kolenwagens spuiten en schilderenOm wat afwisseling te hebben ben ik eens gaan kijken wat ik met de Fleischmann en Roco kolenwagens kan doen.
Als eerste heb ik een aantal 5215NL en 5216NL van Fleischmann, en 066055-02 van Roco gedemonteerd. Deze bakken zijn makkelijk van de onderstellen te verwijderen. Het lijkt me makkelijker om beide delen afzonderlijk te schilderen.
Het zwarte glanzende plastic ziet wel heel erg fabrieksnieuw uit. Daar wil ik van af.
Ik wacht nog op nieuwe nummers voor de Fleischmann wagens, anders worden het er wel heel veel met hetzelfde nummer. Het maakt mij verder niet uit dat er in elke sleep gelijke nummers lopen.
Ik heb alle opschriften met tape gemaskeerd, en daarna de onderstellen en de bakken volledig nieuw gespoten. Daarna met verf, washes en pigment de boel een gebruikt aanzicht gegeven. De onderstellen hebben een zwartbruine kleur gekregen, waarbij ik ook de onderkant gespoten heb.
Onderstel Fleischmann 5216:
Onderstel Roco 066055-02:
Gebruikte kleuren voor de onderstellen:
- modelair black - 71.057
- modelair burnt umber - 71.040
- model color gloss black - 70.861
- pigment old rust - 73.120
- pigment binder - 26.233
- pigment carbon black - 73.116
- wash oiled earth - 76.521
- wash light grey - 76.515
Tot slot is het gehele onderstel afgewerkt met een laag Ultramatte vernis van AK. De matte vernis van Vallejo blijkt voor mij niet werkbaar. Met de AK vernis heb ik probleemloos onverdund kunnen spuiten.
De bakken zijn ook geheel opnieuw gespoten en behandeld met een reeks pigmenten en washes. Om de pigmenten te fixeren vóór het spuiten met matte vernis zijn deze gemengd met een wash aangebracht. Na het spuiten met zwartgrijze verf, is met een kwast carbon black pigment (vermengd met wash) opgebracht en met een doek uitgewreven van boven naar beneden.
Gebruikte kleuren voor de bakken:
- modelair black - 71.057
- modelair medium sea grey - 71.049
- modelair dark earth - 71.029
- pigment carbon black - 73.116
- pigment burnt umber - 73.110
- pigment old rust - 73.120
- pigment binder - 26.233
- wash light grey - 76.515
- wash black - 76.518
- wash oiled earth - 76.521
- wash european dust - 76.523
Tot slot is de bak overspoten met Ultramatte vernis van AK.
De wielen zijn eerst met een primer gespoten (ik had grijze primer, maar zwart was handiger geweest). Daarna in zwart gespoten, en vervolgens lichtjes met de kleurenmix voor de spoorstaven gespoten.