Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 56709 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #175 Gepost op: 10 januari 2015, 16:06:53 »
Ik wil toch nog even een pasje terug Wim.
Dat was inderdaad ook mijn aanvankelijke plan @Pierre. Alleen daar kleven zowel voor- als nadelen aan.
Het voordeel is inderdaad dat ik dan genoeg ruimte overhoud om bovenop de H-balk nog dwarsprofielen te monteren zonder dat die in de weg zitten, maar aan de andere kant moet ik op deze manier dan de hele constructie met H-balken en tussenloopkraan er in één keer inmonteren. En dat kan alleen als beide muren er inzitten. Het wordt lastig om die tussenloopkraan er achteraf nog in te frutten. Met de andere muren er in zetten wacht ik liever nog even omdat het niet de eerste keer is dat ik hele zooi weer moest losbreken omdat ik nog wat was vergeten.  :(
Die bovenloopkraan kan ik er altijd later in leggen alsof ik een wagonnetje op de rails zet.
Voor wat betreft die dwarsbalken wil ik eerst kijken hoeveel ruimte in bovenin overhoud om nog iets van een dakconstructie te maken.

Dat zou ik als constructeur niet doen. Ik heb even een rode lijn getekend op de plek waar die constructie erg zwak is, en veel te snel gaat buigen.
Beste Dirk,
Volgens mij gaat het hier niet om de letterlijke constructie als geheel, maar is het meer een schets om het principe van de ophanging van een tussenloopbrug uit te leggen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #176 Gepost op: 11 januari 2015, 16:23:37 »
Kleine update:
Ben vanmiddag even bezig geweest met een soort proefopstelling van die loopkraan.

Wat proefstukjes: die witte stukken worden de voor- en achterkant en die wielstellen lopen straks over de H-balken aan weerszijden van de loods. Tussen de voor en achterkant van die witte stukken komt een bok op wieltjes, waarop het hijsgedoe gebeurt.
Ben nog wel aan het verzinnen of ik de wielen aan de achterzijde van de H-balken laat lopen of aan de voorzijde.

Voor een echt bewegende loopkraan had ik N-rails (dus van metaal) op de H-balken moeten maken en op de loopkraan N-wieltjes omdat plastic voor geen meter rijdt. Dat geldt natuurlijk ook voor dat rijdende hijsblok bovenin de loopkraan. Aan weerszijde van de loods zou ik dan met draadjes de boel heen en weer kunnen laten rijden. Maar dan had ik die hele loods vanaf scratch beter zelf kunnen bouwen, dan had ik ruimte voor dat hele gedoe kunnen inbouwen.
Achteraf gezien (maar ja, achteraf is ook weer zoiets) vraag ik me af of die klote-loods niet veel eerder klaar zou zijn geweest als ik gewoon het hele ding zelf had gebouwd.  ::)
Maar ik ga gewoon lekker door.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Pierre, Opa-Bullcat

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #177 Gepost op: 11 januari 2015, 16:35:17 »
Volgens mij gaat het hier niet om de letterlijke constructie als geheel, maar is het meer een schets om het principe van de ophanging van een tussenloopbrug uit te leggen.

Als we het dan alleen als schets beschouwen, blijf ik een probleem hebben. Het dragende H profiel is daar waar in de schets het gewicht komt op z'n zwakst. Op de foto heb ik daar een rode lijn getekend. Het profiel is juist het sterkst op de plek van de groene lijn; vele malen sterker dan op de plek waar de wielen nu geschetst zijn. Je zult de wielen daarom op de groene lijn willen hebben, als je iets naar mijn mening realistisch wilt doen. Je kunt er ook op gokken dat het niemand opvalt... ;)

Maar laat ik je niet weerhouden: je bent veel te leuk en lekker bezig!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #178 Gepost op: 11 januari 2015, 17:25:26 »
Volgens mij gaat het hier niet om de letterlijke constructie als geheel, maar is het meer een schets om het principe van de ophanging van een tussenloopbrug uit te leggen.

Als we het dan alleen als schets beschouwen, blijf ik een probleem hebben. Het dragende H profiel is daar waar in de schets het gewicht komt op z'n zwakst. Op de foto heb ik daar een rode lijn getekend. Het profiel is juist het sterkst op de plek van de groene lijn; vele malen sterker dan op de plek waar de wielen nu geschetst zijn. Je zult de wielen daarom op de groene lijn willen hebben, als je iets naar mijn mening realistisch wilt doen. Je kunt er ook op gokken dat het niemand opvalt... ;)

Dirk ... wat ben je aan het muggenziften. ;D Een treinbaan stikt van de compromissen.  Natuurlijk is deze constructie niet realistisch maar daar ging het toch ook helemaal niet om. Het probleem was dat Wim geen ruimte had om de kraan en de dakspanten boven op de draagbalken te plaatsen. Door deze even snel bedachte flut constructie uit te voeren gaat het allemaal wel volgens mij. In het echt zal je dit natuurlijk nooit meemaken (misschien bij de fietsenmaker  :D) dat deze constructie wordt toegepast. Bovendien heeft Wim nu besloten om de loopwielen bovenop de balk te laten lopen dus ... probleem opgelost. ;D

Maar om nog even terug te komen op je kraan Wim ... dat heb je weer keurig gemaakt man. Je bent echt een kunstenaar. Je zegt dat als je het anders zou hebben gedaan de loods eerder af zou zijn. Dan had je volgens mij over een maand niets meer te doen. Blijf dus vooral doorgaan met je loods ... ik vind het prachtig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Opa-Bullcat

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #179 Gepost op: 11 januari 2015, 18:58:19 »
Ik ben het helemaal met Pierre eens,Wim. Het is een prachtig bouwwerk.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #180 Gepost op: 11 januari 2015, 19:03:49 »
Als we het dan alleen als schets beschouwen, blijf ik een probleem hebben.
Beste @Dirk, mijn locloods (met alles wat er op en in zit) is één groot compromis en ik weet bijna wel zeker dat er bepaalde dingen zijn aan te wijzen die misschien niet helemáál kloppen... daar heb ík geen enkel probleem mee. Het is wat @Pierre ook schrijft: een modelspoorbaan is nou eenmaal jongleren tussen schaalverhoudingen, constructies, wat niet klopt en wat misschien zou kunnen kloppen.

Je kunt er ook op gokken dat het niemand opvalt... ;)
Ik neem de gok!  :D

Maar om nog even terug te komen op je kraan Wim ... dat heb je weer keurig gemaakt man. Je bent echt een kunstenaar. Je zegt dat als je het anders zou hebben gedaan de loods eerder af zou zijn. Dan had je volgens mij over een maand niets meer te doen. Blijf dus vooral doorgaan met je loods ... ik vind het prachtig. ;)
Dankjewel Pierre! Over een maand niks meer te doen? Dachtutnie!  :D

Ik ben het helemaal met Pierre eens,Wim. Het is een prachtig bouwwerk.
Dankjewel @Arend

Tussendoor ben ik nog even verder gegaan:

Bovenaanzicht van de loods met aan weerszijde de H-balken waarop de kraan gaat lopen.

Inmiddels ook weer wat verder met de eigenlijke kraan:
1 Het rolbokje dat heen-en-weer rijdt bovenop de loopkraan. Hier moet dus nog hijsinstallatie op worden gezet.
2 De wielstellen die aan weerszijden van de loopkraan worden gemonteerd en over de H-balken rijden.
3 De vorige zijkant van de loopkraan; deze wordt dus niet gebruikt.
4 Een remake van de loopkraan; deze wordt dus wèl gebruikt.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #181 Gepost op: 11 januari 2015, 19:10:31 »
Tussendoor ben ik nog even verder gegaan: <foto>

Ziet er top uit, Wim!

En wat compromissen betreft: volgens mij is elke baan een compromis, en elk bouwwerk erop ook. De belangrijkste reden voor mij om af en toe wat te roepen, is omdat we allemaal het meeste leren als ieder af en toe roept wat hij of zij weet of meent te weten. Ik weet ook veel meer niet dan wel!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #182 Gepost op: 11 januari 2015, 19:15:34 »
Dankjewel Dirk, ik ben altijd blij met feedback en blijf dat vooral ook doen.
En ik mis meer dan dat ik meemaak, maar dat vind ik helemaal niet erg.  :)

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #183 Gepost op: 11 januari 2015, 20:08:22 »
gaat helemaal top worden heb hier alle vertrouwen in
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #184 Gepost op: 11 januari 2015, 20:55:44 »
Gewoon doorgaan Wim, is ook leerzaam voor mij als ik straks aan de plastic mag beginnen  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #185 Gepost op: 11 januari 2015, 23:42:02 »
Gewoon doorgaan Wim, is ook leerzaam voor mij als ik straks aan de plastic mag beginnen  ;)
Beste Jack, ik was eigenlijk niet anders van plan.
Straks? Volgens mij moeten er nog wat dekken op dat schip van jou en in de tuigage zit ook nog wel wat werk.  ::)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #186 Gepost op: 12 januari 2015, 08:45:19 »
Och, ik hou van afwisseling  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #187 Gepost op: 15 januari 2015, 17:57:00 »
kleine update van de overloopkraan:

Bovenaanzicht: de brug van de overloopkraan ligt in de H-balken. De wielen aan weerszijden lopen op de H-balken.

Vooraanzicht: Bovenop de H-balken horen eigenlijk rails te lopen, maar dat heb ik niet gedaan.

De loopkat. Oplettende toeschouwers -en dat zijn jullie- zullen ontdekken dat die loopkat veel te hoog is. Dus zijn er drie mogelijkheden:
1 een andere loopkat maken die tussen de twee brugdelen komt te hangen en dus minder ruimte inneemt.
2 het hele dak van de loods verhogen.
3 het middelste deel van het dak verhogen.
Weet het weet mag het zeggen.  ::)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #188 Gepost op: 15 januari 2015, 18:06:57 »
Optie 1 lijkt mij het best realiseerbaar. Maar dat is wat ik vind...

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #189 Gepost op: 15 januari 2015, 18:49:09 »
Optie 3 val zo wie zo af. Dan kan de motor nooit over de hele breedte heen en weer.
 Hele dak omhoog wordt volgens mij niet mooi. Dus zou ik ook voor 1 gaan
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #190 Gepost op: 15 januari 2015, 19:00:37 »
Ook ik zou voor optie 1 gaan. Ik denk dat als je eht dak verhoogt of een stuk ervan dat het gebouw in zijn geheel niet meer mooi zal zijn.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #191 Gepost op: 15 januari 2015, 19:16:56 »
Dit soort systemen werd bij ruimtegebrek soms zo gebouwd dat er geen motoren in de loopkat zitten, maar alleen een paar wielen waar de hijskabel overheen loopt. De kabeltrommel en de aandrijvingen bevinden zich dan bij een van de hoekpilaren. Als je wilt kan ik de loop van de hijs- en de trekkabel weleens voor je uittekenen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #192 Gepost op: 15 januari 2015, 19:23:33 »
Ik ook denk dat optie 1 het beste is.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #193 Gepost op: 15 januari 2015, 19:44:54 »
Je hebt zeker geen mogelijkheid om de motor aan onderzijde te hangen?

Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #194 Gepost op: 15 januari 2015, 19:57:49 »
Als je wilt kan ik de loop van de hijs- en de trekkabel weleens voor je uittekenen.
Nou Dirk, dat is erg aardig aangeboden, maar dan ga je dat helemaal zitten uittekenen en ga ik het -heel eigenwijs- tóch weer anders doen. Ik maak een wat eenvoudiger loopkatje met daaronder de hijstrommel. Die hijstrommel hoeft niet zo waanzinnig groot te zijn omdat die loopbrug maar een metertje of wat boven de grond hangt, hoeft er dus geen achthonderd meter kabel op die trommel op te zitten.

Je hebt zeker geen mogelijkheid om de motor aan onderzijde te hangen?
Omdat de aandrijving tussen die twee dragers komt te zitten, zul je die dus niet kunnen zien. En dat is natuurlijk wel jammer want jullie zullen nooit weten of die aandrijving er ook écht zit.  ;D

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #195 Gepost op: 15 januari 2015, 21:00:44 »
 ??? optie 4
de palen iets inkorten

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #196 Gepost op: 15 januari 2015, 22:04:44 »
??? optie 4
de palen iets inkorten
Nou Jerry, dát lijkt me geen goed idee.
We gingen voor optie 1: een andere loopkat maken die minder ruimte inneemt. Lijkt me een stuk makkelijker.

Bescheiden van formaat, maar hijst wèl.

En speciaal voor @Jack een euro en voor de verhoudingen een 1:87 olievat.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #197 Gepost op: 15 januari 2015, 22:07:51 »
Optie 5 helemaal opnieuw beginnen ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #198 Gepost op: 15 januari 2015, 22:10:34 »
Die Hans, die laat even zien hoe je snel vrienden maakt. :P

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #199 Gepost op: 15 januari 2015, 23:06:29 »
Die Hans, die laat even zien hoe je snel vrienden maakt. :P
Hans en ik waren al vrienden... toch?  ::)

??? optie 4
de palen iets inkorten
In feite komt Jerry's optie ook neer op opnieuw beginnen.

Wat kan een mens toch bezig zijn met helemaal niks.  :)