Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 406694 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #350 Gepost op: 10 september 2014, 13:04:28 »
Hans, even voor de beeldvorming: daar waar je nu rails aan het leggen bent wordt het schaduwstation en daar bovenop komt de feitelijke baan?
Het schaduwstation zit op tafelhoogte en de modelbaan op barhoogte?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #351 Gepost op: 10 september 2014, 13:21:15 »
Ps. Wim die webcam is omgedraaid envolgens mij is die nu beter :D
Als je nu naar rechts wilt draaien gaat-ie op z'n kop. Nee Hans, strakke actie.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #352 Gepost op: 10 september 2014, 13:24:35 »
Zo, die nieuwe stoel rijd als een trein! ;D
Gezien de hoeveelheid rails die er inmiddels ligt zal het niet zo lang meer duren voordat je aan een nieuw stuk ga beginnen...
Groet,
Theo

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #353 Gepost op: 10 september 2014, 13:30:47 »
Ben benieuwd wanneer de 2e dakopbouw gaat beginnen  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #354 Gepost op: 10 september 2014, 14:45:24 »
Wim, speciaal voor jou zal ik zo die webcam recht neerzetten, die hangt nu op zijn kop namelijk.

het schaduw station zit inderdaad op "tafel" 78 cm hoogte, de hoofdbaan komt hierboven op barkruk hoogte, en ja dat krukje is ook al voorzien.

Theo, ja er ligt al best veel lengte 2  x 7 opstelsporen van bijna 5 meter lang dadelijk links gaan er 3 sporen richting volgende deel waarvan 2 stijgende naar de bovenbaan, maar dat is een stuk van bijna 5 meter, 1 spoor gaat met een flauwe bocht naar de opstelsporen onder de grand canyon zelf dat deel van 120  450 cm.

Maar opa heeft dus ook weer eens wat, solderen op een kleine ruimte, je moet zelf denkende wissels vanfleischmann polariseren, dat gebruik je niet op eendigitale baan, en nu krijg ik geenstroom als de wissel weer rechtgaat.
Maar dat kun je oplossen met 2 nietjes in de wissel, ja behalve opa dus, elke keer wel geen contact op die wissel :( dus nu gaan we alsnog al die wissels die er al liggen voorzien van2 draad bruggen :( fijn werk zo, gelukkig zijn het MaaR 14 wissels. Ach hebben we weer wat te doen he.

Foto's komen eraan, maar toestel boven kabeltje beneden :D

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #355 Gepost op: 10 september 2014, 15:17:37 »
Die nietjes van Fleischmann kun je volgens mij los kopen.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #356 Gepost op: 10 september 2014, 17:22:25 »
Ja Wim dat wist ik, maar zelfs dan is het nog de vraag of die gaan werken, ik doe het nu op de andere manier en het werkt dus dan maar wat meer solderen, net 1 los deel wissels alvast half doorverbonden, nog 2 x 7 en deze 7 voor de helft doen nog :D

Maar ik heb ook een paar foto's gemaakt, dus die zal ik jullie niet onthouden.

de 14 opstel sporen 4,5 meter lang dadelijk

en zo vanaf een afstandje

En zomaar wat foto's die vanaf begin schaduwstation zijn gemaakt.

Ik ben bijna toe aan een extra deel aan dit schuwstation, maar daar staan enige delen baan in de weg. Moet dus even de denktank in waar ik die laat, waarschijnlijk tijdelijk op de plek boven het schaduwstation op de steunen van de bovenbaan.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #357 Gepost op: 10 september 2014, 19:17:24 »
Zo man, jij maakt lekker meters  8). Maak je nu ook gelijk de bezetmeldsecties?

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #358 Gepost op: 10 september 2014, 20:01:57 »
wauww ... Je gaat als een speer Hans. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #359 Gepost op: 10 september 2014, 21:01:49 »
Jack, eerst ga zo nog "even" alles los en ga ik met een alu hoekprofiel het rechter zie te leggen. Als dit deel dan eenmaal ligt ga ik pas de blokken indelen met de dremel en de terugmeld secties erin, in 1 lengte rails van 4,25 meter komen dus 2 blokken en in elk blok 2 melders die worden gedocumenteerd in een excel bestand want anders ben ik dadelijk vergeten hoe en wat bij welke terug melder horen, meer iets van blok 1 terugmelder 1.1 en 1.2, blok 2 tm 2.1 & 2.2 en als ze aan de utp kabel gaan word dat ook weer in dat excel bestand gezet, zodat ik aan het eind bij de kast met melders nog weet welke utp kabel welke blokken bevat.

En Pierre, de speer was/is wat gebocheld gaan we vanavond hopelijk verandering in brengen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #360 Gepost op: 10 september 2014, 22:35:34 »
Hans ... als er straks een etage bovenop komt met de hoofdbaan dan kan je toch niet meer bij die achterste sporen komen? Volgens mij is deze plaat met opstelsporen net zo breed als die er boven komt. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #361 Gepost op: 10 september 2014, 23:11:08 »
Pierre ik ben 194 cm lang, de afstand tussen de 2 lagen is 23 cm, en ik kan wat pakken als het tegen de achterkant staat, dus hopelijk gaat alles goed, en hopelijk voel ik dan nog wat ik beetpak, ik begin met het solderen de gebreken van minder gevoel in de vingertoppen te merken, auw doet het pas als er al eenblaar op zit zo ongeveer zal er morgen eens pleisters op plakken als dat werkt tenminste :( en nee overwanten werken niet :P:P

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #362 Gepost op: 10 september 2014, 23:16:56 »
Hans, met alle respect... maar ik begrijp niks van je verhaal. Pierre vraagt of je nog wel een beetje behoorlijk bij het achterste spoor kunt komen en jij begint over blaren, pleisters en solderen.
Ga lekker slapen, de vermoeidheid begint om te spelen en dat kan ook niet anders met jouw tempo.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #363 Gepost op: 10 september 2014, 23:34:18 »
Pierre ik ben 194 cm lang, de afstand tussen de 2 lagen is 23 cm, en ik kan wat pakken als het tegen de achterkant staat, dus hopelijk gaat alles goed, en hopelijk voel ik dan nog wat ik beetpak

Wim het staattoch echt in dat verhaal dat ik er bij kan komen.

En inderdaad we gaan naar bed, vrouw slapen en ik weet het nog niet of dat lukt ;D

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #364 Gepost op: 10 september 2014, 23:40:49 »
Dat is toch niet zo moeilijk Wim, Hans is 194 cm., de afstand is 23 cm. dus blijft er 171 cm. over en dat is toch ruim genoeg :D
Groet,
Theo

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #365 Gepost op: 11 september 2014, 08:09:39 »
Neu Theo, die 23 cm is de afstand (hoogte) tussen de platen, ik ben de diepte van die platen even kwijt maar zo te zien kom je er
makkelijk bij en Hans kennende komen daar sowieso camera's te hangen om de boel in de gaten te houden.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #366 Gepost op: 11 september 2014, 08:21:49 »
Ja die camera's komen er zeer zeker te hangen :) daar heb ik ze voor, of dachten  jullie dat je later de hele dag naar mij mochten kijken :P

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #367 Gepost op: 11 september 2014, 09:40:09 »
Ik stel deze vraag niet om lullig te doen maar ik denk dat hier een probleem zit. Laat ik mijn vraag dan iets anders stellen. Ik begrijp dat je een grote jongen bent met lange armen en ik denk dat je arm misschien wel 80 cm lang is van je oksel tot je vingertop maar ... als er een soldeerpunt los gaat of een storing in een wissel in één van de achterste sporen ben je dan in staat dit te repareren met je vingertoppen op die afstand in een ruimte van 23 cm hoog. Dat denk ik niet :( Je kan het dan wel allemaal leuk zien op je webcam waar de treintjes ontsporen maar je kan er volgens mij niet voldoende bij om het op te lossen. Is het misschien slim om naast de sporen een opening/sleuf te zagen om deze problemen op te kunnen lossen. Al is het maar om de baan schoon te kunnen maken. Of misschien de plaat een stukje naar voren halen zodat je er achterlangs nog wat kan doen. Als ik het goed zie heb je in het midden nog wel ruimte om de sporen naar elkaar toe te schuiven of een gat/sleuf te maken. Het mooiste is (dat is nu wel wat laat besef ik) een open constructie waar alleen de rails op het hout ligt en de rest open. Kan je het hout niet nog een beetje langs de rails weg zagen als straks de rails vast ligt?
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #368 Gepost op: 11 september 2014, 10:00:41 »
Pierre, een soldeerpuntwat los komt zoudan alleen het door solderen kunnen zijn bij die denkende wissels, of heel misschien een terugmelder punt. de terug melder punten liggen allemaal met de aansluiting naar mij toe, de achetrzijde is dus de massa aansluiting ( bruin ) en  ik soldeer alle rails aan elkaar de massa dan. Wissel andrijvingen zijn die servo's en die zijn groot dus beet te pakken em maar me toe te halen mocht er 1 dood gaan. en we gaan er niet van uit dat wissels spontaan de geest gaan geven, okay alles kan maar beetje positief mag ook wel, en anders gaat de bovenbaan gekanteld worden een deel.

Dan is er geen ruimte tussen de sporen meer, dat gat wat jij ziet ertussen daar komen 2 dalende sporen weer richting schaduwstations,niet deze maar die op die andere plaat onder rocky mountain.

Trouwens hele schaduw station word verlegt, rechter, hoop ik vandaag aan toe te komen, gisterenmet aluminium hoe profielen getest en dat gaat stukken beter het recht leggen.

Zo en nu weer verder mijn vingers verbranden :D :D :D :(

Offline hadeha

• Kruier
  • *
  • Amsterdam
« Reactie #369 Gepost op: 11 september 2014, 11:11:38 »
ga eens wat doen ipv een sigaretje te roken  :P
met vriendelijke groeten
hans

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #370 Gepost op: 11 september 2014, 11:13:57 »
Hans, ik was net mijn nieuwe soldeerstation aanhet uitpakken, die ik nu gebruik blijft niet warm, en er waren niet eens haakse punten voor te krijgen, wel dan maar weer een nieuwe aangeschaft, is nooit weg 1 extra :(

Offline hadeha

• Kruier
  • *
  • Amsterdam
« Reactie #371 Gepost op: 11 september 2014, 11:14:57 »
oke dan is het goed soldeers ze nog vandaag
met vriendelijke groeten
hans

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #372 Gepost op: 11 september 2014, 12:18:47 »
Daar heeft Pierre een verdomd goed punt. De sporen bereikbaar maken is 1; prima om een verdwaalde trein weer vlot te trekken.
Maar wat als zo'n wissel gaat tegenstribbelen of als de aandrijving kapot gaat? Ik heb iig weer denkvoer (gelukkig want ik was bijna opgedroogd)

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #373 Gepost op: 11 september 2014, 12:45:00 »
Ik vind het (deels) kantelbaar maken van de bovenbaan zoals Hans al schreef toch eigenlijk de beste oplossing.
Zo te zien zal de schaduwbaan op ong.65 cm hoogte zitten,daar zie ik zo'n grote man als Hans die ook nog rugproblemen heeft niet onder kruipen om reparaties te doen eerlijk gezegd.
Maar ik ben wel benieuwd naar andere oplossingen...
Zijn er eigenlijk richtlijnen voor de afstand tussen de banen?
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #374 Gepost op: 11 september 2014, 14:22:45 »
Die dalende sporen tussen de opstelsporen maak het nog minder toegankelijk vanaf de voorkant Hans. Is er geen mogelijkheid deze helemaal achterin te doen. Daar zitten geen wissels in lijkt me en dus ook weinig problemen.

Ik spreek een beetje uit ervaring. :-[ Mijn vorige baan had ook een schaduwstation en die was maar 70 diep en een ruimte van 25 cm. Ik rij niet veel maar toch ging er wel eens wat fout en dan kon ik er echt niet bij om het op te lossen. Later heb ik van onder af een heleboel stukken plaat weggezaagd zodat ik er wel bij kon komen. Maar dat was een heel karwei plus dat je verschillende stukken extra moest ondersteunen tegen doorhangen. De baan die ik nu heb heeft geen schaduw station en maar een heel klein stukje overdekt spoor. Dat bevalt uitstekend. Nu hoef ik helemaal niet meer onder mijn baan te komen. ;D Om de waarheid te zeggen gaat het ook bijna niet meer dat gekruip onder een baan.

Dat opklap gedeelte lijkt me ook wel wat hebben. Dan kan je in geval van nood overal een beetje behoorlijk bij. Nadeel is dat je van het opklap gedeelte de sporen moet onderbreken en de naad (bijna) altijd zichtbaar blijft in je scenery. Maar wel een prima oplossing. ;)

Ik zie nog een zeurpuntje Hans ... sorry.
Ik zat je werk net even te bewonderen op de webcam en nou zie ik dat je soldeervet gebruikt bij het solderen van je rails. Dat kan je beter niet doen. Je rails kan behoorlijk gaan oxideren van dit vet. Beter is het om soldeer met harskern te gebruiken dan heb je daar geen last van. 'T stinkt ook minder. ;D

Groet Pierre.