Jack, Albert,
Bedankt voor het vertrouwen in dit project

Zo langzamerhand is er, tussen druk thuiswerk door, doorgedacht en ook wat doorgewerkt aan dit project. Vandaag had ik een dagje vrij en is een mijlpaal bereikt: het eerste drijfwerk is van een aandrijving voorzien. Een groot deel (ik denk 80%) is uitdenken, plan verwerpen, nieuw idee, enzovoorts. Dus dat neemt ook de nodige tijd...
Ik heb geen uitgebreide werkplaats of hobby gereedschap; het meeste wordt gedaan met 'gewoon' gereedschap dat ik met beleid gebruik op de fijntechniek... Een verslag van de motor inbouw.
De as van de gebruikte motor is te lang en te dun. Inkorten gaat met de haakse slijper. Een bus om de doorsnede van de as groter te maken, fabriceer ik uit een stukje messingpijp van 2mm buitendiameter. De binnendiameter van de buis maak ik groter met een boortje in de bankschroef, waarop ik de messingpijp met de hand draai.

Dat gaat niet snel en kost wat kracht in de vingers, maar het gaat wel heel gecontroleerd. Deze bus wordt voorzichtig (met een hamer) over de motor-as getikt.

Dan laat ik de motor draaien, en maak ik de as met een vijltje net weer ietsjes dunner, zodat het rondsel er klem overheen past, zonder te breken.

Dan de tandwieloverbrenging. Oorspronkelijk zat er een tandwiel op een lange as schuin naar beneden. Na het nodige puzzelen wil ik dat tandwiel gebruiken als los 'tussentandwiel', zodat de nieuwe motor vooraan en horizontaal kan worden gemonteerd. Een extra lager is dan nodig: een stukje messingpijp van 3 mm. Dan moet de as van het tandwiel iets dunner: in de boor en de vijl en schuurpapier er op.

Daarna wordt de as ingekort en is er een houder nodig voor de motor en het lager van het tandwiel. Dat maak ik uit een stukje styreen, waarin 2 gaten op de juiste afstand worden geboord. De methode: probeer en leer ('trial and error'). Uiteindelijk is zijn er 2 gaten met de juiste afstand (die op rechts).

Dan de motorsteun zelf: die maak ik uit een plakje lood. Dat is makkelijk te bewerken en legt het broodnodige gewicht in de schaal. En dan zijn alle onderdelen van de aandrijving er wel zo'n beetje....
^ motor met rondsel, motor/tandwielhouder, drijfwerk onderstel, motorsteun en stukje karton (om de motorsteun op het onderstel te lijmen).De loden motorsteun lijm ik op het onderstel met gewone hobbylijm van de Action. Nu lijmt metaal-op-metaal niet zo goed, maar karton-op-metaal wél. Dus met een stukje karton tussen onderstel en motorsteun zit dat met deze lijm goed vast (maar is eventueel ook nog los te krijgen). Ook de rest komt op de plek.

Alles laten drogen, en dan een voorzichtige proefrit voordat alles definitief vast zit.

Dat gaat niet zo goed: het blijkt dat het drijfwerk steeds vast loopt. Wielen niet goed gekwartierd, wormwiel van de aandrijving naar de wielen is te los, achterste assen te veel speling... (voor je dat allemaal hebt uitgevogeld en opgelost, ben je zo maar weer een paar uurtjes verder

).
Nu alles even goed laten drogen, en kijken hoe een en ander zich dan houdt.
Het volgende drijfwerk / aandrijving wordt hetzelfde (althans, dat is de bedoeling). Maar dat moet dan eerst nog ontmanteld worden...

Tot zover weer even.
Rob