Wim en Jack, ik heb enige ruimte uiteraard, en zit ook te denken waarom een helix en niet gewoon met een stijgende lijn van schaduw naar hoofdbaan, ik zou de schaduwbaan om geen opstel sporen te verliezen dan ook 80 cm diep kunnen maken uiteraard, dan maar wel poten eronder anders gaan mijn steunen wel erg ver doorhangen.
Ik zou dan op de plek waar ik nu die helix heb gezet een ruime bocht kunnen maken van de opstel sporen naar de hoofdbaan 2,5 cm per meter stijging over een 10 meter is dan een te verwaarloze stijging.
ff de denktank weer in, dan kan de schaduw baan 25 cm onder de hoofdbaan komen toch? of verreken ik me nu.
Mooi punt ernaast is ook dat je netter een recht lijn legt als een spiraal, ik wel ondanks dat ik er speciale hulpdingen voor heb ( ergens dan

)
Nu nog even opzoeken wat de minimale doorrijhoogte is voor een loc zonder bovenleiding, mooi google he, 7,5 cm dan heb ik daar dus 3 meter voor nodig voor ik er een opstelspoor onderdoor kan leggen, als ik dus in de linker hoek begin bij het trapgat met die bocht van 120 cm en de stijging van 2,5% dan kom ik nog voor het lange deel langs de muur al boven de opstelsporen tegen de muur, dan kan ik rustig doorstijgen en rechts achter het Loc depot uitkomen waarna ik ( zo ff in gedachten achterof mijn bureau de kamer rond kan rijden om vervolgens boven het trapgat uit te komen bij de berg, daar kan ik dan kiezen parade spoor of rechtdoor richting container/station/kolen gebeuren, met een grote bocht ergens kan ik dan weer dubbel dezelfde weg terug en verdwijn dan weer onder de baan op het lange deel richting opstel sporen.
Ja ik denk dat ik maar ga voor geen helix ( ook al heb ik net een R4/R5 helix dubbelspoor gekocht voor gebeuren in mijn berg boven het trapgat.
we zoeken nog diverse oplossingen maar dat komt nog wel, eerst weer tekenen op mijn baanplan met vlakken.