Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 56716 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #75 Gepost op: 16 december 2014, 10:56:34 »
Dankjulliewel jongens.
Even over dat koperdraad om die deuren te bedienen: Pierre heeft misschien wel een puntje. Het draad dat aanvankelijk in die scharnieren zat was behoorlijk dun en buigzaam. Ik zal eens kijken of dat draad waar de FCS-wagens op rijden dun en stevig genoeg is om dat te gebruiken.
Voordat die muren worden vastgezet, moeten die deuren in de scharnieren hangen anders krijg ik die draad er nooit meer in, dus het is wel even een aandachtspuntje.
Qua servo onder het plateau: het kan best zijn dat ik één servo ga gebruiken die in een keer alle deuren openzet. Een soort aangeboren luiheid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #76 Gepost op: 16 december 2014, 13:33:56 »
Er is bijna niks zo vervelend als wachten totdat je verf droog is.

Twee deuren hebben hun eerste laag. Uit de linkerdeur was een knullig hoekje gehaald, die heb ik moeten repareren. Aanvankelijk was ik van plan om het koperen draad dat in de scharnieren loopt, naar beneden door te trekken en aan te sluiten op een servo. Een riskant plan omdat het draadje nooit dik genoeg is om zo'n deur te bewegen. Ik denk dat het handiger is om op een andere plek een pijpje te maken en dat ik door dat pijpje een wat dikker draad laat lopen, die bovenin als een soort deurdranger wordt gebogen. Onder het tableau sluit ik met de inhoud van een kroonsteentje dat ijzerdraad aan op een servo, met alle ingewikkelde constructies aan narigheid.
En voor @SuperSylvester: de werkbank (hand made) aan de bovenzijde.

Deze werkbank stond aanvankelijk in mijn garage. Maar omdat de bankschroef wat te groot was voor een garage heb ik in deze garage de bankschroef vervangen. De werkbank met bankschroef vond ik in zo’n werkplaats wel weer kunnen. Toch?

Ondertussen de vloer van de werkplaats even een wetwash gegeven. Voordeel is dat lijm het nog prima doet op gewetwashed plastic. Maar ja, dit moet ook weer drogen.  ::)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #77 Gepost op: 16 december 2014, 15:15:28 »
Wat kan een mens toch druk zijn met niks.

Deuren schilderen...

...en de werkbank als een werkbank maken.
Gaat eigenlijk helemaal nergens over.  ::)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #78 Gepost op: 16 december 2014, 17:28:15 »
Wat een details weer! Heerlijk om te zien!
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #79 Gepost op: 16 december 2014, 19:10:14 »
Noem dat maar niks. Het ziet er gewoon goed uit Wim.
Vaak gaat in dit soort dingen inderdaad de meeste tijd zitten en dan kan je, nadat je daar lang mee bezig bent geweest, soms inderdaad het idee hebben dat je bijna niks gedaan hebt. Maar de optelsom van al dit soort details maakt het geheel straks wel tot een kunstwerk.

Groeten, Gert-Jan

p.s. Heb je die klinknagels op de deur met dat radertje gemaakt?

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #80 Gepost op: 16 december 2014, 19:50:16 »
Dat zat ik me dus ook af te vragen, errug goed gelukt Wim.

Ook die planken vallen helemaal niet tegen, net echt!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #81 Gepost op: 16 december 2014, 20:03:10 »
Wat ben je toch een ongeduldig mannetje Wim. Verf moet nou eenmaal drogen. ::)

Maar het resultaat mag weer gezien worden ... goed gedaan man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #82 Gepost op: 16 december 2014, 20:58:54 »
Wim volgens mij wordt voor het openen van de deuren een soort veer stalen triangel gebruikt die middels een plastic stang via de dakspanten naar de achterzijde van de loods loopt en als dan een loc binnenloop duwt de voor/achterzijde van de loc hiertegen aan, waardoor de deuren zich sluiten. Als de loc de loods wil verlaten dan moet hij een klein stukje voor- of achteruit en zorgt de veer stalen triangel dat de deuren zich weer openen, omdat de triangel weer terug wil in zijn oorspronkelijke vorm. Trouwens er was iemand op dit forum weliswaar enige tijd geleden, die op elke deur onder het dak een servo's had gezet. Hij had er ook een filmpje van, dit zag er heel gelikt uit.
Ik zal trouwens donderdag even een paar foto's maken van mijn loods, dan kan je zien wat ik bedoel. Morgen ben ik even in Duitsland en komt vlak bij je langs.

Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #83 Gepost op: 16 december 2014, 22:03:58 »
Helemaal met bovenstaande heren eens puik stukje werk Wim
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #84 Gepost op: 16 december 2014, 22:05:50 »
Dankjulliewel heren. Die veren voelen wel lekker en de feedback is zeer buikaar.
p.s. Heb je die klinknagels op de deur met dat radertje gemaakt?
Inderdaad Gert-Jan, met dat radeerwieltje. Dat werkt het best met zo dun mogelijk polystireenplaat.

Wat ben je toch een ongeduldig mannetje Wim. Verf moet nou eenmaal drogen. ::)
Dat is wel zo, maar blijkbaar heb ik er een potje mat-zwarte verf bijzitten die toch niet mat opdroogt en als ik dat dan meng met rood, dan droogt dat natuurlijk in geen vijf jaar.  :(
En ja Pierre, ik ben wat dat betreft een ongeduldig mannetje.

Wim volgens mij wordt voor het openen van de deuren een soort veer stalen triangel gebruikt die middels een plastic stang via de dakspanten naar de achterzijde....
Poeh, dát is een hele constructie. Jij hebt toch die Märklin-loods verbouwd? Ben morgen aan het werk en dat is jammer want dan kon je een pot koffie krijgen. Ik wacht de foto’s wel af.  ;)

Vanavond even mijn werkbank afgemaakt.

Die bankschroef blijf een groot ding, maar ik laat ’m lekker zitten.

Hij komt achterin te staan en als die bankschroef de juiste grootte zou hebben, dan zou je ’m amper zien. Een beetje voor de beeldvorming het ik het spul even in elkaar geschoven.
Die groene zuilen aan de rechter zijkant komen dus ook in het midden en aan de andere kant van de loods. Bovenin worden die zuilen dan met H-balken doorverbonden. Omdat bovenin nog dwarsverbindingen komen, zit daar dus ook nog geen verf.
Het rechter spoor dat doodloopt bij de werkbank, daar komt geen stootjuk (stootblok?) want dan wordt is m’n hele werkbank aan het zicht onttrokken. Ik maak daar van die geel geschilderde wielkeggen op de rails.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #85 Gepost op: 16 december 2014, 22:41:01 »
Ziet er goed uit Wim en die bankschroef is in deze ruimte helemaal niet te groot.

groeten, Gert-Jan

Oh, en overigens, het zijn I-balken, geen H-balken.  ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #86 Gepost op: 16 december 2014, 22:54:00 »
Mooi gemaakt Wim met die ... eheu .. steunbalken. ;) Ik vind die bankschroef helemaal niet te groot. In een loc werkplaats is alles groot ... toch?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #87 Gepost op: 16 december 2014, 23:10:47 »
Oh, en overigens, het zijn I-balken, geen H-balken.  ;)
Die balken die nu de zuilen met elkaar verbinden  zijn I-profielen. Scherp gezien GéJé! Maar ik schrijf ook: “Bovenin worden die zuilen dan met H-balken doorverbonden.” daarmee bedoelde ik dus eigenlijk de H-profielen die over de breedte van de loods komen en rusten op de bovenkant van de zuilen. Het wordt daar bovenin dus een heel raamwerk met in de breedte van de loods H-profielen en wat lager I-profielen tussen de zuilen. Maar ja, er moet ook een heel dak op rusten en afzuigkappen om de rookgassen van stoomlocs af te voeren.  ::)

Mooi gemaakt Wim met die ... eheu .. steunbalken. ;) Ik vind die bankschroef helemaal niet te groot. In een loc werkplaats is alles groot ... toch?
Ja dat geloof ik ook Pierre... het is daar geen fietsherstellerij, maar een plek voor kranige kerels met handen als kolenschoppen en spierbundels van staalkabels, die boerend een halve zeug opvreten als twaalfuurtje.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #88 Gepost op: 16 december 2014, 23:45:03 »
Die balken die nu de zuilen met elkaar verbinden  zijn I-profielen. Scherp gezien GéJé! Maar ik schrijf ook: “Bovenin worden die zuilen dan met H-balken doorverbonden.”

Aha,
Ik dacht je eindelijk op een foutje te kunnen betrappen maar je hebt het gewoon allemaal goed doordacht.  :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #89 Gepost op: 17 december 2014, 00:05:16 »
Ja duhuh... ik weet toch dat jij zit mee gelezen?  :D
Jij werkt toch bij een bouwmarkt? Of heb ik dat nou wèl mis?

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #90 Gepost op: 17 december 2014, 06:37:20 »
Mooi Wim, maar ik zit met 1 dingetje...

Dat zijn redelijk imposante zuilen met een zware balkenconstructie die er bovenop komt.
Als dat alleen voor het dragen van het dak en wat afzuiging bedoeld is dan lijkt me dat wat overkill.

Zo'n constructie wordt wel toegepast als er een takel door de loods loopt, misschien een idee?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #91 Gepost op: 17 december 2014, 11:16:30 »
Ja duhuh... ik weet toch dat jij zit mee gelezen?  :D
Jij werkt toch bij een bouwmarkt? Of heb ik dat nou wèl mis?

Ik werkte (enkelvoud verleden tijd van werken) in een bouwmarkt. Daarvoor uitvoerder en werkvoorbereider in de bouw. 

MaVe46

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 17 december 2014, 15:56:11 »
Wim,

ziet er weer goed uit.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #93 Gepost op: 17 december 2014, 20:16:59 »
Citaat van: Super Jack
Mooi Wim, maar ik zit met 1 dingetje...
Het is altijd nog even één dingetje (@Pierre heeft daar ook wel een handje van) en dat kán zomaar ineens de totale ondergang van je project zijn. Met één zo’n dingetje heb ik ooit op dit forum iemand honderdvijftig hekwerkpaaltjes zien verwijderen omdat ze verkeerd om zaten.
Maar in dit geval niet Jack!

Citaat van: Super Jack
Dat zijn redelijk imposante zuilen met een zware balkenconstructie die er bovenop komt.
Als dat alleen voor het dragen van het dak en wat afzuiging bedoeld is dan lijkt me dat wat overkill.
Zo'n constructie wordt wel toegepast als er een takel door de loods loopt, misschien een idee?
Goed idee Jack!

En ik denk dat er ook iets van een hijswerktuig moet komen...
Maar, eerlijk is eerlijk: het zijn inderdaad forse palen en ik had drie opties voorhanden:

• de ondersteuning van een Kibri perronoverkapping, maar die vond ik te licht.
• verticaal geplaatste H-profielen, maar die vond ik te saai
• de gietijzeren palen die ik nu gebruik. En ze zijn behoorlijk zwaar, dat heb ik me ook bedacht, maar ik vind ze wèl in de stijl van de loods passen.
In deze loods staat over het algemeen behoorlijk zwaar spul: wagons waar wielenstellen moeten worden vervangen, stoomlocs die van hun onderstel worden gelicht en dieselmotoren die worden vervangen.
Een loopkat met een behoorlijk hefvermogen lijkt me een onmisbaar item in zo’n loods... en vandaar dus ook de stevige palen.
Dank voor je feedback, Jack! Ik vind een pluim leuk, maar feedback vind ik eigenlijk nóg leuker.  ;)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #94 Gepost op: 17 december 2014, 21:12:50 »
Wim, ik zit dit draadje  met veel interesse te volgen. Vooral hoe doordacht je bezig bent.
Veel feedback zal je van mij niet krijgen, dat krijg je gelukkig wel van deskundige anderen, maar veren heb ik nog wel genoeg voor je.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #95 Gepost op: 17 december 2014, 21:21:35 »
Doe maar niet Roel, anders kan ik net als Pierre bijna niet meer zitten.  :o

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #96 Gepost op: 23 december 2014, 15:25:12 »
Voordat ik mijn avonddienst begin nog even een update:

Achterkant in de specie.

Achterkant in de bakstenen.

Zijkant in de specie.

Werkplaats/magazijn in de bakstenen. Dat groene pijpje wordt de afvoer van een potkachel.

Binnenkant van de loods verder afgewerkt en kan ik dus nu beginnen aan het interieur. Ik denk dat ik toch een stootjuk op het doodlopende spoor zet in plaats van een keg op de rails.

The following users thanked this post: Opa-Bullcat

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #97 Gepost op: 23 december 2014, 15:38:01 »
Oeiii dat zit er likkebaardend netjes uit Wim, petje af hoor en ik doe het je niet na dus.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #98 Gepost op: 23 december 2014, 15:38:44 »
Begint al een serieus gebouw te worden Wim
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #99 Gepost op: 23 december 2014, 15:56:59 »
Hè bah Wim! ... wat ziet dat er weer netjes uit.  ;) Misschien een plat houten stootjuk. Dat neemt niet zo veel plaats in.
Groet Pierre.