.
Het onderstel van de tender en loc is ontvet en in de primer gezet met Citadel Chaos Black spray. In de bodem van de tender zijn gaatjes geboord, want daar wil ik een luidspreker inbouwen.
Het onderstel is vervolgens behandeld met pigment van Ammo (Track Rust) op de bekende manier, pigment in combinatie met matte blanke lak van Bergswerk. De verenpakketten zijn behandeld met pigment Vallejo Old Rust. De boel is verder vervuild met pigmenten Old Rust, Carbon Black, Natural Umber en Burnt Umber van Vallejo.
De gehele aandrijving is schoongemaakt en het oude uitgeharde vet is verwijderd. De wielen van de tender zijn behandeld zoals ik dat deed bij de kolenwagens, met pigmenten en blanke lak. Het drijfwerk van de locomotief is grotendeels uit elkaar gehaald. De wielen van de locomotief zijn behandeld met mijn mix van pigmenten voor de wielen, maar alleen tussen en rondom de spaken. De randen van het loopvlak zijn alleen met matte blanke lak behandeld, en een subtiel randje roest met pigment Old Rust.
Daarna zijn de zwart gespoten delen met pigment Track Rust behandeld, en is de aandrijving weer gemonteerd. Eerst is uiteraard het achtergebleven pigment uit de lagering verwijderd.
De drijfstang is ingekleurd met matte zwarte lak van Revell. Ik heb met één penseelstreek voldoende verf opgebracht. Na droging heb ik het te veel aan verf met een prikker verwijderd door er gewoon overheen te wrijven. Eerst heb ik geprobeerd met een 10/0 penseel het dieper gelegen deel van de stang te schilderen, maar dat kost veel tijd en het resultaat is niet zo mooi.
Het drijfwerk ziet er verder fabrieksnieuw uit, en dat bevalt me niet. Met matte blanke lak en pigment heb ik het geheel een vervuild en vettig aanzicht gegeven. Rondom de scharnierende delen is met een verdunde glanzende lak wat meer glans op het 'vet' aangebracht. Hier en daar is met pigment wat viezigheid aangebracht en zijn de cilinders van een 'roestig laagje' voorzien met pigment Burnt Umber.
Toen ik tevreden was met het resultaat heb ik het geheel weer uit elkaar geschroefd, de lagering van de wielen nogmaals schoongemaakt, en de boel weer gemonteerd. Zo weet ik dat er geen pigment op plekken zit waar het niet thuishoort.
De opbouw van loc en tender heb ik schoongemaakt met water en afwasmiddel. Op het huis en de achterzijde van de tender heb ik glanzende lak aangebracht waar de decals moeten komen. Na het aanbrengen van de decals is alles gespoten met matte blanke lak van Bergswerk. Het is niet de bedoeling dat alles mat blijft. Daar waar een beetje glans op de lak moet komen wordt later een zeer dun laagje glanzende lak aangebracht. Dat maakt het geheel visueel ook interessanter.
En dan begint het leuke werk: met een combinatie van voornamelijk pigment en blanke lak de boel weatheren. In tegenstelling tot de oude gebruikte kolenwagens, ben ik erg terughoudend geweest met het aanbrengen van roest en roestplekken. De reden is eenvoudig, de echte lok was op dit tijdstip pas een jaar oud. Het zal geen roestbak zijn geweest. Het is dus meer de viezigheid door het niet schoonmaken dat ik wil uitbeelden.