Auteur Topic: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje  (gelezen 171128 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #200 Gepost op: 31 augustus 2014, 14:37:08 »
Dat is inderdaad een voordeel Wim, minder kans op ontsporingen/storingen, nadeel je legt niet even een lus neer voor die helix :D maar ik heb wel een startpakket zoals ik hierboven al schreef, en daar ga ik NU mee aan de gang boven :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #201 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:38:40 »
Zo, ik ben boven eens aan het spelen geweest met een halve cirkel Radius 55 cm, en dan volgens de link van Jack getekend hoe je aan een gelijkbenigtrapezium komt, en zowaar het is gelukt ik heb de maten ervan 20,5 cm hoog, is er nu nog een mogelijkheid om die 20,5 cm terug te brengen naar 20 cm ? ja afzagen op 20 cm , maar dan komt die trapezium toch niet uit in de bochten ? hoe reken je dat nu weer uit, ik zit ook al in een gleiswendel programma te klooien maar kom niet op 20 cm uit.

Maar ik zag dat deel van die trapezium en dacht poe das groot zeg, dus ik weer naar mijn voorraad hok en wat rails gehaald, standaard bocht gelegd van fleismann 6030 straal 41,5 cm en daar eens wat materiaal opgezet wat er zeker door moet kunnen, hieronder wat foto's van de loc op de rail let wel dit is in de helix dus, op het zichtbare gedeelte kan ik veel flauwere bochten maken zoals voorlangs de grand canyon heb ik 120 cm ruimte voor de bocht.

Foto 1  een wagon die in de bocht staat.

Dan een loc die in dezelfde bocht staat. de voorkant.

en de achterkant.

aardige die sprong op de stook plaat ;D

Wat denken jullie een helix maken voor die fleishmann 6030 rails met een straal van 41,5 cm dus een diameter van minimaal 83 cm voor de helix . het zal 90 cm worden deze helix.

Of toch gaan voor een 55 cm straal en 110 diameter wat en helix van 120 cm oplevert met deze straal.

De treinen kunnen beide bochten door en zijn dus niet zichtbaar zullen in die berg komen links.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #202 Gepost op: 31 augustus 2014, 17:03:58 »
Tja Hans, hoe groter de diameter hoe beter. Ik zou hem zo groot mogelijk maken als dat je ruimte het toelaat.

Tis idd geen gezicht die grote jongen op dat minibochtje  :-\ maar als hij verder niet ontspoord en lekker loopt
dan is het toch geen probleem.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #203 Gepost op: 31 augustus 2014, 17:09:35 »
Voor dat grote spul lijkt het aardig krap. Wat ik mij afvraag of die grote jongens als ze zes à zeven van die joekels van wagons trekken, niet uit de rails lopen bij het nemen van zo'n helix. De kans lijkt me groot dat als de loc al op de eerste etage zit, de laatste wagon nog op laagste niveau z'n cirkeltje rijdt. De krachten die de loc veroorzaakt op de laatste wagon kunnen wel eens zó groot zijn dat de laatste wagon uit de rails wordt getrokken. Rechtdoor rijden levert toch andere krachten dan een aantal cirkeltjes in zo'n bocht.
Hoeveel meter rails heb je nodig om van het schaduwstation naar het maaiveld te komen? Als dat de lengte van je complete zolderkamer zou zijn, dan lijkt me een lange -min of meer- rechte rail misschien een meer veilige optie. En minder geklooi dan zo'n helix.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #204 Gepost op: 31 augustus 2014, 18:00:05 »
Wim en Jack, ik heb enige ruimte uiteraard, en zit ook te denken waarom een helix en niet gewoon met een stijgende lijn van schaduw naar hoofdbaan, ik zou de schaduwbaan om geen opstel sporen te verliezen dan ook 80 cm diep kunnen maken uiteraard, dan maar wel poten eronder anders gaan mijn steunen wel erg ver doorhangen.

Ik zou dan op de plek waar ik nu die helix heb gezet een ruime bocht kunnen maken van de opstel sporen naar de hoofdbaan 2,5 cm per meter stijging over een 10 meter is dan een te verwaarloze stijging.

ff de denktank weer in, dan kan de schaduw baan 25 cm onder de hoofdbaan komen toch? of verreken ik me nu.

Mooi punt ernaast is ook dat je netter een recht lijn legt als een spiraal, ik wel ondanks dat ik er speciale hulpdingen voor heb ( ergens dan :) )
Nu nog even opzoeken wat de minimale doorrijhoogte is voor een loc zonder bovenleiding, mooi google he, 7,5 cm dan heb ik daar dus 3 meter voor nodig voor ik er een opstelspoor onderdoor kan leggen, als ik dus in de linker hoek begin bij het trapgat met die bocht van 120 cm en de stijging van 2,5% dan kom ik nog voor het lange deel langs de muur al boven de opstelsporen tegen de muur, dan kan ik rustig doorstijgen en rechts achter het Loc depot uitkomen waarna ik ( zo ff in gedachten achterof mijn bureau de kamer rond kan rijden om vervolgens boven het trapgat uit te komen bij de berg, daar kan ik dan kiezen parade spoor of rechtdoor richting container/station/kolen gebeuren, met een grote bocht ergens kan ik dan weer dubbel dezelfde weg terug en verdwijn dan weer onder de baan op het lange deel richting opstel sporen.
Ja ik denk dat ik maar ga voor geen helix ( ook al heb ik net een R4/R5 helix dubbelspoor gekocht voor gebeuren in mijn berg boven het trapgat.

we zoeken nog diverse oplossingen maar dat komt nog wel, eerst weer tekenen op mijn baanplan met vlakken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #205 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:00:45 »
Je bedoelt dat je nu een helix rond je gehele kamer gaat maken? Lijkt me inderdaad wel een strak idee. Je kunt 'm dan op bepaalde stukken zelfs dubbelsporig maken, zodat ze twee richtingen opkunnen.
Die teveel gekochte R4 en R5 bochten vinden wel weer een weg, desnoods via Marktplaats.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #206 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:18:01 »
Nou Wim die teveel gekochte R4 en R5 bochten kunnen er niet genoeg zijn :) ik wil de bochten toch dubbel spoor houden, maar ik ben nu schaduwstation aan het tekenen in anyrail en zie iets vreemds, zal het eens posten in het anyrail vraagbaakje als dat er hier is dus dan, en anders begin ik er wel 1 ;D

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #207 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:44:04 »
we zijn aan het rommelen geweest in anyrail voor het schaduw station.

de gele dubbele lijk links en boven en een stukje rechts is dus die stijgende lijn richting rechterkant waar het aan moet sluiten op de blauwe lijn over mijn bureau, deze blauwe blijft trouwens mooi vlak liggen er komt wel een stukje perplex voor te staan zodat Opa niet zijn neptandjes en kauwgom en andere zooi over de rails gooit ;D ;D

en dan nog een komplete foto waar dan ook de onafgemaakte blauwe lijnen over bureau opstaan.

Beetje warrig zo maar weet niet hoe ik die onderste laag vager krijg zodat het niet meer opvalt , althans minder opvalt.

Wordt vervolgt,....

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #208 Gepost op: 1 september 2014, 00:06:51 »
Het blauwe deel is niveau -1 en perzikkleurige deel is niveau 0?
Heb je overwogen om de locwerkplaats te verplaatsen naar G6?
En waar gaat dat blauwe spoor linksonder naartoe?
Bij de Grand Canyon vind ik dat je wel gigaveel rails hebt liggen.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #209 Gepost op: 1 september 2014, 02:20:39 »
Hallo Wim, ik vreesde al dat het wat onoverzichtelijk zou zijn, dus maar even plaatje aangepast.

Zalm is inderdaad niveau 0, licht blauw is niveau -1 oftewel het schadusstation met alle opstel sporen.

Op niveau 0 dat zalm gebeuren ligt eigenlijk alleen aan de linkerkant een stuk blauw dubbelspoor aan de onderkant enkel met inhaalsporen ( ik moet nog even kijken of en hoe die bocht rechtsonder loopt en hoe breed dubbelspoor is om door de muur heen te gaan ) of word het misschien wel dubbel helemaal.

Hieronder aangepaste foto het wazige is dus niveau -1 blauw.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #210 Gepost op: 1 september 2014, 08:39:46 »
Ik vat 'm: niveau O is nog niet ingevuld, behalve dat de blauwe toerit.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #211 Gepost op: 1 september 2014, 10:04:01 »
Hans .. ik ruik nog een probleempje. ;D In de kluit opstelsporen onder de Grand Canyon kom je van twee kanten binnen en dat is volgens mij een pracht van een kortsluiting. Of heb je daar een oplossing voor bedacht?

In grote lijnen is dit een prachtige opstelling zo. Met veel mogelijkheden. Ik zou hier en daar de "onderste" rails ook zichtbaar maken en niet alles weg timmeren. De oplossing van een lange opgang in plaats van een helix vind ik in jou geval met die lange treinen ook een beterte oplossing.  Weer lekker bezig man ... Alles goed overdacht en niet gelijk gaan rennen ... top  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #212 Gepost op: 1 september 2014, 10:32:14 »
Kijk, je hebt niet stilgezeten  :) Dat ziet er al heel goed uit, benieuwd naar de rest.

Je kunt eventueel het vage stuk als 'hartlijnen' weergeven, dan krijg je slechts een dun lijntje voor je rails.

Ik zie even niet waar het spoor rechts naar toe loopt, ik neem aan dat je daar keert en weer terug naar het schaduwstation
gaat? Ligt dat stuk onder de gele sporen dan? Dan heeft Pierre gelijk en zitten er een hoop sluitingen onder je Grand Canyon.

In het blauwe paradespoor heb je enkele wissels gelegd om van dubbel naar enkelspoor te gaan, wat is daar de reden van?
Waarom niet gewoon alles dubbel uitvoeren? Dit geeft ook sluiting. De linkerrail mag de rechter niet raken anders heb je een keerlusprobleem.
Dat is wel op te lossen door een speciale keerlusmodule maar voorkomen is beter dan....

En nu heb je 2 mega schaduwstations vlak achter elkaar, is dat niet wat teveel en kun je die niet beter 'uit elkaar' leggen
(niet fysiek, maar tussen de schaduwstations eerst via een zichtbaar paradestuk)

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #213 Gepost op: 1 september 2014, 10:51:50 »
Je brengt me trouwens op een idee met je plexiglas  :)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #214 Gepost op: 1 september 2014, 11:52:57 »
ik wilde het schaduwstation ook uitvoeren met schuiframen ervoor van plexiglas.

dan probleem keerlussen onder grand canyon zou ik kunnen oplossen door die binnenste baan voor dat deel of rechtdoor te laten lopen of die lus eronder uit die 2 opstel sporen te halen zodat er eigenlijk alleen een lus overblijft eronder.

Dan eerder een parade spoor is leuk, maar ik moet dan wel even 25 cm stijgen en dat is op zo'n kort stuk dan echt minimaal 10 meter, dit is ook de reden waarom de meesten dus dan een helix gebruiken hiervoor.

ik zit trouwens ondertussen ook eens in koploper te spitten om te kijken hoe of wat dat werkt :)

even opstel sporen grand canyon aanpassen nu.

:)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #215 Gepost op: 1 september 2014, 12:18:16 »
Ik snap dat kortsluiting verhaal ineens niet meer.

Digitaal rijden dan staat er dus gewoon altijd stroom op de baan, een trfo met draaiknop is niet nodig, er zijn geen stroom loze stukken op de baan, de loc zelf geeft aan door een decoder erin of die stopt of niet. Dus wat dan kortsluiting, en is er een oplossing voor, de treinen kunnen dus zowel links als rechtsom rijden op hetzelfde deel van de rails ?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #216 Gepost op: 1 september 2014, 12:29:48 »
Toevallig heb ik van communicatie wel een beetje verstand.
Als je jouw tekeningen voorziet van duidelijke vierkante vlakken met aan de linker kantlijn cijfers en bovenin letters, dan krijg je een soort schaakbord waar we precies kunnen aangeven in welk blok we wat te vinden hebben.
Ik denk ook dat je beter twee tekening kunt plaatsen waar je duidelijk maakt welke tekening bij welk niveau hoort. Ik denk dat dat de communicatie eenvoudiger maakt.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #217 Gepost op: 1 september 2014, 12:31:31 »
Ik snap dat kortsluiting verhaal ineens niet meer.

Dat is niet zo moeilijk, neem een rode en een blauwe stift, je rechter spoorstaaf (in rijrichting gezien) maak je rood en de linker spoorstaaf blauw.
Doe dat voor je hele plan. Rood en blauw mogen elkaar niet raken want daar heb je een sluiting. Nu geeft het idd speciale modules om dat op te lossen maar
zou ik alleen in uitzonderingsgevallen toepassen. Tis geen nette oplossing.

Jouw schaduwstation onder de Canyon kun je ook zo maken zonder sluiting:

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #218 Gepost op: 1 september 2014, 13:01:10 »
Kijk ... dat bedoel ik maar.  ;D Zo is het probleem opgelost Jack.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #219 Gepost op: 1 september 2014, 13:54:25 »
Ik had ondertusen echt probleem daar al opgelost door komplete deel eerder naar boven te laten gaan aan die kant :) volgens mij is probleem zo ook opgelost.
Als ik trouwens , en dat snapt Jack wel, die 2 loze blauwe stukken selecteer en maar er een sectie van word de hele baan een kleur, de rails dus, dat is dat toch juist ?

dan voor Wim even aan het nummeren geweest, en voor Pierre die omloopbaan dubbel gemaakt.

zo en nu stofzuigen en dan de zolder eens op TL balken ophangen aan het plafond en trapleuning maken op de trap daar.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #220 Gepost op: 1 september 2014, 14:14:49 »
Zo is het probleem onder de canyon ook opgelost  :) Nu nog die sluiting in het bovenste schaduwstation. Het kan, maar wees je bewust dat
je daar een keerlusmodule toepast anders gaat het niet werken.

Secties maken in AnyRail heeft niets te maken met electrische aansluitingen. Je kunt ook geen secties maken dan zijn alle rails van dezelfde kleur. Secties maak je voor bijvoorbeeld blokken aan te duiden.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #221 Gepost op: 1 september 2014, 14:48:48 »
Jack er zit toch geen sluiting in de bovenste deel van S-02 tot S-06 ? 1 deel opstel sporen loopt naar rechts, tegen de muur aan, dan via een boog naar volgende deel wat naar links loopt.

Trouwens vraag met welke rails heb jij dat kleine stukje baanplan  gemaakt op die foto van je ?

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #222 Gepost op: 1 september 2014, 15:46:39 »
Toch wel Hans, linksboven zie je 4 sporen naast elkaar, de 2 binnenste vormen een keerlus. Ga maar na.

Welke foto bedoel je precies?

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #223 Gepost op: 1 september 2014, 16:21:29 »
ik bedoelde die foto waar jij dat nieuwe stukje had getekend onder de grand canyon.

Dan heb ik dat stukje even eruit geknipt wat jij geloof ik bedoeld

Grote versie hieronder op de link, als je op die foto klikt dan dus.
http://bullcat.nl/gal3/index.php/De-zolderbanen-spoor-G-en-Halfnul-H0/keerlus-1

Die 2 blokken opstel sporen zijn toch echt los van elkaar dat was tenminste wel de bedoeling van het gebeuren.

even extra foto.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #224 Gepost op: 1 september 2014, 16:36:57 »
Dat zijn gewoon screenshotjes van AnyRail.

Het probleem zit 'm hier in het rood weergegeven.

Het rode spoor maakt een rondje en vormt aldoende de keerlus.