Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 56718 keer)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #200 Gepost op: 16 januari 2015, 07:51:19 »
Goed opgelost @Wim Corduwener
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #201 Gepost op: 20 januari 2015, 16:01:33 »
Goed opgelost @Wim Corduwener
Dankjewel @Jack
Bezig geweest met de linker muur in de verf te zetten.

In het midden heb ik ook een wat dikkere pijp (wattenstaafje) tegen de muur gezet. Door die pijp komt òf een messing draad om de achterste deuren te bedienen òf bedrading voor de verlichting

De loopkat zit inmiddels ook in de verf. Dat bankje met die twee loclampen had ik aanvankelijk bedacht voor @Pierre’s grijs geverfde loc, maar die eigenwijs wilde ze niet, dus komen ze nu in de loods te staan.  :D Dat aambeeld komt denk ik ergens in dat bijgebouwtje.
Ben wèl Jack’s euro vergeten.  :(
Oké jongens, ik ga weer verder want de dag is zó om.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #202 Gepost op: 20 januari 2015, 17:23:50 »
Poeh Wim, dat ziet er realistisch uit. Ook het verouderen van het geheel mag er zijn. Kerel, waar haal je het geduld vandaan. Het is gepriegel van de bovenste plank. Maak je gebruik van een loeplamp of je werkt nog steeds met je blote oog?

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #203 Gepost op: 20 januari 2015, 17:26:10 »
Puik stukkie werk, Wim!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #204 Gepost op: 20 januari 2015, 18:20:14 »
Dank jullie wel heren.
Maak je gebruik van een loeplamp of je werkt nog steeds met je blote oog?
Ik ben brildragend +2 bij de Action koop ik mijn leesbrillen en die zijn +3. En nu komt het geheim van de smid: als ik twee brillen over elkaar heen zet dan heb ik dus +5.  :D

Tussendoor ben ik nog even gaan nadenken over die loodsdeuren. Aanvankelijk had ik het plan opgevat om net als bij de locloods van @Nico de loodsdeuren bovenlangs te openen en te sluiten. Maar bovenin de loods zit nu een hele hijsconstructie en die zit dus wat in de weg.  ::)

Ik heb nu bedacht dat ik die deuren onderlangs ga bedienen. Omdat het draad dat door de scharnieren loopt nogal dun is en te buigzaam, moet ik de weg van de deuren naar de servo zo kort mogelijk houden. Direct onder het maaiveld komt een armpje aan het scharnierdraad, dat verbonden wordt met een servo.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #205 Gepost op: 20 januari 2015, 18:23:57 »
Zo, ik kom weer even een alternatief aandragen dat je meteen weer in de prullenbak gaat donderen, Wim. ;)

Als je de deur voorziet van hele lange scharnierpennen die je ver naar beneden laat uitsteken, en je zet ze klem aan de deur, dan kun je een ondervloer aandrijving maken voor de deuren. Bijvoorbeeld met een servo, of geheugendraad, of...

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #206 Gepost op: 20 januari 2015, 18:46:16 »
Ik vind 't een mooie oplossing. Ik wil alleen niet de advocaat van de duivel zijn maar hebben de scharnierpunten genoeg ruimte om met zo min mogelijk weerstand te kunnen draaien/scharnieren, rekening houdend met je servo's.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #207 Gepost op: 20 januari 2015, 19:31:54 »
Als je de deur voorziet van hele lange scharnierpennen die je ver naar beneden laat uitsteken, en je zet ze klem aan de deur, dan kun je een ondervloer aandrijving maken voor de deuren. Bijvoorbeeld met een servo, of geheugendraad, of...
Dat draad dat nu door de scharnieren loopt, loopt door tot onder het maaiveld. Als ik zo’n draad vastlijm op de deur, dan moet dat met secondenlijm en is de kans groot, dat die lijm door alle delen van het scharnier gaat lopen... en dan is het einde oefening. Het risico dat ik de hele boel verpest is me te groot.
Daarom heb ik gekozen voor de optie om het uiteinde van die draad als een soort dranger te gebruiken die vastzit aan de deur. Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd, maar er komt dus inderdaad ondervloeraandrijving doormiddel van een servo.

Ik vind 't een mooie oplossing. Ik wil alleen niet de advocaat van de duivel zijn maar hebben de scharnierpunten genoeg ruimte om met zo min mogelijk weerstand te kunnen draaien/scharnieren, rekening houdend met je servo's.
Het draad dat door de scharnierpunten van de deuren loopt is precies de goede maat: te dik dan lopen de deuren te zwaar en dunner dan gaan de deuren rammelen. Ik heb eigenlijk wel vertrouwen in deze oplossing. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik het zaakje onder “de baan” verbind met de servo, maar daar ga ik uitkomen.  8)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #208 Gepost op: 20 januari 2015, 20:21:47 »
Laat ik ook eens wat zeggen Wim. Eerst even mijn complimenten voor je werk. Ziet er weer top uit.
Die draden aan de bovenkant zien er niet zo netjes uit en is ook niet nodig als de aandrijving onder door de vloer heen gaat. Is er een mogelijkheid dat je de deur laat scharnieren op de bovenste scharniergaten en dan de aller onderste open laat. Dan kan je misschien de  bedieningsdraad die van onder de vloer komt door de onderste gat heen gelijk ombuigen tegen de onderkant van de deur. Als de draden aan de onderkant van de deur zitten vallen ze niet zo op en omdat ze door het onderste scharniergat  steken en daardoor onderdeel zijn van het scharnier kan je ze plat tegen de deur plakken. De zaak aandrijven onder de vloer met een servo die je al hebt moet een koud kunstje zijn. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #209 Gepost op: 20 januari 2015, 22:05:12 »
Laat ik ook eens wat zeggen Wim.
Gôh, ik dacht nog: “Wanneer komt-ie?”
Eerlijk gezegd was ik ook niet weg van deze oplossing.  :'(
Ik begrijp het @Pierre.
Ga ik morgen uitproberen.  ::)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #210 Gepost op: 20 januari 2015, 22:12:00 »
Laat ik ook eens wat zeggen Wim.
Gôh, ik dacht nog: “Wanneer komt-ie?”
Eerlijk gezegd was ik ook niet weg van deze oplossing.  :'(
Ik begrijp het @Pierre.
Ga ik morgen uitproberen.  ::)

Tja ... wat zal ik daar nou op zeggen. ::)
Ik heb het allemaal niet zo gevolgd de laatste tijd. Ben veel met mijn Fiat bezig. Daar gaat erruug veeeel tijd in zitten. Maar jij bent morgen dus lekker vrij heb ik begrepen. Dan gaat het vast wel goed komen met die deuren Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #211 Gepost op: 20 januari 2015, 22:18:32 »
Tuurlijk! Je kunt niet steeds de auto van je vrouw lenen, dat dingetje van jouw moet gewoon weer een keertje de straat op!  :D
En met die deuren? Gaat goedkomen.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #212 Gepost op: 20 januari 2015, 22:56:35 »
Ik zou een middenweg kiezen:

Maar ja, het is niet mijn loods... maar wel een die steeds maar fraaier wordt!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #213 Gepost op: 20 januari 2015, 23:39:21 »
Beste @Dirk T
Als ik het op jouw manier zou doen dan hebben de twee bovenste hengsels geen grip meer. Om de deur in de scharnieren te houden snijdt de manier van @Pierre nèt wat meer hout. Bovendien moet er een bocht in het metalen staafje zitten om de deur de hoek om te krijgen. Het metaal vastplakken op z’n dun spijltje is geen optie omdat die secondenlijm alle kanten oploopt.  ::)
Onderaan de deur vastmaken heeft tóch mijn voorkeur.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #214 Gepost op: 21 januari 2015, 07:38:29 »
...omdat die secondenlijm alle kanten oploopt...

Hey Wim, gebruik je dan nog die vloeibare lijm? Kijk eens naar een tube secondelijm GEL, die is
veel beter doseerbaar en die loopt nergens heen  :P :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #215 Gepost op: 21 januari 2015, 08:17:05 »
Wim, overal is een oplossing voor, het is maar net waar je voorkeur ligt. Overigens, ken je de gel uitvoering van secondelijm? Die gebruik ik graag: ze is niet zo dun en loopt niet uit. Bovendien zit het niet meteen loeivast, je hebt nog een paar tellen om te corrigeren.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #216 Gepost op: 21 januari 2015, 10:50:57 »
Hey Wim, gebruik je dan nog die vloeibare lijm? Kijk eens naar een tube secondelijm GEL, die is
veel beter doseerbaar en die loopt nergens heen  :P :)
In dit geval gaat het mij even niet om gel of vloeibare (10)secondenlijm, maar gaat het erom dat ik geen zin heb om op een 1,5 mm raamspijltje wat dan ook vast te lijmen. Bovendien bestaat dat spijltje aan de binnenkant van de deur uit een stukje tape en ik gok het er niet op dat het stukje tape gaat loslaten omdat er iets op wordt vastgelijmd. Ik wil vermijden dat er wat dan ook misgaat.
 Dan is er nog een ander puntje: die hevel die tegen de deur gelijmd moet worden, moet de deur helemaal open duwen. Dat houdt in dat er aan het begin dan dat heveltje een bocht moet zitten -net als bij een autodeur- om de deur de hoek om te draaien. Halverwege op de deur geplakt, zit zo’n stangetje zit net zo in het zicht als waar-ie nu zit.
Omdat het draadje dat door de plastic (tegenovergestelde) haakjes om-en-om zit geregen, minstens drie haakjes moet overspannen om de deur in de scharnieren te houden, lijkt het me het meest veilig om het heveltje aan de onderzijde van de deur te plakken. Bovendien zit-ie dan minder in het zicht.

Offline fjclaessens

• Kruier
  • *
  • Frans Claessens
« Reactie #217 Gepost op: 21 januari 2015, 14:58:28 »
Beste Wim.
Weer heel veel geleerd ben pas bezig met het op zetten van een baan.
Maar voor je loopkat in je loods had je daar ook niet van N-spoor het onderstel kunnen gebruiken en de rails ondoen van de bielzen en deze op de H-balken kunnen leggen de motor in de loopkat monteren en met twee draadjes links en rechts op de H-balk aansluiten en de loopkat kun je laten lopen. is maar een sugestie, en ik denk er over na.
De draadjes onder aan de poort vindt ik zelf het beste idee je ziet ze bijna niet en de afstand tot de servo is kort, zo verbuigen de draadjes minimaal.

Maar als er nog iemand in limburg woont, wie kan er mij tips en treuks geven voor het opbouwen van een baan en het aansluiten van een digitale besturing??
Ik zelf woon in Schinnen.

Maar ik vindt het geweldig hoe een persoon zo op gaat in zijn hobby, ziet er geweldig uit Wim.

Gr. Frans ik ben een beginner met modelspoorbanen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #218 Gepost op: 21 januari 2015, 23:00:50 »
Citaat van: Frans
Maar voor je loopkat in je loods had je daar ook niet van N-spoor het onderstel kunnen gebruiken en de rails ondoen van de bielzen en deze op de H-balken kunnen leggen de motor in de loopkat monteren en met twee draadjes links en rechts op de H-balk aansluiten en de loopkat kun je laten lopen. is maar een sugestie, en ik denk er over na.
Leuk idee Frans en het had gekund, maar er is een aantal redenen waarom ik dat niet heb gedaan:
• De ruimte tussen de H-balken is te klein. Mijn eerste loopkat was te groot en paste niet tussen het dak en de H-balken. Ik heb dus een tweede versie gemaakt. Daarbij komt ook nog dat áls ik een N-wagonnetje zou hebben, ik ’m liever voor mijn H0e-baan zou gebruiken.  ::)
• Dingen die bewegen op een baan zijn altijd leuk en daar zijn -ook op ons forum- genoeg mooie voorbeelden van te vinden. Als ik zo’n loopkat alleen maar heen-en-weer laat bewegen, dan vind ik eigenlijk de moeite om dat voor elkaar te krijgen niet lonend genoeg. Immers, als het dak erop zit, valt het nauwelijks op. Als zo’n kraan in de open lucht stond dan zou ik dat zeker overwegen.
• Verder vermaak ik me (nog) prima met dit project, maar er komt ook een tijd dat ik stiekum omkijk naar een volgend project en dan wil ik dit project eigenlijk wel afgerond hebben. Dus wil ik niet teveel tijd stoppen in allerlei extra fratsen.

Citaat van: Frans
Maar als er nog iemand in limburg woont, wie kan er mij tips en treuks geven voor het opbouwen van een baan en het aansluiten van een digitale besturing??
Ik zelf woon in Schinnen.
De enige andere Limburger die ik hier ken is @SuperSylvester Tenzij je in het Limburgs wilt communiceren, kun voor tips en trucs ook bij andere forumleden terecht; stel je vraag en ik weet zeker dat je wordt geholpen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #219 Gepost op: 21 januari 2015, 23:33:31 »
Vandaag nog even bezig geweest met de deuren:

Om de binnenkant een wat beter aanblik te geven heb ik de onderkant van de deuren aangepakt. Bovenop het stripje aan de onderzijde komt een buisje en door dat buisje komt het stangetje dat de deur opent en sluit.

Aan de binnenkant ziet het er misschien wat hydraulisch uit. Maar op deze manier kan ik later de deur er nog uithalen om een en ander bij te buigen, want het stangetje zit los in dat buisje en dan kan niet als het stangetje direct aan de deur zit vastgeplakt.

En dat bijbuigen is denk ik wel nodig, want die deur hangt niet helemaal lekker. Dus ik kan het spul er weer uithalen.  :(

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #220 Gepost op: 22 januari 2015, 14:41:17 »
Inmiddels de deuren opnieuw in de hengsels gehangen:

Vanuit de binnenkant...

...en vanaf de buitenkant.
Ik ben tevreden met deze oplossing; de deurtjes gaan soepel open en dicht. Ik moet alleen even een jukje maken, zodat de deuren niet teveel naarbinnen zwaaien.
Ik ben ook blij met jullie feedback en dat heeft me zeer geholpen.  8)

The following users thanked this post: Opa-Bullcat

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #221 Gepost op: 22 januari 2015, 15:32:42 »
Mooi Werk Wim. Ook de onderkanten van de deuren heb je zo netjes opgelost met die "plaatjes". ;)
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #222 Gepost op: 22 januari 2015, 15:41:15 »
Geweldig project Wim. Met respect ben ik dit draadje aan het volgen.

Ik ben ook blij met jullie feedback en dat heeft me zeer geholpen.  8)

Och, ik heb heel weinig feedback gegeven  :-[, maar deel graag veren en veertjes uit  ;).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #223 Gepost op: 22 januari 2015, 15:46:58 »
Mooi Werk Wim. Ook de onderkanten van de deuren heb je zo netjes opgelost met die "plaatjes". ;)
Dankjewel Pierre.

Ik ben met al dat gedoe alleen wel een (handgemaakte) bezem kwijtgeraakt.  :(

Och, ik heb heel weinig feedback gegeven  :-[, maar deel graag veren en veertjes uit  ;).
Ach, dat jullie er alleen al waren dat betekent zó veel voor me!  :)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #224 Gepost op: 22 januari 2015, 16:06:36 »
Nette oplossing en dito uitvoering, Wim!