Auteur Topic: Module Stationsomgeving (vervolg van Baanplan Wilmse)  (gelezen 237443 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #25 Gepost op: 27 november 2012, 22:45:04 »
Misschien wel - de "kuil" van de draaischijf heeft ??n kleur - misschien moet je die ook verweren

De verf was nog niet helemaal droog. De kuil is wel verweerd, maar mag inderdaad nog wel heftiger. Misschien dat dit bovenaanzicht een beter beeld geeft.

En Pierre,
Wellicht heb je een punt. Die toren boven de mijnschacht heeft twee wielen waar zo'n zwart elastiek doorheen loopt. Die wielen -of dat elastiek- wordt aangedreven door een Faller motortje vanuit het ketelhuis. Ik kan natuurlijk die lift via dat andere wiel laten lopen, aangedreven door een tweede motor in het ketelhuis. Twee van die wielen die onafhankelijk van elkaar draaien geeft natuurlijk wel een dynamisch effect.
Om lekker te lopen moet die lift natuurlijk wel enig gewicht hebben om die microschakelaar in te drukken. Ook moet ik voor die lift geen elastiek gebruiken, anders worden ze natuurlijk kotsmisselijk in dat ding.
Als ik een mijngang zou maken, zou ik het beperken tot ??n verdieping; anders wordt die bak veel te hoog. Het zou dan ??n gang worden van de lift naar de rand van de bak... een beetje zoals Tom was dat geloof ik, gedaan heeft met zijn druipsteengrot.
Ik heb het nog niet geheel strak in m'n hoofd, maar ik moet natuurlijk ook een manier vinden om er ook ooit bij te kunnen, zonder de hele boel te hoeven afbreken.
En ja, waar vind je tegenwoordig nog echte steenkool. Het echte steenkoolgruis geeft natuurlijk w?l het beste effect.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #26 Gepost op: 27 november 2012, 23:37:05 »
Een bewegende mijnlift, Kan heel goed met een servo.

Dat klopt Gert-Jan maar zoals je ziet moet er dan wel een heel lange arm aan gemaakt worden en dat neemt onder je baan een hele boel ruimte in. En het gaat heel schokkerig door het buigen van de arm. Maar nogmaals je hebt gelijk het kan wel.



Wim,
Het idee van een mijngang op ??n verdieping staat me wel aan. Lijkt me heel fraai. Wat betreft de schakelaar is volgens mij geen probleem. Je hebt micro's met een langere lip die over de eigenlijke tip heen lopen. Die zijn super gevoelig en er is bijna geen gewicht nodig om deze in te drukken. Een 2e motor is misschien ook niet nodig. Ik heb ook de twee liftschachten op ??n motor staan door aan de andere kant van het motortje ook een snaarwieltje te monteren. omdat er een vertraging aan ??n kant zit lopen de liftwielen van de torens allebij een verschillende snelheid. Dat maakt het idd mooi. Voordeel is ook dat in jou geval de lift en de wielen allebij tegelijk stoppen of draaien en in dezelfde richting. En nog een mooier idee ....... waarom de wielen niet gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn ..... om de lift aan te hangen. Het onderste kleine wieltje die maak je aan de liftkooi en dan kan het werken. Zou alleen wel de langzame kant van het motortje gebruiken. ;)

Je kan langs de rand van de bak een gang maken met een dwarsgang naar de lifttoren. Dan kan in de gang nog een spoortje lopen en als je de dwarsgang in kijkt zie je de liftkooi (met verlichting) omhoog gaan of zakken.

Ik heb nog niet zo lang geleden een zakje echte kolen gekocht op een beurs. Ze zijn dus nog wel te krijgen. Ik gebruik ze voor de kolentenders en ga straks ook bij de mijnschachten het ??n en ander dumpen aan gruis en kolen. En natuurlijk in de kolenbunker en draaischijfje met lorries.  
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2012, 00:36:35 »
Citaat van: Gert-Jan
Een bewegende mijnlift, Kan heel goed met een servo.
Sorry Gert-Jan, ik was mijn voorlaatste bericht net aan het posten, toen jij met je filmpje aankwam, vandaar mijn wat late reactie
Bedankt voor de tip en ik ga alle opties bekijken.

Citaat van: Pierre
Je kan langs de rand van de bak een gang maken met een dwarsgang naar de lifttoren. Dan kan in de gang nog een spoortje lopen en als je de dwarsgang in kijkt zie je de liftkooi (met verlichting) omhoog gaan of zakken.
Zoiets was ik inderdaad van plan: zeg maar een soort ovaaltje onder de grond, met een aftakking naar de lift, met de suggestie van meerdere gangen. Die aftakking in het spoor hoeft feitelijk niet eens te werken, als je die lift maar op-en-neer ziet gaan. En inderdaad met verlichting en veel van die stutbalken.
Ik moet alleen nog zien hoe ik zo'n mijnenstelsel onder de baan plak. Voorin de bak is dat niet zo'n probleem, want dan kun je ongeveer hetzelfde werken zoals Tom dat heeft gedaan met zijn druipsteengrot. Maar die ene gang, die zeg maar van de lift naar de opengewerkte zijkant loopt, daar moet ik nog even iets op verzinnen.
In feite komen er dus twee los van elkaar werkende smalspoorbaantjes: een bovengronds en een ondergronds.

Citaat van: Pierre
Ik heb nog niet zo lang geleden een zakje echte kolen gekocht op een beurs. Ze zijn dus nog wel te krijgen. Ik gebruik ze voor de kolentenders en ga straks ook bij de mijnschachten het ??n en ander dumpen aan gruis en kolen. En natuurlijk in de kolenbunker en draaischijfje met lorries.  
Echt kolengruis ziet er natuurlijk veel beter uit dan die zwarte steentjes uit een zakje. Kolengruis heeft een soort zwarte schittering die alleen in steenkool zit. Met een vijzel, zo'n ding uit de keuken, kun je het zo fijn maken als zand.

Voorlopig ga ik eerst bezig met de bovenzijde van de module ?n natuurlijk die werkende liftschacht... anders kom ik nooit onder de grond. Ik had eigenlijk al veel eerder een liftkooi gemaakt voor in die toren, maar die was nooit bedoeld om ook ?cht als lift te werken.
Een leuke uitdaging!

Wordt vervolgt
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2012, 01:10:10 »
Zeker weten Wim. Ik wacht het met spanning af. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2012, 01:31:17 »
Tjonge, jonge.
Er zijn grote plannen, een lift, een mijnschacht, mijnschachtingang enz., enz.

Ik heb ooit eens een soort van lift beweging gemaakt in een modelschip.
Dat was een binnenvaarder die containers kon vervoeren maar ook kolen, erts e.d.
Als er dan containers op stonden moest natuurlijk het stuurhuis omhoog.
Ik had onder het stuurhuis een kolom met schroefdraad gemaakt en met een stuk draadeinde wat weer aangedreven werd door een vertragingsmotortje kon ik zo heel mooi het stuurhuis op en neer laten bewegen. Natuurlijk zaten er ook nog 2 geleiders in ander zou het stuurhuis heen en weer kunnen bewegen door het draaien van het draadeind.
Om het te laten stoppen zat iets naar onder een moertje met daaraan een ring gesoldeerd, deze schakelde via boven en onder een microschakelaartje de stroom uit en via de zender (RC) kon ik de boel weer ompolen waardoor het stuurhuis weer kon zakken of omhoog gaan, net naar gelang de eindtoestand was.

Helaas heb ik daar nooit geen foto's van gemaakt en het model is enklele jaren geleden verkocht.

In juni dit jaar was er hier Dordt in Stoom. Ik heb toen samen met onze kleinzoon een Stoomrondje gemaakt, heen met de sleper Pieter Boele en terug met de stoomtrein.
Ik heb bij aankomst in CS Dordrecht aan de machinist gevraagd of hij wat kolen kon missen, ik kreeg toen 2 behoorlijk grote stukken.
Mocht je wat willen hebben dan kan ik wel wat naar je toe sturen of eventueel meenemen op 15 december a.s. naar Houten.

Die draaischijf ziet er verdraaid goed uit, ik mis er alleen nog een handrailing op. Of komt dat bij kleinere draaischijven niet voor.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2012, 06:21:18 »
Die draaischijf ziet er verdraaid goed uit, ik mis er alleen nog een handrailing op. Of komt dat bij kleinere draaischijven niet voor.

Zoals ik er naar kijk geen handrailing maar wel een stok waarmee je de draaischijf rondduwt.
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #31 Gepost op: 28 november 2012, 23:54:59 »
Tjonge, jonge.
Er zijn grote plannen, een lift, een mijnschacht, mijnschachtingang enz., enz.
Beste Tom,
Het zijn slechts idee?n om naar uit te kijken. Als je met zo?n module bezig bent is het altijd leuk om alvast te verzinnen welke je volgende stap zou kunnen worden. Als ik een werkende lift in elkaar zet, dan hoeft het onderliggende gangenstelsel niet per se m?n eerstvolgende project te worden. Ik wil sowieso eerst het bovengronds gebeuren in de steigers hebben, voordat ik mezelf in de steenkolen graaf. Dus ga ik eerst bezig met die enorme fabriek (met zoveel mogelijk interieur), die mijnschacht (met werkende lift) en mijn aansluitingen op het smal- en normaalspoor. Oh ja, en dan heb ik ook nog een werkplaats staan, waarbij ik de deuren wil kunnen openen met servo?s.
Volgens mij heb ik genoeg plannen, maar moet ik ze ook nog zien waar te maken.

Over die railing langs de zijkanten van die draaibrug heb ik wel nagedacht, maar mijn breedste wagon en locje zouden die er af kunnen rijden. Op de foto zie je dat misschien niet zo duidelijk, maar die draaischijf is in feite maar een klein ding.

En Johan, over die zogenaamde bomen aan de beide uiteinden heb ik ook nagedacht. Veel van die smalspoorschijven werden inderdaad met de hand rondgedraaid, sommigen maakten gebruik van de perslucht van de locomotief, of werden met een slinger bediend. Uiteindelijk had ik nog iets liggen met een draaiwiel en heb die geplaatst; dat is dat gele wieltje, rechts onderaan de foto.
Nou wil het geval dat ik nog twee vintage Airfix bouwpakketten heb liggen van draaischijven, waar alle genoemde onderdelen in te vinden zijn. Maar misschien was ik wat te terughoudend om die onderdelen eruit te roven.
Maar w??r koop je tegenwoordig nou nog een zakje drietjes of viertjes?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #32 Gepost op: 29 november 2012, 00:10:09 »
Moeten het echt drietjes of viertjes zijn en dan ook nog antraciet :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #33 Gepost op: 29 november 2012, 18:21:53 »
Met drie of vier eierkolen kom ik al een heel eind.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #34 Gepost op: 29 november 2012, 18:36:07 »
Poeh, das wel veel, ik heb alleen nog wat fijn gehakte kolen maar dat zal niet voldoende zijn.
Kan wel een zakje opsturen.
Ik doe eerst de neppers en daar overheen strooi ik dan de echte kolen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #35 Gepost op: 29 november 2012, 19:51:34 »
Erg aardig aangeboden, maar dat hoeft echt niet. Het staat nog niet hoog op mijn prioriteitenlijstje en ik heb net ontdekt dat steenkool nog wel verkrijgbaar is. Blijkbaar staan er nog genoeg kolenkachels in de Nederlandse huiskamers.
Ik denk dat als je over die neppers een beetje kolengruis strooit, het effect al opzienbarend is... maar weet je al hoe je dat gruis op die neppers vastplakt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #36 Gepost op: 29 november 2012, 20:14:33 »
Ik denk dat als je over die neppers een beetje kolengruis strooit, het effect al opzienbarend is... maar weet je al hoe je dat gruis op die neppers vastplakt?

Ik doe het hetzelfde als ballasten. Met verdunde houtlijm (50-50) en een druppie afwasmiddel. Opbrengen met een oude injectiespuit. Werk top en je ziet er niets van na opdrogen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #37 Gepost op: 29 november 2012, 20:18:45 »
Erg aardig aangeboden, maar dat hoeft echt niet. Het staat nog niet hoog op mijn prioriteitenlijstje en ik heb net ontdekt dat steenkool nog wel verkrijgbaar is. Blijkbaar staan er nog genoeg kolenkachels in de Nederlandse huiskamers.
Ik denk dat als je over die neppers een beetje kolengruis strooit, het effect al opzienbarend is... maar weet je al hoe je dat gruis op die neppers vastplakt?
Een voor een insmeren met 10 sec. lijm, even vast drukken en het volgende kooltje vast lijmen.

Nee hoor, dat zou te gek zijn voor woorden.
Ik smeer eerst de nepkolen in met houtlijm, daar overheen strooi ik dan de kolen en giet er nog eens verdunde houtlijm overheen.
Zit muurvast, je kan er alleen de kachel niet meer mee aanmaken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #38 Gepost op: 29 november 2012, 21:50:58 »
Met verdunde houtlijm (50-50) en een druppie afwasmiddel. Opbrengen met een oude injectiespuit. Werk top en je ziet er niets van na opdrogen.
Een druppie afwasmiddel? Om te ontvetten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #39 Gepost op: 29 november 2012, 21:56:00 »
Met verdunde houtlijm (50-50) en een druppie afwasmiddel. Opbrengen met een oude injectiespuit. Werk top en je ziet er niets van na opdrogen.
Een druppie afwasmiddel? Om te ontvetten?

Nee, dan haal je de oppervlakte spanning van het water weg, water vloeit dan beter.
Is al een heel oude beproefde methode.
Als je het niet toevoegd blijft het water of de verdunde houtlijm als een druppel boven het in te lijmen spul staan en zakt het er niet in weg.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #40 Gepost op: 29 november 2012, 23:03:13 »
Precies zo gaat dat! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #41 Gepost op: 30 november 2012, 14:14:51 »
Slimme jongens die vijfenzestigplussers!
En hoe zit het dan met dat verhaal om met een electrische vliegenmepper het gras omhoog te krijgen, is dat ook zo'n beproefde methode?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #42 Gepost op: 30 november 2012, 15:06:31 »
Slimme jongens die vijfenzestigplussers!
En hoe zit het dan met dat verhaal om met een electrische vliegenmepper het gras omhoog te krijgen, is dat ook zo'n beproefde methode?

Ik geloof dat Pierre nog geen 65 plusser is.
Met die vliegenmepper ben ik wel eens bezig geweest en het eerste resultaat was wel goed.



Maar ja, ik gooi er daarna nog weer van alles overheen en dan zie je geen sprietje meer omhoog staan.



Ik vind het ook niet zo belangrijk dat er een mooi grasveldje komt met alle sprietjes omhoog.
Wat ik belangrijker vind is dat zo'n stukje groen natuurgetrouw overkomt.
Ik doe wel meestal na afloop met een plastic koffiebekertje over mijn kleiding wrijven en daarna haal ik het over het nieuw aangelegde grasveldje heen.
Door de statische lading springe  er dan wat sprietjes omhoog, je ziet dat dan ook aan de onderkant van het bekertje. dat zit dan vol met grassprietjes.

Daarna ligt bemesten en kalk er over en na 3 weken kort maaien :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #43 Gepost op: 30 november 2012, 15:59:23 »
Ik geloof dat Pierre nog geen 65 plusser is.
Nou... ik zat er volgens mij niet zo erg ver naast  :D
En die vliegenmepper hou je dan tegen het gras aan, net als dat bekertje? Geniaal!
Je gras staat er mooi bij... en de natuurlijke uitstraling van je gras is uitstekend gelukt. Is trouwens ook nog een hele kunst om precies te weten wanneer je moet stoppen en niet het hele gras vol ligt met strooisel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #44 Gepost op: 30 november 2012, 16:12:25 »
Ik geloof dat Pierre nog geen 65 plusser is.
Nou... ik zat er volgens mij niet zo erg ver naast  :D
En die vliegenmepper hou je dan tegen het gras aan, net als dat bekertje? Geniaal!
Je gras staat er mooi bij... en de natuurlijke uitstraling van je gras is uitstekend gelukt. Is trouwens ook nog een hele kunst om precies te weten wanneer je moet stoppen en niet het hele gras vol ligt met strooisel.

Ja en als er dan toevallig een paar muggen tussen het gras zitten zijn die er ook geweest.
Nee ik had de boel omgebouwd, maar inmiddels is de mepper overleden (te veel gemept) en doe ik het zonder, gaat voor mij ook prima.
Maar als je een golfbaan wil aanleggen met mooie fairways, snelle greens en lekkere malse teeboxen dan zou ik dat ding van Noch kopen.
Soms zie ik die op beurzen voor nog geen 100 euro aangeboden worden, geen geld maar toch altijd nog bijna 100 euro.

Die van mij zag er trouwens zo uit voor en na de verbouwing.





Ik denk wel dat ik er nog eens een ga maken, gewoon om zo hier en daar wat langer gras over riggels te laten hangen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #45 Gepost op: 30 november 2012, 17:46:10 »
Ik heb ook ooit zo'n vliegenmepper omgebouwd maar het is net wat Tom zegt. Het kan er beter natuurlijk uit zien met verschillende grassen en strooisels door elkaar dan overeind staan. Kortom ik gebruik dat ding ook nooit.

Ennuh ......  ik ben overigens 65 minner. Ik ben 60 plusser! :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #46 Gepost op: 30 november 2012, 18:01:55 »
Ook ik heb er een gebouwd. Voor die paar euro kan iedereen een poging wagen om er een te bouwen, en zelf onder vinden of het wat is.
Vind het resultaat wat tegen vallen, en ben het met Ton en Pierre eens dat meer soorten door elkaar een natuurlijker effect geeft.
Gebruik hem nog wel, al is het alleen maar omdat het theezeefje de boel mooier uitstrooit dan uit de hand, en alles wat overeind staat is meegenomen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #47 Gepost op: 30 november 2012, 18:14:29 »
Jij gebruikt de electrische vliegenmeppers alleen maar om jezelf onder stroom te zetten  :P
Maar het is inderdaad net wat de mannen zeggen, als je er al weer wat overheen strooit dan ligt het alweer plat.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #48 Gepost op: 30 november 2012, 20:53:39 »
Jij gebruikt de electrische vliegenmeppers alleen maar om jezelf onder stroom te zetten  :P
Tsja, sommige mensen vinden dat gewoon lekker.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Wilmse (vervolg van Baanplan Wilmse)
« Reactie #49 Gepost op: 4 december 2012, 00:21:37 »
De Lift
Voor de mensen die dit draadje niet vanaf het begin hebben gevolgd (en terwijl zo'n beetje iedereen hier kerstdorpen aan het maken is), ben ik bezig met het maken van een lift voor in mijn mijnschacht.
Ge?nspireerd door bijna alle andere forumleden, wil ik 'm op-en-neer laten bewegen.

Dit was mijn eerste lift. Aanvankelijk is het nooit mijn bedoeling geweest om die lift op-en-neer te laten bewegen; dit is dus een statische lift... alleen voor de show. Deze lift zal nooit gebruikt worden, alleen voor deze foto.

Ik had bedacht dat het wel eens leuk zou kunnen zijn om via de lift uit te komen aan de andere kant van de mijnschacht, bij een leuk opstelspoortje. Een leuk idee, maar er past geen locomotief door het poortje, alleen karretjes. Gelukkig had ik alleen nog maar een grondplaatje gemaakt.

Dit is de liftkooi. Aan weerszijden van de kooi zitten glijvlakjes die langs rails in de liftschacht glijden en er voor zorgen dat de lift soepel op-en-neer beweegt. Die rails moeten er ook voor zorgen dat-ie netjes recht in de schacht blijft hangen en niet halverwege vast komt te zitten.

Op de achterkant van de liftkooi zitten twee rails geplakt, die op hun beurt weer over twee rails in de schacht glijden.

Ik had nog twee brugdelen liggen, waar ik aan de binnenzijden rails heb geplakt en aan de achterkant van de schacht twee rails, waar de achterzijde van de lift tegenaan hangt.

Dezelfde schacht, maar dan met lift.

Het bovenaanzicht van de schacht, waar te zien is hoe de lift tussen de rails door glijdt.
Natuurlijk komt er nog een dak op de liftkooi met verlichting en katrollen.
Pfff... morgen weer verder.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)