steenkool & remmershuisVóór het samenvoegen van de onderstellen met de kolenbakken van de bovenbouw, heb ik een paar kleine klusjes aangepakt. Eerst heb ik nog een aantal kolenladingen gemaakt voor de wagens op de manier zoals aangegeven bij ■
kolenlading. Voor kolen gebruik ik echte kolen van Asoa, in verschillende uitvoeringen.
De Fleischmann kortkoppelingen heb ik zeer licht gespoten met matte lak, en vervolgens met de gemengde kleur voor de onderstellen. Niet zozeer om de koppelingen te verouderen, maar meer om de glans eraf te halen. Het spuitwerk blijft wel kwetsbar.
De geleiding voor de kortkoppelingen in het onderstel heb ik met alcohol schoongemaakt.
Van de beremde wagens 5216NL zijn de remmershuisjes losgekoppeld van het bordes, zodat het stalen frame apart van het huisje kan worden verouderd. Met een scherp mes is het remmershuis makkelijk los te snijden van het bordes.
Planken van de remmershuisjes zijn verouderd op dezelfde manier als de kolenbakken; eerst enkel planken geschilderd, en daarna met zwartgrijze verf gespoten. Vervolgens heb ik de ramen van het remmershuis voorzien van 'glas'. Het bordes met het stalen frame is net als de stalen profielen van de kolenbakken voorzien van roestplekjes. De loopplanken hebben met drybrushen een kleurtje gekregen. De gebruikte materialen en kleuren zijn dezelfde als bij de bakken.
Tja, en toen ben ik weer eens iets in elkaar gaan steken. Remmershuis en bordes heb ik vervolgens met pigmenten behandeld, zodat deze aansluiten op het onderstel en de kolenbak. Het resultaat staat me wel aan.
In mijn materialenkisten vond ik een pigment dat ik nooit eerder had gebruikt: Vallejo Dark Steel. Met de andere pigmenten van Vallejo heb ik steeds royaal kunnen werken, maar dit spul kan beter uiterst voorzichtig worden toegepast. Een klein beetje pigment heeft al een zeer sterk effect. Enkele delen van de stalen leuning, grepen en de spindel van het remsysteem heb ik met het pigment behandeld zodat het lijkt alsof de verflaag is versleten en het onderliggend staal tevoorschijn komt.
Een paar kolen die bij het laden van de wagen op het bordes terecht zijn gekomen, zijn bevestigd met Gravel & Sand Fixer van AK. Dit spul stinkt enorm en is lekker ongezond, maar zeer dun vloeibaar. Bij het lijmen worden de fijne kooltjes niet weggespoeld of weggedrukt door de vloeistof, en er blijven geen zichtbare resten van lijm achter.
Gebruikte materialen:
- Vallejo Dark Steel - 73.123
- AK Gravel & Sand Fixer - AK118
Herr P. staat er weer bij als referentie. Er blijkt toch meer uit de oude Fleischmann wagens te halen dan ik had gedacht. En uiteraard, dat vergt ook meer tijd dan gedacht.