Dan heb je niet te veel, maar heel veel veel-te-veel gebruikt. De bedoeling is dat je op een gemiddelde baan op één plek een stukje van 2 à 3 cm met een wattenstaafje even aantipt. Dat wattenstaafje hoeft alleen maar vochtig te zijn van de ATF, niet zeiknat. Wel de beide railstaven aantippen. Vervolgens laat je een lok rondjes rijden om zo de ATF te verspreiden in een bijzonder dunne film. Heb je een hele grote baan, doe het dan op twee of drie plaatsen. Minder is meer! Gebruik dus echt heel weinig ATF!
Het is dan ook niet bedoeld als smeermiddel. ATF heeft eigenschappen waardoor de stroomafname aanzienlijk verbeterd wordt, en je het poetsen van de rails vrijwel achterwege kunt laten. Ik heb inmiddels de nodige verhalen gelezen van knipperende verlichting in rijtuigen die ineens zonder knipperen brandt, en stotterende loks die niet meer stotteren, als resultaat van één enkele ATF behandeling.
Als het contact tussen wisseltongen en railstaaf onvoldoende is, kun je daar ook het wattenstaafje langs halen.