Wim,
Pierre,
Met elke baan die ik bouwde heb ik toch wel iets meer geleerd. Aan eerdere banen lag ook niet zo'n doordacht ontwerpproces ten grondslag. En ja, dan kwam het dus voor dat halverwege nieuwe ideeën werden toegevoegd. Soms kwam dat de baan ten goede, soms niet. Terwijl ik bespaarde op goede/dure materialen, gooide ik tegelijkertijd met de tussentijdse verbouwingen het materiaal en de besparing weer weg. Daarom heeft het met De Geuldalbaan best lang geduurd voordat ik met de bouw begon.
Anderzijds probeer ik niet slaafs het ontwerp te volgen. Zo heb ik (tot nog toe) een kleine correctie aangebracht bij het raccordement van de kalkbranderij van Filippo. Ook het ladenblok had ik vooraf niet zo bedacht.
Toch denk ik dat het vooraf bedenken wat het doel is, en hoe dat te realiseren, uiteindelijk tijd, moeite en geld spaart. Ervaring leert ook dat het met krom en niet-maatvast hout moeilijk is om een strakke basis neer te zetten.