Auteur Topic: Bouw Dutch Harbour  (gelezen 100875 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Bouw Dutch Harbour
« Gepost op: 16 november 2014, 17:44:23 »
Eindelijk begonnen "met de vloer" van wat straks Dutch Harbour moet gaan worden een mooie ruimte van 4 x 4 meter.

Nog 1 strook van 1.5 x 5.5 leggen en dan kunnen we echt starten met de ringbaan dubbelsspoor HSL niveaux 2 3 stations.





Hier komt nog wel een kledingkast te staan waar het spoor achterlangs gaat lopen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2014, 17:47:26 »
Dutch Harbour?
Laat ik nou steeds hebben gedacht dat je een Nederlandse baan wilde maken.  :o Dit klinkt wel erg Amerikaans.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2014, 18:04:58 »
Dutch Harbour?
Laat ik nou steeds hebben gedacht dat je een Nederlandse baan wilde maken.  :o Dit klinkt wel erg Amerikaans.
Weet even geen betere naam te verzinnen maar als fan van de Nits met het nummer In the Dutch Mountains lijkt het mij wel kunnen om een engelse tiel aan een Nederlands project te geven
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2014, 18:47:41 »
Klinkt in ieder geval beter als "der Holländische Hafen" , spannend!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Rob Bosman

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2014, 19:06:40 »
Kijk er gaat wat beginnen bij Rob, begint het nu te kriebelen met die tank spullen :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2014, 19:18:18 »
Kijk er gaat wat beginnen bij Rob, begint het nu te kriebelen met die tank spullen :)

Ben eerst even niveaux +2 aan het tekenen in anyrail, die komt tegen de muur geschroefd.

Als een soort van dijk en dan de schuine kant naar de module bakken laten lopen.

Tekeningen volgen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2014, 19:21:36 »
Dutch Harbour ligt ergens in Alaska. Maar dat even terzijde.

Rob, Je hebt daar een prachtige ruimte. Ik ben benieuwd naar die tekeningen. Wanneer ga je met de baan beginnen?

Groeten, Gert-Jan

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2014, 19:53:53 »
Het is nu dus echt begonnen Rob.....
Ik wacht met spanning je vorderingen af!
Groet,
Theo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2014, 20:39:50 »
Mooi man,

eindelijk aan de slag. Ben benieuwd naar je vorderingen
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2014, 20:54:28 »
Dutch Harbour ligt ergens in Alaska. Maar dat even terzijde.
En dat is niet Amerikaans?  ::)
Nog een paar stroken en je kunt beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2014, 22:14:01 »
Dutch Harbour is idd waar vanuit de krabvissers vertrekken.

Kleine uitleg bij de 2 plaatjes (pin me niet vast op helling graden en dergelijke al leggend zal er nog wel wat veranderen)

Omdat ik naast me haven en industrie ook wel van beweging hou HSL en personen vervoer heb ik een ring bedacht die rond de kamer loopt met 3 stations voor de ICE3 en wat ander NS personen spul zoals een sprinter, koploper ofzo. En af en toe gooi ik is een lange goederen trein naar boven. Dit is om alsmaar beweging te hebben.

Achter station 1 gaat er een dubbelspoor naar beneden die moet op niveaux 0 uitkomen en via 0 en de spiraal naar het schaduw station. Het spiraal wordt een ovaal en dubbelspoor.

De Nationale personen treinen blijven een beetje tussen de stations heen en weer rijden, sprinter tussen 1 en 2 en een Metro tussen 2 en 3 bijvoorbeeld. de ICE3 gaat ook naar beneden. Later komen er nog wel HSL treinen bij.

Op niveaux 0 het haven en industrie gebied komt nog wel een klein stationnetje of Metro station, verder is het allemaal rangeer werk.





Tips en tricks zijn welkom
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2014, 22:42:34 »
Dat klinkt en ziet er goed doordacht uit Rob.
Ik vraag me wel één ding af.  ::)  Hoe kom je de kamer binnen?

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2014, 22:48:50 »
Dat klinkt en ziet er goed doordacht uit Rob.
Ik vraag me wel één ding af.  ::)  Hoe kom je de kamer binnen?
Dat worden bruggen Gert-Jan principe van druk op knopje en de brug gaat open, trein verkeer wordt dan stil gelegd op die baan. Dit wil ik gewoon doen met een bezet melder.
Het openen van de brug wil ik doen met de motor van de ruitenwisser
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2014, 22:58:47 »
Dat worden bruggen Gert-Jan principe van druk op knopje en de brug gaat open, trein verkeer wordt dan stil gelegd op die baan. Dit wil ik gewoon doen met een bezet melder.
Het openen van de brug wil ik doen met de motor van de ruitenwisser

Dat wordt een ontzettend interessant project man. Daar kijk ik naar uit! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2014, 23:07:28 »
@Pierre weet ook nog niet hoe dat precies in zijn werk moet gaan maar ik stel me zo voor dat ik druk op een knopje het sein gaat op rood de baan wordt als zijnde bezet (niet berijdbaar) gemeld trein komt tot stilstand en de brug gaat open, dan loop je er door heen en je drukt weer op een knopje en alles gaat dan weer in omgekeerde volgorde.

Wat ik daar aan digitaal spul allemaal voor nodig heb weet ik ook nog niet.  :o
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2014, 23:12:08 »
Het digitale spul interesseert me niet Rob ... maar ik ben zeer benieuwd hoe je de analoge constructie in elkaar gaat knutselen met die brug en de ruitenwisser motor. Dat vind ik wel leuk. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2014, 23:55:50 »
Beste Rob,

zorg je er voor dat je overal goed bij kunt en er ook nog kunt zien wat je handen doen?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #17 Gepost op: 17 november 2014, 00:32:54 »
misschien heb ik er overheen gelezen, maar weet je al watvoor brug je gaat maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #18 Gepost op: 17 november 2014, 00:41:28 »
misschien heb ik er overheen gelezen, maar weet je al watvoor brug je gaat maken?
Nee hoor Wim niet over heen gelezen, had ik nog niet gemeld maar voorlopig gewoon een klapbrug en wie weet dat ik er tzt 1 vervang voor een hefbrug wat ik wel erg mooi vindt zoals de oude spoorbrug in Rotterdam
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #19 Gepost op: 17 november 2014, 00:44:36 »
Faller heeft ooit een basculebrug gemaakt; een erg eenvoudig principe en voor een handige opdonder als jij een mooi project om te bouwen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #20 Gepost op: 17 november 2014, 09:54:26 »
waar ken ikd at van, ojaa, gekke ik wilde de brug van alphen aan de rijn na bouwen in de tuin hier voor de keukendeur ook zelfde probleem tuin rond maar hoe kom je in het midden, maar dat duurde veel te lang dan die brug op en neer, een los uitneembaar stuk in de baan werkte toen stukken sneller :)

Maar ik ga je met volle aandacht volgen hier.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #21 Gepost op: 17 november 2014, 10:22:12 »
Faller heeft ooit een basculebrug gemaakt; een erg eenvoudig principe en voor een handige opdonder als jij een mooi project om te bouwen.
Jij bedoeld deze Wim
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>
wordt niet meer verkocht heb me suf gesurfd gister maar kwam wel deze tegen op het forum van AMR http://www.all-model-railroading.co.uk/forum/showthread.php?s=e953666019cdb5f57b222d609f870d3a&t=6336

Hans zal in het begin ook een plankje worden
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #22 Gepost op: 17 november 2014, 11:12:18 »
Precies, die bedoel ik. De brug wordt met een touwtje aan een motortje omhoog gedraaid. Het principe is dus heel eenvoudig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2014, 13:13:10 »
Grote plannen, let wel o dat je straks ook achter de kleding kast kan komen, je verwacht het niet maar meestal gebeuren op die plekken juist de ongelukken.

Brug bedienen via een bezetmelder is allemaal mogelijk.
Ik weet niet met wat voor programma je gaat werken maar in iTrain is het simpel te bedienen, brug omhoog, via een rijweg, relais aansturen, motor loopt, eindschakelaartje en de motor stopt. Brug omlaag, 2e rijweg, relais relais aansturen motor andere kant op laten draaien en de brug is klaar voor gebruik. Koppel er een sein aan en de blokken vorig en volgend melden bezet of niet bezet.
Simpel maar doeltreffend.

Maar een uitneembare brug is wel een stuk eenvoudiger denk ik en je zt de baan pas aan als de brug er weer in ligt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw Dutch Harbour
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2014, 13:20:22 »
@iTom ik wil gaan werken met Z21 en Itrain dus dat moet wel goed komen, als ik zover ben ga je me zeker horen.
Vooral waar er bezet melders en dergelijke allemaal moeten komen.

Achter in de kasten wand maak ik ronde gaten waardoor ik eventueel kan ingrijpen zonder dat de kast verzwakt.

Wat de brug betreft heb je gelijk maar een hefbrug is mooier

Zo nu verder met de laatste 5 m2 laminaat
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob