Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 237409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #50 Gepost op: 4 december 2012, 17:53:31 »
Knap stukje knutselwerk Wim. Helemaal top. Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt met de rails en glijstukken. Persoonlijk  had ik twee pijpjes aan de lift gemaakt en die laten schuiven over twee stangetjes/staafjes. Kans op vastlopen is dan bijna niet aanwezig.

Maar eerlijk is eerlijk dit is veel mooier en het oog wil ook wat. :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #51 Gepost op: 4 december 2012, 18:32:32 »
Pijpjes aan de lift en stangetjes in de liftschacht... en daar kom je nou mee?  :o Ik was al aan het verzinnen om het met wieltjes en rails te doen. Gelukkig heb ik daar vanaf gezien, ook gezien de beschikbare ruimte.
Ik moet wel een stukje lood onder de lift plakken, omdat de snoertjes van de verlichting in de lift, de soepelheid er een beetje uithalen.
Vanavond stuur ik wel weer wat beeld.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #52 Gepost op: 4 december 2012, 18:41:16 »
Ben zeer benieuwd. Ik ga vanavond kijken. Succes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #53 Gepost op: 4 december 2012, 22:03:31 »
Ik moet wel een stukje lood onder de lift plakken, omdat de snoertjes van de verlichting in de lift, de soepelheid er een beetje uithalen.

Hallo wim,

Kan je de stroomvoorziening van de verlichting niet over die rails laten lopen? Dan heb je die draden niet nodig.
Ziet er allemaal heel mooi uit!

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #54 Gepost op: 5 december 2012, 00:17:29 »
Dankjewel G?J?. Stroomvoorziening via de rails had inderdaad gekund, maar ik zie toch problemen met haperingen in de stroomtoevoer als de lift in beweging komt. Ik heb er nu twee plakjes lood onder geplakt en dat lijkt te werken.

De lift in zijn gevorderde vorm. Die draadjes zijn van het lampje en de katrol, daar komt natuurlijk de kabel die de lift beweegt.


De lift in de liftkoker of liftschacht.


Voor de beeldvorming: de buitenkant. Dat spoortje loopt dus direct door naar de draaischijf.
Het zijn eigenlijk twee aansluitende mini-modules: module 1 de draaischijf en module 2 de mijnschacht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #55 Gepost op: 5 december 2012, 00:34:38 »
Ik vind hem erg mooi Wim maar ik kan het niet zo erg volgen. De lift moet toch naar beneden de mijn in en nu gaat hij volgens mij naar boven de toren in. ???

Misschien nog iets dunnere draadjes dan loopt het ook allemaal wat soepeler. En idd met een beetje gewicht er onder is het geheel een stuk stabieler met bewegen ook.

Maar nogmaals hij ziet er gelikt uit!!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #56 Gepost op: 5 december 2012, 09:02:56 »
Pierre was me voor. Maar ik zat ook al te kijken. Volgens mij gaat je lift nu om hoog, terwijl hij in werkelijkheid toch naar beneden de mijn in moet. Of zie ik dat verkeerd.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #57 Gepost op: 5 december 2012, 11:26:06 »
De lift moet toch naar beneden de mijn in en nu gaat hij volgens mij naar boven de toren in?
Heren, jullie hebben je ogen duidelijk niet in je zak zitten. :D Wellicht is enige duiding wel op z'n plaats. Ik heb even een foto gemaakt zoals de schacht daadwerkelijk wordt ingebouwd.

De liftschacht hangt (voorlopig) los in de grondplaat en steunt op de grondplaat daar waar de schacht iets breder is. De grondplaat staat op niveau 0; zeg maar waar het gebouw op staat en de onderkant van de liftschacht staat op niveau ? 1.
De totale hoge van de schacht is 13 cm en steekt 6 cm boven de grond uit en 7 cm onder de grond. Omdat de ingang van het gebouw maar 3,5 cm is, heb ik de schacht niet veel hoger hoeven maken, want alles wat ik hoger maak is buiten beeld.

Citaat van: Pierre
Misschien nog iets dunnere draadjes dan loopt het ook allemaal wat soepeler. En idd met een beetje gewicht er onder is het geheel een stuk stabieler met bewegen ook.
Het gebruik van dunnere draadjes was inderdaad een optie, maar ik had alleen nog witte dunnere draadjes. Bovendien waren die draadjes een stuk korter en zaten er nog aan lampjes aan vast. Zonde!


Wat ik nu ga doen: ik heb van een oud wielstel een katrol gemaakt door de wielen met de buitenkanten tegen elkaar te plakken. Op die manier krijg je punt-gelagerd katrollen. Die katrollen komen bovenin de liftschacht en de draadjes lopen daar overheen en verzwaar ik met stukjes lood uit mijn visdoos, zodat ze mooi strak komen te staan. Mochten deze contragewichten een nadelig effect hebben op de beweging van de lift, dan kan ik de lift eventueel nog wat meer verzwaren. Ik heb lood zat.
Inderdaad (ik hoor jullie al denken) het wordt wel een heel omslachtig verhaal. Maar het wordt n?g ingewikkelder als het gebouw waar de liftschacht in zit, dicht moet omdat het bouwwerk met al die wielen daar nog bovenop komt. Je moet er niet aan denken dat alles dicht zit en het draadje knapt.
En dan heb ik het nog niet eens over mijn module die ik hoger moet maken, omdat er een mijngang onder komt te lopen...
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #58 Gepost op: 5 december 2012, 11:35:14 »
Ik praat al weer voor mijn beurt merk ik wel.Ben gewoon over enthousiast over dit project, en volg het dan ook met spanning.
Je heb er duidelijk goed over nagedacht hoe het gaat worden. Voor mij is dit op dit moment nog een stapje te hoog, maar wie weet in de toekomst. heb nog tijd genoeg
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #59 Gepost op: 5 december 2012, 11:48:07 »
Nee, jullie praten niet voor je beurt.
Ik heb het aanvankelijk wat makkelijker op de foto willen zetten en het was terecht dat jullie vraagtekens hadden bij mijn uitleg.

Voor jou is dit op dit moment nog een stapje te hoog? Als je dat blijft zeggen, dan blijft het altijd een stapje te hoog. Je moet het gewoon doen... en als het mislukt, dan probeer je het n?g een keer, maar dan anders. Net zo lang totdat het w?l lukt.
Het lijkt allemaal wel erg makkelijk te gaan met zo'n lift. Maar de keren dat de verf verkeerd droogt, dat m'n secondenlijm niet plakt, m'n soldeersel loslaat of dat er een essentieel mini-onderdeel door de kamer vliegt vertel ik er niet bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #60 Gepost op: 5 december 2012, 12:12:27 »
Wim, het ziet er allemaal fantastisch uit en het zal straks heus wel gaan werken.
Als je nog wieltjes nodig mocht hebben, ik heb nog wel wat messing wieltjes in diverse maten liggen.
Deze heb ik ik ooit eens opgekocht en volgens mij werden die vroeger in MC spelers gebruikt.
Ooit wilde ik een Taklift 4 bouwen in schaal 1:50 en daar had ik dan heel veel wieltjes voor nodig om de nodige draden e.d. doorheen te laten lopen om bijv. het A-frame beweegbaar te maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #61 Gepost op: 5 december 2012, 12:29:36 »
Dank je voor het aanbod Tom.
Messing wieltjes? Zonde om die hiervoor te gebruiken en bovendie ik vind het veel uitdagender om niet direct naar de winkel te rennen, maar met bestaande rommel iets uit te vinden dat zou kunnen werken. Ik heb nog een bak vol narigheid liggen met oude onderdelen van wagons, assen en plastic wielen met veel te grote flensen. Zo heb ik ook nog een oude printer staan die waarschijnlijk vol zit met asjes, wieltjes en bruikbare rommel.
Als het helemaal niet meer wil heb ik ook nog een doos vol technisch Lego, ooit voor vijf euro gekocht in een kringloopwinkel. Ik kom om in de zooi.
Bovendien, als ik naar de winkel ga krijg ik meestal te horen: "Heb je dat niet nog ergens liggen?"
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #62 Gepost op: 5 december 2012, 12:36:25 »
Tjonge, zo kom ik ook nooit van die wieltjes af :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #63 Gepost op: 5 december 2012, 13:02:00 »
Beste Tom,
Ooit wil je iets in elkaar fr?belen: een hijskraan, een stoeltjeslift of een andere fraai project en dan denk je bij jezelf: "Ik had toch ergens nog van die mooie messing wieltjes liggen... die heb ik toch niet aan die Corduwener gegeven?"  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #64 Gepost op: 5 december 2012, 13:07:48 »
Beste Tom,
Ooit wil je iets in elkaar fr?belen: een hijskraan, een stoeltjeslift of een andere fraai project en dan denk je bij jezelf: "Ik had toch ergens nog van die mooie messing wieltjes liggen... die heb ik toch niet aan die Corduwener gegeven?"  :D

Wim, als je zou weten hoe lang ik ze al heb en hoeveel, daar kunnen mijn kindskinderen nog tot in lengte van dagen mee knutselen.
Ik zal ze wel een keertje op de kiek zetten mocht iemand iets nodig hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #65 Gepost op: 5 december 2012, 13:13:36 »
Dat lijkt me een strak plan!
Volgens mij zijn er wel meer mensen die "rommel" hebben en daar anderen een plezier mee kunnen doen. Ik zie hier een nieuwe rubriek ontstaan: "Voor de liefhebber".
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #66 Gepost op: 5 december 2012, 13:40:42 »
ik vind het veel uitdagender om niet direct naar de winkel te rennen, maar met bestaande rommel iets uit te vinden dat zou kunnen werken. Ik heb nog een bak vol narigheid liggen met oude onderdelen van wagons, assen en plastic wielen met veel te grote flensen. Zo heb ik ook nog een oude printer staan die waarschijnlijk vol zit met asjes, wieltjes en bruikbare rommel.

Ja Tom ........ je ziet het. Wim heeft ook een rommeldoos. :P
Als je de wieltjes in een doos doet is er al vast een beginnetje. Alles wat je sloopt of over is doe je daar bij en hup ..... een rommeldoos. Ik heb vandaag toevallig de ijzerdraadjes nog gebruikt van de vliegenmepper die ik uit elkaar gehaald had voor een begrasser. Die zaten nog in mijn rommeldoos. ;)

-----------------

Je lift project begint lekker vorm te krijgen Wim. Volgens mij moet het allemaal gaan werken zo. Je roept over het breken van een draadje maar je maakt het toch zeker wel zo dat het geheel demontabel is? Als ik het goed gezien heb valt het gebouwtje van de lift mooi over een richeltje heen dus dat kan nergens naar toe. Kan gewoon los blijven staan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #67 Gepost op: 5 december 2012, 14:19:52 »
Als het draadje breekt
Als ik het goed gezien heb valt het gebouwtje van de lift mooi over een richeltje heen dus dat kan nergens naar toe. Kan gewoon los blijven staan.
In principe heb je gelijk en daar heb ik m'n hoofd ook al over zitten breken.
Maar...


Als je naar dat gebouw kijkt waar die liftschacht in zit, dan zie je bovenop dat gebouw ook nog een hele constructie staan. Die constructie is ook weer verbonden met twee steunconstructies aan het ketelhuis, waarin de aandrijving zit voor die twee enorme wielen in die liftconstructie. Bovendien loopt van het ketelhuis naar de toren ook nog draad om die wielen te laten draaien.
Ik heb een aantal mogelijkheden bedacht:

Mogelijkheid 1: Ik maak ??n van de zijkanten van het liftgebouw uitneembaar; vast te klikken met magneetjes. Maar, daar kleeft gelijk ook weer een nadeel aan vast. Want er ontstaan irritante kieren waar licht doorheen gaat schijnen en dat vind ik qua scenery-gevoel geen optie.

Mogelijkheid 2: De liftschacht onderlangs uitneembaar maken. Op die manier laat ik de scenery bovengronds intact. Ik zal er dan wel voor moeten kiezen om de feitelijke aandrijving van de lift ook ondergronds te maken en niet via de constructie op het dak. W?l zou ik die wielen op het dak gelijk kunnen laten schakelen met het bewegen van de lift, zodat het lijkt alsof ze verbonden zijn.
Maar... hoe kan ik die mijnschacht er onderlangs uithalen als er onder de grond allerlei mijngangen komen te liggen.

Die lift laten bewegen is nog niet eens z? lastg... maar wat te doen als het draadje breekt?  
 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Frans

  • Gast
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #68 Gepost op: 5 december 2012, 16:09:28 »
Een ambulance bellen?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #69 Gepost op: 5 december 2012, 17:17:16 »
Een ambulance bellen?
H? Vrolijke Frans!  :D (ik dacht nog waar blijft-ie)

Maar, ik heb het al opgelost, het wordt Mogelijkheid 2: De liftschacht onderlangs uitneembaar maken.
Onder de baan wordt het toch een soort coulissenlandschap van mijngangen, want je kunt er maar van ??n kant in kijken. Dat betekent dat ik op verschillende strategische plaatsen uitneembare segmenten kan maken; ??n van die segmenten is de lift.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Frans

  • Gast
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #70 Gepost op: 5 december 2012, 17:31:58 »
Wim ik weet zeker dat je er uit gaat komen,en ben nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #71 Gepost op: 5 december 2012, 19:02:38 »
Nou Frans, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
We gaan het zien!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #72 Gepost op: 5 december 2012, 19:25:35 »
Wim ik wil toch nog even terug komen op de lifttoren. Het hele bovenste gedeelte moet volgens mij los gemonteerd worden. Kijk eens even op de bouwtekening. Het stuk met dat kleine wieltje steek je in het dak van de toren en de twee poten druk je in twee daarvoor bestemde sleufjes waardoor hij niet kan kantelen. Als je dat aandrijfwielen gedoe uit het dak trekt is de 2e stap toch de toren van de voet halen en kan je bij je lift. Niks losse delen, lichtkier problemen en magneetjes. Probleem lijkt me dan opgelost ......... toch?

Ik heb twee van deze liftschachten gemaakt. één is orgineel en de andere heb ik zelf op een fabrieksgebouw geknutseld. Beide kan ik zo uit het dak trekken als er een draadje breekt.

 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #73 Gepost op: 6 december 2012, 00:26:10 »
Pierre je hebt helemaal gelijk, die liftschacht schuift inderdaad los in het gebouw. Alleen onder het dakje van die liftschacht (die jij er op jouw foto nog niet op hebt zitten) heb ik in een overmoedige bui verlichting gemaakt. Er steken dus twee draadje onder die schacht uit en die zouden in het gebouw moeten worden aangesloten. Misschien doe ik dat wel heel lullig met een kroonsteentje. Die liftschacht laat ik -zoals jij aangeeft- gewoon los in het gebouw zitten. Hoe ik dat doe met die twee uitstekend poten die op het ketelhuis rusten, dat los ik wel op. Als ik die steunpoten ni?t op het ketelhuis vastplak, maar ze in de sleufjes steek, blijft het geheel inderdaad demontabel en staat het stevig genoeg.

Vanavond heb ik de liftkoker zodanig aangepast dat-ie van onderen af het gebouw ingeschoven kan worden. Dat werkt uiteindelijk toch een stuk gemakkelijker. De liftkoker komt dan te rusten op een plateautje onder de baan, op het niveau van de mijngangen en zal worden vastgeschroefd aan de onderkant van het plaatje triplex waar ook het gebouw op staat.
Ik ben vanavond ook bezig geweest met het gebouw te voorzien van interieur en verlichting en kan ik het gebouw binnenkort dichtmaken.
Ik laat binnenkort wel weer wat zien, want het verhaal wordt denk ik wel erg ingewikkeld.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #74 Gepost op: 6 december 2012, 10:24:24 »
Er steken dus twee draadje onder die schacht uit en die zouden in het gebouw moeten worden aangesloten. Misschien doe ik dat wel heel lullig met een kroonsteentje.

Fout Wim! ...Foei ... daar zijn wel nettere oplossingen voor te bedenken! :o


Die liftschacht laat ik -zoals jij aangeeft- gewoon los in het gebouw zitten. Hoe ik dat doe met die twee uitstekend poten die op het ketelhuis rusten, dat los ik wel op. Als ik die steunpoten ni?t op het ketelhuis vastplak, maar ze in de sleufjes steek, blijft het geheel inderdaad demontabel en staat het stevig genoeg.

Volgens mij is dat de bedoeling van de sleufjes. Ik denk dat ook het dak van het ketelhuis los moet komen te liggen om evt. een draadje of motortje te kunnen wisselen? Of staat het hele ketelhuis los?


Ik laat binnenkort wel weer wat zien, want het verhaal wordt denk ik wel erg ingewikkeld.

Ik kan je aardig volgen hoor maar foto's zijn altijd top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/