Auteur Topic: Steenkolenmijn 2.0  (gelezen 63527 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #125 Gepost op: 2 januari 2016, 08:26:11 »
'met steen meer kool' haha ik zie dat je met hetzelfde bezig bent als ik; hoe krijg ik alles op z'n plek en is dat realistisch en werkt de techniek dan nog en, en...
(zucht) tis ook niet altijd makkelijk.

De gebouwen passen qua uitstraling wel erg goed bij elkaar 
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #126 Gepost op: 2 januari 2016, 10:37:17 »
De gebouwen passen qua uitstraling wel erg goed bij elkaar
Tsja, @Jack ze komen dan ook uit één en hetzelfde pakket.  :D
Maar, even een concrete vraag: ik heb 75 mm aangehouden als breedte voor een straat met twee-richtingsverkeer, is dat een beetje reëel?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #127 Gepost op: 2 januari 2016, 11:46:57 »
Naja, 7,5 cm is ongeveer 6,5m op schaal 1:1. Ik zou zeggen, steek de straat eens over met grote stappen en tellen maar....
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #128 Gepost op: 2 januari 2016, 13:10:05 »
Naja, 7,5 cm is ongeveer 6,5m op schaal 1:1. Ik zou zeggen, steek de straat eens over met grote stappen en tellen maar....
De straat oversteken met grote stappen? Wat moet de buurt er van denken. Ik Google wel.  ::)
(Handig zo'n forum)


Al die fotootjes is wel gezellig, maar misschien niet altijd even duidelijk. Vandaar even een update van mijn huidige inrichting in de vorm van een plattegrond. De totale oppervlakte meet 95 x 50 cm (dat is ruwweg 109,25 x 57,50 meter in 1 op 1).  De sporen achterin het terrein (dus op de tekening bovenin) vinden aan de rechterkant aansluiting met het hoofdnet.
Voorlangs loopt smalspoor en ik ben er nog niet uit waar dat naar toe gaat lopen. Ik overweeg rechts aan de voorzijde langs de weg nog een gebouw neer te zetten, zodat het smalspoor er in een kronkel achterlangs moet. Daardoor wordt de symmetrie wat doorbroken, want alle gebouwen staan nu wel erg netjes naast elkaar.
Het wegdek is 7,5 cm breed zodat twee streekbussen elkaar kunnen passeren en ik overweeg nog een bushalte bij de ingang van de mijn. Dat wordt dan wel een halte waar de Faller-bus niet zal stoppen omdat ik onder het wegdek geen ruimte heb voor een stopplaats en een wissel in verband met de onderliggende mijn.
Suggesties?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #129 Gepost op: 2 januari 2016, 14:39:34 »
Ik heb in het begin ook straatjes gehad van 7 en 7.5 cm Wim. Heb dit een halve cm breder gemaakt naar 8cm. Met name in de bochten kwam ik af en toe in de problemen dat er twee langere voertuigen (b.v. bussen) tegen elkaar liepen als tegenligger. Ook de gelede bus ging met de achterwielen over de stoep.



Met magneetband kan je toch de (hoge) wissels van het FCS niet gebruiken en zal je zelf wat moeten maken. Als je de wissel niet te hoog maakt is dit goed te doen met een hoogte van b.v. 2 cm. Ik heb bij mijn camping ook ooit een lage wissel (8mm) gemaakt. Ook kan je de aandrijving verder weg maken.



Ik vind de gebouwen op een rijtje erg meevallen Wim. Het is eigenlijk wel logisch. Kan je het smalspoor baantje niet door een (nieuw) gebouw heen laten lopen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #130 Gepost op: 2 januari 2016, 15:46:08 »
Dank voor je feedback @Pierre.
Ik heb in het begin ook straatjes gehad van 7 en 7.5 cm Wim. Heb dit een halve cm breder gemaakt naar 8cm. Met name in de bochten kwam ik af en toe in de problemen dat er twee langere voertuigen (b.v. bussen) tegen elkaar liepen als tegenligger. Ook de gelede bus ging met de achterwielen over de stoep.
Inmiddels ben ik erachter dat Faller 5 cm aanhoudt per rijstrook. Ik ga nu naar 4,5 cm voor de rechte stukken; een rechte weg wordt dan 9 cm breed. We hebben beiden zelf op een bus gereden en op een provinciale weg is het vaak niet breder. Voor de bochten wijk ik dan wel af in breedte om de meest ideale curve in de magneetstrip te krijgen.

Citaat van: Pierre
Met magneetband kan je toch de (hoge) wissels van het FCS niet gebruiken en zal je zelf wat moeten maken. Als je de wissel niet te hoog maakt is dit goed te doen met een hoogte van b.v. 2 cm. Ik heb bij mijn camping ook ooit een lage wissel (8mm) gemaakt. Ook kan je de aandrijving verder weg maken.
Bij de bushalte naast de ingang van de kolenmijn wilde ik eigenlijk een wachtende bus maken met verlichting en alles erop en eraan en Limburgse Preisertjes die aan het instappen zijn. Een idee dat eigenlijk een beetje uit luiigheid is geboren en omdat ik die weg erin wil leggen. Ik heb niet echt haast, maar bij sommige dingen wil ik wel wat meer meters maken. Zo'n wissel voor magneetband komt er nog.  :)

Citaat van: Pierre
Ik vind de gebouwen op een rijtje erg meevallen Wim. Het is eigenlijk wel logisch. Kan je het smalspoor baantje niet door een (nieuw) gebouw heen laten lopen?
Dat is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Ik ga eens zien of ik daar wat mee kan. Leuk projectie.
Nu eerst maar eens naar de GAMMA om wat dun MDF-plaat te halen, glijdingen voor een mijnlade en een T-stuk voor een regenpijp.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #131 Gepost op: 2 januari 2016, 16:25:54 »
...De straat oversteken met grote stappen? Wat moet de buurt er van denken. Ik Google wel.  ::)...

...Een idee dat eigenlijk een beetje uit luiigheid is geboren ...

Hmpfr.... ik zeg nix :)) (LUIWAMMES!)

9cm is wel erg breed, kun je er nog fietspaden naast leggen.
Voor de bochten ligt het er helemaal aan hoe scherp je die maakt. Kun je best eerst even een testje doen (jaja dan kan ik ook eens achterover leunen 8)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #132 Gepost op: 2 januari 2016, 16:53:24 »
Hmpfr.... ik zeg nix :)) (LUIWAMMES!)
Zit je brug er al in?  ::)
Citaat
9cm is wel erg breed, kun je er nog fietspaden naast leggen.
Ik vond de Faller-norm van 10 cm al behoorlijk breed. Bij die basculebrug past het allemaal net en ik dacht nu maar een tikje breder te gaan zitten dan heb ik gelijk een mooie standaard voor de rest van mijn wegen.

Citaat
Voor de bochten ligt het er helemaal aan hoe scherp je die maakt. Kun je best eerst even een testje doen (jaja dan kan ik ook eens achterover leunen 8)
Leun jij maar lekker achterover, maar de eerstvolgende bocht komt pas aan de linkerkant bij de aansluitende module waar het verkeer over die basculebrug rijdt. En dat wordt Hoofdstuk Oude Gracht 2.0... dus leun jij nog maar even lekker achterover. Luiwammes!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #133 Gepost op: 2 januari 2016, 18:00:15 »
Nog een kleine aanvulling:
Nu eerst maar eens naar de GAMMA om wat dun MDF-plaat te halen, glijdingen voor een mijnlade en een T-stuk voor een regenpijp.
Die dunne MDF-platen ga ik gebruiken om de zijkanten van deze module wat netter af te werken en de restanten gebruik ik om de gangen in de mijn te vormen.
Die glijrails heb ik gebruikt ik om de onderste mijnlade weer veilig te stellen in deze ‘mijnmodule’, anders gaat de kat er misschien in liggen.  :o


Dat PVC T-stuk...


...ga ik gebruiken om in de steenkolenmijn (dus diep onder de grond) tussen de mijngang en de liftschacht een verbinding te maken.


En dat gaat er hopelijk een beetje uitzien als dit. En ik schrijf “een beetje” omdat dit natuurlijk een metro-buis is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #134 Gepost op: 5 januari 2016, 14:42:05 »
Ik was aan het nadenken over de invulling van Niveau -1 en Niveau -2 van de onderliggende mijngangen en ik denk dat ik de plannen voor Niveau -1 aardig op de rails heb.
En om @Pierre nog even te quoten:
Het is altijd leuk om aan een bouwwerk een eigen draai te geven. Zo kan je aan de gebouwen vaak wel zien wie ze gemaakt heeft en krijgt je modelbaan een heel eigen gezicht. Bovendien heb je iets wat je op een andere baan niet ziet.
Een eigen draai achter dit verhaal:
In het verleden is het vast wel eens gebeurd dat een stel mijningenieurs op advies van geologen een gat in de grond lieten graven op zoek naar steenkool. Het gebeurt ook wel eens dat geulengravers een geul aan het graven waren en op een gas-, water- of elektriciteitsleiding stuiten. Een hele wijk zit dan zonder gas, water of stroom. Zulke dingen gebeuren gewoon. Tekeningen zijn blijkbaar niet altijd even nauwkeurig... of geulengravers zijn niet van die beste tekeninglezers.
In de mijnbouw gebeurt dat natuurlijk ook en dan blijkt er ineens iets in de grond te zitten dat vast ooit op een tekening heeft gestaan... maar die tekening is zoekgeraakt. Nergens te vinden die tekening en als er geen tekening is, dan zit er vast ook niks in de grond. Dat is misschien wat kort door de bocht gedacht, maar zo gaat dat soms.
Verbazend, maar toen die steenkoolgravers aan de gang gingen met graven stuitte ze ineens -en natuurlijk ook onverwacht- op een totaal vergeten en vervallen metrostation! Dat was natuurlijk wel balen, maar onder dat metrostation zat wèl een berg steenkool... dus gewoon doorgraven naar Niveau -2 en -3.

Het vergeten metrostation

Zo'n vergeten metrostation heeft ook wel zo z'n voordelen, want hij kan dienst doen als schaduwstation in de vorm van een ondergrondse keerlus-achtige constructie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #135 Gepost op: 5 januari 2016, 16:54:37 »
Wim, je kan het ook simpel houden, zie onderstaande filmpjes. ;D :P  ;)


Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #136 Gepost op: 5 januari 2016, 17:51:10 »
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #137 Gepost op: 6 januari 2016, 21:04:48 »
Citaat
Een eigen draai achter dit verhaal:

uhmmm  ::)  Het is wel een heel bijzondere draai.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje ver gezocht. Je hebt een Nederlandse baan in de periode tussen 1950 en 1960.
De enige ondergrondse Metro in Nederland ligt in Rotterdam en die stamt uit eind jaren 60. In Rotterdam is weinig steenkool te vinden.
De kans dat er in de bodem van de steenkolen streek in Nederland een metrostation is gevonden, waarvan het bestaan in de jaren 50 al niet meer bekend was, is dus niet heel realistisch.

Groet, Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #138 Gepost op: 7 januari 2016, 00:32:30 »
De kans dat er in de bodem van de steenkolen streek in Nederland een metrostation is gevonden, waarvan het bestaan in de jaren 50 al niet meer bekend was, is dus niet heel realistisch.
Je hebt je huiswerk gedaan @GéJé daar heb je wèl een puntje: het is inderdaad niet erg realistisch. Dat een mijngang omgerekend 15 echte meters onder de grond zit is natuurlijk ook niet erg realistisch, want de diepte van een beetje steenkolenmijn varieert zo tussen de 235 en de 1058 meter in 1:87 kom ik dan ergens uit in de kelder, maar uit praktische overwegingen vind ik dit wel een werkbare optie.  :D
Ik denk dat de grootste worsteling van de meeste modelspoorders gebrek aan ruimte is, waardoor er te krappe bochten op een baan komen, de perrons vaak een minimale lengte hebben en de meeste modelspoorbanen ook maar één station hebben. Maar ja, je moet toch wat? De meeste modelspoorders weten toch een vrij behoorlijke baan neer te zetten op een beperkte ruimte, waarbij de (te) krappe bochten zoveel mogelijk worden weggewerkt uit het zicht.
Ver gezocht? Vast wel, maar ik had geen zin om twee niveaus met beiden een mijngang te maken, dus wordt een van beide niveaus nèt wat anders. Een soort van metrostation is misschien niet héél erg realistisch, maar ik vind het wel erg leuk om te maken. Aanvankelijk wilde ik er normaal H0-spoor in leggen, maar dat wordt tóch H0e-spoor zodat ik een mogelijkheid heb om vanaf niveau -1 met dat meterspoor naar de oppervlakte te komen en een beetje rijlengte creëer.


Vandaag ben ik bezig geweest met de lade waar niveau -1 en niveau -2 komen. De bodem van de lade wordt de mijngang op niveau -2 en wordt niet veel uitgebreider dan een H0e ovaaltje zoals ik dat in mijn allereerste plan heb bedacht. Tussen de onderkant van liftschacht en de bodem van de lade zit genoeg ruimte zodat de rails van dat ovaaltje onder de schacht door kan schuiven, zodat die lade ook kan openschuiven. Het schot is met de openingen is bedoeld om niveau -1 te ondersteunen, zodat die relatief dunne MDF-plaat niet doorbuigt.


Niveau -1 is dus een losse MDF-plaat die in de lade schuift; eigenlijk dus een lade in een lade. Op die manier kan ik beide niveaus makkelijker bereiken.
Morgen ga ik verder met de aansluiting van een gang naar Schacht 2.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #139 Gepost op: 7 januari 2016, 00:55:07 »
Citaat
Een soort van metrostation is misschien niet héél erg realistisch, maar ik vind het wel erg leuk om te maken.

Trek je niets aan van mijn mening @Wim Corduwener. Het gaat inderdaad om wat je zelf leuk vindt om te maken en ik vind je mijnschacht heel mooi.
Ik zelf ga nogal ver in uitzoeken van wat wel of niet realistisch is. Bijvoorbeeld,  er zit bij het bouwpakket van de fabriek dat ik nu voor mijn mijnschacht project gebruik een heftruck. Dan ga ik dus op internet zoeken of een heftruck in periode 2 (1920-1945) al wel bestond. Ik ben er nog niet uit maar als er in die periode nog geen heftrucks bestonden, dan komt hij dus ook niet op mijn baan.

Groeten, Gert-Jan


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #140 Gepost op: 7 januari 2016, 03:24:28 »
Dan ga ik dus op internet zoeken of een heftruck in periode 2 (1920-1945) al wel bestond.

Er werden al een soort van heftrucks gebruikt ten tijde van WW1, maar die leken nog niet op vorkheftrucks.

De eerste vorkheftruck was elektrisch en werd gebouwd door Yale in 1923. Een jaar later bouwde Clark bouwde 's werelds eerste vorkheftruck met een benzinemotor, de Duat. Al vrij gauw deden BT en Hyster mee in de bouw van vorkheftrucks.

In de jaren '20 worden er pallets gebruikt in het goederenvervoer over het Amerikaanse spoor, getuige advertenties in Amerikaanse railvakbladen uit die tijd. Sinds eind jaren '30 bestaan er gestandaardiseerde pallets.

In WW2 kreeg het gebruik van de heftruck een flinke impuls, doordat de vorkheftruck en het standaard pallet de enorme vervoersstroom die de geallieerde legers nodig hadden, mogelijk maakten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #141 Gepost op: 7 januari 2016, 09:31:16 »
Je gaat lekker Wim ... De mijn begint lekker vorm te krijgen. Ik vind het idee van jou wel leuk geloof ik. Ik kan me nog niet helemaal voor de geest halen hoe het er uitkomt te zien maar dat maakt niet uit. We zien je plan vanzelf groeien. Ook leuk is dat er nu echt een deel van je baan te zien is. Heb je al een definitief besluit genomen voor de plaats waar het deel moet komen? Ik vind het ook een goed plan om H0e rails te gaan gebruiken. Je kan er net even wat scherpere bochten mee maken en het geheel ziet er daar onder de grond niet zo propperig uit.

Persoonlijk vind ik ook dat je moet doen wat je leuk vind om te maken op je baan. En liefst weer net even anders of met andere dingen als een doorsnee baan. Dat je dan compromissen moet sluiten daar ontkom je niet aan. De een blijft het liefst zo dicht mogelijk bij de waarheid en moet dan fantasie inleveren omdat het niet haalbaar is en een ander fantaseert er dapper op los maar raak soms erg ver van van de werkelijkheid. En dan heb je natuurlijk mensen die daar tussenin zitten (daar ben ik er een van ;D) . Mijn baan klopt ook vaak geen reet van. Het belangrijkste is dat je een baan krijgt die naar je zin is en waar je je zelf in kunt vinden ... toch?

Nou Gert-Jan als ik zo het verhaal van Dirk lees kan je gerust je heftruckje op je baan plaatsen.  Bofkont. :P

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #142 Gepost op: 7 januari 2016, 11:01:45 »
Trek je niets aan van mijn mening @Wim Corduwener. Het gaat inderdaad om wat je zelf leuk vindt om te maken en ik vind je mijnschacht heel mooi.
Nou @GéJé je feedback is meer dan welkom. Als ik me niks aantrek van wat anderen vinden, dan heeft feedback ook niet zoveel zin. Dus blijf dat vooral doen.
Wat jouw vorkheftruck aangaat, heeft het niet zoveel zin om ergens op je baan een stapel pallets neer te leggen als de vorkheftruck nog niet eens bestond. Wat dat aangaat probeer ik de tijdspanne waarin ik werk (1950-1960) zoveel mogelijk trouw te blijven en rijden er bijvoorbeeld geen ‘moderne’ auto’s op m’n baan en staan er (nog) geen televisie-antenne’s op de daken.

Heb je al een definitief besluit genomen voor de plaats waar het deel moet komen? Ik vind het ook een goed plan om H0e rails te gaan gebruiken. Je kan er net even wat scherpere bochten mee maken en het geheel ziet er daar onder de grond niet zo propperig uit.
In grote lijnen wel @Pierre:

Zolang m’n zolderkamer nog niet helemaal is volgebouwd met rails, is niets definitief. Maar de steenkolenmijn blijft ongeveer op de plek waar ik ’m aanvankelijk had gedacht. Links van de mijn komt het hele verhaal met die basculebrug en rechts van de kolenmijn loopt het verkeer door naar de andere kant van de kamer. Na deze module ga ik eerst nadenken over wat er links van die kolenmijn gaat gebeuren. Tijdens dit project ontkom ik er niet aan om af en toe na te denken over hoe het hele verhaal aan weerszijden gaat doorlopen. Daarom ligt die weg er bijvoorbeeld nog niet in, omdat ik nog niet weet of die weg aan de linkerzijde een bocht naar rechts gaat maken.  ::)
Dat ik hier smalspoor gebruik in plaats van normaalspoor, daar was ik al snel uit. Meestal duurt het een dag en dan kom ik alweer op andere ideeën.

Het leuke van een kolenmijn in een lade is dat je eigenlijk een mini-modelspoorbaan hebt die verder losstaat van de rest van je baan. Een leuk, dankbaar en overzichtelijk project. Ik moest het natuurlijk weer moeilijk maken met een aantal ingewikkelde toestanden: zo loopt Schacht 1 door naar niveau -1 en loopt Schacht 2 door naar niveau -2. Die lade moet dus onder de schacht doorschuiven, met genoeg ruimte voor de rails die op de onderkant van de lade liggen. Niveau -1 (de hogere laag) moet  een uitsparing krijgen voor Schacht 2. Bovendien wil het smalspoor op het hogere niveau laten doorlopen buiten deze module. Met die schuivende laden wordt dat nog wel een uitdaging.
Pfff... ik maak vandaag wel foto's.  ???

Om nog even terug te komen op de geloofwaardigheid van mijn metrostation heb ik nog even wat meer onderzoek gedaan:
In Groot Brittannië werd in 1863 de eerste metrolijn geopend. Pas veel later volgde Parijs en veel andere steden met het aanleggen van een ondergronds netwerk. Geïnspireerd door dit innovatieve gebeuren bedacht een mijningenieur in 1901 dat het misschien wel een vooruitstrevend plan zou zijn om een ondergrondse spoorwegverbinding aan te leggen tussen de plaatsen Wilmse en Elders. De ingenieur kreeg zowaar een aantal investeerders bij elkaar en er kon met de bouw worden begonnen. Het aanleggen van een ondergrondse spoorbaan is behoorlijk kostbaar en en nog niet eens halverwege de bouw raakte het geld op en werd al snel duidelijk dat de investeringen er nooit uit zouden komen. De geldschieters draaide de geldkraan dicht en de graafwerkzaamheden en de verdere afbouw werden gestaakt. Totdat die inmiddels berooide ingenieur ontdekte dat onder het inmiddels uitgegraven deel, een grote hoeveelheid steenkool in de grond zat. De investeerders roken geld, de bovengronds gelegen woonwijk werd afgebroken en er ontstond een coöperatieve steenkolenmijn.
Zo, het verhaal is weer rond en de geloofwaardigheid gered.  8)


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #143 Gepost op: 7 januari 2016, 18:50:28 »
Hoi Wim, als oud Amsterdammer weet je misschien ook wel, dat onder het metrostation Weesperplein, een metrostation gebouwd is voor een eventuele dwarsverbinding Sarphatistraat. Dit is toentertijd gedaan voor de toekomst, want anders konden dit nooit meer gerealiseerd worden door de diepte etc. m.a.w. er zijn wel meer bouwwerken onder de grond waar men tegenwoordig geen weet meer van heeft. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #144 Gepost op: 7 januari 2016, 19:58:00 »
...er zijn wel meer bouwwerken onder de grond waar men tegenwoordig geen weet meer van heeft.
@nico als je zoekt op vergeten dingen onder de grond dan gaat er een (onder)wereld voor je open. De Londense Tube zit vol met ‘vergeten’ metrostations.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #145 Gepost op: 8 januari 2016, 18:57:57 »
En niet te vergeten die honderden miljoenen mensen die onder de grond liggen, vergeten!

Ben benieuwd, wel leuk idee trouwens.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #146 Gepost op: 9 januari 2016, 21:37:17 »
Gaat hem wel worden Wim, ben benieuwd in hoeverre je die buis zo bekleed krijgt
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #147 Gepost op: 12 januari 2016, 13:20:12 »
En niet te vergeten die honderden miljoenen mensen die onder de grond liggen, vergeten!
Zo heb ik op iemands modelspoorbaan een keer zo’n gezellige begraafplaats ontdekt, direct boven een spoortunnel. Dan moet ik me toch verbijten om niet een lollige opmerking te maken over rammelende grafstenen als een trein door de ondergelegen de tunnel rijdt.  :)

Maar ik heb ondertussen ook niet stil gezeten en ben bezig geweest met de de ruwbouw van het ‘metrostation’ op niveau -1:


Het gebruikte materiaal is regenpijp, wat bijpassende bochten Ø 75mm, MDF, triplex en vuurwerkstokken. De rechter doorgang wordt de verbinding naar Schacht 2 en aan de linkerkant de doorgang naar Schacht 1. Die opening in het midden zou wel eens een deur kunnen worden, maar kan voor hetzelfde geld een kiosk worden met dichtgetimmerde ramen.
Het aanvankelijk plan om er een soort schaduwstation van te maken met H0-rails heb ik laten varen en worden het H0e-rails. De verbindingen van de rails naar de liften gaat via draaischijfjes.


Langs het spoor komt natuurlijk nog een perron.


De binnenkant ga ik bekleden met een stalen raamwerk opgevuld met muurtegels in halfsteensverband. Het tegelwerk wordt een beetje zoals het voorbeeld van dit metrostation in Parijs, maar dan zonder glans en meer verval. De binnenkant van de doorgaande tunnelbuizen wordt bewerkt met grijze wegenverf van de Action.
De verlichting (led-strips van de Action) wordt weggebouwd in het plafond.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #148 Gepost op: 12 januari 2016, 18:36:23 »
Ik vind het idee van zo'n verlaten/vervallen metro helemaal top. Dan maak je iets waar een ander nou net niet op is gekomen. De uitvoering vind ik ook helemaal geweldig. Ik wacht op meer man! :)
Gaat er wel gereden worden op het spoor door de tunnel nou je het bestaande plan van H0 schaduwstation hebt laten varen? Zo ja ... kom je dan de 45 graden bocht in de pijp door?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenkolenmijn 2.0
« Reactie #149 Gepost op: 12 januari 2016, 22:52:31 »
Ik vind het idee van zo'n verlaten/vervallen metro helemaal top. Dan maak je iets waar een ander nou net niet op is gekomen. De uitvoering vind ik ook helemaal geweldig. Ik wacht op meer man! :)
Dankjewel @Pierre. Verlaten en vervallen is wel een beetje mijn ding. Nog even ter inspiratie:


Onder de grond wordt er trouwens veel op drie rails gereden. Dat moet voor Märklinrijders wel een inspiratie zijn.


Citaat
Gaat er wel gereden worden op het spoor door de tunnel nou je het bestaande plan van H0 schaduwstation hebt laten varen? Zo ja ... kom je dan door de 45 graden bocht in de pijp door?

Hoewel ik flex-rails ga gebruiken heb als maatvoering even een bocht van Eggerbahn gebruikt. En het past.


Twee tegen elkaar geplaatste bochten van 45° geven een mooie flauwe bocht die op 90° uitkomt. Buiten beeld vormt de rails dan uit op een ovaaltje met aan de beide kanten van dat ovaaltje, in de bochten een elektrisch wissel. Vanuit die twee wissels lopen er dan twee sporen naar de achterkant van de lade. Later worden die sporen dan weer aangesloten op de grote wereld. Het wordt dus inderdaad een soort H0e-schaduwstation... maar dan uitgevoerd als een metrostation.  ;)


Ondertussen ben ik bezig met de tunnelbuis aan de linkerkant van het station. Deze wordt geplaatst in een hoek van 45°. Dat vuurpijlhout komt mooi van pas en dat gebruik ik ter versteviging van de tunnelbuis... eh... de regenpijp.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)