Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 56707 keer)

Offline jerry

• Super Modelspoorder
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #150 Gepost op: 7 januari 2015, 21:11:22 »
 ;D O      K
W a t  t r a g er dan
Ik volg je draadjes met ple zier  ;)
En iedere model bouwer zal het leuk vinden om dingen te doen die niet direct in het oog springen bij anderen , tenzij erop gewezen wordt
Des te meer plezier is het als anderen na een paar keer kijken deze details gaan zien

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #151 Gepost op: 8 januari 2015, 00:25:01 »
Kleine update:
Vanavond even verder gegaan met de binnenkant van de linker muur.

Het hele spul zit erin en het meest materiaal dat ik heb gebruikt is “afval” van @Pierre. Hier en daar komen nog wat regeltjes bakstenen en dat kan-ie in de verf. Ben wel blij dat ik deze narigheid erin heb zitten want dan kan ik verder.

Vanaf de werkplaats in het bijgebouwtje is dit het uitzicht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #152 Gepost op: 8 januari 2015, 13:28:17 »
Nóg een update (ik blijf bezig):

De binnenmuur zit er voor het grootste deel in en ik heb ook vast twee gietijzeren staanders neergezet. Dat ronde gat wordt een ventilatierooster of ik ga iets doen met een pijp. Maar daar ben ik nog niet uit.

Gezien vanaf de werkplaats.

Het bovenaanzicht geeft een beetje een overzicht hoe de hazen H-balken lopen.
En voor @Jack één euro om de verhoudingen weer te geven.

Vooraanzicht. Aanvankelijk was ik van plan om in het midden van de loods ook van die gietijzeren staanders te plaatsen, maar misschien is dat een beetje teveel. Bovendien zouden ze in de weg staan als ik een hijsinstallatie zou willen maken, die over de volle breedte van de loods zou worden opgehangen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #153 Gepost op: 8 januari 2015, 17:24:42 »
Schitterend Wim! ;) Je gaat lekker door met dit project. Het zou ook echt zonde zijn als we het eindresultaat niet gaan zien. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #154 Gepost op: 8 januari 2015, 17:47:15 »
Waanzinnig!

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #155 Gepost op: 8 januari 2015, 20:40:32 »
 :o  ???   ::)  :'(  :-[  :(

Wim, ik ga in herhalingen vallen, maar dat moet dan maar.
Een fantastisch resultaat weet je weer te behalen met en op deze kleine schaal. Je projectjes worden zo dadelijk kleine museumstukken.
Wat ik vooral goed vind zijn je foto's. Je weet steeds de juiste sfeer weer te geven. Je hebt er echt oog voor.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #156 Gepost op: 8 januari 2015, 23:41:24 »
Wat ik vooral goed vind zijn je foto's. Je weet steeds de juiste sfeer weer te geven. Je hebt er echt oog voor.

Dat is maar goed ook Roel ... anders was Wim werkeloos. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #157 Gepost op: 8 januari 2015, 23:49:12 »
Innige dank heren.

Beste @Roel mijn gemaakte foto's zijn niet met een professionele camera gemaakt, maar gewoon met mijn iPad. Ik heb een app en die heet Photogene4, waarmee ik de foto's nog een beetje bijsnij en rechtzet en dan gaan ze via diezelfde iPad zo naar www.mijnalbum.nl. Geen fancy gedoe en ik vind dat makkelijker en sneller gaan dan via de camera.

Schitterend Wim! ;) Je gaat lekker door met dit project. Het zou ook echt zonde zijn als we het eindresultaat niet gaan zien. ;D
Nou @Pierre voorlopig hou ik me nog steeds strak aan mijn voornemen om eerst het ene project af te maken voordat ik doorfladder naar het volgende project. Ik ga anders een beetje zo'n naam krijgen van: die Corduwener maakt grappige dingetjes, hij maakt ze alleen nooit af.  :(

Dat is maar goed ook Roel ... anders was Wim werkeloos. ;D
Ik ken hele goeie fotojournalisten die werkloos zijn, dus ik weet niet of dat wat uitmaakt.

Ik moet nu zien dat ik op de een of andere manier een rolbrug (of hoe heet zo'n ding?) in elkaar flans, die bovenin in de H-balken komt te hangen. Nog zinnige tips ideeën?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #158 Gepost op: 8 januari 2015, 23:59:51 »
Ik moet nu zien dat ik op de een of andere manier een rolbrug (of hoe heet zo'n ding?) in elkaar flans, die bovenin in de H-balken komt te hangen. Nog zinnige tips ideeën?

Zo'n ding heet een loopkat Wim. Gaat er ook nog wat bewegen aan dat ding of blijft hij stil hangen?
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #159 Gepost op: 9 januari 2015, 00:33:27 »
Nou Pierre, ik heb met bewegende loopkatten nog niet écht een beeld wat ik er aan moet laten bewegen.

Om te beginnen denk ik dat ik een H-balk (wit) ophang aan de twee middelste H-balken (geel). Dat ophangen van die (witte) balk gebeurt natuurlijk met van die wieltjes, zodat-ie heen en weer kan rollen. Aan die (witte) hijsbalk komt dan nog een heen-en-weer rolbare ding, waar een haak aan komt te zitten met draad of een ketting. Pfff... begrijp je het nog?
Tsja, dan kan ik wel heel leuk laten bewegen, maar dan moet ik nogal een constructie maken om die (witte) loopkat heen-en-weer te laten bewegen en dat moet natuurlijk aan twee kanten anders trekt-ie scheef. En dan dat hijsgebeuren? Draadjes en plastic haakjes lopen niet echt heel erg lekker omdat het gewicht van zo'n hijsblok natuurlijk nihil is.
Als het nou een heimachine was met een repeterende beweging, dan heeft dat nog iets zinnigs.
Ik denk dat ik 'm beweegbaar maak maar dan met de hand, zodat ik later nog kan verzinnen of ik een soort scène maak dat er een blok in een loc wordt gehesen of iets dergelijks.
Voorlopig laat ik het denk ik bij de beweegbare deuren.  ::) Het is niet veel, maar best wel handig als die deuren vanzelf open kunnen.

The following users thanked this post: Opa-Bullcat

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #160 Gepost op: 9 januari 2015, 00:50:40 »
Ik begrijp de werking van je loopkat en ik begrijp ook dat het nogal een gedoe is om hem te laten bewegen. Het was ook zo maar een ingeving van me. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #161 Gepost op: 9 januari 2015, 00:55:04 »
Prima ingeving Pierre. Blijf dat vooral doen want daar heb ik wat aan!  ;)

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #162 Gepost op: 9 januari 2015, 00:59:11 »
Ik zou ook niet voor een loopkat gaan maar als je toch een hefwerktuig in de loods wil zou ik kiezen voor een bovenloopkraan en dat kan prima links en rechts op je pilaren een H balk daar tussen je bovenloopkraan dan bestrijkt die bijna je hele loods.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #163 Gepost op: 9 januari 2015, 01:05:46 »
Ik zou ook niet voor een loopkat gaan maar als je toch een hefwerktuig in de loods wil zou ik kiezen voor een bovenloopkraan en dat kan prima links en rechts op je pilaren een H balk daar tussen je bovenloopkraan dan bestrijkt die bijna je hele loods.

Daar heb ik ook over nagedacht Rob maar dan komt Wim in de knoop met de dakspanten. Of de bovenloopkraan moet met de rollen en een verlaging in de onderste baan van de H-balk hangen. Dan kunnen de dakspanten er wel bovenop.

Laat Wim maar schuiven ... die verzint vast wel een list. ;)
Groet Pierre.

The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #164 Gepost op: 9 januari 2015, 19:06:55 »
Tja Wim, dat is een hele uitdaging om dat op deze schaal werkend te maken en waarschijnlijk zul je het
straks niet eens opmerken dat het er is. Ik zou het eenvoudig houden.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #165 Gepost op: 10 januari 2015, 12:00:38 »
Beste @Rob
Dankjewel voor je suggestie. Dat zou er dan ongeveer zó uit gaan zien?

De gele pijlen geven de balken aan waar de (witte) bovenloopkraan overheen loopt?
Ik zit dan alleen een beetje met mijn verlichting die ik wilde aanbrengen onder de balken, die van dwars van pilaar tot pilaar lopen. Het liefst zou ik hanglampen gebruiken, maar die hangen dan natuurlijk giga in de weg.  ::)

Maar, ik zou die (witte) bovenloopkraan natuurlijk ook wat lager in de (gele) balken kunnen hangen en dan wordt het een soort onderloopkraan. Boven de H-balken waar de kraan in hangt, kan ik dan (rode) dwarsbalken zetten waar ik ledstrips onder zou kunnen plakken.  8)

Tja Wim, dat is een hele uitdaging om dat op deze schaal werkend te maken en waarschijnlijk zul je het
straks niet eens opmerken dat het er is. Ik zou het eenvoudig houden.
Nou @Jack ik ga geen dingen maken waar je later niks meer van terugziet; dat is écht zonde van de tijd. Maar een bewegende kraan wordt tóch teveel moeite voor te weinig effect.
Waar zou ik zijn zonder al jullie suggesties... nergens toch?

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #166 Gepost op: 10 januari 2015, 12:07:31 »
Dat is wat ik bedoelde Wim en omdat het een puntdak is zou je de hang lampen in de nok kunnen hangen net boven de bovenloop kraan.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #167 Gepost op: 10 januari 2015, 12:14:03 »
Voor een bovenloopkraan worden meestal twee extra H-balken, lager dan de dakconstructie, aan weerszijde gemonteerd. De balken waar de kraan op loopt maken dus geen deel uit van de constructie van het gebouw.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #168 Gepost op: 10 januari 2015, 12:24:29 »
@GéJé en @Rob ik begin het te begrijpen: omdat de bovenloopkraan bovenop de zijdelingse H-balken lopen, kunnen er geen dwarsbalken direct op die zijdelingse H-balken worden gezet. Derhalve moeten dwarsbalken, die deel uitmaken van de dakconstructie een eind hoger worden gezet, zodat de bovenloopkraan ruimte heeft om te lopen.
Dank!
Nu nog gaan speuren naar een wat ouder model bovenloopkraan.  ::)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #169 Gepost op: 10 januari 2015, 12:40:44 »
Zoiets dus:

Bron: Bluebell Railway

Bron: Thomas Smith
Omdat dit hele geval op rails loopt zou-ie eventueel heen en weer kunnen rollen.  ::) en met zo’n zwaar monster bovenin ben ik blij dat ik er van die oversized gietijzeren pilaren onder heb staan.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #170 Gepost op: 10 januari 2015, 13:02:25 »
Dit is het Wim, dit maakt je lockloods compleet

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #171 Gepost op: 10 januari 2015, 13:18:34 »
Dit is het Wim, dit maakt je locloods compleet
Ja @Rob ik ben er bang voor.  ::)
Het wordt een sloot extra werk, maar ik denk dat ik nu niet écht geen leven meer mogelijk is zonder een bovenloopkraan.
Onze laatste vakantie in Engeland heb ik nogal wat bouwpakketjes gescoord van Airfix. De ouderen onder ons kennen het merk vast nog wel. Bij een van mijn aankopen zat deze Travelling Crane:

De kwaliteit van dit kitje is niet om over naar huis te schrijven en hij komt in deze vorm ook zéker niet op mijn baan, maar een aantal onderdelen zoals het rijdende onderstel zijn zeker te gebruiken voor mijn Travelling Overhead Crane.
Vandaag ga ik dus maar eens in mijn rommel kijken of ik wat bruikbare onderdelen bij elkaar kan scharrelen.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #172 Gepost op: 10 januari 2015, 13:22:39 »
Wim jou kennende gaat je dat vast en zeker lukken. ;D

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #173 Gepost op: 10 januari 2015, 14:52:08 »
Ik wil toch nog even een pasje terug Wim. Volgens mij moet het ook kunnen om van een bovenloopkraan een soort tussenloopkraan te maken zodat je toch nog dwarsbalken bovenop de zijbalken kan plaatsen. Als je de rollen in de H of I-balk laat lopen heb je zelfs nog plek voor verlichting onder de dwarsbalken.

Groet Pierre.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #174 Gepost op: 10 januari 2015, 15:45:32 »
Dat zou ik als constructeur niet doen. Ik heb even een rode lijn getekend op de plek waar die constructie erg zwak is, en veel te snel gaat buigen.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.