Als raamspijlen zou ik zo'n overheadsheet minder snel gebruiken, maar voor glas-in-lood lijkt me dat er geen betere oplossing is.
Werkt goed met de perronranden.Die komen uit jouw verhuisdoos. ;)
Sorry Wim ... geen kritiek! Ik vind het wel wat. ;)Suggesties?
Flink bezig geweest Wim, ziet er goed uit. Is dit die aanbouw ?Ja Rob, dit is de aanbouw:
Jullie maken allemaal volgens mij macro foto's dat geeft voor mij gevoel dus een kompleet vertekenend beeld van alles, in mijn gedachten lijkt het allemaal veel groter dan het in werkelijkheid isIk maak mijn foto's gewoon met de iPad Retina; niks geen macrolenzen of flauwekul. Vanuit mijn iPad kan ik het namelijk zó doorpompen naar het internet. Om dat vertekende beeld een beetje duiding te geven heb ik er een 1:87 Preisertje bij gezet. Speciaal voor jou. :-*
Maar lekker doorgaan hoor Wim ik smul ervan namelijk :)Blijf dat doen Hans!
Ik denk dus dat ik het middelste raam vul met metselwerk. Dat heeft twee voordelen: ik heb ruimte voor een bord tegen die muur voor m'n steek-ringsleutels én ik hou een raamkozijn over dat ik voor de binnenkant kan gebruiken bij het linker raam. Voor dat bord met gereedschap kan dan mooi een werkbank staan.
Ziet er goed uit Wim,Dat was ook mijn overweging. Ik heb het eerst geprobeerd mét kozijn, maar dat zag er niet lekker uit en misschien ook wel omdat het snijden van ronde vormen niet een van mijn favo bezigheden is. Eigenlijk paste het dus voor geen meter en heb ik het hele dubbelwandige muurtje er weer uitgesloopt. Daarbij komt ook dat oud plastic in de loop der jaren blijkbaar poreuzer wordt en sneller afbreekt. ::) Ik heb vrede met dit resultaat en ik kan aan de binnenkant mooi verder.
Stuk beter dan die houten gevel. De grijze rand weghalen is een goede keuze. Dat is het kozijn van de loodsdeuren en als je een deuropening dicht metselt dan laat je natuurlijk niet het kozijn zitten.
Je hebt de loopdeur voor de foto's even omgedraaid zeker? ;)Dat heb je scherp gezien. Van de meeste deuren heb ik meerdere exemplaren, zodat ik twee deuren -met een ruitje ertussen- tegen elkaar kan plakken. Op die manier heb ik aan beide zijden een deur. Ik moet dan alleen aan één kant er een nieuwe deurklink opzetten, anders zit-ie natuurlijk aan de verkeerde kant. Van deze deur heb ik maar één exemplaar, dus daar zal ik zelf een paneeldeur moeten plakken.
Ik zie dat je ook al wat elektra hebt aangelegd. Dat ziet er goed uit. Je mag nog wel even vertellen hoe je dat hebt gedaan.Het lijkt interessanter dan het is. Ik koop regelmatig dunne polystireen ronde of vierkante profieltjes met een diameter van om en nabij een millimeter. Die gebruik ik vaak om glaslatten te maken. Op plastic gietbomen waar in bouwpakketten de onderdelen aan vastzitten, vind je vaak ronde afgietstukjes. Als stopcontacten en schakelaars zijn die prima te gebruiken. De 5/8 beugels komen van een rol aluminium tape dat eigenlijk bedoeld is om luchtkokers mee dicht te plakken. Dunne strookjes afsnijden, over de electriciteitsbuizen plakken en afsnijden. Eerst gebruikte ik plakband, maar dat laat na verloop van tijd los. Hetzelfde aluminium tape gebruik ik ook om lood te imiteren:
Een hele avond bezig geweest, maar nog weinig te zien:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SFGT8VR3-D.jpg)
De rollagen aan de binnenkant zitten vast. Het was vooral een avond van passen en meten. De bakstenen muur heb ik met afvalstukjes letterlijk aan elkaar gemetseld. Met houtlijm moet ik de grootste kieren nog dichten, maar ik denk dat de scheuren in het metselwerk wel passen bij een loods uit 1898.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LUV6BN6J-D.jpg)
De buitenkant. Dat ronde raam heeft de vorige eigenaar behandeld met Micro Kristal Klear. Dat spul blijft altijd zacht en kon er vrij gemakkelijk worden uitgepeuterd.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IVU3OA6M-D.jpg)
En ik overweeg nog of ik er niet een ventilator in zet.
Enfin, dat was het weer.
Interessante plannen met die servo's, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Is dat een moker wat daar op de werkbank ligt?
p.s. Heb je die klinknagels op de deur met dat radertje gemaakt?Inderdaad Gert-Jan, met dat radeerwieltje. Dat werkt het best met zo dun mogelijk polystireenplaat.
Wat ben je toch een ongeduldig mannetje Wim. Verf moet nou eenmaal drogen. ::)Dat is wel zo, maar blijkbaar heb ik er een potje mat-zwarte verf bijzitten die toch niet mat opdroogt en als ik dat dan meng met rood, dan droogt dat natuurlijk in geen vijf jaar. :(
Wim volgens mij wordt voor het openen van de deuren een soort veer stalen triangel gebruikt die middels een plastic stang via de dakspanten naar de achterzijde....Poeh, dát is een hele constructie. Jij hebt toch die Märklin-loods verbouwd? Ben morgen aan het werk en dat is jammer want dan kon je een pot koffie krijgen. Ik wacht de foto’s wel af. ;)
Oh, en overigens, het zijn I-balken, geen H-balken. ;)Die balken die nu de zuilen met elkaar verbinden zijn I-profielen. Scherp gezien GéJé! Maar ik schrijf ook: “Bovenin worden die zuilen dan met H-balken doorverbonden.” daarmee bedoelde ik dus eigenlijk de H-profielen die over de breedte van de loods komen en rusten op de bovenkant van de zuilen. Het wordt daar bovenin dus een heel raamwerk met in de breedte van de loods H-profielen en wat lager I-profielen tussen de zuilen. Maar ja, er moet ook een heel dak op rusten en afzuigkappen om de rookgassen van stoomlocs af te voeren. ::)
Mooi gemaakt Wim met die ... eheu .. steunbalken. ;) Ik vind die bankschroef helemaal niet te groot. In een loc werkplaats is alles groot ... toch?Ja dat geloof ik ook Pierre... het is daar geen fietsherstellerij, maar een plek voor kranige kerels met handen als kolenschoppen en spierbundels van staalkabels, die boerend een halve zeug opvreten als twaalfuurtje.
Die balken die nu de zuilen met elkaar verbinden zijn I-profielen. Scherp gezien GéJé! Maar ik schrijf ook: “Bovenin worden die zuilen dan met H-balken doorverbonden.”
Ja duhuh... ik weet toch dat jij zit mee gelezen? :D
Jij werkt toch bij een bouwmarkt? Of heb ik dat nou wèl mis?
Mooi Wim, maar ik zit met 1 dingetje...Het is altijd nog even één dingetje (@Pierre heeft daar ook wel een handje van) en dat kán zomaar ineens de totale ondergang van je project zijn. Met één zo’n dingetje heb ik ooit op dit forum iemand honderdvijftig hekwerkpaaltjes zien verwijderen omdat ze verkeerd om zaten.
Dat zijn redelijk imposante zuilen met een zware balkenconstructie die er bovenop komt.Goed idee Jack!
Als dat alleen voor het dragen van het dak en wat afzuiging bedoeld is dan lijkt me dat wat overkill.
Zo'n constructie wordt wel toegepast als er een takel door de loods loopt, misschien een idee?
En ik denk dat er ook iets van een hijswerktuig moet komen...Maar, eerlijk is eerlijk: het zijn inderdaad forse palen en ik had drie opties voorhanden:
Misschien een plat houten stootjuk. Dat neemt niet zo veel plaats in.Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht: zo'n plat end hout met van die vette afdrukken van de buffers.
Ik zie dat je toch gekozen hebt om de deuren vanaf onder te bedienen. Vraag me alleen af waarom je die koperdraad niet direct boven het bovenste scharnierrol haaks om hebt gezet, dan valt hij volgens mij minder op. En nu ik daar over nadenk; Op deze manier kan je de deuren open duwen, maar hoe gaan ze dan weer dicht? ::)Was niet echt een keuze. Die ijzerdraadjes horen daar om de deur in de scharnieren te houden. Aan de bovenkant moeten ze alleen nog op maat worden afgeknipt. Die koperdraadjes zijn te dun om daarmee de deuren onderaf open en dicht te doen. Een alternatief zou zijn om die scharnieren eraf te snijden en tegen de deur een wat dikker draad te lijmen. Onder het tableau zou die dan verbonden zijn met een servo.
Het ziet er allemaal makkelijk uit maar ik heb zelf welBeste Jack, gewoon blijven proberen. De een doet het met een glaspen, de ander met poedertjes, airbrush, verf op waterbasis en op terpentine basis. Het liefst gebruik ikzelf verf van Humbrol... en ik meng m'n verf in de doppen van scheergel... misschien dat dat nog wat uitmaakt. ::)
eens iets geprobeerd met wisselend resultaat. In hout vind ik het gemakkelijk maar kunststof gedraagt zich
(uiteraard) heel anders.
Sorry dat het even geduurd heeft met de beloofde foto's maar hier zijn ze dan...Het is geen aangenomen werk! :D
Ik wil dat heveltje (proberen te) vervangen door een servo.
Mooi geweatherd, daar kan ik nog veel van leren.
Keurige wetwash Wim. Goed geslaagd. ;) Ik vind de vuilsporen onder het ventilatorrooster mooi.Dankjewel Pierre.
Ligt het aan de foto of is de voorgevel van de loods echt veel donkerde dan het bijgebouwtje?
Na deze behandeling moet er nog een drybrush overheen, zodat de baksteenkleur meer overeenkomt met de rest van de loods.Plastic met een zwarte wetbrush geeft eigenlijk nog steeds plastic. Ik denk dat als als er nog een drybrush donkerrood overheen gaat, dat-ie weer netjes op kleur is. ;)
Keurige wetwash Wim. Goed geslaagd. ;) Ik vind de vuilsporen onder het ventilatorrooster mooi.Dankjewel Pierre.
Ligt het aan de foto of is de voorgevel van de loods echt veel donkerde dan het bijgebouwtje?
Het ligt niet aan de foto, maar dit keer ligt het aan jou. :D
Ligt het aan de foto of is de voorgevel van de loods echt veel donkerde dan het bijgebouwtje?@Pierre had natuurlijk gelijk, dus heb ik heb bijgebouw wat opgekleurd.
Complimenten zijn hier wel op zijn plaats vind ik ... dus ... MIJN COMPLIMENTEN ;)
Ziet er weer mooi uit. Ben echt heel benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.Nou @Nick ben bang dat je nog even geduld moet hebben. Dit wordt een wat langer lopend project en ik heb mezelf voorgenomen om tussendoor niet over te stappen op een ander leuk projectje. :(
Kun je ook eens een muntje oid erbij leggen zodat we een idee krijgen van de grootte?Zoiets @Jack ?
@GéJé, eigenlijk vind je dus dat die gietijzeren kolommen best kunnen?Helemaal goed. :)
Zoiets @Jack ?
Met zo’n iPad-macrofoto zie ikzelf pas de onvolkomenheden zoals kleine haartjes en verf die zit waar het niet hoort.
Als ik de constructeur was geweest dan zou ik proberen om de pilaar midden voor de opening in de muur overbodig te maken, want ik vind hem aardig in de weg staan. Maar dat is wat ik vind...Dat heb je met die palen; meestal staan ze giga in de weg. :D Maar ze staan wèl op de goede plek.
Ik vind het top.als ie niet in de weg staat sweevt ie ;D
ik vind hem aardig in de weg staan. Maar dat is wat ik vind...
Kun je ook eens een muntje oid erbij leggen zodat we een idee krijgen van de grootte?Zoiets @Jack ?
In dat blinde kozijn komt natuurlijk nog een afvoer... en ik moet nog even verzinnen wat er precies moet worden afgevoerd. ::)Werkplek van de smid. Ik stel me zo voor dat er in zo'n werkplaats nog wel eens wat onderdelen vervaardigd of aangepast moesten worden.
Kan je die naden niet gewoon dicht plamuren en dan de voegen er weer in krassen?Dan kan best, maar dat geklieder met gips of plamuur is niet écht mijn ding. Ook omdat het verband van de bakstenen niet echt in elkaar overloopt. Ik denk dat als ik die naden camoufleer met buizen, profielen of wat anders, dat dan de naden uit het zicht zijn én het valt niet meer op dat er een hik in het verband zit.
je dot t meeste toch voor jezelanderen zullen dat niet direct zien
Je doet het meeste toch voor jezelf, anderen zullen dat niet direct zien. Maar het is wel leuk als het er in zit.Eerlijk gezegd vind ik het leuk als ikzelf zie wat ik gemaakt heb, maar ik vind het wel heel erg leuk als anderen het ook zien. Ik denk dat veel forumleden dat ook wel zullen hebben.
Wat ik vooral goed vind zijn je foto's. Je weet steeds de juiste sfeer weer te geven. Je hebt er echt oog voor.
Wat ik vooral goed vind zijn je foto's. Je weet steeds de juiste sfeer weer te geven. Je hebt er echt oog voor.Beste @Roel mijn gemaakte foto's zijn niet met een professionele camera gemaakt, maar gewoon met mijn iPad. Ik heb een app en die heet Photogene4, waarmee ik de foto's nog een beetje bijsnij en rechtzet en dan gaan ze via diezelfde iPad zo naar www.mijnalbum.nl (http://www.mijnalbum.nl). Geen fancy gedoe en ik vind dat makkelijker en sneller gaan dan via de camera.
Schitterend Wim! ;) Je gaat lekker door met dit project. Het zou ook echt zonde zijn als we het eindresultaat niet gaan zien. ;DNou @Pierre voorlopig hou ik me nog steeds strak aan mijn voornemen om eerst het ene project af te maken voordat ik doorfladder naar het volgende project. Ik ga anders een beetje zo'n naam krijgen van: die Corduwener maakt grappige dingetjes, hij maakt ze alleen nooit af. :(
Ik ken hele goeie fotojournalisten die werkloos zijn, dus ik weet niet of dat wat uitmaakt.Wat ik vooral goed vind zijn je foto's. Je weet steeds de juiste sfeer weer te geven. Je hebt er echt oog voor.Dat is maar goed ook Roel ... anders was Wim werkeloos. ;D
Ik moet nu zien dat ik op de een of andere manier een rolbrug (of hoe heet zo'n ding?) in elkaar flans, die bovenin in de H-balken komt te hangen. Nog zinnige tips ideeën?
Ik zou ook niet voor een loopkat gaan maar als je toch een hefwerktuig in de loods wil zou ik kiezen voor een bovenloopkraan en dat kan prima links en rechts op je pilaren een H balk daar tussen je bovenloopkraan dan bestrijkt die bijna je hele loods.
Ik zou ook niet voor een loopkat gaan maar als je toch een hefwerktuig in de loods wil zou ik kiezen voor een bovenloopkraan en dat kan prima links en rechts op je pilaren een H balk daar tussen je bovenloopkraan dan bestrijkt die bijna je hele loods.Beste @Rob
Tja Wim, dat is een hele uitdaging om dat op deze schaal werkend te maken en waarschijnlijk zul je hetNou @Jack ik ga geen dingen maken waar je later niks meer van terugziet; dat is écht zonde van de tijd. Maar een bewegende kraan wordt tóch teveel moeite voor te weinig effect.
straks niet eens opmerken dat het er is. Ik zou het eenvoudig houden.
Dit is het Wim, dit maakt je locloods compleetJa @Rob ik ben er bang voor. ::)
Ik wil toch nog even een pasje terug Wim.Dat was inderdaad ook mijn aanvankelijke plan @Pierre. Alleen daar kleven zowel voor- als nadelen aan.
Dat zou ik als constructeur niet doen. Ik heb even een rode lijn getekend op de plek waar die constructie erg zwak is, en veel te snel gaat buigen.Beste Dirk,
Volgens mij gaat het hier niet om de letterlijke constructie als geheel, maar is het meer een schets om het principe van de ophanging van een tussenloopbrug uit te leggen.
Volgens mij gaat het hier niet om de letterlijke constructie als geheel, maar is het meer een schets om het principe van de ophanging van een tussenloopbrug uit te leggen.
Als we het dan alleen als schets beschouwen, blijf ik een probleem hebben. Het dragende H profiel is daar waar in de schets het gewicht komt op z'n zwakst. Op de foto heb ik daar een rode lijn getekend. Het profiel is juist het sterkst op de plek van de groene lijn; vele malen sterker dan op de plek waar de wielen nu geschetst zijn. Je zult de wielen daarom op de groene lijn willen hebben, als je iets naar mijn mening realistisch wilt doen. Je kunt er ook op gokken dat het niemand opvalt... ;)
Als we het dan alleen als schets beschouwen, blijf ik een probleem hebben.Beste @Dirk, mijn locloods (met alles wat er op en in zit) is één groot compromis en ik weet bijna wel zeker dat er bepaalde dingen zijn aan te wijzen die misschien niet helemáál kloppen... daar heb ík geen enkel probleem mee. Het is wat @Pierre ook schrijft: een modelspoorbaan is nou eenmaal jongleren tussen schaalverhoudingen, constructies, wat niet klopt en wat misschien zou kunnen kloppen.
Je kunt er ook op gokken dat het niemand opvalt... ;)Ik neem de gok! :D
Maar om nog even terug te komen op je kraan Wim ... dat heb je weer keurig gemaakt man. Je bent echt een kunstenaar. Je zegt dat als je het anders zou hebben gedaan de loods eerder af zou zijn. Dan had je volgens mij over een maand niets meer te doen. Blijf dus vooral doorgaan met je loods ... ik vind het prachtig. ;)Dankjewel Pierre! Over een maand niks meer te doen? Dachtutnie! :D
Ik ben het helemaal met Pierre eens,Wim. Het is een prachtig bouwwerk.Dankjewel @Arend
Tussendoor ben ik nog even verder gegaan: <foto>
Gewoon doorgaan Wim, is ook leerzaam voor mij als ik straks aan de plastic mag beginnen ;)Beste Jack, ik was eigenlijk niet anders van plan.
Als je wilt kan ik de loop van de hijs- en de trekkabel weleens voor je uittekenen.Nou Dirk, dat is erg aardig aangeboden, maar dan ga je dat helemaal zitten uittekenen en ga ik het -heel eigenwijs- tóch weer anders doen. Ik maak een wat eenvoudiger loopkatje met daaronder de hijstrommel. Die hijstrommel hoeft niet zo waanzinnig groot te zijn omdat die loopbrug maar een metertje of wat boven de grond hangt, hoeft er dus geen achthonderd meter kabel op die trommel op te zitten.
Je hebt zeker geen mogelijkheid om de motor aan onderzijde te hangen?Omdat de aandrijving tussen die twee dragers komt te zitten, zul je die dus niet kunnen zien. En dat is natuurlijk wel jammer want jullie zullen nooit weten of die aandrijving er ook écht zit. ;D
??? optie 4Nou Jerry, dát lijkt me geen goed idee.
de palen iets inkorten
Optie 5 helemaal opnieuw beginnen ;DDie Hans, die laat even zien hoe je snel vrienden maakt. :P
Hans en ik waren al vrienden... toch? ::)Optie 5 helemaal opnieuw beginnen ;DDie Hans, die laat even zien hoe je snel vrienden maakt. :P
??? optie 4In feite komt Jerry's optie ook neer op opnieuw beginnen.
de palen iets inkorten
Goed opgelost @Wim CorduwenerDankjewel @Jack
Maak je gebruik van een loeplamp of je werkt nog steeds met je blote oog?Ik ben brildragend +2 bij de Action koop ik mijn leesbrillen en die zijn +3. En nu komt het geheim van de smid: als ik twee brillen over elkaar heen zet dan heb ik dus +5. :D
Als je de deur voorziet van hele lange scharnierpennen die je ver naar beneden laat uitsteken, en je zet ze klem aan de deur, dan kun je een ondervloer aandrijving maken voor de deuren. Bijvoorbeeld met een servo, of geheugendraad, of...Dat draad dat nu door de scharnieren loopt, loopt door tot onder het maaiveld. Als ik zo’n draad vastlijm op de deur, dan moet dat met secondenlijm en is de kans groot, dat die lijm door alle delen van het scharnier gaat lopen... en dan is het einde oefening. Het risico dat ik de hele boel verpest is me te groot.
Ik vind 't een mooie oplossing. Ik wil alleen niet de advocaat van de duivel zijn maar hebben de scharnierpunten genoeg ruimte om met zo min mogelijk weerstand te kunnen draaien/scharnieren, rekening houdend met je servo's.Het draad dat door de scharnierpunten van de deuren loopt is precies de goede maat: te dik dan lopen de deuren te zwaar en dunner dan gaan de deuren rammelen. Ik heb eigenlijk wel vertrouwen in deze oplossing. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik het zaakje onder “de baan” verbind met de servo, maar daar ga ik uitkomen. 8)
Laat ik ook eens wat zeggen Wim.Gôh, ik dacht nog: “Wanneer komt-ie?”
Laat ik ook eens wat zeggen Wim.Gôh, ik dacht nog: “Wanneer komt-ie?”
Eerlijk gezegd was ik ook niet weg van deze oplossing. :'(
Ik begrijp het @Pierre.
Ga ik morgen uitproberen. ::)
...omdat die secondenlijm alle kanten oploopt...
Hey Wim, gebruik je dan nog die vloeibare lijm? Kijk eens naar een tube secondelijm GEL, die isIn dit geval gaat het mij even niet om gel of vloeibare (10)secondenlijm, maar gaat het erom dat ik geen zin heb om op een 1,5 mm raamspijltje wat dan ook vast te lijmen. Bovendien bestaat dat spijltje aan de binnenkant van de deur uit een stukje tape en ik gok het er niet op dat het stukje tape gaat loslaten omdat er iets op wordt vastgelijmd. Ik wil vermijden dat er wat dan ook misgaat.
veel beter doseerbaar en die loopt nergens heen :P :)
Maar voor je loopkat in je loods had je daar ook niet van N-spoor het onderstel kunnen gebruiken en de rails ondoen van de bielzen en deze op de H-balken kunnen leggen de motor in de loopkat monteren en met twee draadjes links en rechts op de H-balk aansluiten en de loopkat kun je laten lopen. is maar een sugestie, en ik denk er over na.Leuk idee Frans en het had gekund, maar er is een aantal redenen waarom ik dat niet heb gedaan:
Maar als er nog iemand in limburg woont, wie kan er mij tips en treuks geven voor het opbouwen van een baan en het aansluiten van een digitale besturing??De enige andere Limburger die ik hier ken is @SuperSylvester Tenzij je in het Limburgs wilt communiceren, kun voor tips en trucs ook bij andere forumleden terecht; stel je vraag en ik weet zeker dat je wordt geholpen.
Ik zelf woon in Schinnen.
Ik ben ook blij met jullie feedback en dat heeft me zeer geholpen. 8)
Mooi Werk Wim. Ook de onderkanten van de deuren heb je zo netjes opgelost met die "plaatjes". ;)Dankjewel Pierre.
Och, ik heb heel weinig feedback gegeven :-[, maar deel graag veren en veertjes uit ;).Ach, dat jullie er alleen al waren dat betekent zó veel voor me! :)
Kun je die bezem niet ergens anders in de loods een plekje geven?
Ik ben met al dat gedoe alleen wel een (handgemaakte) bezem kwijtgeraakt. :(In welke hoek ik die bezem ook neerzet... hij is kwijt, weg, foetsie... ik moet dus een nieuwe bezem maken. :(