De lift moet toch naar beneden de mijn in en nu gaat hij volgens mij naar boven de toren in?
Heren, jullie hebben je ogen duidelijk niet in je zak zitten.

Wellicht is enige duiding wel op z'n plaats. Ik heb even een foto gemaakt zoals de schacht daadwerkelijk wordt ingebouwd.

De liftschacht hangt (voorlopig) los in de grondplaat en steunt op de grondplaat daar waar de schacht iets breder is. De grondplaat staat op
niveau 0; zeg maar waar het gebouw op staat en de onderkant van de liftschacht staat op
niveau ? 1.
De totale hoge van de schacht is 13 cm en steekt 6 cm boven de grond uit en 7 cm onder de grond. Omdat de ingang van het gebouw maar 3,5 cm is, heb ik de schacht niet veel hoger hoeven maken, want alles wat ik hoger maak is buiten beeld.
Misschien nog iets dunnere draadjes dan loopt het ook allemaal wat soepeler. En idd met een beetje gewicht er onder is het geheel een stuk stabieler met bewegen ook.
Het gebruik van dunnere draadjes was inderdaad een optie, maar ik had alleen nog witte dunnere draadjes. Bovendien waren die draadjes een stuk korter en zaten er nog aan lampjes aan vast. Zonde!

Wat ik nu ga doen: ik heb van een oud wielstel een katrol gemaakt door de wielen met de buitenkanten tegen elkaar te plakken. Op die manier krijg je punt-gelagerd katrollen. Die katrollen komen bovenin de liftschacht en de draadjes lopen daar overheen en verzwaar ik met stukjes lood uit mijn visdoos, zodat ze mooi strak komen te staan. Mochten deze contragewichten een nadelig effect hebben op de beweging van de lift, dan kan ik de lift eventueel nog wat meer verzwaren. Ik heb lood zat.
Inderdaad (ik hoor jullie al denken) het wordt wel een heel omslachtig verhaal. Maar het wordt n?g ingewikkelder als het gebouw waar de liftschacht in zit, dicht moet omdat het bouwwerk met al die wielen daar nog bovenop komt. Je moet er niet aan denken dat alles dicht zit en het draadje knapt.
En dan heb ik het nog niet eens over mijn module die ik hoger moet maken, omdat er een mijngang onder komt te lopen...