Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 89534 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #325 Gepost op: 26 augustus 2024, 18:57:07 »
De groene cope rijtuigen van Fleischmann of Piko kunnen prima. De personenreinen waren toen niet zo lang. 2 personen rijtuigen en een pakwagen. Tja, de kolentreinen is een ander verhaal, gemiddeld 40 wagens. Een kolentrein vanuit Heerlen had meestal een opdruklokomotief tot Klimmen - Ransdaal.

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #326 Gepost op: 1 september 2024, 11:21:04 »
Ik ga beginnen met het leggen van de laatste stukken rails van het zichtbare gedeelte.

In het ontwerp was het overloopwissel aan de linkerzijde (richting Valkenburg) altijd al gepland. Dat heb ik ook zo gebouwd. Helaas is er aan de rechterzijde (richting Wijlre) geen ruimte voor een overloopwissel. Deze ligt er in werkelijkheid wel, maar ik had het helemaal geschrapt uit het ontwerp.

Nu ik aan het laatste stuk rails in het zicht begin, heb ik nog eens alle mogelijkheden bekeken. Het is inderdaad onmogelijk om met Weinert wissels een overloopwissel te realiseren. Zelfs met de korte meegebogen wissels lukt het niet. Een alternatief zouden wissels van Roco kunnen zijn. Maar dat past niet in het geheel, en dat zou bovendien een hindernis zijn voor de Artitec locs.

Om toch een overloopwissel te kunnen plaatsen heb ik besloten de rechte wissels van Roco te gebruiken, maar dan wel uit het zicht op het verdekte gedeelte. Dat zal in de toekomst meer variatie in treinverkeer kunnen opleveren.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #327 Gepost op: 1 september 2024, 12:41:46 »
Van het seinbordes met vertakkingsseinen tussen Valkenburg en Schin op Geul heb ik zelf geen foto. Op klassiekebeveiliging.com (https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenSog.htm) staan een paar foto's. Maar het lijkt me niet netjes om ze zomaar te kopiëren en hier te plakken.

Nu vraag ik mij iets af met betrekking tot het voorsein van de vertakkingsseinen. Vooropgesteld dat ik van het hele seinwezen niet veel weet heb, stel ik de vraag maar eens:

Op dezelfde pagina van klassiekebeveiliging.com staat het voorsein samen met een koeienkop. De foto is gedateerd 1985. De kijkrichting is van Valkenburg naar Schin op Geul.
Als ik het goed begrijp dan zou er ook een voorsein (voor het vertakkingssein) met twee armen hebben kunnen staan, of misschien heeft dat er ooit gestaan? Zoals deze van modelspoorseinen.nl



Bij het Utechts Archief is deze foto (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/FAC2ABB2ADD95D1F80E63AFF56266B57) te vinden, gedateerd 1949. Schijnbaar is dit een voorsein voordat het voorsein met koeienkop er stond. Op de foto kijken we richting Valkenburg. De pijl zou dan de plek zijn waar het sein met koeienkop naderhand zou staan.



Op een oude ansichtkaart (gestempeld in 1957) staat de seinpaal met een arm onder de pijl. In de rode cirkel de overweg.


Dan zou in 1949 een eenarmig sein (zonder koeienkop) het voorsein geweest zijn van het vertakkingssein?
Misschien dat Bert (of iemand anders) dit zou kunnen toelichten?

In 2009 zag het er zo uit, gefotografeerd vanaf de overweg. De schakelkasten die net rechts in beeld zijn, staan ook op de zw-foto van klassiekebeveiling.com maar dan (uiteraard) aan de linkerzijde.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #328 Gepost op: 15 september 2024, 10:24:04 »
Ondertussen heb ik gewerkt aan de aansluiting van Sog op het nieuwe overloopwissel. Het multiplex is gezaagd en daarop zijn weer 2 lagen rubber verlijmd. In werkelijkheid buigt het spoor af naar rechts. Dat is helaas niet zo te realiseren op deze modelbaan.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►
The following users thanked this post: iTom

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #329 Gepost op: 29 september 2024, 12:02:49 »
De eerste rails richting Wijlre is bevestigd. De flauwe bocht naar rechts (in werkelijkheid rechtdoor) gaat over in een bocht naar links (in werkelijkheid naar rechts). Ik heb de radius van de flauwe bocht zo groot mogelijk gemaakt (R>6000mm), zodat het toch zo goed als mogelijk - binnen de gegeven ruimte - op de werkelijke situatie lijkt.



Tussen de bochten zijn ruime overgangsbogen aangebracht. De verkanting in de bochten is maximaal 0,8mm.



Op de segmentenovergangen zijn de spoorstaven weer gesoldeerd op schroefjes, waarna met een fijn zaagje de hele rails is doorgezaagd. Helaas was er net te weinig ruimte om de afstand van de dwarsliggers zodanig te vergroten dat de zaagsnede tussen de dwarsliggers komt te liggen. Op de foto is dat duidelijk te zien, maar op de baan valt dat nauwelijks op.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #330 Gepost op: 6 oktober 2024, 11:09:37 »
Een deel van het tweede spoor ligt er al weer. De dwarsliggers zijn alleen in de binnenbocht verlijmd want de verkanting is nog niet aangebracht. Waar de kartonnen stukjes liggen zit de rails alleen nog met schroefjes vast. Hier moeten de draden nog aan de onderzijde van de spoorstaven gesoldeerd worden.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #331 Gepost op: 13 oktober 2024, 12:49:36 »
Zo, de laatste stukken Weinert rails zijn gelegd. Daarmee ligt alle zichtbare rails nu op de baan.



Alle verkantingen zijn aangebracht. Nu moeten de MP4 motoren nog onder het 'nieuwe' overloopwissel worden bevestigd, draden aansluiten, en dan zou alles in het zicht operationeel moeten zijn. Dan moet er nog wel een en ander in TC ingevoerd en ingesteld worden.

Hier een overzicht van de modelbaan zoals die er nu uitziet, zonder alle bouwrommel op de baan. De camera bijna tegen het plafond geplaatst, anders past het bouwwerk niet op de foto.



De afgelopen twee weken zijn er naast de niet-modelbaan werkzaamheden thuis (slopen, stuken, schilderen), de nodige overpeinzingen geweest of ik het idee voor de baan voort moest zetten zoals ik dat in gedachte had. Het idee was steeds kalkbranderijen en herkenbare elementen langs het traject tussen 1920 en 1940. Doordat er zo weinig aanbod in locs is voor deze periode, ben ik gaan twijfelen. Ik heb er geen hobby aan om stoomlocs te gaan bouwen. Een wagentje (om)bouwen zou ik misschien nog wel kunnen overdenken na een motivatie-cursus.

Tja, en dan. Het idee om het geheel naar TP 3a door te trekken kwam daar ook al uit voort. Dan kan ik een hele zwik Duits materiaal inzetten, en komen weer een aantal extra wagens ter beschikking voor zover het geen RIV uitvoeringen zijn. Want bovenleiding komt er niet, dus uiterlijk 1949.

Dat is een aardige gedachte, de kalkbranderijen, station Ovk etc. uitvoeren als oud en vervallen. Dat kan een mooi desolaat beeld opleveren. Maar helaas was er nagenoeg niets meer over van dat alles rond 1940. En daarmee vervalt dan nagenoeg de gehele opzet van de baan. Klinkt niet echt aantrekkelijk, behalve als je niet veel op een baan wilt gaan bouwen. Maar ja, dan kun je beter helemaal geen baan bouwen, kun je beter TV gaan kijken. Dat is goedkoper, en neemt veel minder ruimte in, tenzij je een home cinema gaat bouwen.

Na twee weken denken en sporenplannen bekijken tot de conclusie gekomen dat ik het ontwerp zoals gedacht gewoon door moet zetten. Zo af en toe zal er toch wel een nieuw wagentje TP2 verschijnen. Voor een foto kan ik best materieel vinden passend bij het tijdperk. En voor de lol kan het materieel 1940-1949 ook wel op de baan. Ik vind het zelf wel mooi, al gaat het feitelijk niet in het uitgebeelde tijdperk passen. Uiteindelijk ziet geen mens dat het niet klopt, tenzij de achtergrondkennis van de omgeving en industrie aanwezig is.

Dat is natuurlijk het punt, dat je zelf wel weet hoe het zit.
In elk geval weer veel tijd besteed aan iets waar je niets van terug ziet. Ik had toch al tijd en energie te weinig dus dat komt mooi uit 8)

Het wordt weer tijd om een stukje landschap te bouwen, en de treintjes met rust te laten. Is eigenlijk ook veel leuker.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #332 Gepost op: 27 oktober 2024, 09:54:38 »
Deze week toch nog maar even alle losse eindjes afgewerkt.
Alle bedrading is aangesloten. Op een paar plekken is de hoogte van een railstaaf nog iets aangepast, niet veel hooguit 0,1mm. Alle bezetmelders zijn nu ingevoerd in TC, en de rem- en stopsecties zijn ingesteld. Het is niet allemaal tot op de cm precies, maar daar lig ik sowieso niet van wakker.

En dan de nodige testritjes gemaakt. Voor het eerst liep een loc uit de rails :(. Bleek mijn eigen stomme fout te zijn. Ondanks dat alles met de stofzuiger was schoongemaakt zat ergens een stukje gestripte isolatie van een draadje geklemd. Stukje eruit gefrunnikt, en alles liep prima 8)

Nieuwe treinroutes geprogrammeerd, en uiteindelijk gisteren alles 4 uren laten lopen zonder te hoeven ingrijpen. Tot zover is dus alles geslaagd. En dan zo langzaam aan eens gaan kijken hoe ik het volgende stukje landschap ga maken.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #333 Gepost op: 17 november 2024, 11:35:58 »
Na veel gepuzzel heb ik een manier bedacht om de wisselmotoren bereikbaar te houden, de tunnel onder het spoor uit de baan te kunnen nemen, en de toegang tot verdekte rails te waarborgen. Het wordt wel een erg complex stukje landschap. Maar wat zou het, dit bouw ik maar één keer 8)

Het gaat om dit gedeelte aan de voorzijde van de modelbaan.



Eerder had ik dit idee in gedachte. In blauw het uitneembaar gedeelte met de tunnel. In reactie #197 is een en ander uitgelegd.
Dat is alweer 2 jaar geleden :o Laten we zeggen dat het idee heeft kunnen rijpen. ;)



Het gaat niet anders dan dat het gehele voorste deel uitneembaar moet kunnen zijn. En omdat het vooraan ligt, moet de aansluiting op het achterliggende vaste baandeel met het spoor niet zichtbaar zijn. Met een los bakje gaat dat niet lukken.

Het begin. Binnen de aanwezige ruimte maak ik met plaatmateriaal een soort van bak.





De tunnel loopt naar achteren door, maar moet even wijken voor de plaat aan de voorzijde.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #334 Gepost op: 24 november 2024, 10:58:58 »
De bak wordt nog met tijdelijke schroefjes op z'n plek gehouden. Maar die moeten eruit. Er is wel iets van bevestiging nodig om te voorkomen dat er een kier ontstaat tussen de bak en het vaste baangedeelte.
Dat ga ik doen met inbusbouten. Aan de achterzijde (op het gedeelte van de baan) komen inslagmoeren.
Dan is er het probleem van de bereikbaarheid van die bouten. Dat los ik op met aluminium buisjes die door de bak lopen. Straks zie je er niets meer van, behalve een gaatje van 10mm aan de voorzijde. Zo kan ik met een lange inbussleutel de bouten losdraaien.

Dat ziet er dan zo uit.




En dan is het tijd om de bak met XPS te vullen.





Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.346
  • Thanked: 151 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #335 Gepost op: 24 november 2024, 12:25:29 »
Dat is weer een slimme oplossing.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #336 Gepost op: 24 november 2024, 12:44:07 »
Ja het is een leuke "modelbaanbakbevestigingsmethode"  8)

De truuk is dat de inwendige diameter van het buisje hetzelfde is als de diameter van de sluitring onder de inbusbout. Dan vindt het boutje makkelijk de weg naar de inslagmoer. Het houtje om het buisje zorgt dat het buisje op z'n plek blijft tijdens het uitharden van de PUR.
Oh ja, het is deugdelijk getest voordat alles met XPS en PUR dichtzat. Zou het niet passen dan rest alleen de sloophamer, want je komt er niet meer bij ;)
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #337 Gepost op: 2 december 2024, 14:22:52 »
Genoeg geplakt, dan kan de zaag erin 8)
Eens kijken of we iets kunnen maken van de blauwe blokken. Uit het hoogtebestand is de steilheid van de helling vanaf de spoorlijn overgenomen. Dan volgen de contouren voorlangs vanzelf.





Zagen en raspen ...



...  de tunnel passen ...



... en verder slopen ...



Het talud rondom de tunnel is met de bestaande mal gemaakt. Dat is de enige manier om er voor te zorgen dat op de gehele baan de taluds gelijk van vorm zijn, omdat er jaren bouwtijd zit tussen de verschillende stukken op de modelbaan. Zo blijft het bij elkaar passen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #338 Gepost op: 2 december 2024, 18:12:47 »
Dér weeg noa Walem.

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #339 Gepost op: 2 december 2024, 18:46:49 »
Zoa ies dat Bert. Meh den tunnel ies neet zoa lank gewore wie ich ut gaere wol höbbe.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #340 Gepost op: 3 december 2024, 07:47:12 »
Het woar ummer ein geveerlijk punt, este mit dér auto kooms hauwste gaar gein euverzich.
Mé kint dér res hie op ut forum het waal leeze  ;D

Gr. Bert

Offline DurkVell

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
    • De rommelkist
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #341 Gepost op: 3 december 2024, 08:47:06 »
Ja hoor, dat lukt best wel.

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #342 Gepost op: 3 december 2024, 11:13:09 »
Fijn toch ;)

De zuus, 't mót kinne zoa wie veer 't zèğğe Bert 8)


Bert, is er weer iets moois te zien wat betreft modelbouw in Sittard in de kerstperiode?
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 233
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #343 Gepost op: 3 december 2024, 16:10:50 »
Ja hoor in het voormalige pan d van C&A in Sittard vanaf 7 december tot 5 januari.
Zie verdere informatie.

Gr. Bert.

https://www.visitzuidlimburg.nl/agenda/detail/limburg-en-sittard-in-miniatuur/430560/


Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.065
  • Thanked: 78 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #344 Gepost op: 5 december 2024, 17:46:59 »
In dat tunneltje heeft mijn auto al eens tegen een andere aangestaan  :-\ bleek m'n zwager te zijn  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #345 Gepost op: 8 december 2024, 11:46:28 »
Ooh Jack, was jij dat in die rode Benz  ;D

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #346 Gepost op: 8 december 2024, 11:55:01 »
Zo, tijd om weer wat blauw schuim te camoufleren. Met een laagje grondverf past het toch beter bij de rest.




Op het volgende segment komt nog een extra toegangsluikje. Het frame is gemaakt van multiplex, en wordt bekleed met XPS. Later komt het eigenlijke luikje erin.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #347 Gepost op: 15 december 2024, 12:06:43 »
Op dit stuk van de modelbaan zit veel verloop in hoogte. De weggetjes, hellingen en taluds zorgen ervoor dat het niet zo simpel is om het verloop allemaal in één keer goed te krijgen. Het komt er op neer dat ik steeds weer nieuwe stukjes XPS plak, en die dan snij. Dan kijken wat het resultaat is, en eventueel weer stukken wegsnijden en weer nieuw delen plakken etc.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 272
  • Thanked: 13 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #348 Gepost op: 22 december 2024, 13:08:43 »
Ondanks anderhalve week ziek te zijn ... toch blijven plakken en bijsnijden op minimale snelheid ...



... en nog een paadje en een weg van gips aanleggen. Dan nog een mockup van een jaren-30 huis langs de Graafstraat in elkaar gedraaid. Hoe de achterzijde er precies uitziet weet ik (nog) niet. Aan de voorzijde is het grotendeels een kwestie van bakstenen tellen ...



En dan moet het ergens goed genoeg zijn. Althans in eerste aanleg. Alles zit er wel zo'n beetje op wat er thuis hoort. Alleen is de afstand tussen tunnel en jaren-30 huis in werkelijkheid veel groter.
Van de achterzijde van de baan - waar je dus eigenlijk niet staat - ziet het er zo uit.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.985
  • Thanked: 337 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #349 Gepost op: 23 december 2024, 08:08:20 »
Knappe oplossingen en mooie vorderingen Toni. Fijne feestdagen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/