Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755501 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #1200 Gepost op: 11 februari 2014, 20:32:16 »
Gert-Jan dit witte 3mm karton is een stukje waar ze passe-partouts van maken. Ik heb geen idee hoe ik er aan kom maar het werkt lekker. Het zat waarschijnlijk ergens in een schilderijlijst waar ik het uit gesloopt heb. Het grijze karton is normaal karton van 2mm wat overal te krijgen/vinden is. Er is niet zo veel verschil. Het enige is dat er aan twee kanten stevig wit papier zit gelijmd op de dikke ;D.

Dat het er zo strak uitziet komt denk ik omdat ik de grote stukken snij met een papiersnijder. Je weet wel zo'n ding met een grote hefboom. Gelijk alles lekker haaks. Alleen de kleine stukjes (raampjes en zo) doe ik met een breekmesje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1201 Gepost op: 11 februari 2014, 20:45:52 »
Pierre ik doe het je niet na, ik denk dat ik , als ik het al zou proberen, de meuk door de kamer liet vliegen :(

Maar ik neem mijn petje voor je af, en wie weet kom ik er toch eens aan toe,
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1202 Gepost op: 11 februari 2014, 21:03:35 »
Pierre ik doe het je niet na, ik denk dat ik , als ik het al zou proberen, de meuk door de kamer liet vliegen :(
Hans, niet om afbreuk te doen aan Pierre's werk, maar uiteindelijk begint het allemaal met geduld. We zullen allemaal wel eens wat door de kamer laten vliegen.

Tsja, en verder vereist het natuurlijk:
• bovengemiddelde creativiteit
• bouwkundig en ruimtelijk inzicht
• out-of-the-box-thinking
• veel kunnen maken met weinig middelen
• gedrevenheid
• een hoog concentratievermogen
• doorzettingsvermogen
• gevoel voor humor
• een ruime zolderkamer
• redelijk wat vrije tijd
• ontzettend veel potjes verf
en bakken vol troep
 :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #1203 Gepost op: 11 februari 2014, 21:47:54 »
Het ziet er weer prachtig uit Pierre, het gaat bijna verslavend werken,om steeds maar weer te kijken met wat voor een prachtig project jij weer bezig bent.

Groet Arend
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1204 Gepost op: 12 februari 2014, 08:32:19 »

Maar ik neem mijn petje voor je af, en wie weet kom ik er toch eens aan toe,

Modelbouw en vliegen gaat goed samen Hans. Moet het wel om vliegtuigjes gaan. Helaas huisjes bouwen en laten vliegen wat minder. ;D

Maar bedankt voor je petje ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1205 Gepost op: 12 februari 2014, 11:01:48 »

Pierre, nog één klein detail: de meeste ramen hebben één horizontale stijl en één verticale stijl; eigenlijk stijlen in T-vorm. Het tweede raam op de begane grond (vlnr) heeft stijlen in een kruisvorm, als je bij dat raam het bovenste spijltje eruit haalt, dan zijn ze allemaal in dezelfde stijl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1206 Gepost op: 12 februari 2014, 11:24:51 »
Goeie tip Wim ... ga ik gelijk doen. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1207 Gepost op: 12 februari 2014, 20:42:48 »
Wim de modificaties zijn uitgevoerd. :P

Update vuurtoren:

Ik heb wat kleine dingetjes aangebracht aan de vuurtoren zoals randjes, trappetjes en deurtjes. De deur zit eigenlijk aan de andere kant maar ik vond hem hier leuker met een trappetje er voor. Ook het mooie deurtje in de toren die eigenlijk op de kopse kant zit heb ik 90 graden gedraaid zodat hij te zien is.

Nu ben ik zover dat ik het hele gebouw wit wil schilderen maar … ik wil wel de juiste uitstraling. In mijn hoofd heb ik een voorstelling van ruwe gestucte muren die ongeveer 500 keer witgekalkt zijn. Hoe ga ik dat oplossen. Ik heb wat proefstukjes gemaakt met dun muurvuller en daarna lijm insmeren en zand er over zeven. Alles is me veel te grof. De oplossing was eigenlijk heel simpel. Hoe maak je een witgekalkte muur … precies met witkalk. Nou ja … latex dan. Ik had nog een rest latex over toen van de zomer mijn huiskamer is gewit. Het is niet spierwit dus dat is helemaal goed. Na een beetje oefenen had ik de slag te pakken. Redelijk dik opbrengen en niet te netjes smeren maar wel zonder strepen. Zodra het begint te drogen gelijk een tweede laag er over met niet te veel verf aan je kwast. Dan lost de eerste laag weer een beetje op en de zodat het een beetje gaat rullen en bobbelen. Af en toe een beetje tamponneren met de kwast. Het eindresultaat is verbluffend … precies goed.

Als het houten wandje er op zit en de deuren en ramen geverfd begint het er verdorie aardig op te lijken. Eens kijken of we er morgen een dak op kunnen fröbelen.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1208 Gepost op: 12 februari 2014, 21:30:35 »
Zeg Pierrie kan jij niet in H0 gaan bouwen, word ik gelijk je eerste klant voor allerlei gebouwen :)

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1209 Gepost op: 12 februari 2014, 21:55:51 »
Dit is allemaal H0 Hans. :o Ik bouw niet anders dan H0. Maar verkoop mijn gebouwen niet ... sorry.
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1210 Gepost op: 12 februari 2014, 21:57:34 »
Nee ik wil jou gebouwen ook niet Pierre, ik wil juist dat jij gebouwen voor mij gaat maken :D, ik  kom ze wel ophalen tzt :D:D Ik zoek nog een kolenwagen keer installatie trouwens :D:D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1211 Gepost op: 12 februari 2014, 21:59:48 »
Marktplaats misschien?? :P
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Het Paard van Pierre
« Reactie #1212 Gepost op: 12 februari 2014, 22:21:49 »
Nou Pierre, jij zal vandaag wel een lekker gevoel hebben.
Die dagkantjes in die muren doen het prima en het hoeft toch ook niet precies het Paard van Marken te zijn? Het is nu het Paard van Pierre.  :)
Bovenin de vuurtoren hoort nog een hekwerkje met een trappetje er naartoe, maar ik vind deze versie zonder eigenlijk veel beter.
Op H0 heb ik al verschillende keren gestucte muren gezien variërend van "zonde van de verf" tot "rampzalig". En volgens mij denken die mensen dat je de zandkorrels (of in sommige gevallen zelfs zaagsel) moet kunnen terugvinden in de muren. Volgens mij is dat gelul; in H0 zie je geen zandkorrels op muren.
Ik denk dat jouw versie een prima uitstraling heeft en ik vind het ook gewaagd om spierwit te gebruiken. Het ziet er geslaagd uit!
Oh ja, gaat er bovenin een ledje of een langzaam opgloeiend en dimmend lampje?

....ik wil juist dat jij gebouwen voor mij gaat maken...
Wat schuift dat?  :)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
Re: Het Paard van Pierre
« Reactie #1213 Gepost op: 12 februari 2014, 22:50:36 »

....ik wil juist dat jij gebouwen voor mij gaat maken...
Wat schuift dat?  :)

Er valt tzt over te praten uiteraard,  ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1214 Gepost op: 12 februari 2014, 22:52:31 »
Ik had er vandaag een goed gevoel over Wim toen dat schilderen naar mijn zin ging. Ik ben dik tevreden.

Wat zijn dagkantjes Wim?? Zijn dat die verhogingen/randen op de muren. 

Het zal wel de ezel van Zolder worden Wim.  :P

Dat hekwerkje had ik ook Wim maar dat heb ik er af gesloopt. Was redelijk verteerd en niet meer te redden. Ga er geen hekwerkje meer omheen doen omdat ik het zo veel mooier vind. Wel moet het dakje die gouden ui bovenop de lichtkoepel nog netjes rood geverfd worden. Lijkt wel een moskee zo.

De latex is niet spierwit Wim. Het is een soort gebroken wit. Bovendien moet het geheel nog wat vervuilt worden.

Dat maffe fietslampje heb ik er uit gesloopt Wim. Er is geen schip die dat gloeispiraaltje ziet. We zitten nu in het led tijdperk dus er zit een fel witte led in. Ik heb wel dat kastje met de elektronica hergebruikt wat er bij zat. Werkt perfect en de led knippert er prima op.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1215 Gepost op: 12 februari 2014, 23:24:16 »
Er valt tzt over te praten uiteraard,  ;D
Ik maakte maar een grapje. Jij gaat gewoon lekker zelf (leren) bouwen.  8)

Citaat van: Pierre
Ik had er vandaag een goed gevoel over Wim toen dat schilderen naar mijn zin ging. Ik ben dik tevreden.
Daar heb je alle reden toe.

Wat zijn dagkantjes Wim?? Zijn dat die verhogingen/randen op de muren. 
Een dagkant is een verspringing in bijvoorbeeld een gevel zoals de verticale vlakken bij jouw gebouw, waardoor je bijvoorbeeld een fraaie dieptewerking krijgt. Daarvan zijn bijvoorbeeld ook afgeleid de termen "dagmaat", "dagzijde" en "negge". Ik heb iets met architectuur en bouwkunde.

Dat hekwerkje had ik ook Wim maar dat heb ik er af gesloopt. Was redelijk verteerd en niet meer te redden. Ga er geen hekwerkje meer omheen doen omdat ik het zo veel mooier vind. Wel moet het dakje die gouden ui bovenop de lichtkoepel nog netjes rood geverfd worden. Lijkt wel een moskee zo.
Dat moskee-idee vind ik nog wel meevallen, misschien valt een half bolletje te overwegen? Heb je vast wel ergens liggen. En qua hekje? In dit geval: minder is meer. Zonder hekje is-ie beter. En er is geen hond die buitenom via een trapje een lamp gaat verwisselen, dat gebeurt meestal van binnenuit.

De latex is niet spierwit Wim. Het is een soort gebroken wit. Bovendien moet het geheel nog wat vervuilt worden.
Ah... dan krijgt-ie een (nog) natuurlijkere uitstraling.

Dat maffe fietslampje heb ik er uit gesloopt Wim. Er is geen schip die dat gloeispiraaltje ziet. We zitten nu in het led tijdperk dus er zit een fel witte led in. Ik heb wel dat kastje met de elektronica hergebruikt wat er bij zat. Werkt perfect en de led knippert er prima op.
We gaan het zien.  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1216 Gepost op: 12 februari 2014, 23:43:27 »
Een dagkant is een verspringing in bijvoorbeeld een gevel zoals de verticale vlakken bij jouw gebouw, waardoor je bijvoorbeeld een fraaie dieptewerking krijgt. Daarvan zijn bijvoorbeeld ook afgeleid de termen "dagmaat", "dagzijde" en "negge". Ik heb iets met architectuur en bouwkunde.

Ik bouw alleen maar op gevoel Wim. Ik weet totaal niets van bouwkunde.

En qua hekje? In dit geval: minder is meer. Zonder hekje is-ie beter. En er is geen hond die buitenom via een trapje een lamp gaat verwisselen, dat gebeurt meestal van binnenuit.

Ik denk dat het meer is om de ramen te wassen maar dan wachten ze maar op een buitje.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1217 Gepost op: 13 februari 2014, 00:10:28 »
Ik bouw alleen maar op gevoel Wim. Ik weet totaal niets van bouwkunde.
Gevoel zegt vaak meer dan wetenschap. Of een motor goed loopt, hangt af van hoe je 'm afstelt; dat is wetenschap. En als je 'm perfect wilt laten lopen, dan moet je kunnen luisteren en dat is gevoel.
Ik weet van heel veel dingen een heel klein beetje en dan lijkt het alsof ik overal verstand van heb.

Ik denk dat het meer is om de ramen te wassen maar dan wachten ze maar op een buitje.
Met zo'n lange wisser kan het ook.  ;)

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #1218 Gepost op: 13 februari 2014, 07:37:57 »
Zeg Pierre kunnen we niet eens midden in het land een lokatie proberen te vinden waar we allemaal samen kunnen komen, een leuke dag hebben
met de mensen van het forum en dat jij dan een workshoppie geeft met dat karton???

Het ziet er prachtig uit, heb met open mond zitten kijken wow.
Fotografen met passie.

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #1219 Gepost op: 13 februari 2014, 08:20:15 »
Lijkt me een goed idee Semantha, volgende week is rail, misschien zie ik dan nog gezichten die achter dit forum schuilgaan, lijkt me leuk.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #1220 Gepost op: 13 februari 2014, 08:28:40 »
Pierre, ik blijf me verbazen hoe eenvoudig jij eigenlijk de mooiste dingen maakt, het vergt een andere manier van kijken en denken en je put uit een grote ervaring.
Ik sta nog maar aan het begin. Ik heb ervoor gekozen om eerst mijn baan te optimaliseren en daarna met de aankleding te beginnen. Dat neemt niet weg dat ik zo af en toe wel eens iets probeer.

Wat voor soort verf gebruik je eigenlijk om te weatheren? Tegenwoordig heb je natuurlijk wat meer keus, watergedragen e.d.

Groet Arend

Groet Arend

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1221 Gepost op: 13 februari 2014, 10:58:25 »
Zeg Pierre kunnen we niet eens midden in het land een lokatie proberen te vinden waar we allemaal samen kunnen komen, een leuke dag hebben
met de mensen van het forum en dat jij dan een workshoppie geeft met dat karton???

Het ziet er prachtig uit, heb met open mond zitten kijken wow.

Samen komen met de forumleden lijkt me wel gezellig maar een workshop... ;D
Ik geloof niet dat het wat voor me is. Ik ben een beetje een eigenheimer die lekker rustig met een muziekje en een drankje achter mijn werktafel aan het fröbelen is. Als ik bezig ben heb ik liefst niemand om me heen. Dan zie ik wel wat ik ga doen en hoe ver ik kom. Ik plan nooit wat. Dat kan vaak ook niet door mijn gezondheid. Als het niet gaat stop ik en ga het later weer proberen of ga iets anders doen.

Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn in mijn werkomschrijving op het forum zodat iedereen als hij zin heeft dit na kan maken of ideeën op kan doen. Ik ben ook nergens geheimzinnig over en iedereen kan met mijn info doen wat hij wil en ... vragen staat vrij. Zo'n forum is om van elkaar te leren .... toch? ;D

En bijna vergeten .. natuurlijk dank voor je kritiek. ;)

Pierre, ik blijf me verbazen hoe eenvoudig jij eigenlijk de mooiste dingen maakt, het vergt een andere manier van kijken en denken en je put uit een grote ervaring.
Ik sta nog maar aan het begin. Ik heb ervoor gekozen om eerst mijn baan te optimaliseren en daarna met de aankleding te beginnen. Dat neemt niet weg dat ik zo af en toe wel eens iets probeer.

Blijven proberen Arend. Komt vanzelf goed. ;)

Wat voor soort verf gebruik je eigenlijk om te weatheren? Tegenwoordig heb je natuurlijk wat meer keus, watergedragen e.d.

Ik gebruik alles door elkaar Arend. Je ziet voor dit laatste project zelfs latex. 8) Maar in grote lijnen komt het er op neer dat ik voor het fijne/kleine werk meest Humbrol gebruik. Ook wet-wash doe ik hiermee. Grote vlakken en dry-brush doe ik meestal met acryl.
Maar in enkele gevallen wijk ik hiervan wel eens af. Het is maar waar ik op dat moment het beste resultaat mee heb of denk te hebben. Ben ik niet zeker dat maak ik gewoon een proefstukje om te zien wat voor resultaat ik daarmee boek. Bij mij gaat er ook wel eens iets fout hoor. In iedereen doet het uiteindelijk of z'n eigen manier. En zo hoort het ook. ;D
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1222 Gepost op: 13 februari 2014, 16:53:49 »

Update:

De verlichting zit er in. Zowel het knipperlicht in de toren als de verlichting in het huis. Alle kieren zijn gedicht zodat er geen licht naar buiten schijnt waar het niet moet en het dak zit er op. Gelijk maar even in de kleur gezet. Ook de ui lekker rood gemaakt. Morgen de dakgoten, regenpijpen, loodslabben, schoorsteen en nog wat klein spul.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1223 Gepost op: 13 februari 2014, 17:41:20 »
Dat is nou weer jammer Pierre!
Jammer dat-ie al af is, hier had je nog weken plezier van kunnen hebben als je er wat langer over had gedaan. Leuke dingen moet je flinterdun uitsmeren... en nou is-ie alweer af!
Het is een pronkstuk geworden en ik denk zelfs dat-ie geld waard is... en dat zeg ik niet snel.
Hij is gewoon helemaal goed!

Binnenkort:

Het Paard van Pierre
T H E  M O V I E

(Dan kunnen we dat lichtje zien knipperen)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #1224 Gepost op: 13 februari 2014, 18:22:21 »
Als dat allemaal zo snel gaat, dan willen we het lampje ook wel echt zien werken.
Wat is het weer een plaatje.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.