Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 56757 keer)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #125 Gepost op: 4 januari 2015, 20:22:02 »
Dat kan ik me voorstellen. Je tijdens de (her)bouw volgen is al leuk genoeg :)!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #126 Gepost op: 4 januari 2015, 23:46:25 »
Dankjewel Nick,
Ondertussen even verder geprutst met dat stootjuk.

Hij staat.

Morgen weer een dag.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #127 Gepost op: 5 januari 2015, 08:24:12 »
Zie hier de prof aan het werk, schit-te-rend!

Kun je ook eens een muntje oid erbij leggen zodat we een idee krijgen van de grootte?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #128 Gepost op: 5 januari 2015, 11:27:51 »
 :o :o lijkt net of je in een echte loods binnen kijkt
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #129 Gepost op: 5 januari 2015, 12:23:55 »
Dankjulliewel voor al die veren.  :)
Kun je ook eens een muntje oid erbij leggen zodat we een idee krijgen van de grootte?
Zoiets @Jack ?

Met zo’n iPad-macrofoto zie ikzelf pas de onvolkomenheden zoals kleine haartjes en verf die zit waar het niet hoort.  ::)
Aanvankelijk was ik van plan om die gietijzeren palen ook in het midden van de loods te maken. Jack wees me erop dat die palen misschien wat over de top waren. In het modelbouwgebeuren is alles een beetje over de top, maar misschien heeft die Limburger wel een puntje. Ik overweeg nu een gulden middenweg door in het midden H-profielen te zetten, die qua uitvoering wat lichter lijken en alleen gietijzeren palen aan de zijkanten te gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #130 Gepost op: 5 januari 2015, 14:03:37 »
over de top?
Ik vind het heel mooi en het kan best. Rond 1800 werd gietijzer heel veel gebruikt bij de bouw van industriële gebouwen. Gewalst staal bestond nog niet en dus ook geen H-profielen. Je ziet het nog veel terug in industriële gebouwen uit dat tijdperk.

Groeten, Gert-Jan
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #131 Gepost op: 5 januari 2015, 15:19:30 »
@GéJé, eigenlijk vind je dus dat die gietijzeren kolommen best kunnen?

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #132 Gepost op: 5 januari 2015, 16:11:10 »
Niet kunnen
Ze horen daar

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #133 Gepost op: 5 januari 2015, 17:22:48 »
mooi mooi mooi en nog eens mooi Wim.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #134 Gepost op: 5 januari 2015, 17:26:36 »
@GéJé, eigenlijk vind je dus dat die gietijzeren kolommen best kunnen?
Helemaal goed.  :)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #135 Gepost op: 5 januari 2015, 19:36:26 »
Wim,

Wat kun je heerlijk gedetailleerd werken in die schaal. En moet zeggen dat het er wel heel echt uit ziet. Top
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #136 Gepost op: 5 januari 2015, 20:29:40 »
Citaat
Zoiets @Jack ?

Helemaal goed.

Citaat
Met zo’n iPad-macrofoto zie ikzelf pas de onvolkomenheden zoals kleine haartjes en verf die zit waar het niet hoort.

Sterker nog, als ik op die schaal bezig ben dan maak ik foto's en ga die vervolgens bestuderen op die onvolkomenheden die je met het
blote oog bijna niet ziet.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #137 Gepost op: 5 januari 2015, 22:41:40 »
Nogmaals dank voor jullie complimenten en zeker ook mijn innige dank voor jullie feedback. Aan de andere kant ook wel weer een boel werk om uit te zoeken welke bouwmaterialen werden gebruikt rond het jaar 1890, de periode waarin deze loods gebouwd zou zijn.

Plaatjes zeggen vaak meer dan duizend woorden, dus ben ik eens gaan zoeken en heb ik een afbeelding van de Fair Store in Chicago opgescharreld en we schrijven 1890. Op deze bouwplaats ondekken we behoorlijk wat H-en I-profielen. En dat kan bijna ook niet anders, want de eerste spoorlijn in Nederland reed ruim vijftig jaar eerder tussen Amsterdam en Haarlem. De rails waarop die Arend reed lijken verdacht veel op I-profielen ik denk dus dat er meer was dan alleen gietijzer en smeedwerk.
In dit project hoeft niet alles historisch correct te zijn, (ik ben hier geen VOC-schip aan het bouwen) als het maar een beetje geloofwaardig overkomt onder het mom: het hád zo kunnen zijn.
Ik denk dus dat ik ga voor een combinatie van gietijzer en stalen balken, maar dan wel met veel en veel meer klinknagels. Want daar waren ze gek op in die periode.
Kunnen jullie je een beetje vinden in dit poldermodel?

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #138 Gepost op: 5 januari 2015, 22:46:53 »
Ik vind het top.

Een kleine maar. Als ik de constructeur was geweest van

dan zou ik proberen om de pilaar midden voor de opening in de muur overbodig te maken, want ik vind hem aardig in de weg staan. Maar dat is wat ik vind...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #139 Gepost op: 5 januari 2015, 23:21:49 »
Citaat
Als ik de constructeur was geweest dan zou ik proberen om de pilaar midden voor de opening in de muur overbodig te maken, want ik vind hem aardig in de weg staan. Maar dat is wat ik vind...
Dat heb je met die palen; meestal staan ze giga in de weg.  :D Maar ze staan wèl op de goede plek.

Ze staan namelijk precies op de plek waar de bogen bij elkaar komen. Als ik deze zou weghalen dan mist-ie bovendien de verbinding met de gietijzeren zuilen aan de andere kant van de loods. Bovenop die zuilen komen in de breedte van de loods nog H-profielen, waar een soort hijsconstructie aan wordt bevestigd.

AEG Turbinefabriek rond 1900 Bron: Wikipedia
Een beetje zoals dit voorbeeld maar dan een stuk eenvoudiger. Uiteindelijk moet dit project ook een keer af.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #140 Gepost op: 5 januari 2015, 23:39:06 »
Ik vind het top.

ik vind hem aardig in de weg staan. Maar dat is wat ik vind...
als ie niet in de weg staat sweevt ie ;D
Maar vroeger werd 1rst de constructie gemaakt ,en dan de stenen om heining
Tja
als er dan eenpaal stond jammer
of een paal of geen dak
ik vind t geloofwaardig
weet nog wel van vroeger dat er altijd wel ergens een constructie ding in de weg stond,
of een dakspant op een verkeerde plek zat(kon de brug er weer niet staan en omhoog)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #141 Gepost op: 6 januari 2015, 11:56:06 »
Tussendoor even aan de gang geweest met de linker buitenmuur:

Nadat de voegen droog zijn ben ik verder gegaan met de bakstenen op kleur te brengen. Die opening is van oorsprong een patrijspoort uit de tijd dat ik het nog leuk vond om schepen te bouwen. Uit die opening gaat een schoorsteenpijp komen.

De raamkozijn op maat gemaakt.

Aan de binnenkant komen dezelfde kozijnen als aan de buitenkant, zodat je niet tegen het glas zit aan te kijken. De muren waar deze raamkozijnen oorspronkelijk in horen gebruik ik als binnenmuur.
Morgen weer verder.

MaVe46

• Gast
« Reactie #142 Gepost op: 7 januari 2015, 12:26:57 »
Zoiets @Jack ?

[/quote]

Ja hoor,

hebben we weer een euroknaller  :D

Knap werk Wim, ziet er weer prima uit

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #143 Gepost op: 7 januari 2015, 14:06:33 »
Dankjewel Martijn.
Vandaag ben ik bezig met de binnenkant van de muren.

Al dat vijlen en op maat maken is niet bepaald een werkje waar ik naar heb zitten uitkijken. Dit zijn nou typisch de momenten dat ik in de verleiding kom om een tussendoor projectje op te pakken. Maar ik ga gewoon door.
In dit geval had ik ook van plaatwerk zelf een binnenkant kunnen maken, maar dan zouden de raamkozijnen te ver naar buiten steken. Deze muur wordt nu wèl een stuk dikker, maar het lijkt allemaal nèt te passen.
Die vreselijke naden die jullie nu zien, daar is niet onderuit te komen omdat de spijltjes van de (binnen)kozijnen precies op de (buiten)kozijnen moeten passen. Omdat die buitenkozijn nooit helemaal 100% recht zitten, moet ik ruimte hebben om die stukken muren te positioneren. Voor de grootste naad komt een gietijzeren zuil en voor die andere naden I-profieltjes, pijpen of anderszins. Bovenin komt een doorlopende strook bakstenen en waarschijnlijk onderin ook, zodat het geheel er weer redelijk strak uit komt te zien.
In dat blinde kozijn komt natuurlijk nog een afvoer... en ik moet nog even verzinnen wat er precies moet worden afgevoerd.  ::)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #144 Gepost op: 7 januari 2015, 15:43:50 »
Ziet er goed uit :)!

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #145 Gepost op: 7 januari 2015, 16:04:24 »
Ziet er goed uit @Wim Corduwener ,
Man wat een werk voor een interieur! Zie je daar straks nog wel iets van als het gebouw helemaal dicht zit? of laat je één zijde open? Want dit wordt wel een show stuk!

Kan je die naden niet gewoon dicht plamuren en dan de voegen er weer in krassen?

Citaat
In dat blinde kozijn komt natuurlijk nog een afvoer... en ik moet nog even verzinnen wat er precies moet worden afgevoerd.  ::)
Werkplek van de smid. Ik stel me zo voor dat er in zo'n werkplaats nog wel eens wat onderdelen vervaardigd of aangepast moesten worden.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #146 Gepost op: 7 januari 2015, 16:49:23 »
Dank heren dank.
Of er straks nog wat te zien is van het interieur? De deuren kunnen natuurlijk open, door de ramen kun je naar binnenkijken en het dak blijft demontabel. Als de beide deuren open staan, dan lijkt me dat die loods er uit ziet als één grote etalage. Ga er maar vanuit dat ik geen werk ga doen waar je later niks meer van terug vindt.

Ik heb ooit dit loodsje van Auhagen in elkaar gezet en daar zit niet eens zo heel veel spectaculairs in het interieur, maar alles is wèl te zien en alleen door de deuropening.

Kan je die naden niet gewoon dicht plamuren en dan de voegen er weer in krassen?
Dan kan best, maar dat geklieder met gips of plamuur is niet écht mijn ding. Ook omdat het verband van de bakstenen niet echt in elkaar overloopt. Ik denk dat als ik die naden camoufleer met buizen, profielen of wat anders, dat dan de naden uit het zicht zijn én het valt niet meer op dat er een hik in het verband zit.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #147 Gepost op: 7 januari 2015, 17:10:17 »
ziet er allemaal fraai uit
je dot t meeste toch voor jezelanderen zullen dat niet direct zien
maar t is wel leuk als t er in zit

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #148 Gepost op: 7 januari 2015, 17:42:33 »
je dot t meeste toch voor jezelanderen zullen dat niet direct zien

Jerry, Als je probeert net zo snel  te typen als je kan denken dan gaat het mis.

Slow down!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #149 Gepost op: 7 januari 2015, 18:20:56 »
Je doet het meeste toch voor jezelf, anderen zullen dat niet direct zien. Maar het is wel leuk als het er in zit.
Eerlijk gezegd vind ik het leuk als ikzelf zie wat ik gemaakt heb, maar ik vind het wel heel erg leuk als anderen het ook zien. Ik denk dat veel forumleden dat ook wel zullen hebben.
Overigens vind ik de complimenten natuurlijk leuk, maar alle adviezen en opmerkingen pik ik met evenveel gretigheid op.
Dus brand maar los.  :D