Auteur Topic: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje  (gelezen 170946 keer)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #250 Gepost op: 3 september 2014, 12:42:30 »
Eerst die kortsluiting, waar zit die dan heren ?

...in ons hoofd denk ik  :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #251 Gepost op: 3 september 2014, 12:48:02 »
Hier:

Tenzij natuurlijk het ene spoor over het andere heenloopt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #252 Gepost op: 3 september 2014, 12:58:23 »
pffffffffffff, even een citaat uit mijn eerste berichtoverhet schaduw station

"Lichtblauwe rails links is de stijgende lijn naar de hoofdbaan,"

Stijgende lijn wil dus zeggen dat het begin op de plaat van het schaduw station ligt bij die wissels links bovenin en dat de 2 railsen linkks bovenin op de hoofdbaan uitkomen en dat is ongeveer 25 cmboven die andere bij de wissels. dus niks sluiting.

Ik ga wel ff zonder plaatjes verder.  :( :( :(

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #253 Gepost op: 3 september 2014, 13:35:45 »
Oh sorry hoor! Ik probeer alleen maar te helpen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #254 Gepost op: 3 september 2014, 14:29:02 »
weet ik ook wel Wim, maar ik zithier op stress niveau 99% vanwegedie eerste sluiting, dus ik nu alles zonder lussen aangelegd volgens mij, eerste wat ik hoor sluiting in de baan dan zoek ikmet mijn suffe kop waar dan, er sluit geen rails op elkaar aan. Het hoogteverschil intekenen in anyrail lukt mijvoor geen meter en 3D zit niet in anyrail. ja export functie naar en programma war ik de ballen niet van snap :( anders kon je zien waaralles omhoog en weer omlaag gaat.

en scenery word ook aan gedacht uiteraard, maar zover ben ik nog lang niet maar ik ga proberen uit te leggen wat ik dus links en op de grand canyon denk tegaan doen, ik teken niks want ik kan alleen technisch tekenen streepjes onder enover elkaar heen :)

de treinen komen dus boven het trapgat de steunmuur uit ( boven dat oude LGB gat ) de stijgende rails die richting plateau gaat op de grand canyon en naar dat kopstation gaat ( en ik bedenk me ineens dat daar een keerlus probleem gaat komen :(  ) deze rails die stijgt dus gaat door 2 bergen heen met bruggen ertussen, dus muur door, brug,berg,brug,berg,brug plateau.
Die andere rails die door de muur heen gaat blijft op niveau 0 en gaat met een grote lus voorlangs het plateau met dat kop station erop, ( die lus die je weg wilde werken geloof ik Wim? ) aan het eind van die lus vertakt het spoor zich, 2 sporen richting rangeer gebeuren, binnenste voor korte treinen, buitenste voor Big Boy's de derde
aftakking gaat richting hoofd station ( rood in het midden boven )

Er komen 2 sporen het station binnen, 1 van het parade spoor en 1 van het kopstation, deze 2 sporen worden na het kopstation 1 oranje spoor wat 10 cm boven niveau 0 ligt dit spoor verdwijnt samen met het uitgaande spoor van de rangeer terreinen via een lus weer naar het schaduw station.

Ik zit me net te bedenken als ik die 2 sporen in die lus nu eens verdekt neerleg dus onder een plaat dan kan ik op die plaat mijn werkplaats en draaischijf neer leggen, alleen nog even zien hoe ik op die plaat kom, ik heb al snel 4 meter nodig om op 10 cm te komen.
Misschien het rangeer terrein wat smaller maken minder wissels en dan vanaf links dubbel spoor omhoog naar die plaat.
a
Hopelijk snappen jullie ongeveer wat ik uit wil leggen,enanders sta ik iedereen graag telefoonisch te woord !

Word vervolgt, nu eerst platen zagen voor onderste baan :)

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #255 Gepost op: 3 september 2014, 16:10:39 »
Ik snap precies wat je bedoelt Hans.
Die twee sporen die in een cirkeltje lopen hoef je niet per se weer met rails te overwoekeren. Die bocht aan de kopse kant van je Grand Canyon kun je bijvoorbeeld ook wegwerken met aan weerszijde een tunnelportaal en op het plateautje dat je daar bovenop maakt kun je ook bomen zetten, een blokhutje of wat dan ook. Dat hoeft niet gelijk een hele grote berg te worden.
Wat je er ook zou maken, je hebt verschillende manieren om die bocht(en) een beetje uit het zicht te werken. Maar, dat is pas voor latere zorg.
En kortsluitingen veroorzaakt door keerlussen zijn geen problemen, maar dat zijn uitdagingen.
Zó Hans, na deze hoopvolle pep-talk weer lekker aan het werk en niet zo piepen.  :D

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #256 Gepost op: 3 september 2014, 18:44:04 »
Ok, ik leg het even uit aan de hand van plaatjes, zoiets wil ik in de bergen hebben, bruggen stuk of 4 :)

"van wonderland hamburg geleend"

Dan vervalt nu de gehele grand canyon opstelling, ja ik weet het, maar ik wilde een werkplaats gebeuren kwijt.
 dat hele stuk ga ik zo meteen dus aanpassen zodat punt 1 die keerlus eruit is, of niet, ik zie wel.

Het Grand canyon gebeuren komt nu links langs de muur met valleien en wat water denk ik.

Op die plaat rechts waar die keer lus zit wil ik op een los deel dan maar iets van de rocky mountain maken maar wel op een losse plaat, ook ik heb daar een raam wat open moet kunnen, die lus kan daar dan omheen en doorheen, dat raam heeft geen last van de baan en rails zelf.

Ik zit nu echt in de pieker tank onder het motto waar laat ik de draaischijf of een keerdriehoek voor die Big Boy's.

Pffff ik word niet goed van mezelf ondertussen. Ben op het punt beland waar en hoe hoog zet ik schaduwstation en boven baan van elkaar, even een paar foto's van gemaakt, denken jullie eens mee :-[

Is 24,5 cm tussen de 2 platen genoeg ruimte of meer doen, of juist minder?

Opa gaat even kijken voor dat diesel en kolen gebeuren moet toch lukken op een stukje van 4 x 120 cm lijkt mij, ik weet het zo af en toe niet meer hoor, ik wil wel eens railsjes gaan leggen en blauwe platen lijmen met verdunde houtlijm eronder :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #257 Gepost op: 3 september 2014, 18:58:23 »
24,5 cm is meer dan voldoende Hans. Je moet zoveel ruimte houden dat je makkelijk bij je achterste sporen kan komen en kleine werkzaamheden doen aan de baan. Zo te zien gaat dat. ;D

Ik zou de blauwe platen niet lijmen met verdunde houtlijm. Gewoon de lijm niet verdunnen is beter. Ballasten wel verdunnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #258 Gepost op: 3 september 2014, 19:02:40 »
Hans,
Volgens mij heb je een luxeprobleem.   8)  Je hebt zo veel ruimte en je vraagt je af of je alles wel kwijt kan.
4 x 1,20 is groter dan mijn hele baan en jij vraagt je af of dat genoeg is voor je werkplaats.  ::)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #259 Gepost op: 3 september 2014, 19:29:25 »
Ik heb die platen slechts met een paar druppeltjes vastgezet, de rails zijn geschroefd en die houden de isolatie ook op z'n plaats.
De houtlijm hecht niet echt lekker aan die isolatie en kun je er ook zo weer aftrekken.

Dat luxeprobleem ken ik Wim, je wil dan gelijk teveel en dan zie je door de hazen de konijnen niet meer.
Maar wat Hans doet is wel goed, de verschillende wensen en mogelijkheden met elkaar afwegen en proberen tot een compromis te komen.

Een goed plan (zonder sluitingen  ;D) is daarbij essentieel.

Hans, je kent het Amerika gedeelte van MiWuLa vast wel, om ideeën op te doen.

(Ik zie Mount Rushmore al voor me met Hans prominent op de voorste plaats  8) )

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #260 Gepost op: 3 september 2014, 19:34:22 »
24,5 cm tussen de schaduwstations lijkt me ook genoeg, heb je toch minimaal 8m spoor voor nodig om van het ene naar het andere te rijden.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #261 Gepost op: 3 september 2014, 19:54:42 »
Die blauwe platen, zijn die niet te plakken met dubbelzijdig tape waar je ook tapijt mij kunt plakken?

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #262 Gepost op: 3 september 2014, 20:29:21 »
Trouwens, ik kwam deze tegen en ik moest natuurlijk aan vriend Hans denken:

Wat ik hier mooi aan vind is de afwerking van de zijkanten.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #263 Gepost op: 3 september 2014, 20:42:34 »
Dank je Pierre, dan gaan we die onverdund vastlijmen mooi uitsmeren met een vertande kam komen er ook geen hobbels indie die platen van de lijm :)

Gert-Jan, ja dat idee begin ik zo langzamerhand ook te krijgen, ik zit nog steeds met de verkeerde schaal in mijn kop.

Ik ga dus gewoon schaduw station op 24,25 cm onder de hoofdbaan leggen, morgen frisse start de platen zijn gelukkig al klaar, plamk tegen de muur aan en gewoon pootjes gebruiken ipv van dat F-systeem  :o :o :o :o :o

Ja ik verander soms wel eens, die pootjes maken nu niks meer uit he, komen dozen onder en wat afwerking zodat je de troep niet meer ziet onder de baan, LA LA LA LA LALAaaaaaa.

Opa gaat weer in de ontwerp modus, misschien lukt wat huisjes bij die loc werkplaats ook nog wel

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #264 Gepost op: 3 september 2014, 20:53:03 »
Oeps lekker slim van Opa, ik was vergeten mijn bericht te posten :) was ff zakelijk aan het &*(*&^&%^$^%$^met de ING grrrr.

Maar affijn, ja die plaatjes ken ik inderdaad Wim van MiWuLa uit Hamburg, en Wim zo'n brug als op die foto zal zeker niet ontbreken, zelf maken zie ik  me nog niet doen trouwens.
Dan vind jij het mooi afgewerkt die baan ik wil juist ook mijn schaduwstation zien, achter plexiglas schuif ruitjes.

En krijg je met dubbelzijdig tape geen hobbels waar die tape zit ?

En Jack er zitten geen sluitingen op de baan, maar uitdagingen, dat zei Wim ;D ;D

En Jack ik weet niet of ik  het goed doe, maar ik wil nu wel eens een plaat hout tegen de muur aan hebbenen het liefst gelijk de achterwand en een stukje zijkant :)

En ik kom niet uit met mijn BW , zet ik er een draaidschijf op en een schuifbak voor de diesels is het al bijna vol daar :( oja draaischijf is 53 cm ;) big boy moet erop kunnen.

Iemand toevallig een idee erover :s heeft geen haast hoor er ligt nog 50 meter schaduwstation als die plaat er eindelijk eens ligt, en tig terugmelder aansluitingen en tig wissel/servo aansluitingen en een blok van de ringleiding en en en en toen was het weer vakantie tijd 2015 :)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #265 Gepost op: 4 september 2014, 08:59:46 »
Trouwens, ik kwam deze tegen en ik moest natuurlijk aan vriend Hans denken:

Wat ik hier mooi aan vind is de afwerking van de zijkanten.

Hey, dat idee met die brug hebben ze van mij gepikt  :'( Dat heb ik onder mijn raam gepland onder het motto:
"kan de trein niet omhoog? dan moet het landschap maar omlaag"

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #266 Gepost op: 4 september 2014, 11:00:29 »
Ik zit net ff te brainstormen in mijn 1tje  ;D en bedenk mezelf dat het wel zonde is eigenlijk van een plaat multiplex van 120 x 250 cm om er dan alleen maar een lus op te leggen zoals je in het schaduw station links en rechts kunt zien.

Zou het niet iets zijn om daar een open constructie te gebruiken met alleen delen multiplex onder de rails in plats van een hele plaat ?

Trouwens Jack ga jij amerikaans rijden, met een trestle op je baan :P :P  :P

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #267 Gepost op: 4 september 2014, 11:26:10 »
Ik zit net ff te brainstormen in mijn 1tje  ;D en bedenk mezelf dat het wel zonde is eigenlijk van een plaat multiplex van 120 x 250 cm om er dan alleen maar een lus op te leggen zoals je in het schaduw station links en rechts kunt zien.

Zou het niet iets zijn om daar een open constructie te gebruiken met alleen delen multiplex onder de rails in plats van een hele plaat ?

Kijk daar heb ik voor mijn eigen baan ook over zitten denken, maar ik ben bang dat wat er uiteindelijk over blijft toch de moeite niet is. Je zult dan dus de plaat in stroken moeten zagen maar je moet er toch weer een rechthoek van maken, wel kan je wat in de lengte winnen  maar je moet het ook weer aan elkaar zetten wat extra materiaal en werk met zich meeneemt. Daar komt voor mij nog bij dat ik een aantal afvalplaten ga gebruiken voor de delen die uit het zicht zijn dus ik laat het erbij.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #268 Gepost op: 4 september 2014, 11:36:22 »
Ha Theo, ik heb al afval materiaal van die LGB baan he stroken van 15 cm breed, daar moeten toch makkelijk 2 rails naast elkaar op kunnen liggen leek mij, als ik die dus in bochten verzaag of die *&^*^trapezium dingen van maak kom ik ook de bocht door, ik hoef in principe dus geen hele platen te verzagen dan.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #269 Gepost op: 4 september 2014, 11:45:13 »
Hans, niet treuzelen, de zaag erin  >:( :)

Amerikaans in Highfield? Ha, je zult nog opkijken als hier 'binnenkort' de 12e editie het regionale 'Amerika weekend' plaatsvindt,
er zou zo maar eens een Big Boy langs kunnen stomen...

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #270 Gepost op: 4 september 2014, 14:47:36 »
Ha Theo, ik heb al afval materiaal van die LGB baan he stroken van 15 cm breed, daar moeten toch makkelijk 2 rails naast elkaar op kunnen liggen leek mij, als ik die dus in bochten verzaag of die *&^*^trapezium dingen van maak kom ik ook de bocht door, ik hoef in principe dus geen hele platen te verzagen dan.

Dan zou ik het zeker zo doen Hans! Ik dacht dat je het uit wilde zagen om wat plaatmateriaal te sparen, maar als je al stroken hebt liet ik die plaat lekker heel.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #271 Gepost op: 5 september 2014, 12:00:16 »
Het is hier wel eens ter sprake geweest, de berg links in de hoek boven het trapgat, en ja hoor eindelijk zag ik de berg zoals ik die in gedachten heb voorbij komen op een foto van MiWuLa.

Onderstaand wat ik zo ongeveer in mijn hoofd had, uitvoerbaar? ik hoop het wel ja.

En de bruggen ergens in het geheel hier.

Ideeën zat hier, of het uitvoerbaar is door mij ?? de tijd zal het leren.

Wordt vervolgt,...

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #272 Gepost op: 5 september 2014, 18:08:13 »
Die heb ik gezien in het echt ;) Waarom zou dat voor jou niet haalbaar zijn Hans?

Vergis je echter niet in de ruimte die onze Hamburgers daar hebben, dat kun je niet vergelijken met die paar m2 waar wij zo fier op zijn.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #273 Gepost op: 5 september 2014, 18:39:44 »
Jack het zal een soort faal angst zijn denk ik, het zal er hier nooit zelfs maar op kunnen lijk :)

En nu weer uit pakken, de zolder is te klein aan het worden :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #274 Gepost op: 5 september 2014, 19:28:43 »
Op die ruimte die jij hebt kan je echt wel wat moois maken hoor hans. En dat gaat je wel lukken ook. Let maar eens op. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/