Bedankt heren,
Van @Wim Corduwener heb ik een mooi pakketje ontvangen: de backplate van de Revell P8 (en nog wat meer van dat bouwpakket er bij).
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-54a.jpg)
Meer dan ik (nu :) ) nodig heb, maar die backplate gaat in deze locomotief. Even pas maken.
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-54b.jpg)
Dat past best mooi! En dan wat kleur
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-54c.jpg)
Nog wat meer pijpfitterswerk....
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-55.jpg)
Dat messing buigen gaat overigens niet altijd goed. Ik heb ondertussen ook wat misbuigsels verzameld.
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-56.jpg)
^ mislukte messingbuigingen: injectorleideinfg n verkeerde vorm, in de goede vorm, maar achteraf te dik draad, messingplaatstukjes en nog meer draad.
Zo heel erg is dat niet: het meeste vind zijn weg wel t.z.t.
Verder ben ik me eens gaan verdiepen in het verven van messing, en dan met name het prepareren van het messing, zodat de verf ook blijft zitten :o
Omdat het gebruik van primer voor Humbrol en Revell verf niet nodig lijkt (maar vaak wel wordt aanbevolen), ga ik een proefstuk doen zonder primer, maar wel met alle andere voorbereidingen.
Intermezzo: gesoldeerd messing verven.
Zoals bij alle verfklussen bepaalt de voorbereiding in grote mate het resultaat. Ik heb het materiaal al gevijld en geschuurd. Het gaat hier dus om de laatste voorbereidingen voor het lakken.
Bij messing wil je oxidatie voorkomen, oxidatie verwijderen en het oppervlak vetvrij maken: dompelen in soda oplossing, wassen met schuur schoonmaakmiddel (Cif of soortgelijk) en afborstelen met afwasmiddel.
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-58.jpg)
^ Soda oplossing, CIF (met oude tandenborstel), afwasmiddel oplossing
Met de soda wordt het zuur uit soldeermiddelen geneutraliseerd. Ik heb mijn proefstukje een kwartiertje in een lauw-warme soda oplossing ondergedompeld. Daarna afspoelen met water, en
Borstelen met CIF. Dit verwijderd de oxidatie op het messing, daarna
Afwassen met afwasmiddel om het schuurmiddel te verwijderen en eventuele laatste vetresten te verwijderen.
Dan afdrogen en goed laten drogen....
Nu mag het messing niet meer worden aangeraakt: vet en zuren op de huid komen anders op het messing, waardoor de verf niet goed hecht e/o later alsnog oxidatie ontstaat.
Ik heb het teststukje geverfd met mat zwart en satijn blauw.
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-59.jpg)
^ De verf is direct op het schone messing gelakt. Ah, een herinnering: even goed stofvrij maken en houden :) !
De verf vloeit en hecht goed genoeg, dus ik ga een en ander zonder primer doen.
Overigens word de volgorde van assembleren en lakken ook nog een puzzel: Met secondenlijm kan niet op gelakt messing of styreen worden gelijmd, en als alles al in elkaar zit, wordt strak afwerken lastiger. Maar de eerste delen hebben al wat kleur...
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-57.jpg)
^ De vuurkist is nog iet geverfd: hier moeten nog leidingen tegenaan worden gelijmd als de ketel en vuurkist worden samengevoegd.
Tot zover weer even...
Rob