Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 406813 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #550 Gepost op: 3 oktober 2014, 20:26:53 »
Nou Hans, alles bij elkaar genomen ga je ook wel erg snel. Wat jij daar flikt in een paar weken, daar zitten anderen maanden over te puzzelen.
Ik denk dat je jezelf ook een beetje rust moet gunnen. Het lijkt er een beetje op alsof je maar één stand kent en dat is vol gas.
Hans, jongen, het is een hobby waar je ontzettend veel plezier aan moet beleven en het hoort geen aangenomen werk te zijn dat snel af moet zijn. Als je plezier kweekt in je hobby dan ga je problemen niet als een probleem zien, maar als een uitdaging.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #551 Gepost op: 3 oktober 2014, 21:09:38 »
Nou Hans, alles bij elkaar genomen ga je ook wel erg snel. Wat jij daar flikt in een paar weken, daar zitten anderen maanden over te puzzelen.
Ik denk dat je jezelf ook een beetje rust moet gunnen. Het lijkt er een beetje op alsof je maar één stand kent en dat is vol gas.
Hans, jongen, het is een hobby waar je ontzettend veel plezier aan moet beleven en het hoort geen aangenomen werk te zijn dat snel af moet zijn. Als je plezier kweekt in je hobby dan ga je problemen niet als een probleem zien, maar als een uitdaging.

Helemaal mee eens
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #552 Gepost op: 3 oktober 2014, 22:41:43 »
Precies .... zo zit dat en niet anders. Dat zegt die Wim heel mooi ... zie het niet als een probleem maar als een uitdaging.  ;)  Gewoon nog een keer proberen Hans. Al maak je maar één bocht per dag.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #553 Gepost op: 4 oktober 2014, 07:26:06 »
Ja Hans, take it easy. Ik heb pas een paar rails vastgelegd en die heb ik ook nog 3x moeten aanpassen/verplaatsen tot ik
tevreden was. Zo gaat dat hier, iets maken en vervolgens kijken hoe ik het kan verbeteren tot het goed is.
Dat haalt uiteraard de snelheid uit je progressie maar de kwaliteit zou dan omhoog moeten gaan  :).

Ik heb zelf momenteel een budget probleem; op! :-\ :'( nieuw budget komt tegen het einde van het jaar. Daarom doe ik het even rustig aan maar dat is ook niet erg, zoals al gezegd, het is een hobby.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #554 Gepost op: 4 oktober 2014, 15:01:45 »
Okay, bedankt Mannen voor de opbeurende woorden, Ik kan zo hard gaan ook natuurlijk omdat ik gewoon hele dagen aan de baan kan werken en dus niet zomaar even in een verloren uurtje wat kan gaan doen.

Maar We hebben de draad weer opgepakt, onderstaand verslag met foto's en lijntjes hoe dat deel moet gaan worden met 24 inch ( 60,nogwat cm ) erin voor het beter laten bochten van al mijn wagons en lok's.

Als eerste het beginvan het stukje met de tracksetta van 24 inch, deze geven dus een straal van 60 cm ongeveer. het lukt mij inderdaad aardig als ik het begin vastsoldeer aan de reeds bestaande rails, dan heb ik uitgevonden dat als het schroefje niet in de gleuf van de tracksetta past ik die bocht kan fixeren met een schroefje aan de buitenkant van de rails, tijdelijk dus, als ik de setta weghaal en de bocht blijft liggen gaat er een schroefje in het midden tussen de rails.

dat flauwe bochtje is dus ook 24 inch, en dat rode ding verder op is dus een tracksetta.

Hier ligt de eerste kwart bocht, redelijk in lijn ook al lijd dat niet zo en knikt die wat.

Dan hieronder enige uitleg hoe die 2 bochten gaan lopen, ikhoop dat jullie het begrijpen, let wel deze bochten zijn dus gewoon even 120 cm in doorsnee, en de 1 moet over de ander heen, dus 8 cm omhoog.

deze bocht dit is die van bovenstaande foto's moet dus over de onderliggende rails heen.
Om vervolgens aan te sluiten en te dalen op de rails met het rode lijntje

De wissel onder het oranje lijntje word vervangen door een bochtstukje, de paarse en blauwe rechte lijnen zijn 2 sporen die naar en van het spiraal afkomen tzt ( blauw richting wokkel en paars komt ervanaf.)

Op deze foto is de rode lijn het begin van de stijging om met de 24 inch bocht over de andere baan heen te gaan.

even nog een overzichtje van dat deel zoals het gaat worden

Rode lijn gaat dus over de groene lijn/rails heen

Zo als we iets niet snappen graag even vragen/meedenken voor ikweer deel moet slopen van de baan ;D

Wordt vervolgt,....
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #555 Gepost op: 7 oktober 2014, 11:42:33 »
Hans, even een vraagje tussendoor de wissels van het schaduw spoor worden die allemaal elektrisch of hand bediend idem voor de ontkoppelrails of zet je die er niet tussen bij je opstelsporen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #556 Gepost op: 7 oktober 2014, 12:08:19 »
HAllo Rob,

de wissels, worden met servo's omgezet, en er komen daar geen ontkoppel rails te liggen, het worden dus echt "wacht tot je weer aan de beurt bent" sporen zo gezegd. en daar ik veel loc's en wagons heb kan ik wel wat opstel gebeuren gebruiken.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #557 Gepost op: 7 oktober 2014, 13:16:47 »
HAllo Rob,

de wissels, worden met servo's omgezet, en er komen daar geen ontkoppel rails te liggen, het worden dus echt "wacht tot je weer aan de beurt bent" sporen zo gezegd. en daar ik veel loc's en wagons heb kan ik wel wat opstel gebeuren gebruiken.
Hans dus als ik het goed begrijp hand bediende wissels die met een servo omgezet wordt en die servo is dat zo ding wat gebruikt wordt in de RC model wereld?
Is dat prijstechnisch interessanter dan elektrisch bediende wissels.
En je bovenbaan doe je dat ook zo ?

De reden waarom ik je het vraag is omdat ik bezig ben om rails op te kopen.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #558 Gepost op: 7 oktober 2014, 15:05:02 »
Hallo Rob, jekunt met een servo de wissel langszaam omzetten, dus niet klak om, prijstechnisch weet ik niet eens of het goed koper of duurder is trouwens, die RC servo's die het zijn kosten op sommige plekken conrad en ebay 2 x niks bijna.

Je hebt er wel weer een decoder bij nodig, voordeel van de servo is weer wel dat je op 1 decoder 32 servo's aan kunt sluiten en kunt sturen, en volgens mij is dat per wisseldecoder maar 4 per decoder.

Dus tel uit je winst handwissels met een server + 1 decoder of elektrische wissels per 4, 1 decoder

En op deze servo decoder kan je nog veel meer aansluiten en mee doen, lampjes / dag en nacht schakelingen etc etc, ding heet trouwens een OC32

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #559 Gepost op: 7 oktober 2014, 15:51:02 »
Hans ik ga gespannen jouw vorderingen afwachten en natuurlijk het uitgebreide verslag van hoe je het aansluit e.d met foto's  8) ;D

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #560 Gepost op: 7 oktober 2014, 16:25:44 »
Beste Rob, tijdens het wachten op Hans kun je ook zoeken op het forum; daar is genoeg te vinden over hoe je met een servo een wissel kunt omzetten, met of zonder decoder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #561 Gepost op: 7 oktober 2014, 16:29:06 »
Ja rob dat zal zeker sneller werken, ik ben nu met R6 60,4 cm bochten aan het stoeien in bestaande schaduwstationen nog een wokkel links ernaast waar sporen op aan moeten sluiten eerst voor ik aan die kant ook maar begin met servo's

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #562 Gepost op: 7 oktober 2014, 17:14:47 »
Over bochten gesproken hoe ruim moet een bocht zijn om een HSL trein er vlotjes door heen te laten lopen zonder dat hij de bocht uit vliegt. En ik ben wat aan het stoeien en rond zoeken om dubbele kruiswissels te maken kopen is me te duur.

Groet Rob

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #563 Gepost op: 7 oktober 2014, 19:21:59 »
Hallo Rob, je kunt met een servo de wissel langzaam omzetten, dus niet klak om, prijstechnisch weet ik niet eens of het goed koper of duurder is trouwens, die RC servo's die het zijn kosten op sommige plekken conrad en ebay 2 x niks bijna.

Het langzaam omzetten van een wissel snap ik als de wissels in het zicht liggen. Op een schaduwstation lijkt het mij heel veel werk en extra kosten voor niets. Je ziet er per slot van rekening niets van. Waarom niet gewone wisselaandrijvingen op het schaduwstation Hans?

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #564 Gepost op: 7 oktober 2014, 19:33:17 »
kosten Gert-Jan, 32 wissel met 1 decoder of 32 wissels met 8 decoders en extra kosten van de elektrische wissels ? volgens mij is het met die OC32 goedkoper dan

Nu weet ik niet wat het verschil is tussen een elektrische wissel en die decoder dus dus, maar volgens mij is servo goedkoper. en je hoeft de wissel niet uit te bouwen als die electra aandrijving kapot gaat.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #565 Gepost op: 7 oktober 2014, 20:22:10 »
Hans,
Dat is mijn gebrek aan kennis van digitaal rijden.
Ik denk dus zo;    2ehands wisselaandrijvingen zijn volop te verkrijgen op beurzen.  2ehands servo's kom ik weinig tegen. In mijn geval zijn wisselaandrijvingen dus goedkoper dan servo's  maar dan praat ik als analoog rijder.
Ik heb geen idee hoe dit zit met decoders maar ik kan mij voorstellen dat het prijsverschil tussen 2ehands wisselaandrijvingen en nieuwe servo's niet opweegt tegen het prijsverschil tussen 1 of 8 decoders.

Wat de montage betreft is een normale wisselaandrijving volgens mij wel veel minder werk dan een servo, en aangezien je er 32 moet monteren?  ::)
Maar ach, ..... waar heb ik het over?  Jij hebt alle tijd van de wereld natuurlijk.  ;)

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #566 Gepost op: 7 oktober 2014, 21:05:07 »
Ik heb hier servootjes liggen van nog geen vijf euro. Die ga je écht niet tweedehands kopen.
Als je de universele wisselaandrijving van Conrad koopt dan betaal je bijna negen euro. Een wisselaandrijving van bijvoorbeeld Roco kost bijna vijfentwintig euro.
Servo's monteren is wèl meer werk dan een standaard wisselaandrijving op een wissel klikken, maar als je één servo hebt gemonteerd dan lukken die 384 anderen ook wel.  :D

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #567 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:57:04 »
Inderdaad Wim, die servo's kosten inderdaad bar weinig overal, en dan is meneer conrad wel de duurste zelfs.

Ondertussen is alles waar ik op zat te wachten binnen, tekening, R600mm rails en de ruimte waar de spiraal/wokkel moet komen is ook leeg gehaald.

De tekening, 1 van de vele dus.

De rails 48 x R600mm, en wat uitbreiding voor het schroeven bestand.

en de balkjes 44x44 staan ook al klaar in de ruimte waar deze spiraal mag gaan komen.

De R 545mm bochten zijn hier al voorradig net als de lengtes rails ertussen
Jammer dat ik er morgen niet aan kan werken. Maar moet de stroken ook nog laten zagen voor de bochten.

Wordt vervolgt,......

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #568 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:17:30 »
Gaat helemaal lukken.  ;)
Als een keer tijd hebt, haal dan even een natte lap over dat toetsenbord. Dit is geen doorsnee Windows-toetsenbord van € 14,95 maar een high-tech toetsenbord van Apple en dient met respect behandeld te worden.  ::)

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #569 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:27:12 »
Mooi project Hans en gaat helemaal goed komen.

@Wim, volgens mij is dat geen vuil maar pure slijtage

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #570 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:39:10 »
Beste Rob,
Ik weet vrijwel zeker dat het viezigheid is. Dit type toetsenbord slijt niet maar wordt alleen maar vies.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #571 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:50:14 »
WIm heeft hier helemaal gelijk Rob, dit is een high tech toetsenbord van "apple" heerlijk om op te werken, ik gebruik ze dus ook standaard op elke windows :( pc hier in huis.

Ondertussen gepast hoe ik uit de bocht kom richting wisselstraat, dat worden dus een hele boel schroefjes los draaien, want de opstel sporen moeten naar links, op de foto dus :(

ach zo blijf je een beetje aan de gang zal ik maar zeggen, nu eerst die keerlus maken daar voor onder de spiraal.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #572 Gepost op: 10 oktober 2014, 18:18:58 »
Ik kan niet anders zeggen Hans: die wandcontactdoos heb je creatief opgelost.  ::)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #573 Gepost op: 10 oktober 2014, 19:13:53 »
Ja die zit ietwat in de weg, maar word opgelost, heb dadelijk beetje ruimte naast de bocht komt webcam voeding in, net alsl op andere hoek van dat schaduw station

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #574 Gepost op: 10 oktober 2014, 20:27:59 »
Is dit de rails op het maaiveld?