Auteur Topic: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje  (gelezen 171080 keer)

Offline steekie

• Rangeerder
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #175 Gepost op: 6 juli 2014, 20:27:17 »
Aan de andere kant is het natuurlijk geweldig om je werk vanuit je treinendomein te kunnen doen.
Ik blijf reuze benieuwd naar je vorderingen de komende periode!
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #176 Gepost op: 6 juli 2014, 22:48:46 »
Heel mooie vorderingen Hans. Nog even geduld en dan kan je van start. Je bent denk ik de enige met een koele treinenzolder. 8)

Ik heb boven ook gewoon bekabeld internet. Werkt prima en nog sneller ook met downloaden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #177 Gepost op: 6 juli 2014, 23:29:15 »
Je bent denk ik de enige met een koele treinenzolder. 8)
Nou... ik vind jouw zolder ook anders wel behóórlijk cool!  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #178 Gepost op: 6 juli 2014, 23:32:50 »
Je bent denk ik de enige met een koele treinenzolder. 8)
Nou... ik vind jouw zolder ook anders wel behóórlijk cool!  ::)

Eigenlijk meer een zooitje Wim .... :-[
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #179 Gepost op: 6 juli 2014, 23:45:47 »
Moet je mijn zolder zien: al mijn mooie Ikea Träby-kasten, waar ik mijn spullen zo mooi in had opgeborgen staan nu op Texel. Al mijn treinspullen liggen nu verspreid over de grond van mijn zolder.

Träby-kast op zolder.

Träby-kast op Texel.
 ::)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #180 Gepost op: 6 juli 2014, 23:56:37 »
Volgens mij zie ik er op je zolder meer dan op Texel. ::) Voordeel dat Texel er nu netjes uit ziet. ;)

Zo'n handige sodemieter als jij vind vast wel weer een oplossing voor dit probleem Wim. ...... Bananendozen misschien??? :P
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #181 Gepost op: 7 juli 2014, 19:31:57 »
Aan de kant vanwaar de foto is genomen staat ook nog wat.  ::)
Als ik terugkom van vakantie ga ik het spul op zolder wel weer even aanpakken.
Realiseer me ineens dat ik Hans' topic aan het vollullen ben. Sorry Hans, maar het is bij jou ook zó gezellig!
Bananendozen? Niet echt handig Pierre. In bananendozen zit onderin zo'n gat en als je uit de onderste doos wat moet hebben, dan stort de hele boel in.
Ik maak wel wat planken.  8)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #182 Gepost op: 7 juli 2014, 20:57:49 »
Zeg kan er een modder-eter ff optreden hier, beetje mijn topic vervuil dat doet maar  :o ;D ;D

Maar hier toch ff niks te melden opbouw is klaar, ga me treinen maar verkopen geloof ik  :P

Mooie scheidings- muur op zolder, wc en douche en wasbak erop, en 2 leuke poolse dames :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #183 Gepost op: 8 juli 2014, 00:09:04 »
Waarom nou weer Poolse dames?  ::)
Verleg je grenzen eens naar Oekraïne of eh... Friesland?

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #184 Gepost op: 8 juli 2014, 15:11:27 »
Friesland ??????? waar leg dat ergens  :o :o ;D ;D ;D ;D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #185 Gepost op: 8 juli 2014, 16:11:41 »
Bij Polen links af Hans  :D :D
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #186 Gepost op: 8 juli 2014, 17:06:02 »
Kijk dan zat ik toch al in de buurt, nietwaar ;D ;D ;D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #187 Gepost op: 13 juli 2014, 23:32:11 »
Eerlijk gezegd ken ik maar weinig Friezen.  :o

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #188 Gepost op: 30 augustus 2014, 21:19:49 »
Daar ik dacht ikben nog niks aan het bouwen heb ik ervoor gekozen om hier met mijn ontwerpfase door te gaan, is dat een goed idee Wim, dan kan ik later als ik ook echt ga bouwen met rails enzo weer verder gaan in het bouw je baan draadje ?

Affijn, ik heb dus eerst eens de exacte maten opgenomen op de zolder en na wat schuiven met baan delen tot het volgende gekomen, graag reacties hierop maar hou ook rekening met de maten, als eerst zal ik even een totaal foto neerzetten van de ruimte de teksten en de baan delen.

Even van hoe ik het zie en wat extra info, het schaduwstation komt op 60 cm van de vloer eronder kan ik eventueel dozen kwijt of misschien gelijk kastjes eronder zetten, ik zag ooit bij Wim die blokken die nu op texel staan, is wel netjes maar moet geen vermogen gaan kosten is puur voor de opslag van materiaal.
Dan als ik de trap opkom zie ik links een berg waar 2 sporen links beginnen die op de spiraal/helix uitkomen die omlaag gaat naar schaduwstation, of rechtdoor verdekt voorbij hetgeen ik nu beschrijf.
de berg gaat via een vallei over in een grand canyon gebeuren op de tafel waar je tegenaan loopt , hier slingert zich een enkele baan voorlangs, bovenop het plateau van de grand canyon komt een kop station met een pendeltrein naar de langste kant van de baan en uiteraard ook daar een station, tussen kolen en container gebeuren, maar weer naar de spiraal links bij trapgat.
deze spiraal vult dus zowel de enkele baan voor de canyon als de baan naar kopstation als de banen naar het schaduwstation, ik ga nu even door met alleen de tekening van het schaduw station hieronder.

ok, links spiraal dus, voor je opstel sporen links en rechts 8 sporen naar links en 8 sporen naar links, met een lus aan de rechterkant onder deze tafel vervolgens gaan we voorbij het eiland verder naar de opstel sporen tegen de achterwand aan ook hier maar nu 1 x 8 opstelsporen naar de rechterkant van de ruimte aan het eind gaat een dubbelspoor de hoek om en komt in een 2de helix terecht alwaar dit uitkomt op de hoofdbaan. de maten van beide helix'en zijn trouwens radius van 60 cm dus is de breedte ervan 130 cm en lengte is 160 cm, het is een ovaal dus de  dit was het minst boeiende deel van de baan maar waar we wel als eerste mee gaan beginnen.

We vervolgen met de hoofdbaan.

Zoals ik al vertelde komt links die berg, die via een vallei overgaat in een grand canyon plateau io de tafel voor je, hiervoor loopt dus een enkel lijntje met een inhaalspoor in de bocht door een amerikaans landschap, veel zand ;D , na de bocht gaat deze lijn aan het eind van die tafel over in een dubbele spoorlijn richting aftakking voor de Container yard , nu heb ik hier een boot die ik eigenlijk in de lengte door de midden wilde zagen en 1 deel als container en 1 deel als kolen boot wilde gebruiken, nu komt mijn vraag de boten met de opengewerkte kant naar het zicht leggen of de boten tegen de achterwand aanleggen, ik heb ooit eens een halve boot gezien die met okexiglas was dicht gemaakt en je kon zien hoe het eruit zag binnen in het schip.
Maar we zijn dus aangeland bij de container overslag links achter op de baan.
in het midden tegen de achterwand komt een station, links dus de container Yard, in het midden een stadje en rechts de kolen overslag na de kolen overslag en de bocht komt de werkplaats voor de Loc's voornamelijk Big Boy's en de dieseltreinen meeste F7 , daar er geen draaischijf is met maatje 63 cm word dat nog een probleem op de tekening.

Het pad tussen het eiland en de achterwand is 80 cm breed dus kan je dar gewoon lopen en zitten deze ruimte iis via 2 opstapjes bereikbaar via de verhoogde vloer, die niet omlaag gaat, ik kijk graag vanaf mijn stoel over de baan heen.

Wel dat is zo'n beetje wat ik in mijn hoofd heb en geprobeerd uit te leggen, erg lastig neertupen wat je wel zo kunt uitleggen in woord.

Graag op en of aanmerkingen op dit plan.

wordt vervolgt,.....

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #189 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:36:20 »
Eigenlijk valt er weinig toe te voegen en het is volgens mij wel een tof plan. Ik zou de boten niet open werken maar tegen (vlak voor) de achterwand zetten.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #190 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:53:34 »
Drie kleine puntjes:
(1) Ik vind de ruimte tussen die helix en de Grand Canyon, waar dat opstapje is, wat smal. Tuurlijk kun je er wel doorheen, maar ik zou zelf voor iets meer bewegingsruimte kiezen en het Grand Canyon-gebeuren iets naar links schuiven. Sowieso zou ik de middelste module als laatst in je planning opnemen. Op die manier hou je bewegingsruimte over om te werken.
(2) Ik zie helemaal geen stedelijke bebouwing.
(3) Je hebt behoorlijk wat ruimte gereserveerd voor je Coal Yard. Wat gaat daar -behalve een half schip- nog meer komen?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #191 Gepost op: 30 augustus 2014, 23:03:30 »
Hans ... als je geen grote draaischijf kan vinden is misschien een rolbrug het overwegen waard.
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #192 Gepost op: 30 augustus 2014, 23:17:49 »
Eerst even Pierre, ik heb mar 1 boot he, vandaar dat door de midden zagen idee, trouwens blijven de boten los in dat loop paatje staanof net een stukje in de baan dan kan ik nog wat water erom heen doen( hoop ik te kunnen tzt ) en misschien wel verbinden met elkaar voor het stedelijk gebeuren langs.

Dan Wim, die ruimte is 80 cm als ik erdoor moet, dat leek mij toch redelijk breed genoeg, tenminste als ik hier zit hou ik 15cm over aan beide kanten als ik loop.
de stedelijke bebouwing gebeurt tussen de 2 yards in en rechts tussen kolen en onderhouds-yard, links komt een gras/zand/woestijn gebeuren met paarden koeien en wat landbouw, amerikaans he, the more the better" als het maar groot is, en dit landsschap moet dan overgaan links in het bergachtig gebeuren met een flinke brug en wat water wat ook langs de farm stroomt en in de have verdwijnt.
Ik heb voor de coal-yard zo ie zo al 2 wagon kantelaars en zo'n loskraan en zon laad kraan met 3 trechters eronder om wagons te laden, voor in de haven er komen dus rangeer en laad en los plekken daar.

Het zit in me kop zie het zo voor me maar uitleggen hier poe, was vroeger ook al zo'n kei in opstellen ;D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #193 Gepost op: 30 augustus 2014, 23:28:28 »
Dan Wim, die ruimte is 80 cm als ik erdoor moet, dat leek mij toch redelijk breed genoeg, tenminste als ik hier zit hou ik 15cm over aan beide kanten als ik loop.
Ja, maar je moet in de lange termijn denken: over 2 pak 'm beet 3 jaar ben je een stuk dikker!  :P

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #194 Gepost op: 31 augustus 2014, 02:10:58 »
ja of juist niet :( val nu al kilo's per week af met dat trappen lopen, en misschien word die heli wat smaller, dit is nog maar de tekening he, verhaal helix hebik echt moeite mee een rondje in 6 of 8 stukken knippen pfff zelfs op papier lukt me dat niet eens :( :(

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #195 Gepost op: 31 augustus 2014, 10:12:25 »
Je begint AnyRail al redelijk onder de knie te krijgen zie ik  :D De basis lijkt me wel goed, een soort M-idee spreekt mij toch wel aan.

Als je nu eens je hoofdrails kunt tekenen en waar je wat precies gepland hebt dan wordt het misschien wat duidelijker, plaatjes zeggen meer dan praatjes he.

Betreft die Helix, waar wringt hem de schoen? Ben even 2 min. creatief met Excel aan de slag gegaan et voila

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #196 Gepost op: 31 augustus 2014, 10:17:46 »
Citaat
daar er geen draaischijf is met maatje 63 cm word dat nog een probleem op de tekening.
Een keerlusje inplannen dus...

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #197 Gepost op: 31 augustus 2014, 10:34:03 »

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #198 Gepost op: 31 augustus 2014, 13:54:03 »
Citaat
daar er geen draaischijf is met maatje 63 cm word dat nog een probleem op de tekening.
Een keerlusje inplannen dus...
Jack er is wel een draaischijf te koop van ( sorry) 53 cm maar deze staat nergens in anyrail als object :D of ik zie hem niet staan, zo'n rolbrug heb ik al wel, weet de maten niet eens van dat ding :D.

Dan dat helix gebeuren, ik heb schijnbaar een rekenblok of hoe ze dat noemen, eigenlijk zoek ik gewoon ergens de maat van zaag op zoveel cm en zoveel cm een strook van 15 cm door schuin en leg ze tegen elkaar, ik heb het wel eens geprobeerd maar dan dacht ik huh zo klein, maar dat kan zomaar zo komen omdat ik nog niet geschakeld heb van 1:22,5 naar 1:87.
Ik zal dadelijk eens een start-doos naar zolder halen misschien dat dat gaat helpen om van dat LGB schaal gebeuren af te komen :)

Daarnaast word de helix van flexrail gemaakt omdat ik de bogen zo groot mogelijk wil houden, dus ik heb weinig aan de standaard R.. rail maten, maar ik zal zo nog eens kijken naar jou rekenhulp, en dan op zolder eens een halve boog van 120 cm gaan maken op een halve plaat en die op gaan delen in 3 stukken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #199 Gepost op: 31 augustus 2014, 14:17:20 »
Met flexibele rails kun je volgens mij elke denkbare cirkel maken. Een ander voordeel vind ik dat je met flex-rail minder stukken rails aan elkaar hoefde te koppelen en derhalve minder kans hebt op storingen. Toch?