Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 63414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #150 Gepost op: 13 januari 2016, 16:08:22 »
Een kleine update:


Na de ruwbouw begint voor mij eigenlijk het echt leuke werk en dat is het bekleden van de tunnelbuizen. Ik weet nog niet of ik alles uitvoer in baksteen of in lichtgroenkleurige tegels met een donkere voeg.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #151 Gepost op: 14 januari 2016, 10:42:28 »
De volgende dag zien dingen er toch weer heel anders uit en kijk je ook weer anders tegen dingen aan. Zo merkte @Pierre terecht op dat die bakstenen misschien te klein zijn om te denken dat het ook wel eens tegels zouden kunnen worden. Hij heeft gelijk: muurtegels in deze vorm zijn minstens twee keer zo groot als bakstenen. Ook al is de plaats van dit metrostation misschien niet 100% realistisch, ik wil in elk geval dat de uitvoering de realiteit zo dicht mogelijk benaderd.
Ergo: het worden dus bakstenen in plaats van muurtegels.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #152 Gepost op: 14 januari 2016, 17:31:21 »
Tussendoor even een lastig stukje in de lijm(klemmen) gezet dan is het droog als ik weer thuis ben. PVC lijmt eigenlijk alleen met PVC-lijm en om die bakstenen er tegenaan te lijmen gebruik ik vloeibare secondenlijm van de Action.


Dit is de binnenkant van de buis die naar Schacht II loopt.


Dit soort rondwerk vind ik lastig, maar het zit er weer in en ik kan nu vanavond verder met de rest van het metselwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #153 Gepost op: 14 januari 2016, 19:02:23 »
Dat zijn inderdaad lastige stukjes Wim. Verdraaid moeilijk om geen naden te krijgen. Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

shaggie

  • Gast
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #154 Gepost op: 14 januari 2016, 20:32:55 »
Heel indrukwekkend dit project.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #155 Gepost op: 14 januari 2016, 21:13:53 »
Niet vergeten: bordje met NOODUITGANG  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #156 Gepost op: 15 januari 2016, 18:10:54 »
Dank voor jullie feedback.
Dat zijn inderdaad lastige stukjes Wim. Verdraaid moeilijk om geen naden te krijgen. Succes man. ;)
Inderdaad @Pierre het was een hele bevalling en ik ben blij dat het meest lastige stuk erin zit.


Dat witte deel onderin wordt de aansluiting voor het perron. De andere kant van deze buis wordt een stuk makkelijker.


Voordat het allemaal in de verf gaat, wil ik eerst alles in de bakstenen hebben.

Niet vergeten: bordje met NOODUITGANG  :D
Daar doen we hier niet aan Jack. Voor hoge nood zoeken die Preisertjes maar ergens een plekje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #157 Gepost op: 15 januari 2016, 18:43:54 »
Niet vergeten: bordje met NOODUITGANG  :D
Daar doen we hier niet aan Jack. Voor hoge nood zoeken die Preisertjes maar ergens een plekje.
Die arme drommels...hoop dat er geen stroom meer op de rails staat  :o

Komt er ook een oude gestrande metrotrein?

Hoe zou het er uitzien als daar een 20ct referentiemuntstuk bij zou liggen?  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #158 Gepost op: 15 januari 2016, 20:17:53 »
Komt er ook een oude gestrande metrotrein?
Een oud metrostel zou wel kunnen als ik meer ruimte zou hebben voor een extra metrotunnel.

Citaat
Hoe zou het er uitzien als daar een 20ct referentiemuntstuk bij zou liggen?  ;)
Altijd weer wat met @die jongen.


Zoiets?


Of dit?


Of deze?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #159 Gepost op: 16 januari 2016, 10:10:07 »
Komt er ook een oude gestrande metrotrein?
Een oud metrostel zou wel kunnen als ik meer ruimte zou hebben voor een extra metrotunnel.

Ik vind zo'n oud vergeten metrostel ook wel wat hebben ... misschien alleen de kop van een metrostel net uit een tunnelgang is dat misschien wel een optie. :-[

Hoe zou het er uitzien als daar een 20ct referentiemuntstuk bij zou liggen?  ;)
Altijd weer wat met @die jongen.


Zoiets? [/quote]

Hoe zou het er uitzien met een 50 centstuk Wim?  ;D :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #160 Gepost op: 16 januari 2016, 11:09:24 »
Kijk maar uit Pierre, want voor je het weet is straks je bordje leeg... Wim en centen?? :))
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #161 Gepost op: 16 januari 2016, 11:28:54 »
Ik vind zo'n oud vergeten metrostel ook wel wat hebben ... misschien alleen de kop van een metrostel net uit een tunnelgang is dat misschien wel een optie. :-[
Het is ook niet zo’n heel gek idee. Zo’n vergeten metrostel is nog wel bij elkaar te harken uit onderdelen. Zo’n oude railbus die zijn kop steekt uit een half ingestorte metrobuis zal zeker een opwaardering van dit project zijn. Alleen heb ik geen ruimte meer. Want naast nog een extra tunnelbuis moet dat spoor dat uit die tunnelbuis komt natuurlijk ook nog aansluiten op de rest van het spoor.


Ik heb wèl dit locje nog in de aanbieding. Die kan ik als slooplocje naast het spoor leggen. Enfin, ik ga erover nadenken.


Onder dit locje  zat een Kato-onderstel, maar dat ga ik voor een ander project gebruiken. Ik vond de verhoudingen van dit locje niet kloppen.

Hoe zou het er uitzien met een 50 centstuk Wim?  ;D :P
Zelf legt-ie altijd een aansteker bij z’n projecten. De lonen liggen in Limburg natuurlijk ook wat lager.  ;D
Maar, we kunnen het nog wel even over die voegen hebben, @Jack wat vind je van deze voegen? Deze bakstenen komen speciaal uit Engeland.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #162 Gepost op: 16 januari 2016, 12:22:50 »
Wim, als je er straks ongeveer dit van maakt (even ervan uitgaande dat dat dezelfde muurplaten zijn)



Dan vind ik dat helemaal geweldig!

Je zult het vast weleens gepost hebben, maar waar koop je die Engelse muren?

(eens kijken of ik met dat lage loon wat muurjtes kan scoren  :P)



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #163 Gepost op: 16 januari 2016, 15:25:08 »
@Jack om je nog even blij te maken heb ik mijn verzameling oud geld nog even tevoorschijn gehaald en wat VOC-munten op het spoor gelegd.

Daar word je zeker wel blij van?

Wim, als je er straks ongeveer dit van maakt (even ervan uitgaande dat dat dezelfde muurplaten zijn)


Dan vind ik dat helemaal geweldig!
Je zult het vast weleens gepost hebben, maar waar koop je die Engelse muren?
(eens kijken of ik met dat lage loon wat muurjtes kan scoren  :P)
Als ik door de verschillende draadjes lees dan blijft de keuze van bakstenen altijd wel een terugkerend onderwerp. Of het nou om de (bijna) correcte schaalverhouding gaat van een baksteen, de dikte van de voeg of een stoeptegel, het is typisch zo’n dingetje waar bijna elke modelspoorder mee te maken heeft. Niet omdat ik bang ben dat dit topic dreigt te vervuilen, maar omdat het een onderwerp is waarvan ik denk dat meer forumleden daar wat van vinden. Ik ben dus een even een nieuw topic begonnen waar we het naar hartelust kunnen hebben over dit onderwerp.
Lees verder >>.

Ik heb nog eens even gekeken naar de opstelling en de ruimte voor een extra metrotunnel en een afgedankte metrowagon, maar ik denk dat ik de ideeën van @Pierre en Jack ga proberen uit te voeren.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #164 Gepost op: 16 januari 2016, 20:41:37 »
Ah joh, dan doe ik toch ook even een DUIT in het zakje?  8)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #165 Gepost op: 17 januari 2016, 17:41:28 »
Ter inspiratie ben ik nog even op zoek geweest naar een ondergronds vergeten metrostel.


Maar deze is denk ik iets over the top.  ::) Bovendien heb ik de boel nog even nagemeten, maar ik heb geen ruimte voor een extra tunnel.


Ook ben ik er nog niet uit of de bekleding gemetseld of betegeld wordt.


Tegelwerk in de Parijse metro is heel erg 1900 en heeft vrijwel hetzelfde formaat als baksteen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #166 Gepost op: 17 januari 2016, 20:00:18 »
Ik heb er ook even over nagedacht maar ... zou je niet aan de linker kant van je metrostation de tunnel een heel kleine bocht naar binnen kunnen laten maken. Dan kan je voor de tunnelbuis die in gebruik is nog een 2e buis ingang plaatsen of een (dubbel spoor dus) of een buis die twee keer zo breed is. Dan hoef je geen ruimte in te leveren en kan je toch een wrak/neus van een oud vervallen metrostel plaatsen. Je kan zelfs deze tunnel een stukje laten instorten om de rest van de oude metro te verdoezelen. De achterste tunnelbuis/spoor kan je dan gewoon gebruiken om te rijden. Sorry voor de simpele tekening maar het gaat even om het principe.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #167 Gepost op: 17 januari 2016, 20:17:23 »

Tegelwerk in de Parijse metro is heel erg 1900 en heeft vrijwel hetzelfde formaat als baksteen.

@Wim, Deze tegels staan niet voor niets bekend onder de naam metro tegels. Het model werd voor het eerst toegepast in de Londense metro en daarna werd de stijl gekopieerd voor metro's in andere steden. Ze worden altijd in half steen verband gezet.
Metro tegels zijn meestal 10 x 20 cm. Daarmee zijn ze even lang als een baksteen maar een keer zo hoog als de meest gangbare baksteen. ( Waalformaat 5 x 21 cm ) Omdat de meeste baksteenplaten in H0 echter iets te grote bakstenen gebruiken, kunnen deze baksteenplaten volgens mij heel goed doorgaan voor metro tegels. Je hoeft ze alleen maar hoogglans wit te schilderen en te voegen.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #168 Gepost op: 17 januari 2016, 21:11:54 »
Wim, de Metro van Moskou kan ook een bron van inspiratie wezen, de stations werden niet voor niets paleizen van het volk genoemd.

                           

B.V. Stajanka Revolutia                                                                                                                  of Stajanka Komsomolskaja

je kunt je helemaal uitleven ;)
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #169 Gepost op: 17 januari 2016, 21:20:26 »
Ik vind die van Moskou wel erg mooi.

Wist daar (nog) niets van.

Voor de modelbouw zou ik voor de tegels gaan en die vervallen tunnelbuis vind ik geniaal.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #170 Gepost op: 17 januari 2016, 23:00:21 »
Heren, hartelijk dank voor jullie bruikbare feedback.

Beste @Pierre,
Tof dat je zo meedenkt! Dit lijkt waarschijnlijk meer op een afvoersysteem in aanbouw, maar dit is de huidige situatie:


Aan de linkerkant de tunnelbuis zoals in jouw schets, rechts de toekomstige doorgang naar Schacht I en rechts de tunnelbuis naar Schacht II.


Zoals je ziet heb ik aan de linkerkant van het tunnelportaal nog een klein stukje over.


Maar, ik kan het hele verhaal nog wel een stuk naar achteren schuiven om meer ruimte te creëeren.


Dan loopt de 45° van het tunnelportaal door tot in de linker hoek van deze lade, waardoor het spoor nog een heel stuk parallel kan lopen met het naastgelegen spoor.


Alhoewel jouw idee om het het tweede spoor de lade uit te laten lopen ook geen slecht idee is.


Ik wil kijken of ik deze situatie kan inbouwen. Morgen maar even naar de Gamma om wat 45° bochten te halen... en ja, dat inmiddels gemaakte tunnelportaal moet natuurlijk opnieuw.  :'(

Sorry voor de simpele tekening maar het gaat even om het principe.
Ik vind ’m héél mooi. Uit de meest simpele schetsen onstaan vaak waanzinnig geniale ideeën. Dat wist je niet, maar dat is wel zo!  8)

Omdat de meeste baksteenplaten in H0 echter iets te grote bakstenen gebruiken, kunnen deze baksteenplaten volgens mij heel goed doorgaan voor metro tegels. Je hoeft ze alleen maar hoogglans wit te schilderen en te voegen.
Dank @GéJé, ik schilder ze in mijn situatie alleen lichtgroen en onder de betegelde lambrisering wat donkerder. Omdat het het tegelwerk nogal wat aan verval onderhevig is ga ik matte verf gebruiken. Kalk en roestsporen komen daar ook mooier in uit. Wèl weer eens wat anders dan al die bakstenen.
Maar ik ga wèl eerst even een testje doen. Omdat er schuine kanten op deze tegels zitten wil ik eerst wat uitproberen.

@arend65 en @mark mms die Moskouse “paleizen” zien er prachtig uit maar vallen een beetje buiten het stijltje dat ik zoek.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #171 Gepost op: 17 januari 2016, 23:19:40 »
Het kan nog anders Wim. Door een wissel voor de 45 gr.bocht in te bouwen kan je suggereren dat er ook nog een lijn rechtdoor heeft gelopen met een recht stukje pijp in de linker hoek ben je er dan. Dan moet je misschien je werk inderdaad wat verschuiven maar er gaat niets verloren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #172 Gepost op: 17 januari 2016, 23:28:39 »
Het kan nog anders Wim. Door een wissel voor de 45 gr.bocht in te bouwen kan je suggereren dat er ook nog een lijn rechtdoor heeft gelopen met een recht stukje pijp in de linker hoek ben je er dan. Dan moet je misschien je werk inderdaad wat verschuiven maar er gaat niets verloren.
Poeh... nou raak je me even kwijt.
Kun je nog een keer zo’n prachtige tekening voor me maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #173 Gepost op: 18 januari 2016, 00:30:11 »
Het duurt bij mij altijd even, maar ik denk dat ik hem scherp heb:


Op het rechte stuk rails een wissel inbouwen dat het spoor naar de andere tunnel leidt. Het tunnel portaal dat er al staat (45°) blijft staan er komt alleen een portaal naast te staan met het spoor dat rechtdoor lijkt te gaan. Eventueel kan ik de hele kermis nog iets naar achteren schuiven. De tunnelbuizen naar de Schachten I en II worden dan alleen wat korter, maar daardoor komen die schachten ook weer beter in beeld.
Nu nog een metrowagon en een wissel. ::)

@Pierre heeft prima ideeën, maar hij jaagt me wel op kosten.   ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #174 Gepost op: 18 januari 2016, 01:27:42 »
Dat is 'm Wim. ;D Je zou zelfs een wissel helemaal links kunnen plaatsen met een spoor recht door en de afslag de bestaande tunnel in. En het hoeft geen echte wissel te zijn. Je gebruikt hem toch niet. Het zou zelfs een afgebroken/weggehaalde wissel kunnen zijn. Dus geen onkosten alleen een beetje knutselen. Heb je misschien wat aan een U.S.A. trammetje als oud metrostel? Ik heb er nog wel een of twee over voor je.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/