Auteur Topic: The Big Bull Rail Road, "BBRR"  (gelezen 407739 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: The Big Bull Rail Road, "BBRR"
« Reactie #175 Gepost op: 21 augustus 2014, 21:54:10 »
Kijk Hans, ik bedoel maar.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #176 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:02:42 »
Kan dat geen kwaad denk je als dadelijk door die goot ook mijn terugmelders lopen ? ok is ook wel spanning maar toch, ik had het idee wel maar zoals jij zegt met 3 groepen met spanning erop moet het hier ook wel lukken, de ringleiding komt dus door de goot heen te lopen, en langere draadjes was ik al van plan Pierre ook van de blokken richting die goot.

Wim hoeveel ringleiding, poe net ff tekening gemaakt op mijn nieuwe schoolbord boven ( eerste stuk baan van 250 x 120 cm :) even kijken of ik het goed doe dus ik plaats even foto van mijn schets.

4 platen die haaks op de muur staan van 120cm breed en 285 lang, met 3 loop paden van 70 cm breed dan krijg ik dus aan ringleiding ff achter elkaar.

250+70+250+120+250+70+250+120+250+70+250+120 = 20 meter nog wat, ringleiding hoofdbaan.
dan nog schaduw station tegen de achterwand aan zal worden 690 x 60 cm. ( de 120 stukken zijn de kopse kanten van de baan telkens dus )

En toen moest ik mee naar bed, dus ga lekker piekeren hoe ik alles ga doen, nu 10 platen klaar, maar volgens mij moeten er nog 8 bij gemaakt worden morgen, ach peunuts gewoon doorgaan zullen we maar zeggen :)

Oja dit gebeuren is heel goed voor mijn suiker, ja ja ja echt, en ik val af niet mooi meer 4 weken 12 kilo weg.

de baan, ff getest,

en mijn karwei plundering. Veel schroefjes.

en 44x44 mm poten voor onder de tafels.

wordt vervolgt,.....

ik kom al aardig richting 2 x 30 meter, blauw + bruin, ringleiding Wim
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #177 Gepost op: 22 augustus 2014, 09:27:35 »
Er lopen bij mij nog veel meer spanningdragers door de goot. Voor alle bewegende knutselwerkjes, seinen en wissels. Eigenlijk gaat alle bedrading door die ene goot aan de voorkant.  Behalve 220 ... dat gaat apart. Om fouten te voorkomen. Daar gaat mijn haar zo raar van zitten!  ;D Hoe het met digitale meuk zit weet ik niet Hans. Misschien is deze gevoelig voor inductiespanningen of zo. Daar heb ik geen verstand van en ook geen ervaring mee. Misschien dat Anne je daarin kan adviseren. Die is hier meer in thuis.

Als je twee van die panelen die je hebt gemaakt naast elkaar legt (1meter breed) en dan tegen de muur ... is dan die meter nog een beetje te overbruggen? Ik bedoel kan je dan nog een beetje bij de achterkant komen om te werken? Zeker in de hoeken geeft dat volgens mij wel wat problemen.

Net nog even op je webcam gekeken maar je was nog niet wakker 8) Wel gezien dat je weer behoorlijk bent opgeschoten. Ik vind het niet zo gek dat je bent afgevallen met dit tempo. Maar wat je zegt ... goed voor de suiker.  Is het overigens normaal dat het beeld zo knippert ???

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #178 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:15:30 »
Pierre, niet doen hoor die 220 op je haar enzo :D vroeger zei ik altijd is goed voor me hart maar weet niet of dat nu nog zo is namelijk :D

Dan mijn baan, vannacht had ik dus beeld bij de platen en ook naast elkaar, ze zijn wel 120 cm diep zelfs Pierre en op 100 cm hoogte lastig te overwinnen, maar we gaan een opstapje maken, bedenk ik me nu net ineens, voor de baan of een los opstapje zodat ik wel omhoog kan en verder kan reiken, mijn bureau is ook 1 meter diep ( speciale reden voor ) maar die is maar 78 cm hoog en daar kan ik makkelijk achterop komen zelfs.

Maar zoals ik het gisteravond nog in gedachten had voor die H0 baan word het dus niet.

Op bovenstaande tekening dek ik bijna de hele vloer af en zie ik nog maar weinig van mijn andere baan langsrijden.

Ik ga denk ik dus voor de onderstaande opstelling waar links de container en rechts de kolen overslag komt. in het midden kan ik dan mijn hart ophalen aan scenery gebeuren, "grand canyon" achtig iets waar een trein rijd op de baan en erboven op de rotsen nog iets.

in het midden tegen de muur aan kan ik dan een schaduwstation maken 60 cm breed, tenminste dat denk ik dan he, ik moet eigenlijk alles eerst in het echt zien, ikkan me het zeer slecht voor de geest halen zoiets.

ik hoor wel wat jullie van plan 2 vinden, trouwens die 120 cm breedte heb ik nodig om mijn Big Boy mooi door de lus te krijgen.

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #179 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:55:53 »
Volgens mij is plan twee ook een beter idee. En dan links de container meuk laag. In het middenstuk een lus om te stijgen en dan de kolen overslag hoog. Dan kan je in de bergen zowel hoog als laag rijden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #180 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:56:07 »
Als je alleen de H0 zou hebben ging ik voor plan 1, maar bij jou is dat zonde omdat er veel te weinig kijkplezier voor het LGB gebeuren overblijft. Dus is plan 2 het beste. En het is een fors oppervlak om te bebouwen hoor!
Een opstapje is helemaal niet gek, ikzelf ben vrij klein en gebruik dat vaak, zorg wel dat het stevig is. Ik heb bijv. van spaanplaat een stevig blok van 90cm X 60cm en ong. 35cm hoog gemaakt, redelijk zwaar dan schuift het niet weg en door het oppervlak heb je nog wat bewegingsvrijheid met je voeten.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #181 Gepost op: 22 augustus 2014, 17:27:15 »
Theo ik ga dus ook voor plan B of 2.

Ik heb vandaag eens wat foto's gemaakt, oja JA :D :D

Eerste een foto vanaf de plek waar ik de treinen ga zie rijden als ik op mijn werkplek zit op de verhoogde vloer dus

en schaduwstation eronder, staat ook al op bovenste foto trouwens.

schaduw station de hoek in gezet,

en 5 meter schaduwstation

en dan ga ik zitten en denk NEE, NEE en nog eens NEE

Het begint verdacht veel op het zelf maken van boompjes te lijken zo met die poten onder de baan, normaal valt dat niet zo op maar als je er geen dozen en andere zaken neerzet maar een LGB treinbaan vind ik die palen niet zo'n erg fraai gezicht.
Dus ging Opa zijn denktank in en bedacht mezelf, hé ouwe je wilde ooit eens met die LGB baan tot op 2 meter hoogte gaan rijden, dus je hebt draadeinden en koppelstukken en moeren en ringen en plafond ankers zat van 8 mm, waarom hang je die tafels niet aan diverse draadeinden aan het plafond aan de voorkant en aan de achterkant op steunen( liggen ze nu ook al )

Dus ik zoeken waar ik dat zware spul gelaten had en 2 draadeinden aan elkaar geknoopt en even een test opstelling gemaakt zie onderstaande foto.

vraag is nu dus wat denken jullie ervan, ik zie liever een dunne draad van   boven naar beneden lopen die misschien nog wat te camoufleren is, als die palen van 44x44 die voor mijn LGB baan staan.
Ok je moet niet over de tafel willen kruipen, maar daar had ik toch al geen zin in :D, en veel gewicht zal het ook niet zijn, 4 per draadeinden per plaat lijkt me genoeg.

Op dit antwoord zit ik wel te wachten dus. ;) ;)  ;D

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #182 Gepost op: 22 augustus 2014, 17:39:05 »
Poeh poeh Hans, een gedurfd plan. Wel leuk voor je LGB-baan, maar ik ben bang dat je van die draadeinden veel hinder zult ondervinden met de opbouw van je H0 baan. Ik denk namelijk dat 4 draadeinden per plaat te weinig zullen zijn. Want die plaat is toch 240 cm lang?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #183 Gepost op: 22 augustus 2014, 17:50:23 »
Dat was het dus,ik had vlak voor je die foto's maakte even bij je om een hoekje gekeken en dacht nog hij kan zijn draai niet vinden..
Voor de LGB baan is het zonder meer een vooruitgang,bij slechts 4 draadeinden zal dat wat je bij de LGB baan irriteerd bij de H0 baan een stuk minder zijn, waarom niet?
Ik zou er alleen wel een paar bokken los onder zetten tijdens het werk aan de H0, je leunt er toch best behoorlijk op als je bezig bent en het lijkt me minimaal waar het mee vast zit. Zolang je er niet op leunt zal het naar mijn idee sterk genoeg zijn, maar ik ben geen wertuigbouwkundige.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #184 Gepost op: 22 augustus 2014, 18:08:19 »
Poeh poeh Hans, een gedurfd plan. Wel leuk voor je LGB-baan, maar ik ben bang dat je van die draadeinden veel hinder zult ondervinden met de opbouw van je H0 baan. Ik denk namelijk dat 4 draadeinden per plaat te weinig zullen zijn. Want die plaat is toch 240 cm lang?

Roel die 4 draadeinden zitten dan alleen aan de voorkant he, de achterkant rust gewoon op planken steuntjes aan de wand, en elke plaat is 250 x 60 cm., dus om de 80cm of zo cm een draadeind en waar 2 platen tegen elkaar zitten ook 1 draadeind.

@Theo
En uiteraard als ik met de baan bezig ben zet ik er steunen onder balken zat hier ervoor namelijk :S ff terug brengen die handel als het zou kunnen werken wat ik in gedachte heb

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #185 Gepost op: 22 augustus 2014, 19:09:30 »
Als je besluit de constructie met de draadeinden te gaan gebruiken zou ik zo'n balk die eigenlijk voor de poten zijn rechtop onder de rand van de voorkant van de plaat maken met de draadeinden daar doorheen. Door de stevigheid die je dan krijgt kan je de draadeinden verder uit elkaar zetten zonder dat de tafel doorbuigt. Als je per plaat 3 draadeinden gebruikt van minimaal 8mm aan de voorkant (op de hoeken en één in het midden) is dat volgens mij sterk genoeg. Er op zitten is natuurlijk een ander verhaal maar dan kan je tijdelijk een losse poot als stut gebruiken die je onder de tafel zet.
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #186 Gepost op: 22 augustus 2014, 21:11:53 »
Zo en de rest van de avond neem ik vrij, 620 x 120 cm staat tegen de muur aan, laatste 70 cm is pas werk komt later dus, schaduwstation is al wel van muur tot muur of in iedergeval ligt dat stuk ook al klaar, maar last van spullen in de weg in die hoek.

Voordeel is wel dat ik nu weer 250x60 cm meer ruimte op de vloer heb, die platen zijn weg :)

links

rechts

Morgen gaan we denk ik eens verder met de LGB baan, ik weet nu denk ik wat ik doe boven die baan.

maar eerst naar de bakker en naar AH ik ga maar weer eens goulash maken van het weekend, dus of baan of goulash :D

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #187 Gepost op: 22 augustus 2014, 21:18:17 »
Je hebt er toch weer een flink stuk bijgebouwd Hans! Goed bezig man!
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #188 Gepost op: 22 augustus 2014, 22:24:28 »
Hans, even iets heel anders: je moet volgens mij écht eerst een steviger onderstel voor je H0-baan maken. Als je één van die poten er onderuit stoot dan stort je hele boel in en komt bovenop je LGB-baan. Ik zie op een van je foto's een stapel hout liggen en bij elkaar is dat al een aardig gewicht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #189 Gepost op: 22 augustus 2014, 23:17:30 »
Wim je hebt misschien wel gelijk maar zouden 8 poten eronder nu niet vol staan denk je ? en ik begin aan de kant waar nog geen tafel staat links dus, die opstel sporen moeten als eerst gedaan worden, als dieklaar zijn, kan ik van een deel van die platen weer H0 tafels maken en een deel van die tafels gaan in stroken van 25 cm breedte dienst doen als planken tegen de muur aan boven het trapgat anders kan ik mijn spullen die nu nog in dozen zitten niet eens kwijt.

dus als ik onder die stapels hout kom zijn die al verdwenen, zouden ze nu al moeten zijn maar de Karwei hier achter ons was uitverkocht, gek hoor, die had ik allemaal al in huis :D

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #190 Gepost op: 23 augustus 2014, 11:33:45 »
Bouw stop, ik wil eerst alles op een rijtje hebben, hoe doe , wat bereikbaar, wat is de bocht die mijn trein/loc mooi laat lopen, ik denk nog teveel in schaal 1:22,5 geloof ik, zie er overweldigend uit zo die platen tegen de muur enzo, maar is het werkbaar is de vraag.
zit al te denken aan een H profiel aan de voorkant of een balk.

of smaller de baan, maar wat is een mooie/nette bocht voor  mijn niet al te kleine Big Boy's om doorheen te gaan, in het zicht dus he in het schaduw station kan het krapper allemaal, maar in het zicht loc,s waarvan de vuurplaat zo ongeveer helemaal naast de rails steekt is geen gezicht. dus wat is dan een mooie bocht 1 meter, 80 cm ? en ja met flex kan je elke bocht maken, maar even met standaard bochtjes.

als het moet gooi ik nu nog hele plan op de schop.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #191 Gepost op: 23 augustus 2014, 11:45:26 »
Hans, de bouwmarkt heeft behoorlijk stevige en grote hoeksteunen. Die zijn zó stevig en groot dat je daar een werkblad van 50 of 60 cm diep op kunt monteren. Het voordeel van jouw onafgewerkte gipsplaten is dat je precies kunt zien waar je balken in de muur zitten. Die hoeksteunen kun je dus met behoorlijke houtfretten in de muur vastmaken. Als je op elke balk in de muur zo'n steun zou maken (dus elke 60 cm), dan heb je een behoorlijk stabiel geheel en hoef je volgens mij helemaal geen poten meer te gebruiken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #192 Gepost op: 23 augustus 2014, 11:53:58 »
...dus niet een boekenplanksteun...

...maar meer zoiets.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #193 Gepost op: 23 augustus 2014, 12:10:18 »
Hans, Je gaat in zo'n hard tempo dat het helemaal geen kwaad kan om af en toe even een bouwstop in te lassen. Je kan het inderdaad beter van te voren goed overdenken dan er naderhand achter komen dat het niet goed is.

Over het ophangen van die tafel; Als je dat gaat doen kan je in plaats van die draadeinden beter staalkabel gebruiken. Dat is minder dik dan die 8 mm draadeinden. Ik zou dan een balk langs het plafond schroeven en daarin om de ca. 100 cmm een haak  waaraan je de staalkabels op hangt. Aan de voorkant van de tafel maak je ook zo'n balk met haken en dan is het gewicht gelijkmatig verdeeld over het plafond en de tafel. Aan de muurkant gebruik je dan die plankendragers waar Wim het over had. Je schaduwstation van 60 cm breed heeft dan ook geen poten nodig.
Ik denk dat het wel mooier is als je LGB baan niet achter al die poten staat.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #194 Gepost op: 23 augustus 2014, 12:53:26 »
Ik geloof inderdaad dat die poten je grootste obstakels zijn.
En nu we tijdens de bouwstop toch even de ruimte hebben om na te denken: je h0-baanhoogte, is die tafelhoogte of aanrechthoogte? Ikzelf zou aanrechthoogte nemen: je hebt dan wat een meer prettige hoogte om te werken en als je toch onder de baan moet zijn heb je ook meer ruimte. En als je onder je H0-baan werkt, dan maak je een kussentje op een van je hondjes. Dan kun je op zo'n hondje zitten en rolt zó van de ene naar de andere kant van je baan. Scheelt kramp in je knieën en spaart je rug.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #195 Gepost op: 23 augustus 2014, 16:47:37 »
Bedankt voor het meedenken allemaal, als eerste de schaduwbaan, daar hoeven inderdaad geen poten onder die kan ik ook vastmaken aan de baan erboven dus dat is het probleem eigenlijk niet.

Dan wat Wim en Gert-Jan ook al aanhaalden de poten en het ophangen van het geheel, nee die poten vind ik inderdaad geen gezicht als ik er nu naar kijk maar dat is niet alles, ik denk gewoon dat die tafels veel te diep zijn om er aan te kunnen werken, en terwijl ik dit opschrijf denk ik waarom geen gat in het midden of in mijn geval een gleuf dan waar in ik kan staan moet ik er wel onderdoor om er te komen maar dan is alles nog redelijk bereikbaar 60 cm een sta ruimte en weer 60 cm, ik ga dadelijk eens even boven kijken hoe dat er ongeveer uit zou komen te zien, hout en poten zat dus even los vast iets neerzetten.

Da het ophangen, een staalkabel zie je ook en daar moet ik zo ongeveer alles voor kopen, die draadeinden enzo heb ik allemaal al en de moeren en koppelstukken en de stokbouten voor in het hout te draaien, en ik hoef toch geen heel zwaar iets eraan op te hangen lijkt mij,  ik dacht aan 5 draadeinden en een stevige balk onder het blad, een vloerbalk maar dan niet zo heel fors.

En dan ik kan eigenlijk nu nergens iets van plankjes ophangen om wat weg te leggen hè, boven de baan op de lange muur wilde ik eigenlijk wat ruimte hebben voor wat planken dragers om wat spullen op kwijt te kunnen, kan ik nu ook wel maken maar je komt er nooit meer bij vanwege het blad wat 120 cm haaks op de muur staat, en een friezs (of hoe je dat noemt )van 120 cm diep is wel heel groot lijkt mij.

Dan is de hoogte van mijn werkblad 100 cm, ik kan dan gemakkelijk erbij als ik op het krukje van onderstaande foto zit.

dat bevalt mij in ieder geval beter als staan blijven, en als ik lager ga met het blad onttrek ik weer een deel van de LGB baan aan het zicht zeker als ik die ook nog eens in 2 stukken van 60 cm verdeel en op aanrecht hoogte maak, maar dat bekijk ik vanavond.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #196 Gepost op: 23 augustus 2014, 19:35:55 »
Als je planken maakt boven de treintafel heb je gelijk plek om de verlichting aan te hangen.
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #197 Gepost op: 23 augustus 2014, 19:52:01 »
dat was ook wel de bedoeling Pierre, maar met platen van 120 cm diep kan ik er niet meer bij om verlichting aan op te hangen ;D ;D ;D

vandaar ik moet echt een schaal kleiner gaan denken geloof ik.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #198 Gepost op: 23 augustus 2014, 20:00:59 »
60 cm diep, dat is ongeveer aanrechtdiepte, is dat niet diep genoeg? Dan kun je in elk geval overal bij en je hebt in het midden van je kamer wat meer bewegingsruimte.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #199 Gepost op: 23 augustus 2014, 23:39:18 »
Hans ... mijn baan is 80 diep en dat is goed te doen. Als je de hele baan 80 diep maakt en de uiteinden 120 voor een keerlus waar je big boys kunnen keren. Moet je wel zorgen dat het uiteinde aan twee kanten te bereiken is. Dan is de keerlus goed bereikbaar.
Groet Pierre.