Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 9633 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.217
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #75 Gepost op: 16 januari 2022, 00:19:44 »
Wat werk je toch ontzettend netjes.
Van die rail aansluitingen en overzichtelijke bedrading valt nog veel te leren.

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #76 Gepost op: 30 januari 2022, 11:47:59 »
kalkoven op de Schaelsberg

Afgelopen week heb ik een ontwerp gemaakt van de kalkoven op de Schaelsberg zoals die mogelijk heeft uitgezien. In het boek 'Kalkbranderijen in Zuid-Limburg' heeft Jan Nillesen een overzicht opgemaakt van deze vergeten industrie. Deze studie heb ik als leidraad gebruikt bij het maken van mijn ontwerp.
In het veld zijn slechts enkele restanten van de oven zichtbaar zoals blijkt uit de onderstaande foto's. Van het bakstenen gewelf van de ovenmond steekt een klein gedeelte boven de grond uit, evenals een klein stukje van de mergelstenen zijkant van de basis.





Aan de hand van een meting in het veld heb ik bepaald dat de breedte van de basis ongeveer 6,20m was. De maatvoering van het gewelf staat in de tekening.



De nabij gelegen kalkoven van Kroongroeven had volgens een meting van Jan Nillesen een ovenmond met een hoogte van 3,00 meter. Uitgaande van die hoogte zal de toegang tot de oven op gelijke hoogte hebben gelegen als de spoorlijn. Wellicht is een groot gedeelte van de ovenbasis nog intact, maar verdwenen onder de oppervlakte. Voor de eigenlijke oven, het gedeelte waar de kalkstenen door hoge temperatuur worden ontleed in gebrande kalk (CaO) en kooldioxidegas, heb ik als voorbeeld de kalkovens van NEMEK genomen. Vanaf de bovenzijde worden lagen kalksteen en brandstof (steenkool) beurtelings aangebracht totdat de oven geheel is gevuld. Daarna wordt de oven van onderen aangestoken. Via roosters in de ovenmond aan de onderzijde wordt na het branden de kalk afgevoerd.
De kalkovens van NEMEK zijn in principe ronde 'torens' versterkt met stalen banden op een rechthoekige basis zoals in onderstaande afbeelding.



Met inachtneming van een aantal aannames ziet mijn ontwerp in cavalièreperspectief er dan uit zoals hieronder.



Doorsnede van de kalkoven.


Het hart van de kalkbranderijen was de eigenlijke kalkoven. Maar een kalkbranderij was meer dan alleen een kalkoven. Veelal werd de kalksteen ontgonnen in een - vanwege transportkosten - nabij gelegen groeve. Naast de aanvoer van kalksteen werd brandstof in de vorm van steenkool aangevoerd. Landbouwkalk en gebrande kalk waren de eindproducten die werden afgevoerd. Op het terrein waren naast de oven ook een zeefinrichting, opslag van ruwe kalksteen en steenkool aanwezig.
Bij de kalkoven op de Schaelsberg werd de kalksteen ontgonnen in een achterliggende groeve waar de berghelling werd afgegraven. Met behulp van kipkarren op smalspoor werd de kalksteen op het terrein vervoerd. In deze groeve lag zo'n 120 meter smalspoor met wissels etc.

Kijk op mijn website voor meer informatie over deze kalkmergelgroeve: https://www.geuldalbaan.nl/kalkmergelgroeve-schaelsberg
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #77 Gepost op: 30 januari 2022, 21:31:06 »
Jij maakt er een echte studie van en pakt het professioneel aan sjappoo!
Ik kan me die onbewaakte spoorwegovergang nog goed herinneren, als kind gingen we daar vaak spelen. Leuk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #78 Gepost op: 31 januari 2022, 12:24:58 »
Jack,

Ik kan me die onbewaakte spoorwegovergang nog goed herinneren, als kind gingen we daar vaak spelen. Leuk!

Erg herkenbaar! Vroeger kropen we onbezonnen onder het gewelf door zonder te weten wat het eigenlijk was. Laatst heb ik de foto van de binnenzijde gemaakt en dacht ik: als de boel maar niet in elkaar stort. Anderzijds, het staat er al ruim 100 jaar.

Als je ooit nog een foto vindt van deze kalkbranderij mag je mij dat zeker laten weten. Tot nog toe heb ik een afdruk van een oude aquarel en twee afbeeldingen met een klein stukje van een stalen constructie kunnen achterhalen. Dat is alles.
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #79 Gepost op: 4 februari 2022, 18:11:41 »
Als akoestische demping voor de rails heb ik rubbergranulaat gebruikt. Voor het zichtbare gedeelte heb ik twee lagen van 3mm dikte gebruikt. In eerste instantie heb ik dit over de breedte van het multiplex verlijmd. Dat lijkt me handiger; dan kan ik het rubber aanpassen aan het verloop van de sporen in plaats van andersom.
Op een klein stuk ben ik begonnen met het rubbergranulaat op maat te snijden (gebaseerd op de NEM122: doorsnede van de aardebaan) volgens onderstaande tekening.



Met een scherp mes wordt de eerste laag doorgesneden. Die kan dan best goed worden verwijderd van de onderste laag.



Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #80 Gepost op: 5 februari 2022, 19:00:17 »
De bak voor het landschap met de kalkbranderij maak ik ook van 9mm populieren multiplex. Met dit plaatmateriaal heb ik alles op de modelbaan gebouwd. Het is nogal een gepuzzel hoe ik de aansluitingen met de vaste baangedeelten moet maken. Maar goed, het begin is er. Het is weer even wat ander werk dan rails leggen en draadjes solderen.
De bak ga ik weer opvullen met EPS en XPS om het landschap vorm te geven.



Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #81 Gepost op: 11 februari 2022, 17:55:44 »
Het begin van de scenery achter en naast de kalkbranderij is er.
Het landschap bouw ik weer met XPS en EPS (piepschuim). De isolatieplaten lijm ik aan elkaar, en op het multiplex, met PUR schuim. Daarvoor gebruik ik PUR die weinig expandeert. Met een goedkoop PUR-pistool valt dat prima te verwerken. Door het pistool goed dicht te draaien na gebruik, en elke maand even te gebruiken, wordt het schuim niet hard in het pistool.

Ik lijm steeds één laag en leg er dan voldoende gewicht op zodat alles goed wordt aangedrukt. Als de PUR is uitgehard zaag ik de plaat ongeveer op maat, en dan kan de volgende laag er op.






Omdat XPS een stuk duurder is dan piepschuim (EPS) gebruik ik op plekken die niet aan de oppervlakte gaan komen piepschuim. Soms is de inschatting wel eens verkeerd zoals de bovenste foto laat zien.

Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.659
  • Thanked: 306 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #82 Gepost op: 11 februari 2022, 19:20:39 »
Mooie update weer. Gaat best snel en zeer netjes. ;)
XPS en EPS is toch ook prima simpel te lijmen met witte houtlijm Toni? Wat is de reden dat je gebruik maakt van purschuim?
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #83 Gepost op: 12 februari 2022, 09:58:14 »
Pierre,

De ruwe vorm van de scenery opbouwen gaat inderdaad redelijk snel. De meeste tijd gaat zitten in het maken van een gelijkenis met het reële landschap.

Precies op schaal bouwen gaat natuurlijk niet. Maar datgene wat ik maak moet wel een zekere herkenbaarheid hebben, en dus moeten kenmerkende paden/wegen/gebouwen etc. wel aanwezig zijn. Dat is een uitdaging in het 3-D heuvellandschap vanwege de steilheid van hellingen. Als je de afstand halveert wordt de steilheid het dubbele.
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #84 Gepost op: 12 februari 2022, 10:10:00 »
Pierre,

Mijn ervaring met purschuim:

Ik gebruik purschuim omdat het goed hecht maar zeker ook omdat het prettig werkt. Dan heb je wel de pur nodig die weinig expandeert.

Het spul kan in de juiste hoeveelheid en zonder knoeien worden aangebracht met het pistool. Geen last van druppels (die net daar vallen waar je ze niet wil hebben) of uitlopen van de lijm. Daarbij plakt het snel en is na 2 uur volledig droog.
Ik heb vroeger piepschuim gelijmd met boekbinderslijm, en dat werkt prima. Alleen is het zo dat de randjes snel drogen maar als je na een paar uur in het piepschuim snijdt is het binnenin nog nat. Zelfs na dagen was het nog nat op plekken waar geen lucht kwam. Met purschuim is dat geen probleem. Je kunt de verlijmde EPS/XPS vrij snel op maat snijden of zagen.
Bovendien is het makkelijk om niet precies passende delen op te vullen. En het purschuim zelf is ook weer prima in vorm te snijden.

 
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #85 Gepost op: 18 februari 2022, 18:05:26 »
Het gedeelte dat werd gezaagd heeft bijna zijn uiteindelijke vorm gekregen. Hier en daar nog een beetje bijschaven met een rasp. Ook de naden van de bakken hebben nog wat aandacht nodig. Bij het vormen van het landschap breng ik het multiplex tegelijk met het XPS op gelijke hoogte door middel van een rasp.
Het gebruik van zacht populieren multiplex is nu duidelijk een voordeel waar ik eerder niet bij had stilgestaan.


Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #86 Gepost op: 18 februari 2022, 18:20:31 »
Het gebied achter de kalkoven begint vorm te krijgen.

Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #87 Gepost op: 22 februari 2022, 18:30:44 »
Hoi Tony,

Ik weet niet of je hem al kent (je hebt ook zoveel naslagmateriaal) maar ik vind dit filmpje wel erg leuk van meer dan 100 jaar geleden.
(toen leek het leven nog eenvoudig  ;))

Wellicht zitten er voor jou nog interessante stukjes bij.



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.217
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #88 Gepost op: 22 februari 2022, 20:30:15 »
Wat een geweldig filmpje!
Een aantal punten herken ik wel, maar andere niet.
Maar een geweldige sfeer.
Wie sjoeën ós Limburg is.

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2022, 09:52:59 »
Jack,

Nee, kende ik niet. Duidelijk herkenbaar op 1:07 De Kluis op de Schaelsberg, en op 1:28 kasteel Schaloen. Geweldige beelden zijn dit. Erg interessant vind ik de industrie rondom de afgraving van mergel.
Vraagje Jack: in het filmpje tussen De Kluis en Schaloen is een brug te zien. Zou dit de oude geulbrug voor de Drie Beeldjes kunnen zijn? Dat zou qua locatie kunnen passen, de brug ligt immers tussen Kluis en Schaloen in.
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #90 Gepost op: 23 februari 2022, 16:02:29 »
Ja, mooi istie he. Kwam 'm toevallig op youtube tegen op zoek naar wat anders en moest gelijk aan dit project denken.

Wat die brug betreft, ik zou het echt niet weten maar het zou best goed kunnen. Misschien dat de maker van het filmpje meer info heeft?

Die oude industrie vind ik zelf ook erg nostalgisch.



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #91 Gepost op: 23 februari 2022, 16:21:22 »
Vond deze ook nog op zijn kanaal (halte Oud-Valkenburg vanaf 09:00)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: antoni-a

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #92 Gepost op: 23 februari 2022, 18:46:04 »
Jack,

Ben je jarenlang op zoek naar duidelijke oude foto's, is er warempel een film met het station van Oud-Valkenburg. Mooie vondst. Het kanaal van Rick had ik nog nooit in de zoekresultaten gezien. Top van je Jack!
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #93 Gepost op: 23 februari 2022, 19:15:35 »
Ach joh, bedank die Rick liever. Het is vaak zo dat als je ergens naar zoekt je het niet kunt vinden en opeens.... ligt het zomaar voor je neus  :)
Heb je tot het einde gekeken? Dan maak je ook nog een ritje op de trein door Oud-Valkenburg! Beter gaat het niet worden vrees ik  :D

(en nou ben je moreel verplicht om een filmpje te maken van jouw trein door jouw Oud-Valkenburg als het af is, hoe mooi is dat!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #94 Gepost op: 23 februari 2022, 21:51:37 »
Jack,

Kump good! Maar zover ben ik nog lang niet, eerst nog een berg XPS in vorm brengen ;)

Ik heb Rick al gecomplimenteerd voor de interessante filmpjes. Je hebt gelijk, dit wordt moeilijk te overtreffen denk ik.
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #95 Gepost op: 27 februari 2022, 19:22:41 »
Volgens mij is dit het orginele filmpje (of onderdelen daarvan):

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #96 Gepost op: 28 februari 2022, 08:25:22 »
Jack,

Die film had ik ook gevonden. Volgens 'Rick' heeft hij zijn film niet opnieuw gemonteerd, slechts gekleurd en gerestaureerd.

Het zelfde fragment van Oud-Valkenburg is in de onderstaande film ook te zien. Ook een interessant gedeelte over de mergelwinning van 24:26 .

tart=1467" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>[/youtube]
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.044
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #97 Gepost op: 28 februari 2022, 08:42:34 »
Mooi mooi.

De mergelwinning is wel een erg leuk onderwerp om in model na te bouwen, weer 's wat anders dan kolen... en mergel en ZL zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Kasteel Schaloen werd toen nog gespeld als Chaloen(?)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline antoni-a

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #98 Gepost op: 11 maart 2022, 17:40:55 »
De bak met het landschap achter de kalkbranderij is grotendeels gereed. De basis van de scenery van dit deel is in grote lijnen klaar.

Hoe ik de mergelwand op de achtergrond ga maken weet ik nog niet precies. Waarschijnlijk op basis van gips, maar misschien is er een andere mogelijkheid. Om echte mergel te gebruiken en deze te bewerken lijkt op dit moment geen ideale oplossing vanwege het gewicht dat dan wordt toegevoegd. De bak met de mergelwand is ongeveer 1,60m lang en moet wel afneembaar blijven natuurlijk.

De bak sluit naadloos aan op het vaste gedeelte van de baan.




Vanuit een ander perspectief:





De begrenzing van de bakken valt niet samen met de grenzen van de segmenten. Dat voorkomt ook dat er straks storende rechte lijnen de hele baan doorsnijden. Op het laagste punt van de parallelle weg moet nog een gemetselde duiker onder de spoorlijn komen.





Nadat het XPS is afgewerkt met bodem en begroeiing zal de naad nauwelijks nog zichtbaar zijn (hoop ik  ;)).
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.168
  • Thanked: 130 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #99 Gepost op: 13 maart 2022, 10:55:12 »
In plaats van gips kan je Sculptamold gebruiken, kost wel iets meer maar is veel minder zwaar dan gips.
Denk dat de structuur ook aardig overeen kan komen met mergel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0