Een schilder herken je ook wel aan de manier van schilderen Wim 
Ik wil (in dit geval) niet het laatste woord hebben, maar ”jouw” lade en ”mijn” lade zullen niet heel erg van elkaar gaan verschillen. Ik ga namelijk dezelfde steenkooltjes gebruiken, dezelfde Preisertjes en dezelfde stutten. En het is ook mijn bedoeling om beide laden zoveel mogelijk in dezelfde stijl te houden, zodat alles één mooi passend geheel wordt.

En even om verwarring te voorkomen: Wim’s mijnlade heet vanaf nu ”Mijngang -1” en Piere’s mijnlade ”Mijngang -2”.
Ik ben even gaan schetsen om een en ander duidelijk te maken:

Doordat mijn uiteindelijke baanplan nog in de ontwerpfase zit en er daardoor steeds anders uit gaat zien, lijkt het me handiger om van het mijngebeuren voorlopig een los geheel te maken. Als het uiteindelijk baanplan vorm begint te krijgen, kan ik deze
mijnmodule later altijd op een vaste plek inpassen.
Mijngang -1 wordt net als
Mijngang -2 een bak met een opengewerkte voorkant. Mijngang -2 (de onderste) wordt een uitschuifbare en uitneembare lade; Mijngang -1 (de bovenste) wordt een naar beneden klapbare en uitneembare bak. De bovenste bak kan dus alleen naar beneden klappen als de onderste lade eruit is. Ik heb de bovenste bak neerklapbaar gemaakt omdat die lift vastzit op op niveau 0 (dit was trouwens een idee van
@Pierre) en er geen andere mogelijkheid lijkt te zijn om dit uitvoerbaar te maken. Maar, suggesties zijn welkom.
Als dit spul allemaal een beetje in elkaar zit, dan heb ik op niveau 0 (het maaiveld) een oppervlakte van 96 x 50 cm. En dat is een lekker handzaam stuk om op te werken.

Al het kolenmijngebeuren zit nog verpakt in dozen, maar boven de grond wordt dit ongeveer hoe het eruit gaat zien.

Verder heb ik deze ook nog liggen. Het kan dus best zo zijn dat er twee liftschachten komen.
Nog even terugkomend op het filmpje van
@SuperSylvester: fantastisch voorbeeld en in deze schaal kun je dat allemaal perfect in elkaar zetten. In H0 wordt dat (voor mij) wat lastiger. De lift zoals ik die nu heb gemaakt glijdt via railstaven op-en-neer. Als ik wieltjes zou gebruiken zou die liftschacht een stuk groter moeten worden.