Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 406726 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #325 Gepost op: 7 september 2014, 22:26:21 »
Eerst het stuk rail solderen op een plek zodat je er makkelijk bij kunt en dan voorzichtig naar de muur schuiven?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #326 Gepost op: 7 september 2014, 22:28:15 »
Solderen doe je alleen aan de buitenkant van de rails. Als je aan de binnenkant gaat solderen loopt de wielflens op de las. Als de rails uit het zicht ligt kan je ook een raillasje gebruiken en daarna alsnog de rails aan elkaar solderen. Dit is een stuk makkelijker omdat de rails dan al mooi uitgelijnd ligt. Met moeilijke hoeken heb ik geen probleem omdat ik een soldeerbout gebruik met een gebogen stift.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #327 Gepost op: 7 september 2014, 23:00:10 »
toch mooi om opa zo actief bezig te zien onder de vergrootglaslamp  ;D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #328 Gepost op: 7 september 2014, 23:12:06 »
Eerst het stuk rail solderen op een plek zodat je er makkelijk bij kunt en dan voorzichtig naar de muur schuiven?

Vertel dan een hoe Wim, :) 4 meter fle rails achter elkaar 7 sporen naast elkaar wisselstraat met 6 wissels. Kan ik wel met 1 lengte beginen maar spoor 2 is nogwat onbereikbaar, maar ik ga eens kijken naar een stift om een hoek die Peirre ook gebruikt :) spiegeltje erbij en bakken maar.

Voor de rest gaat het aan elkaar solderen uitstekend :)

En Pierre uiteraard solderen we niet aan de binnenkant vande rails geeft zo'n huppel effect dan ;D

Aha Rob dat was jij dus :D, mag hoor geen probleem ermee ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #329 Gepost op: 9 september 2014, 15:13:09 »
Voor het geval dat jullie denken het is stil bij Opa, nou allerminst hoor.

Ik ben druk aan het solderen, 4 maal( de x werkt niet) 6 wissels aan elkaar solderen,14 maal 4 meter flex aan elkaar dat zijn 56 lengtes, deze staan nu op de zijkant kunnen ze even recht weer uitzakken, daarnaast ook nog even 5 kwart bochten R3 in het schaduw station moet dat mogen.

Uiteraard even getest met 1 Big Boy welke bochten haalbaar zijn R2 gaat nog, kleiner niet mogelijk, gelukkig heb ik niet zoveel kleinere bochten radius 25 cm, binnenkort maar eens op marktplaats zetten, zullen wel uit start pakketten komen.

En zoals Rob vande week al opmerkte was ik, let op was, aanhet rails leggen puur even kijken hoe dat stond op de baan.

Dus weinig foto's om te laten zien aan jullie, maar kijken staat vrij hoor, ik zal het meest wel op de onderste link
zitten te solderen, die hangt vlak boven het deel wat als eerst opgeleverd word ;D

Oja de spatiebalk weigerd ook soms dienst net als de x(op lapie wel dus) dit is los keyboard.

En nu gaan we weer solderen :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #330 Gepost op: 9 september 2014, 17:13:37 »
Zag er anders weer strak uit vandaag vooral dat rijtje wissels, daar liep die loc mooi over heen.

het is altijd om even over je schouder mee te kijken
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #331 Gepost op: 9 september 2014, 17:22:41 »
Voor het geval dat jullie denken het is stil bij Opa...
Nou, dat dacht ik eigenlijk helemaal niet.  ::)

...binnenkort maar eens op marktplaats zetten...
Voordat je met dat spul naar Marktplaats gaat Hans, zet je het eerst te koop op dit forum. We hebben met z'n allen zó ontzettend met je meegeleefd; wij verdienen we hebben recht op de eerste keuze!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #332 Gepost op: 9 september 2014, 18:36:03 »
Wim ik heb nog 2 bananen dozen vol met Lima rails ( brrrrr ) en die gaan het echt niet worden dus, zelf nog erg veel code 80 liggen van Roco geloof ik, dan doet de trein op elke biels kadeng kadeng :D dus die worden het ook niet he.

Voor een goed bod beide gaan ze weg

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #333 Gepost op: 9 september 2014, 19:10:52 »
Wim ik heb nog 2 bananen dozen vol met Lima rails ( brrrrr ) en die gaan het echt niet worden dus, zelf nog erg veel code 80 liggen van Roco geloof ik, dan doet de trein op elke biels kadeng kadeng :D dus die worden het ook niet he.

Voor een goed bod beide gaan ze weg

nu de grote vraag, wat is een goed bod. Wat is de vraagprijs kadeng kadeng vindt ik niet erg

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #334 Gepost op: 9 september 2014, 19:34:17 »
Voordat we van The Big Bull Rail Road de The Big Bull Rail Shop gaan maken, is het misschien beter om even een topic aan te maken in Te koop aangeboden.
Je zou die Lima-rails en die Roco-rails apart kunnen verkopen en het helpt als je er een richtprijs bij zet.  ;)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #335 Gepost op: 9 september 2014, 20:24:07 »
Wim ik was ook wel van plan om het daar tezetten :) maar danmoet ik het eerst even hebben uitgezocht, en op dit moment heb ik daar ff geen zin in :) hebnog wat rails te gaan, maar als de  moed even weg is, zal ik lima en roco eens bekijken.

Dan Rob, je weet dat de rail hoogten lager zijn van die Roco rails die ik bedoel, 2,4 is wat ik gebruik fleischmann enzo, en deze kadeng rails zijn maar 2,1 mm hoog , het lijkt niks maar is wel veel.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #336 Gepost op: 9 september 2014, 20:32:00 »
Dan Rob, je weet dat de rail hoogten lager zijn van die Roco rails die ik bedoel, 2,4 is wat ik gebruik fleischmann enzo, en deze kadeng rails zijn maar 2,1 mm hoog , het lijkt niks maar is wel veel.

Dat zou alleen een probleem zijn als je ze door elkaar gebruikt. als je dan van het een naar het ander overgaat kan je het met wat afvlakken

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #337 Gepost op: 9 september 2014, 20:39:48 »
Beste Rob,
Je kunt rails wel afvlakken maar met lage rails krijg je dat wielen met te grote flenzen de bielzen gaan raken. Met name het wat oudere materieel heeft wielen met grote flenzen omdat de oudere rails ook een wat hoger profiel hebben.
Wielen met een te grote flens geven een wat ratelend geluid; anders dan het "kedengedeng" dat veroorzaakt wordt door de overgang van de ene naar de andere railstaaf.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #338 Gepost op: 9 september 2014, 20:40:17 »
Hey Hans, Roco met 2,1 mm profiel dat zijn toch de Roco Line rails? Die doen bij mij echt niet kadeng op de dwarsliggers.

Dat zal dan waarschijnlijk door jouw Yankee spul komen, die houden zich niet aan de Europese norm natuurlijk.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #339 Gepost op: 9 september 2014, 20:46:03 »
Inderdaad Jack! De goedkopere merken en het materieel uit Amerika heeft grotere flenzen en dat komt doordat veel Amerkanen een forse uitslag op de weegschaal hebben en omdat ze wat dikker zijn, hebben ze ook wat dikkere vingers met een wat minder verfijnde motoriek. Met die grotere flenzen kunnend ze de wagons makkelijker op de rails zetten.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #340 Gepost op: 9 september 2014, 20:48:00 »
Beste Rob,
Je kunt rails wel afvlakken maar met lage rails krijg je dat wielen met te grote flenzen de bielzen gaan raken. Met name het wat oudere materieel heeft wielen met grote flenzen omdat de oudere rails ook een wat hoger profiel hebben.
Wielen met een te grote flens geven een wat ratelend geluid; anders dan het "kedengedeng" dat veroorzaakt wordt door de overgang van de ene naar de andere railstaaf.

Okay Wim ik snap het. Wil Hans zijn topic niet verder vervuilen.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #341 Gepost op: 9 september 2014, 21:59:21 »
Volgens de onderkant van een lengte rails staat er roco en doet een fleischmann aanlopen op elke dwarsligger.

Dus raakt het verhaal van Wim kant nog wal, en zowel amerikaans materiaal alsook fleismann materiaal rijden over de bielzen.
En om nu al mijn wagons met assen te gaanvervangen voor lage flensen is geen optie.
het nummer onderop deze lengte is trouwens 42406 van roco line 920 mm.

En Rob die gedachte had ik hier dus ook :D die overgang wel weg dremelen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #342 Gepost op: 9 september 2014, 23:18:30 »
Misverstand Hans, ik dacht dat je lage Roco-rails had en daar kúnnen wielen met grote flenzen op ratelen.
En sorry Hans, Amerkanen zijn niet te dik.  ::)

Trouwens, zou je die railsleggen en solderen-camera eens een keertje wat rechter kunnen hangen? Ik krijg er nekpijn van.  :(

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #343 Gepost op: 9 september 2014, 23:42:19 »
Volgens de onderkant van een lengte rails staat er roco en doet een fleischmann aanlopen op elke dwarsligger.

Dus raakt het verhaal van Wim kant nog wal, en zowel amerikaans materiaal alsook fleismann materiaal rijden over de bielzen.
En om nu al mijn wagons met assen te gaanvervangen voor lage flensen is geen optie.
het nummer onderop deze lengte is trouwens 42406 van roco line 920 mm.

En Rob die gedachte had ik hier dus ook :D die overgang wel weg dremelen.

Zou het kunnen gebruiken om het schaduw station met bijbehorende sporen aan te leggen, in principe gaat daar weinig verkeer over. Dan is het probleem ook minder.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #344 Gepost op: 10 september 2014, 08:54:54 »
Ik heb net eens even gekeken, maar je hebt de vaart er al aardig inzitten.
Is een klein rolmeubeltje niet wat? Met een vast stopcontact voor je soldeerbout ingebouwd, je lamp een vaste plek en waar je je gereedschap kwijt kunt. Dan heb je alles bij de hand en rol je van de ene naar de andere kant.
Dan zou je eigenlijk ook een bureaustoel met zwenkwieltjes moeten hebben.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #345 Gepost op: 10 september 2014, 10:32:04 »
@Wim, geeft niet maar is echt code 100 en code 80, en Rob geloof me dat ratellen is geen gehoor je denkt continu dat de trein ontspoort is namelijk.

Dan een rolkarretje zat ik gister ook al aan te denken Wim, alles op het opstapje haspel en lamp en vergrootglas en soldeer station is Ut , en die bureau stoel zou vandaag komen maar let op lees onderstaand deel van een email die ik kreeg vandaag.

"We zouden vandaag iets bezorgen bij u, maar er is iets mis gegaan met uw adres gegevens, ondertussen opgelost en nu bezorgen we het morgen"

En nu komt het lachwekkende.
"Mocht u meerdere pakketten besteld hebben dan is het mogelijk dat die wel vandaag komen"

HUH en jullie waren de adres gegevens kwijt  ::) ::) ::)

Dus waarschijnlijk komt die bureau stoel morgen, vandaag even kijken voor zo'n karretje, Wim of een ander, een idee waar je zoiets zou kunnen bestellen. Nee niet zelf maken :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #346 Gepost op: 10 september 2014, 10:41:21 »
Als je zoekt op "gereedschap trolley" dan ga je zeker wat vinden. Het voordeel van deze dingen is dat ze makkelijk rollen, niet teveel ruimte innemen en een betere werkhoogte hebben. Bovendien zitten er vaak lades in van verschillende hoogte, zodat je al je gereedschap op de greep hebt.
Bureau ladeblokken zijn een stuk lager en nemen veel te veel ruimte in.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #347 Gepost op: 10 september 2014, 10:45:50 »
Ps. Wim die webcam is omgedraaid envolgens mij is die nu beter :D

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #348 Gepost op: 10 september 2014, 10:50:58 »
Hans, kijk maar eens bij overtoom of anders bij toeleveranciers van garage bedrijven die hebben het vast wel.

Ooo even kijken op de Cam.

Edit: mooi beeld zo, krijg nu ook een indruk van de lengte.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #349 Gepost op: 10 september 2014, 12:43:07 »
Ja ik hebeen trolly gevonden :D :D :D ;D ;D