Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 237413 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Gepost op: 22 november 2012, 12:59:06 »
Omdat mijn Baanplan Wilmse in meer of mindere mate is overgegaan in een baanbouw, leek het me wel correct om een nieuw topic te starten op de plek waar het thuishoort: Modelbaan bouw. Mocht ik tijdens de bouw mijn baanplannen ietwat wijzigen, dan blijf ik toch bij dit topic.

Draaischijf
Zoals in Baanplan Wilmse is te volgen ben ik bezig met het in elkaar knutselen van een draaischijf voor smalspoor. H0e om precies te zijn. De draaischijf draait niet helemaal rond zoals een echte draaischijf, maar zal aangedreven worden door een servo, waardoor er geen polariteitsproblemen zullen voordoen.
Allereerst wat foto's:


De situatie op dit moment is dat ik de pvc-randen heb weggezaagd. Ik heb me nog eens verdiept in het grote voorbeeld, maar ik heb geen draaischijven gevonden met opstaande betonnen randen en ze zaten me ook meer in de weg dan dat ik er opzienbarende voordelen van had. Deze opstekende randen heb ik vervangen voor bakstenen randen, die min of meer gelijk niveau houden met het maaiveld. Eerlijk gezegd heb ik ook nog geen draaischijven gevonden met bakstenen randen, maar met deze optie kan ik goed leven.
Ik heb ook nog even een cirkeltje rail aangebracht, zodat de ronddraaiende brug mooi in evenwicht blijft. Bijkomend voordeel is dat ik nu een mogelijkheid heb om die railcircel te gebruiken om rijspanning door te voeren naar de ronddraaiende brug. Inderdaad, dan moet ik nog een tweede ring in het midden aanleggen, maar dat kan ook een koperen ring zijn.


De brug heb ik inmiddels voorzien van klinknagels aan de zijkanten en bouten om de rails vast te zetten.
Echter, ik ben er zojuist achtergekomen dat mijn H0e locjes niet allemaal erg precies zijn met de maatvoering van de wielen ten opzichte van de rails. Of ik was niet zo precies, d?t kan natuurlijk ook. Ik moet dus de rails weer van de brug verwijderen (met al die boutjes) om ze 1 mm verder uit elkaar er weer opnieuw op te zetten. Ja, lach maar!

Leermoment
Zo halverwege komt er altijd een stukje zelfreflectie met de vraag: "Zou ik het een volgende keer precies z? doen?" NEE!
Ik ben nu heel bijdehand bezig geweest met een stuk triplex, met daarop een stuk plastic geplakt, een rond gat gmaakt en in dat gat een stuk pvc-regenpijp geplakt en daaronder weer een stuk plastic. Allemaal erg leuk, maar het is heel veel werk om niks. Ik had veel beter een stuk multiplex kunnen nemen, dan had ik precies de goede diepte, een rond gat gemaakt, met daaronder een stuk triplex of desnoods een dikkere plaat plastic.
Ik hou jullie op de hoogte.





Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2012, 14:41:35 »
Dat is het nadeel als je iets als eerste doet. je heb geen referentie van werk van anderen. Zelf vind ik het altijd wel leuk om wat uit te vogelen, maar als je dan halverwege niet meer weet hoe je verder moet kan dat heel frustrerend zijn.
Gelukkig weet je zelf wat er fout gaat en kun je het nog netjes herstellen.
Ik blijf het in ieder geval volgen, want wie weet kan ik met jouw idee?n in de toekomst mooie dingen op mijn baan
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2012, 15:47:03 »
Nou, inmiddels is het probleem verholpen. Eén van de twee rails heb ik verplaatst, zodat de spoorstaven iets verder uit elkaar kwamen te liggen.


Dit was de boosdoener: een Egger/Jouef smalspoorlocje, waarvan de wielen een fractie verder uitelkaar staan dan het andere materieel. Oostenrijkers zijn daarin toch wat nauwkeuriger dan die Fransen.


Inmiddels ook een van de aansluitingen gemaakt.


En tegelijkertijd ook de servo vastgezet.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2012, 16:03:36 »
Dat ziet er toch gelikt uit moet ik zeggen.
Ik zie dat je de schijf op de as van de servo hebt vastgezet, ik denk dat je dan de minste speling hebt en daardoor wat nauwkeuriger van spoor naar spoor kan draaien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2012, 16:57:50 »
Dank voor jullie feedback.
Ik heb inderdaad de as van de servo gebruikt om de 'brug' op te zetten. Of-ie perfect gaat werken moet ik nog afwachten, want ik heb de servo nog niet aangesloten. Wellicht dat ik dat vanavond ga doen.
Verder komen er nog twee spooraansluitingen, wat bestrating en andere meer of minder belangrijke zaken. Het leukst; het schilderen bewaar ik voor het laatst.
De rails op de brug wordt denk ik toch middels een flexible twee-aderig draadje van rijstroom voorzien en wordt van de brug naar onderen weggewerkt. Omdat de brug niet helemaal ronddraait, raakt het spul niet in de knoop.
Enfin, ik hou jullie op de hoogte.
Hoe zou Pierre gaan met zijn smalspoordraaischijfje?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2012, 10:09:06 »
Hoe zou Pierre gaan met zijn smalspoordraaischijfje?

Tja ...... Wim ...  ::) Ik heb er nog helemaal niets aan gedaan. Ben nog druk met zoveel dingen tegelijk. Bovendien ben ik op het ogenblik met mijn andere hobby in de weer (Fiat 600) en dat slokt al mijn vrije tijd op. Dus .......

Wel op Marktplaats het ??n en ander gekocht aan gebruikte servo's en aanstuur rommel maar dat is nog niet binnen. Als het wat is laat ik het weten. Ik ga wat ik nu heb denk ik gebruiken voor mijn spoorbomen. De aandrijving daarvan bevalt me ook niet zo.

Overigens ziet je draaischijfje er buitengewoon keurig en gelikt uit man .... wow .. respect! Die van mij kan gelukkig een stuk simpeler te worden.  ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2012, 11:36:05 »
Ach Pierre,
Je bent gewoon een veelzijdig mens met meer interesses dan alleen modelspoor. Ik ken je natuurlijk als de altijd weatherende Pierre, maar sta er nooit bij stil dat je ook nog de moeder van alle Fiat's aan het ontweatheren bent.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2012, 18:10:49 »
Vamiddag de spulletjes binnen gekregen Wim. Even uitgezocht of en hoe het werkt. Het is een simpele servotester die prima te gebruiken is voor ons doel. Hij heeft 3 teststanden:

1 - min en max traploos regelbaar.
2 - middelpunt opzoeken.
3 - jo-jo-en tussen min en max uitslag.

2 en 3 heb je verder niet nodig. Hij start op in 1 en die kan je dus gelijk gebruiken.

Je kan er 3 servo's op aansluiten maar ...... die werken allemaal tegelijk!



De tester is al te koop (nieuw) tussen de 5 en 10 euro. Even op google of marktplaats kijken en je komt die blauwe kastje overal tegen. Ik heb hem uit het plasticje gehaald omdat hij dan makkelijker vast te zetten is.

Enige nadeel is dat de servo's een slag maken die net iets groter is dan 90 graden waardoor je iets te ver uitkomt als zoals bij jou het schijfje gelijk op de servo is gezet. Ik ga er maar een overbrenging in freubelen denk ik. Instelbare testers zijn gelijk een stuk duurder.

Ik weet niet of je een beetje handig bent met de soldeerbout maar als je op google - afbeeldingen kijkt en servotester intikt kom je heel veel schema's tegen van simpele servo-testers
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2012, 20:51:57 »
Pierre,
Handig met de soldeerbout? Ik kán solderen, maar vraag me niet een messing treinstel in elkaar te solderen want dat wordt niks. Eenvoudig soldeerwerk gaat wel lukken.
Ik ga je verrichtingen volgen, maar hoezo een overbrenging in elkaar fröbelen? Dat klinkt nogal technisch. Voor jou is dat natuurlijk gesneden koek met je inelkaar gefröbelde streekbus (die overigens rijdt als de brandweer), maar als ik denk aan tandwieltjes dan denk ik aan rondspringende veertjes en borgringetjes die alleen nog door een stofzuiger gevonden worden.

En Tom,
Nee, daar heb je niks aan, kan je alleen de servo mee testen. uitslag is niet in te stellen volgens mij.
Maar ja voor die prijs kan je het altijd natuurlijk proberen.
Ik heb bij Conrad de feedback over deze servotester eens gelezen, maar je hebt waarschijnlijk gelijk. Het is rommel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2012, 13:49:29 »
Ik ga je verrichtingen volgen, maar hoezo een overbrenging in elkaar fr?belen? Dat klinkt nogal technisch. Voor jou is dat natuurlijk gesneden koek met je inelkaar gefr?belde streekbus (die overigens rijdt als de brandweer), maar als ik denk aan tandwieltjes dan denk ik aan rondspringende veertjes en borgringetjes die alleen nog door een stofzuiger gevonden worden.

Ik zat ook niet te denken aan tandwieltjes en zo Wim. Daar zit ik ook niet op te wachten. Maar twee armpjes van verschillende lengte met een stangetje er tussen moet toch makkelijk te doen zijn. Als de arm op de servo korter is als de arm op het draaischijfje moet dat de de slag verkorten ..... toch? Het gaat maar om een heel klein stukje. Op de servo armpjes zitten heel veel gaatjes om het te proberen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2012, 14:54:55 »
Beste Pierre,
Zoals jij het schetst heb je dan een draai van 45? zo'n beetje dezelfde beweging als bij het openen en sluiten van garagedeuren of de deuren van een locloods. Ik denk dat je, door te schipperen met aanrijfstangetjes, je inderdaad meer mogelijkheden hebt om die schijf van jou te laten stoppen op de plek waar jij het wilt.

Jouw draaischijf(je) zal waarschijnlijk niet veel groter worden dan deze?

Ik wist dat ik hem nog ergens had liggen en weer gevonden. Ik heb 'm nooit gebruikt omdat de sporen op de schijf van plastic zijn. Die zou ik er dan uit moeten frezen om daar metalen rails in te leggen. Met alle doorverbindingen en onvoorziene narigheid, bedacht ik me dat het makkelijker zou zijn om 'm zelf te maken.
Als je er belang bij hebt kan ik 'm je wel opsturen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2012, 15:26:39 »
Dank je Wim aardig van je maar ik denk ook dat het verstandiger (en sneller) is om zelf iets te maken dan om dan om jou schijfje aan te passen en om te bouwen. Overigens is het wel een heel mooi schijfje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2012, 15:31:50 »
Dat dacht ik al.  ;D
Ja, het is een inderdaad een fantastisch mooi schijfje... alleen heb je er geen reet aan. Kostte gelukkig ook een drol; ik heb er dus niks aan verloren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2012, 16:36:15 »
Als je 2 aandrijfstangetjes maakt en die met elkaar verbind dmv een inwendig stukje uit een kroonsteentje kan je de uitslag ook nog iets fijner afstellen.
Soms maakt men een V in de aandrijfstangetjes om zo de spanning iets te verminderen, soort veer effect vandaar die V  :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2012, 19:42:35 »
Hallo Wim,

Ik heb nog nooit iets op mijn baan gedaan met servo's maar in modelbootjes heb ik ze wel gebruikt. Mijn ervaring is, dat servo's met aandrijfstangetjes nou niet echt precisie werktuigen zijn. Voor het openen van deuren zal het best werken. Het geeft niet als die niet exact 45 graden open gaan. Vraag me alleen af of je bij het draaien van de draaischijf op die manier de sporen weer goed in lijn krijgt.
Maar misschien ben ik nu wel te pessimistisch. We gaan het zien. Ik blijf dit volgen.

Groeten, G?J?   

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #15 Gepost op: 26 november 2012, 13:47:09 »
Dag G?J?,
Inmiddels heeft Pierre het een en ander uitgeprobeerd en zijn experiment ziet er hoopvol uit.
Zie het topic van Pierre
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2012, 00:26:07 »
Ik heb het gezien. Inderdaad ziet het er goed uit.
 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2012, 10:14:47 »
Inmiddels is het wel weer eens tijd voor een update:


De draaischijf is voorzien van bestrating op de plek waar, via een kort spoortje verbinding wordt gemaakt met de mijnschacht. Dat korte spoortje zal ook worden bestraat.
Verder vond ik nog iets dat zou kunnen lijken op een draaiwieltje (rechts vooraan) om de schijf te bewegen. Bij grotere draaischijven voor normaalspoor, wordt volgens mij ook wel perslucht van de locomotief gebruikt om zo'n schijf te draaien, maar met die kleine smalspoorlocjes wordt dat lastiger. Iets met een wieltje leek me wel geloofwaardig.



Ik heb de kleur in overeenstemming gebracht met de kleur van de aangrenzende mijnschacht en de fabriek (KIBRI 9846). De oningevulde delen rondom de draaischijf liggen eigenlijk nog open. Het karakter van deze module is industrie, waar vooral bakstenen, roest en rommel de boventoon voeren. Ik denk dat een gepaste hoeveelheid troep niet zou misstaan, maar suggesties zijn welkom.
Dit draaischijfje is in feite een soort mini-module, die ik deze week in de 'grote' module ga proberen te plaatsen.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2012, 12:29:38 »
Wauww ............ petje af Wim!  :o

Dit heb je werkelijk schitterend gedaan. Maar ik had niet anders van je verwacht.

Dat kan ik dus wel schudden met mijn lucifers. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2012, 14:22:13 »
 :D Tuurlijk ga jij het niet schudden met je lucifers. Je plakt ze erop, mooi opschuren... rails erop en in de beits. Volgens mij kun je zelfs mini-spijkertjes gebruiken om die rails vast te zetten. Gaat helemaal lukken.
Jij bouwt in de voortent van je caravan een hele mijnfabriek in elkaar. Dit is voor jou een win-win (Pierre-Pierre) situatie!

Aanvulling (en later toegevoegd):
Ik speel met de gedachte om in die lifttoren, boven die mijnschacht een lift te maken. Zo'n lift zou dan tussen vier verticaal geplaatste spoorstaafjes op-en-neer kunnen bewegen. Volgens mij kun je met een draadje aan de lift en verbonden met een servo dat vrij gemakkelijk laten bewegen. De volgende stap zou kunnen zijn dat ik onder de module een mijngang maak, waar een mijntreintje rondjes draait en zichtbaar is langs de rand van de module.
Op die manier wordt ??n module natuurlijk wel een vijf jaren project.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2012, 19:47:37 »
 :o  :o   Wow Wim,

Dat ziet er mooi uit!!! Schitterend!!!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #21 Gepost op: 27 november 2012, 19:54:36 »
Dankjewel Johan.
Heb je nog suggesties?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #22 Gepost op: 27 november 2012, 20:01:31 »
Beste Wim,

Misschien wel - de "kuil" van de draaischijf heeft ??n kleur - misschien moet je die ook verweren!

Bekijk deze foto's: klikkie

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2012, 21:43:16 »
Ik speel met de gedachte om in die lifttoren, boven die mijnschacht een lift te maken. Zo'n lift zou dan tussen vier verticaal geplaatste spoorstaafjes op-en-neer kunnen bewegen. Volgens mij kun je met een draadje aan de lift en verbonden met een servo dat vrij gemakkelijk laten bewegen. De volgende stap zou kunnen zijn dat ik onder de module een mijngang maak, waar een mijntreintje rondjes draait en zichtbaar is langs de rand van de module.

Een lift kan je beter met een langzaam motortje bedienen met aan het eind een micro schakelaartje. De slag van een servo is veel te klein voor zo'n grote lift verplaatsing. Het idee vind ik erg leuk en heb het ook nog niet eerder ergens gezien.

Een mijn met een mijnspoortje al een paar keer eerder gezien gezien. Zelfs al met twee etages. Doet het altijd erg goed op een treinenbeurs. Altijd veel bekijks. Is ook erg fraai om te zien en zoals je zegt een 5 jaren plan maar ..... da's de hobby .... toch? 'Tis zeker een aanrader! Zeker als je de lift ook nog in een mijngang kan laten stoppen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #24 Gepost op: 27 november 2012, 22:36:21 »
Wim,
Dat ziet er heel goed uit.

Citaat
Een lift kan je beter met een langzaam motortje bedienen met aan het eind een micro schakelaartje. De slag van een servo is veel te klein voor zo'n grote lift verplaatsing. Het idee vind ik erg leuk en heb het ook nog niet eerder ergens gezien.

Een bewegende mijnlift, Kan heel goed met een servo. Kijk maar eens naar het volgende filmpje.

Groeten, GéJé