Trek je niets aan van mijn mening @Wim Corduwener. Het gaat inderdaad om wat je zelf leuk vindt om te maken en ik vind je mijnschacht heel mooi.
Nou
@GéJé je feedback is meer dan welkom. Als ik me niks aantrek van wat anderen vinden, dan heeft feedback ook niet zoveel zin. Dus blijf dat vooral doen.
Wat jouw vorkheftruck aangaat, heeft het niet zoveel zin om ergens op je baan een stapel pallets neer te leggen als de vorkheftruck nog niet eens bestond. Wat dat aangaat probeer ik de tijdspanne waarin ik werk (1950-1960) zoveel mogelijk trouw te blijven en rijden er bijvoorbeeld geen ‘moderne’ auto’s op m’n baan en staan er (nog) geen televisie-antenne’s op de daken.
Heb je al een definitief besluit genomen voor de plaats waar het deel moet komen? Ik vind het ook een goed plan om H0e rails te gaan gebruiken. Je kan er net even wat scherpere bochten mee maken en het geheel ziet er daar onder de grond niet zo propperig uit.
In grote lijnen wel
@Pierre:

Zolang m’n zolderkamer nog niet helemaal is volgebouwd met rails, is niets definitief. Maar de steenkolenmijn blijft ongeveer op de plek waar ik ’m aanvankelijk had gedacht. Links van de mijn komt het hele verhaal met die basculebrug en rechts van de kolenmijn loopt het verkeer door naar de andere kant van de kamer. Na deze module ga ik eerst nadenken over wat er links van die kolenmijn gaat gebeuren. Tijdens dit project ontkom ik er niet aan om af en toe na te denken over hoe het hele verhaal aan weerszijden gaat doorlopen. Daarom ligt die weg er bijvoorbeeld nog niet in, omdat ik nog niet weet of die weg aan de linkerzijde een bocht naar rechts gaat maken.

Dat ik hier smalspoor gebruik in plaats van normaalspoor, daar was ik al snel uit. Meestal duurt het een dag en dan kom ik alweer op andere ideeën.
Het leuke van een kolenmijn in een lade is dat je eigenlijk een mini-modelspoorbaan hebt die verder losstaat van de rest van je baan. Een leuk, dankbaar en overzichtelijk project. Ik moest het natuurlijk weer moeilijk maken met een aantal ingewikkelde toestanden: zo loopt Schacht 1 door naar niveau -1 en loopt Schacht 2 door naar niveau -2. Die lade moet dus onder de schacht doorschuiven, met genoeg ruimte voor de rails die op de onderkant van de lade liggen. Niveau -1 (de hogere laag) moet een uitsparing krijgen voor Schacht 2. Bovendien wil het smalspoor op het hogere niveau laten doorlopen buiten deze module. Met die schuivende laden wordt dat nog wel een uitdaging.
Pfff... ik maak vandaag wel foto's.

Om nog even terug te komen op de geloofwaardigheid van mijn metrostation heb ik nog even wat meer onderzoek gedaan:
In Groot Brittannië werd in 1863 de eerste metrolijn geopend. Pas veel later volgde Parijs en veel andere steden met het aanleggen van een ondergronds netwerk. Geïnspireerd door dit innovatieve gebeuren bedacht een mijningenieur in 1901 dat het misschien wel een vooruitstrevend plan zou zijn om een ondergrondse spoorwegverbinding aan te leggen tussen de plaatsen Wilmse en Elders. De ingenieur kreeg zowaar een aantal investeerders bij elkaar en er kon met de bouw worden begonnen. Het aanleggen van een ondergrondse spoorbaan is behoorlijk kostbaar en en nog niet eens halverwege de bouw raakte het geld op en werd al snel duidelijk dat de investeringen er nooit uit zouden komen. De geldschieters draaide de geldkraan dicht en de graafwerkzaamheden en de verdere afbouw werden gestaakt. Totdat die inmiddels berooide ingenieur ontdekte dat onder het inmiddels uitgegraven deel, een grote hoeveelheid steenkool in de grond zat. De investeerders roken geld, de bovengronds gelegen woonwijk werd afgebroken en er ontstond een coöperatieve steenkolenmijn.
Zo, het verhaal is weer rond en de geloofwaardigheid gered.