Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 47918 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Restauratie Revell locloods uit 1957
« Gepost op: 13 november 2014, 12:10:17 »
Via Marktplaats een behoorlijk retro locomotiefloods gekocht.


Normaal koop ik geen dingen die al in elkaar zijn gezet, maar voor dit model heb ik een uitzondering gemaakt. Deze loods is twee-sporig met één doorgaand spoor.


Voor de rest is-ie redelijk in elkaar gezet.

Ik begin eerst maar eens met demonteren. Met zoveel mogelijk losse onderdelen probeer ik weer gewoon een bouwpakket van te maken.


Dat ging sneller dan gedacht.
Achter de raamkozijnen zaten met raamspijlen voorbedrukte raampjes. Op zich heel prima, maar als ik de raamkozijnen in een andere kleur wil schilderen, dan heb ik daar niks aan. Bovendien wil ik interieur in de loods maken en die ruitjes ontnemen al het zicht.
Aanvankelijk wilde ik de lange zijkant eruit laten, zodat het interieur goed zichtbaar is. Maar omdat er nogal veel ramen inzitten met behoorlijk zicht op het interieur, stap ik af van dat idee en maak ik het dak uitneembaar.
In de verhuisdoos van @Pierre (een soort blije doos) zaten nog erg veel muren en raamkozijnen van een locloods. Die muren wil ik proberen te gebruiken als binnenmuren voor dit project.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2014, 12:32:09 »
 Wim,

Jij laat er ook geen gras over groeien! Nog maar net binnen en direct al mee aan de slag. Hoeveel projecten heb je nu eigenlijk tegelijkertijd lopen?  ::)
Maar dit wordt wel weer een heel mooi project. Zeker als je er ook een compleet interieur in gaat maken.
Ik ga dit zeker volgen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2014, 13:27:23 »
Ach, terwijl de lijm droogt van het ene project, kan ik toch doorgaan/beginnen met het anderen?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2014, 14:02:05 »
Ik ben van plan om deze locloods op een mini-module te maken. Een mini-module ziet er een beetje uit als een diorama, maar kan dus later in een grotere module worden geplaatst. Voordeel vind ikzelf dat ik gewoon aan mijn werktafel kan werken aan een handelbaar project.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een bruikbare basis voor mijn module en vond een houten fotolijst van de IKEA (25x25cm) waarvan het glas was gebroken. Een nieuw glasplaatje lijkt me duurder dan een nieuwe fotolijst.


De voorkant van de lijst wordt de onderkant van de module...


...en de achterkant van de fotolijst wordt de bovenkant van de module. Bij de fotolijst zat een plaatje van hardboard dat natuurlijk precies past. Op deze manier heb ik een nette basis om op te werken.
De loods heeft twee sporen, maar ik maak één inspectiekuil. Die kuil komt in de sleuf Die jullie zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2014, 16:45:51 »
eerst opgeruimd Wim, of is dit een ander werkplekje ?

Maar ziet er wel erg klein uit dat stukje, of zie ik weer de verkeerde maat nu :(


KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2014, 17:07:23 »
Nee Hans, dat wat je op de foto ziet is een deel van mijn garage, meer voor het grove werk.
Het oppervlak van het tableau is 25 x 25 cm en dat is zeker niet vreselijk groot, maar die loods is ook niet zo vreselijk groot. Rondom de locloods hou ik een paar centimeter over en eigenlijk is dat precies goed, zodat ik er makkelijk mee kan werken en door het bescheiden formaat veel makkelijker kan inpassen in een module die nog niet eens in elkaar zit. Deze mini-module meet precies de lengte van een standaard roco-rail, dus ik hoef niet eens een ral door te zagen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2014, 18:24:00 »
Ik vind het prachtig hoe je bezig bent Wim, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je ermee wil bereiken.

Wil je allemaal kleine dio's gaan maken en die zodanig uitvoeren dat je ze achter elkaar kunt zetten om een complete baan te krijgen?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2014, 19:02:58 »
Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd.
Op zich is deze manier van werken niet uniek en op ons forum heb ik het vaker zien doen:


Foto: Pierre
@Pierre is een tijdje geleden begonnen met de bouw van een vuurtoren en hij begint met een soort basis waarop het hele spul zou komen te staan. De vorm van zijn "mini-module" heeft in dit geval de vorm van de plek waar het uiteindelijk op zijn baan komt te staan.
Waarom doet Pierre het op deze manier en werkt-ie niet direct op de plek waar het moet komen?


Foto: Pierre
Omdat het op deze manier veel makkelijker werkt: je hoeft niet over je baan heen te kruipen en op deze manier heb je een handelbaar project in je handen.


Foto: Pierre
En als je mini-module klaar is, dan zet je het hele gedoe op de uiteindelijke plek.
Dat mijn mini-module vierkant is, komt omdat ik nog geen echte plek heb en een vierkant vindt makkelijker een plek dan bijvoorbeeld een niervormig... eh ding. Bovendien is een vierkant makkelijker uit te zagen op de uiteindelijke plek van bestemming. Ik heb een relatief dikke fotolijst gebruikt tegen het kromtrekken, maar ook zodat ik eventuele servo's om deuren te openen en andere noodzakelijkheden onderin kan wegwerken. Als-ie uiteindelijk in een baan zit ingebouwd, zul je van de vierkante vorm niets meer terugvinden.
Helder?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2014, 19:27:12 »
Eigenlijk werk je dus andersom. Module maken en die naderhand in de baan passen ipv het stuk in de baan opmeten
en daar je module op aanpassen maar dan wel anders maar toch ook weer niet en aaaaaggghhh. Tijd voor weekend   :-\

Maar ik snap 'm  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2014, 19:57:35 »
Jack,
Misschien werk ik inderdaad wel andersom: ik verzin eerst wat ik allemaal op mijn baan wil en pas het dan in op een baanplan. Als ik eerst een uitgebreid baanplan maak, dan moet ik naderhand maar zien of alles wat ik in mijn hoofd heb ook inderdaad past op mijn baan... en of ik er ook aan kan komen. Want dat is ook zoiets: ik had bedacht dat ik een café zou bouwen met interieur. Nou, dat glas- en servieswerk van Preiser, daar wacht ik al maanden op.

Enfin, ik ga nu eerst eens nadenken over een inspectieput in mijn locloods en of ik Stelconplaten in de loods gebruik of stoeptegels.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2014, 14:00:03 »
Even een updeetje:
De lijm van de module is droog dus kan ik aan het werk.


Voor de beeldvorming heb ik even een paar muren op de mini-module gezet. Maar om beter begrepen te worden zal ik de term mini-module niet meer gebruiken en is het misschien duidelijker als ik praat over grondplaat of fundering.


Om netjes te kunnen werken heb ik alle muren uit elkaar gehaald en natuurlijk ook de raamkozijnen.


Van links naar rechts: het eerste raam is het originele raam. Het doorzichtige plastic dat erachter zit  is bedrukt met dunnere raamspijlen. Op zich is dat niet eens zo gek, behalve als je de ramen in een andere kleur wilt schilderen. Bovendien is het bedrukte glas niet echt mooi doorzichtig en schijnen de spijlen door als de loods van binnenuit wordt verlicht.
Het tweede raam is zonder de dunne spijlen en mist daardoor het industriële karakter.
Het derde en vierde raam komt uit de verhuisdoos van @Pierre en zaten in allerlei muren die ooit onderdeel waren van de een of andere locloods. Ik vind dat ze een meer industrieel karakter hebben. Bij het vierde raam heb ik de zijkanten eraf gehaald, zodat ze beter passen als vervanging van de originele ramen.


De groene ramen zijn iets hoger en iets smaller. Als ik deze ramen wil gebruiken, dan zal ik een extra lijst om het raam moeten zetten en de vensterbanken uit de muren moeten halen.
Opvallen bij dit bouwpakket is ook dat de ramen gaan er via de voorkant in, terwijl bij de meeste bouwpakketten de ramen van binnenuit worden vastgelijmd.


Boven is de originele zijmuur en onder een muur uit de toverdoos van Pierre. Omdat ik een interieur ga maken in deze locloods, ga ik proberen om de muren van Pierre aan de binnenkant te maken. Het is natuurlijk niet mooi als je in interieur kijkt en je ziet een onafgewerkte binnenkant.


De Achterzijde van de loods is aan één kant dicht gewerkt en ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen.


De deuren worden ook nog wel een verhaal. De onderkanten van de deuren zijn eraf gehaald omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk een Märklin-rijder was. Hoe dan ook; ik vind het geen mooie deuren en de scharnieren daar ben ik ook niet echt over te spreken.
Ik heb eens op internet gezocht, maar ik heb nog niet veel loodsdeuren gezien met ramen erin. Als zo'n raam te hard dichtklapt dan vliegt natuurlijk al dat glas in het rond. Ik overweeg dus die deuren zonder glas te maken en iets aan de binnenkant van die deuren te doen. Want als ze open staan dan ziet het er natuurlijk niet uit. Daar moet ik dus nog wat op vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2014, 15:21:50 »
Daar valt zeker iets van te maken Wim. Ik heb bij m'n VOC schip de ramen en spijlen tussen de ramen uitgeprint met een laserprinter op overhead vellen.
Kun je ook mooi een barst mee zichtbaar maken of stukjes ramen een andere kleur of ....

Werk je volgens een bepaald plan of begin je gewoon en zoals het komt, komt het?


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2014, 15:49:55 »
Dat geprint op overhadsheets is wel een idee. Er ik vind er alleen twee nadelen aan zitten en dat is enerzijds dat ik een inktjetprinter heb, waarvan ik de resolutie niet strak genoeg vind en ook vind ik het zwart niet zwart genoeg, waardoor ze toch wat lichtdoorlatend zijn. Op het eerste zie je geen verschil, maar op een foto vind het resultaat niet geheel top.
Ik werk inderdaad volgens een bepaald plan met ruimte om van het plan af te wijken.
Eerst maak ik de footprint van de loods: inspectieput, rails en dan de vloer. Die buitenmuren worden wat dikker omdat ik ook muren aan de binnenkant van de loods wil maken. Voordat ik dus met de vloer begin moet ik dus precies weten hoe dik die muren worden.
Als de vloerbedekking erin zit, begin ik met de opbouw van het binnenwerk. Dat wordt een geraamte van H-balken, L-profielen en meer van dat soort zooi.


Ik nog aardig wat van deze gietijzeren steunen liggen die ik ooit heb gesloopt uit een Faller S-Bahn-brug. Een deel moet ik bewaren voor toekomstige 1:48 lantaarnpalen, maar een deel kan ik ook gebruiken in deze loods om de dakconstructie "te dragen". En ik denk dat er ook iets van een hijswerktuig moet komen en van die afzuigkappen die aangesloten zijn op de twee schoorstenen. Omdat ik het dak afneembaar maak, werk ik de verlichting weg in het stalen raamwerk en die verlichting wordt waarschijnlijk ledstrips.
Dan natuurlijk de dubbelwandige muren, waar aan beide kanten van het glas een raamkozijn moet komen, anders kijk je aan de binnenkant alleen maar tegen het glas.


Bij de binnenkant van mijn garage heb ik dat ook gedaan: aan beide zijden van het glas een kozijn plakken. Deze loods krijgt qua uitstraling een beetje dezelfde sfeer als deze garage.
Verder heb ik nog aardig wat spul liggen om het interieur van deze loods te voorzien van zooi:


Ben de laatste tijd nogal bezig geweest met het opsparen van gereedschap.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2014, 16:33:18 »
Mooi Wim, en duidelijk, wat ik alleen niet snap en ik lees het van Jack ook, overheadsheets in een laser printer, smelten die niet dan ? of zijn het speciale , dabn graag even merkje vermelden of een bestelnummer dan kom ik er wel uit denk ik :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2014, 16:40:28 »
Geen idee Hans, die heb ik op het werk liggen, speciaal voor laserprinters.....kun je vast wel in de kantoorboekhandel krijgen denk ik.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2014, 16:44:38 »
In principe kun je alle overheadsheets printen. Anders heb je niks aan die vellen en nee die smelten niet. Bij de kantoorboekhandel kun je ze volgens mij nog wel kopen, hoewel overheadprojectoren met de komst van beamers en digiboards natuurlijk een beetje in onbruik geraakt.
Ik heb hier nog een pak liggen van dat spul, zonder merk of wat dan ook. Als ik wat moet opsturen dan moet je dat maar laten weten. Wat wil je er mee doen, ramen printen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2014, 16:52:37 »
Ik heb nog een foto gevonden waar je de raampjes met glas in lood kunt zien zitten als je goed kijkt

Zal binnenkort eens een close-up maken als jullie dat willen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2014, 17:20:02 »
Als raamspijlen zou ik zo'n overheadsheet minder snel gebruiken, maar voor glas-in-lood lijkt me dat er geen betere oplossing is.
En ik denk dat jouw scheepsbouw perfect zou passen op Boten en Schepen. De schaal is misschien wat anders dan we gewend zijn, maar er zijn best veel bruikbare technieken die ook te gebruiken zijn voor de modelspoorder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2014, 17:44:32 »
Als raamspijlen zou ik zo'n overheadsheet minder snel gebruiken, maar voor glas-in-lood lijkt me dat er geen betere oplossing is.

Nou, ik had het eerst gedaan met een stuk van een knoflooknetje, donkergrijs geschilderd, maar ik vond dat niet strak genoeg.
In jouw geval zou je misschien iets met messing kunnen solderen, een soort raamwerkje?

Op de werf wordt momenteel weer eens gestaakt  :-\ :'( en dus weinig vorderingen daar, maar ik zal het in mijn achterhoofd houden, misschien kan ik een soort samenvatting maken van de voorgaande stappen en daarna de updates aanvullen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2014, 12:53:02 »
Ben even een paar dagen niet op het forum geweest en gelijk heeft die Wim weer een heel nieuw project opgestart. Dat gaat wel weer wat worden man. Ziet er in ieder geval tot dusver weer top uit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #20 Gepost op: 16 november 2014, 12:59:53 »
Het is is vandaag kloteweer, dus ik ga vandaag verder met mijn inspectieput.  ::)
Verder ben ik een beetje té enthousiast geweest voor wat betreft het verwisselen van die ramen. Ik heb nooit genoeg raamkozijnen om alle ramen van de loods te vervangen. Ik overweeg dus om een aantal te ramen blinderen of een andere kunstgreep toe te passen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2014, 15:43:35 »
Mooie Lock loods Wim, zou je wat uitgebreider willen tonen hoe je het 1 en ander sloopt en weer maakt, kan ik het misschien ongeveer hetzelfde doen hier mocht ik aan mijn loc loods beginnen.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #22 Gepost op: 16 november 2014, 17:11:02 »
Hans, het hangt er helemaal af hoe ver je wilt gaan met slopen. Ikzelf probeer zoveel mogelijk onderdelen los te wrikken zodat ik weer een complete bouwdoos krijg. Maar als jij bijvoorbeeld alleen de muren uit elkaar wil hebben, dan zou ikzelf beginnen met het dak. Het dak zorgt meestal voor de meeste stevigheid. En elk bouwwerk zit weer anders in elkaar.
Wat wil je precies gaan doen met jouw loods?

Vandaag was het een mooie gelegenheid om met de grondplaat van mij locloods verder te gaan, dus ben ik begonnen met die inspectieput. Ik had nog een kant-en-klare inspectieput van Auhagen liggen, maar ik vind het leuker om zelf wat in elkaar te fröbelen.


Zo'n inspectieput is eigenlijk niet veel meer dan een grondplaatje met twee opstaande randen. Die opstaande randen zijn in dit geval de zijkanten van een perron. Daar overheen heb ik een stuk rails geplakt met secondenlijm van de Action. De bielzen aan weerszijden zorgen ervoor dat de rails op 16,5 mm blijft liggen.


Van de bielzen snij ik de railbevestiging af en plak ze vast op de rand van de rails.


Aan weerszijde van de kuil komen twee trappetjes.


Als aan de onderkant van de rails draadjes gesoldeerd zitten, kan de put in de grondplaat en wordt vastgelijmd met secondenlijm. Had misschien ook met houtlijm gekund, maar dit droogt sneller.


De tweede spoor kan er ook in. Daar komt geen put ander blijft er te weinig bewegingsruimte over.


Met de overgebleven kaalgesloopte bielzen vul ik het hier en daar wat op, zodat de vloer niet teveel gaat doorbuigen en precies op niveau ligt ten opzichte van de rails.


Het eerste stuk van de vloer ligt erin. Ik heb gekozen voor grijze trottoirtegels van Auhagen. Omdat het een groter stuk wordt dan de platen breed zijn, heb ik de halve tegels aan de rand eruit gesneden, zodat ze straks mooi aansluiten op het volgende stuk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #23 Gepost op: 16 november 2014, 17:31:02 »
Goed bezig Wim, mooie smeerput  ;D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #24 Gepost op: 16 november 2014, 22:01:38 »
Maar goed bezig Wim, wat ik met deze 2 loodsen wil gaan doen is volgende.

de daken liggen los op de loodsen dus ik allang weer blij daarmee, dan wil ik uit 1 loods de voor en uit de andere loods de achterkant loshalen, en verder het automatisch sluit systeem van de deuren ookverwijderen waarschijnijk word dit aangepast en met een servo bediend, dus laatste stukje van 4 ingangen blijft wel zitten.

Zoiets had ik dus in gedachten hoor
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.