Auteur Topic: Bouw Dutch Harbour  (gelezen 108932 keer)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #150 Gepost op: 21 december 2014, 14:18:53 »
Heeft een spoorbrug slagbomen?  ::)

En je moet natuurlijk ook een beveiliging maken dat de brug niet open kan als er een trein op rijdt.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #151 Gepost op: 21 december 2014, 14:24:44 »
Ik zie dat hier en daar in die basculebrug nogal wat scharnierpunten zitten. In zo’n geval kunnen onderdelen van technisch Lego nog wel eens uitkomst bieden.
Als je draadverbindingen soldeert aan de rails op de brug, dan kun je die toch doorverbinden met de aansluitende rails? Heel erg analoog gedacht, maar via reedcontacten kun je dan een relais vertellen wat er moet gebeuren: de brug kan pas open als de bomen dicht zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #152 Gepost op: 21 december 2014, 14:42:29 »
Ik zie dat hier en daar in die basculebrug nogal wat scharnierpunten zitten. In zo’n geval kunnen onderdelen van technisch Lego nog wel eens uitkomst bieden.
Als je draadverbindingen soldeert aan de rails op de brug, dan kun je die toch doorverbinden met de aansluitende rails? Heel erg analoog gedacht, maar via reedcontacten kun je dan een relais vertellen wat er moet gebeuren: de brug kan pas open als de bomen dicht zijn.

Ik heb nog geen idee Wim, ik weet wat ik wil en wat het moet doen. Maak daar straks wel een draadje voor brug automatiseren

Eerst maar is in elkaar zetten. :-[
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #153 Gepost op: 21 december 2014, 15:31:56 »
Rob, als ik goed naar deze brug kijk, is dit wel het hoogst wat bereikt kan worden met deze brug, en ik neem aan dat jij je brug helemaal verticaal wil laten scharnieren.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #154 Gepost op: 21 december 2014, 15:40:29 »
Rob, als ik goed naar deze brug kijk, is dit wel het hoogst wat bereikt kan worden met deze brug, en ik neem aan dat jij je brug helemaal verticaal wil laten scharnieren.
Kan even de foto's niet zo snel vinden maar deze kan volledig rechtstandig open Hans.

Hier de link naar het Engelse forum http://www.all-model-railroading.co.uk/forum/showthread.php?s=e953666019cdb5f57b222d609f870d3a&t=6336

Hier nog wat meer info over de brug http://www.historicbridges.org/bridges/browser/?bridgebrowser=illinois/sbrr/
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #155 Gepost op: 21 december 2014, 16:34:21 »
Kijk dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak, ik zie verderop op die link ook hoe de brug verder doorgaat als hij voorbij het dode punt heen is, dan gat de rest via een tandrad systeem verder door.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #156 Gepost op: 21 december 2014, 17:21:00 »
Het is een spectaculaire brug Rob!
Maak daar straks wel een draadje voor brug automatiseren
Eerst maar is in elkaar zetten. :-[
Volgens mij kun je de gehele bouw van je brug wel in Eigen bouwprojecten zetten. Ik weet wel zeker dat ik dat draadje ga volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #157 Gepost op: 22 december 2014, 15:56:39 »
Ik weet niet of dit soort bruggen nu typisch Nederlands is.

Ik was net wat aan het bestellen bij Lippe en kwam je Z21 tegen, man wat een prijs voor zo'n doorgeefluik.

Z21 zwart

De Uhlenbroch IB-Basic die hetzelfde kan is toch m.i. stukken voordeliger en heeft ook LocoNet.

IB Basic

Een besparing van 130 euro voor iets wat hetzelfde doet namelijk treinen laten rijden.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #158 Gepost op: 22 december 2014, 16:29:53 »
Ik weet niet of dit soort bruggen nu typisch Nederlands is.

Ik was net wat aan het bestellen bij Lippe en kwam je Z21 tegen, man wat een prijs voor zo'n doorgeefluik.

Z21 zwart

De Uhlenbroch IB-Basic die hetzelfde kan is toch m.i. stukken voordeliger en heeft ook LocoNet.

IB Basic

Een besparing van 130 euro voor iets wat hetzelfde doet namelijk treinen laten rijden.

Bron wikepedia;

Citaat
Een Straussbrug is een type basculebrug waarvan het tegengewicht zich boven het wegdek bevindt en die door drijfstangen geopend of gesloten wordt.[1] De Straussbrug lijkt op de klassieke ophaalbrug. Typerend voor een Straussbrug is dat de achterkant van de balans veel korter is dan de overspanning. Om het evenwicht te bewaren moet het contragewicht veel zwaarder zijn dan de overspanning zelf. Een voordeel van de korte balans is dat de hameipoort van een Straussbrug minder hoog hoeft te zijn. Het contragewicht van een Straussbrug daalt meestal tot vlak boven het wegdek.

Met de term Straussbrug kan ook een brug bedoeld worden die is gebouwd door de Strauss Bascule Bridge Co..

In Nederland zijn weinig Straussbruggen gebouwd, en ze zijn alle verdwenen. In België, met name in de haven van Antwerpen, komen ze meer voor.

Naamgever van het type brug en het bedrijf was Joseph B. Strauss, die bekend is vanwege zijn bijdrage aan de bouw van de Golden Gate Bridge.

Als je de prijs van de De Uhlenbroch IB-Basic + een goede voeding dan kom je op de zelfde prijs uit. 289 + 80 369 voor 30 euro meer heb ik ook wel iets meer.

Daarnaast ben ik nogal visueel ingesteld dus is de Z21 een ideale doorgeefluik voor mij, kan op me mobiel of tablet heel me baan bedienen zelfs als ik in de woonkamer op de bank zit.

EDIT: hij is plug en play erug belangrijk

Groet Rob

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #159 Gepost op: 22 december 2014, 16:52:36 »
Tja, als je nog een voeding moet aanschaffen dan maakt het in prijs idd niet veel uit.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr je baan bedienen vanuit de woonkamer via een foon of tablet ????????
Ik zie toch liever de baan voor me en mijn treinen rijden.
Ook al rij je digitaal en volledig via de PC dan nog adviseer ik een ieder om de boel in de gaten te houden want een ongeluk is zo gebeurt.

Afgelopen vrijdag had ik zoiets aan de hand in Werkendam, was lekker bezig met iTrain een grote baan helemaal te fine tunen.
Rook een verdachte lucht, eerste gedachte was dat er ergens een wisselaandrijving bleef hangen.
Alle wissels nagelopen maar die waren niet warm.
Toen dacht ik dat een collega metaal aan het slijpen was of een ander die met solderen bezig was.
Maar even later zag ik aan de achterkant van de baan wat rookwolkjes omhoog komen.
SLUITING

En geen melding op de centrale of iTrain.
Zoiets kan dus altijd gebeuren en daarom moet je NOOIT een baan in werking in de steek laten, voor je het weet is je hele huis afgefikt.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #160 Gepost op: 22 december 2014, 16:58:26 »
Heeft die Z21 ook een ingebouwde booster?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #161 Gepost op: 22 december 2014, 17:58:58 »
Heeft die Z21 ook een ingebouwde booster?
Nee Jack ik dacht het niet, maar wel een boosterbus voor de Roco-Booster 10765

Er zit wel standaard een router bij.

En dit http://www.z21.eu/en voor het ultieme machinisten gevoel.

Edit: hier kan je zien wat er mogelijk is qua aansluitingen.

http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ

Groet Rob

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #162 Gepost op: 22 december 2014, 23:36:41 »
Beste Tom,

Als de centrale bijvoorbeeld 3 A kan leveren en er ontstaat een "stroompadje" die 2,5 A doorlaat, krijg je inderdaad geen kortsluitmelding, maar wel een warmte bron die ca. 40 Watt levert, dit soort zaken kun je niet voor zijn.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #163 Gepost op: 23 december 2014, 22:43:45 »
Door dat de doorgang tussen de boekenkast en het bureau te smal werd heb ik het bureau een kwartslag moeten draaien, het korte bureau van 120 cm wat eigenlijk bedoeld was voor de woonkamer er nu tegen aan geschoven 3 meter bureau/werkplek  :o kost me wel een stukje scenery aan de rechterkant maar daar maken we wel wat van.
Nieuwe situatie

3 metrer werkplek

Hier tussen moet de bascule brug komen

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #164 Gepost op: 23 december 2014, 23:00:21 »
Kan best zo, en een ruim bureau ga je plezier aan hebben, kan een boel zooi op kwijt :D:D

Ik zou trouwens die loeplamp naast die schemerlamp zetten of op die plek iig kan je hem naar links en rechts trekken en je hebt geen last van diei klem aan de kant waar je zit,

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #165 Gepost op: 23 december 2014, 23:14:02 »
Ik vind het een mooi baanplan Rob,
Wat ik me alleen afvraag is hoe je de bochten aan weerszijde van de brug gaat maken. Die lijken nu los in de lucht te zwefen. Als daar straks een zware basculebrug op moet komen te staan.  ::)

Groeten, Gert-Jan

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #166 Gepost op: 23 december 2014, 23:21:12 »
Lijkt maar zowel de bochten als de basculebrug zelf komen op een stevige fundering.

Baanplan is alleen nog maar van de HSL op de geel gekleurde tafels moet straks nog een complete industrie met haven komen.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #167 Gepost op: 24 december 2014, 00:04:49 »
Ik zit zo eens naar je geniale baanplan te kijken.

Je zit natuurlijk links met je boekenkast, maar is het een idee om je brug wat schuiner te leggen? Je krijgt dan een wat langere brug, maar je doorgang wordt dan ook wat ruimer zodat de kans wat kleiner is dat je dingen stukmaakt.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #168 Gepost op: 24 december 2014, 00:14:58 »
Klopt Wim door het bureau een kwartslag te draaien wordt de ruimte wat groter en de brug iets langer. Wel iets minder lang dan dat jij aangeeft met de pijl omdat de kledingkast ook nog open moet kunnen.

Maar je snapt wat ik bedoel.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #169 Gepost op: 24 december 2014, 00:32:45 »
Maar je snapt wat ik bedoel.
Als er één is die ik snap, dan ben jij dat wel.  ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #170 Gepost op: 24 december 2014, 08:52:00 »
Ik denk dat je met de scenery wel over of vlak boven het hoekje van je werkblad kunt bouwen. Ik heb een hele haven boven mijn werkblad en dat gaat ook prima.

Je maakt wel een keerlus (bij de industrie) Rob maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel gemerkt hebt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #171 Gepost op: 24 december 2014, 12:23:44 »
Hoi Rob,

Wat Wim schrijft daar had ik ook al aan zitten denken. Niet alleen wordt je doorloop breder maar je hoeft dan ook niet aan weerszijde van de brug een bocht te maken. Dat komt op mij een beetje onrealistisch over. Zeker in een HSL-lijn.

En de kledingkast kan toch gewoon open als de brug omhoog is?

Groet, Gert-Jan
The following users thanked this post: Rob Bosman

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #172 Gepost op: 24 december 2014, 14:05:48 »
@GéJé Heb het net uitgemeten en prima idee ga ik zo uitvoeren en dan kan de kastdeur zelfs nog open. Bedankt

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #173 Gepost op: 24 december 2014, 14:37:48 »
Hou je wel nog een recht stukje na die bocht vanaf de brug ?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #174 Gepost op: 27 december 2014, 20:28:32 »
Kwam dit tegen  kost wel iets maar dan heb je ook wat.
http://www.custommodelrailroads.com/Rolling_Lift_Bridge.aspx