H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Eigen bouwprojecten => Topic gestart door: Rob op 17 april 2021, 18:22:50

Titel: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 17 april 2021, 18:22:50
Na het (om)bouwen van TT materieel voor 1:87 meterspoor (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3877.0), kwam het idee om een groter (om)bouw project te doen: een zogenaamde Garratt locomotief. Zoiets als dit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Burma-B-class-800.jpg)


Dit type locomotieven was vooral populair in Afrika en het Verre Oosten. Immers: wat doe je als het vervoer toeneemt en het niet haalbaar is om het uitgestrekte smalspoor (Kaapspoor of Meterspoor) netwerk geschikt te maken voor bredere treinen en hogere asdruk? Dan ga je de lengte in!
Met stoomlocs kom je snel aan de limiet hoeveel drijfwielen je kunt koppelen, dus dan worden dat meerdere drijfwerken die kunnen draaien t.o.v. elkaar. En natuurlijk een grote ketel om genoeg stoom te produceren, maar dan heb je ook een flink vuurtje nodig.
Garratt kwam op het idee de drijfwerken ver uit elkaar te plaatsen, zodat de grote vuurkist tot laag boven de rails kon komen. De voorraden kolen en water komen dan boven de drijfwerken om voldoende druk en adhesie te geven.
Dit ontwerp is met name gebouwd door de Firma Beyer-Peacock, al waren er ook andere fabrikanten. Voor wie de Engelse taal machtig is, is hier een aardige site met geschiedenis, foto's en lijstjes wat er zoal gebouwd is: http://www.beyergarrattlocos.co.uk/source.html (http://www.beyergarrattlocos.co.uk/source.html)

Goed, wat wordt het project. Op bovengenoemde site heb ik gezocht naar een Garratt locomotief ontwerp voor Meterspoor en daarbij TT drijfwerken gevonden die op schaal zouden passen. Ik kwam uit op de "Burma A class" of  "Burma B class" en de drijfwerken van een BTTB BR56.


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Class-GB Drawing-800.jpg)
^ Een tekening met maatvoering van de "Burma B class"


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-01.jpg)
^ De basis-ingrediënten: 2x TT BR56, 2x motor van een railbus.

Het wordt nog even puzzelen hoe ik deze loc ga bouwen. Maar het ontmantelde drijfwerk van de 1:120 BR56 lijkt alvast aardig overeen te komen met het drijfwerk van de 1:87 meterspoor Garratt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-02.jpg)


Tot zover voor nu ...

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 17 april 2021, 19:59:35
Oei ... groots project Rob maar wel een gigantisch mooie. Ik blijf je vol bewondering volgen met dit kunststukje. Succes man. ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 17 april 2021, 21:09:26
Bedankt, Pierre.
Dit is zo'n project waarvan ik nog niet kan overzien hoe het gaat lopen. Gewoon maar beginnen en dan stap voor stap  :-\
Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 17 april 2021, 21:14:40
Bedankt, Pierre.
Dit is zo'n project waarvan ik nog niet kan overzien hoe het gaat lopen...
Het loopt zoals het loopt en we gaan het ontdekken.
Succes!
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: RAIL op 18 april 2021, 12:14:27
Knap project, ik blijf dit zeker volgen.
Ik ben wel benieuwd hoe je alles goed rijdende gaat krijgen.
Versta me niet verkeerd ik twijfel zeker niet aan je kunde hoor.  ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 18 april 2021, 16:02:55
Dank heren,

Ik ben wel benieuwd hoe je alles goed rijdende gaat krijgen.
Ik ook :)

Er zijn in mijn hoofd en grofweg uitmetend wel wat opties gepasseerd. Een centrale motor met cardanassen naar de drijfwerken, één aangedreven drijfwerk of 2 aangedreven drijfwerken met elk een motor.
Ik zit nu op dat laatste spoor. Ben er op uitgekomen dat er een tussentandwiel moet komen tussen motor as en wormwiel naar de wielen. En nu begonnen met tandwielen zoeken en as-diameters aanpassen om dat eens te proberen.
Voordeel is wel: als ik het voor één drijfwerk weet, weet ik het ook voor de andere :)

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 19 april 2021, 18:25:49
Boh, dat is een redelijke joekel! Leuk uitdagend projectje  ;D Succes ermee
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Albert Remijn op 20 april 2021, 12:11:34
Lijkt me práchtig om te maken Rob! Je neemt wel een enorme klus aan denk ik. Maar gezien al je andere posts twijfel ik er niet aan dat je ook dát weer tot een goed einde gaat brengen. Ik zal het zeker volgen hoor !
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 26 april 2021, 17:41:31
Jack, Albert,

Bedankt voor het vertrouwen in dit project  :D

Zo langzamerhand is er, tussen druk thuiswerk door, doorgedacht en ook wat doorgewerkt aan dit project. Vandaag had ik een dagje vrij en is een mijlpaal bereikt: het eerste drijfwerk is van een aandrijving voorzien. Een groot deel (ik denk 80%) is uitdenken, plan verwerpen, nieuw idee, enzovoorts. Dus dat neemt ook de nodige tijd...

Ik heb geen uitgebreide werkplaats of hobby gereedschap; het meeste wordt gedaan met 'gewoon' gereedschap dat ik met beleid gebruik op de fijntechniek... Een verslag van de motor inbouw.

De as van de gebruikte motor is te lang en te dun. Inkorten gaat met de haakse slijper. Een bus om de doorsnede van de as groter te maken, fabriceer ik uit een stukje messingpijp van 2mm buitendiameter. De binnendiameter van de buis maak ik groter met een boortje in de bankschroef, waarop ik de messingpijp met de hand draai.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-03.jpg)


Dat gaat niet snel en kost wat kracht in de vingers, maar het gaat wel heel gecontroleerd. Deze bus wordt voorzichtig (met een hamer) over de motor-as getikt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-04.jpg)


Dan laat ik de motor draaien, en maak ik de as met een vijltje net weer ietsjes dunner, zodat het rondsel er klem overheen past, zonder te breken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-05.jpg)


Dan de tandwieloverbrenging. Oorspronkelijk zat er een tandwiel op een lange as schuin naar beneden. Na het nodige puzzelen wil ik dat tandwiel gebruiken als los 'tussentandwiel', zodat de nieuwe motor vooraan en horizontaal kan worden gemonteerd. Een extra lager is dan nodig: een stukje messingpijp van 3 mm. Dan moet de as van het tandwiel iets dunner: in de boor en de vijl en schuurpapier er op.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-06.jpg)


Daarna wordt de as ingekort en is er een houder nodig voor de motor en het lager van het tandwiel. Dat maak ik uit een stukje styreen, waarin 2 gaten op de juiste afstand worden geboord. De methode: probeer en leer ('trial and error'). Uiteindelijk is zijn er 2 gaten met de juiste afstand (die op rechts).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-07.jpg)


Dan de motorsteun zelf: die maak ik uit een plakje lood. Dat is makkelijk te bewerken en legt het broodnodige gewicht in de schaal. En dan zijn alle onderdelen van de aandrijving er wel zo'n beetje....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-08.jpg)
^ motor met rondsel, motor/tandwielhouder, drijfwerk onderstel, motorsteun en stukje karton (om de motorsteun op het onderstel te lijmen).


De  loden motorsteun lijm ik op het onderstel met gewone hobbylijm van de Action. Nu lijmt metaal-op-metaal niet zo goed, maar karton-op-metaal wél. Dus met een stukje karton tussen onderstel en motorsteun zit dat met deze lijm goed vast (maar is eventueel ook nog los te krijgen). Ook de rest komt op de plek.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-09a.jpg)


Alles laten drogen, en dan een voorzichtige proefrit voordat alles definitief vast zit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-09b.jpg)


Dat gaat niet zo goed: het blijkt dat het drijfwerk steeds  vast loopt. Wielen niet goed gekwartierd, wormwiel van de aandrijving naar de wielen is te los, achterste assen te veel speling... (voor je dat allemaal hebt uitgevogeld en opgelost, ben je zo maar weer een paar uurtjes verder :) ).

Nu alles even goed laten drogen, en kijken hoe een en ander zich dan houdt.
Het volgende drijfwerk / aandrijving wordt hetzelfde (althans, dat is de bedoeling). Maar dat moet dan eerst nog ontmanteld worden...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-10.jpg)


Tot zover weer even.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 26 april 2021, 17:59:01
Je bent een kunstenaar Rob  ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 29 april 2021, 21:32:04
Bedankt Pierre.
(je bent zelf ook aardig bezig met N-locjes uitdeuken, zag ik).

Even een kleine update, grote mijlpaal: ook het tweede drijfwerk is van een motor voorzien.
Met een voorlopig plankje tussen de drijfwerken kan even worden proefgereden en worden de verhoudingen al enigszins herkenbaar.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-11.jpg)

De FINA ketel is over van een TT wagon die ik heb gekannibaliseerd voor de draaistellen van de tender van de Px48s  (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3877.msg63531#msg63531.). De ketel heeft de juiste diameter en gaat op deze loc dienst doen.

Nu bedenken hoe ik het frame ga maken en de drijfwerken ga monteren. Waarschijnlijk wordt dat een mix van messing en styreen...

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Bert Senden op 30 april 2021, 07:51:00
Mooi project.  ;D

Gr. Bert.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 1 mei 2021, 18:24:56
Dank, Bert.

Vandaag eens lekker met messing aan de slag gegaan. Ik hat wat strips van 25mm breed en 0,4mm dik op voorraad.
Eigenlijk was ik een beetje vergeten hoe fijn je met messing kunt werken. Nu komt dat deels omdat ik voorheen messing moest knippen of zagen. Het eerste gaat snel, maar vervormt de messingplaat, het 2e was nogal een klusje. Maar met de haakse slijper gaat het snel en zonder te vervormen :)

Allereest een draaipunt gemaakt. Bij mijn Rivarossi Mallet en Meyer stomers zijn de draaibare drijfwerken van onderaf met een bout en een veertje gemonteerd. Bij een TT loc zag ik een pen naar boven met een splitpennetje er door als draaipunt. Ik ga beide combineren.

Bovenop het drijfwerk komt een plaatje met een 3mm buis er op (de 'pen') Om die buis stevig te monteren sla ik met een spijkertje een gat in de bevestigingsplaat. Daar komt dan een messing spijkertje doorheen, dat gesoldeerd  kan worden.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-12.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-13.jpg)


Het spijkertje wordt van onderaf vast gesoldeerd, het buisje valt over het spijkertje en wordt ook gesoldeerd. In het buisje is een gaatje geboord voor een pen (ik heb geen splitpen in huis), die het pennenveertje op de plek moet houden.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-14.jpg)
^ nu 'doet' het veertje nog niets, het drukt straks de bovenbouw op het draaistel/drijfwerk


Dan het frame. met een paar spijkertjes op een plaatje MDF en een lijmtang worden 2 plaatjes in dezelfde positie op elkaar gehouden, zodat ik in één keer 2 dezelfde frame zijkanten kan maken.
Met het slijpen ga ik ook deels door het MDF. Dat geeft wat meer controle (maar het stinkt wel naar verbrand MDF  :o)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-15.jpg)


Dan gelijktijdig na-bewerken met een vijl.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-16.jpg)


Ook de draaipunten zijn gemaakt. Met een paar spijkertjes op een vlak stukje MDF als sjabloon wordt dan het frame gesoldeerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-17.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-18.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-19.jpg)


En dan even passen hoe het drijfwerk/draaistel past.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-20.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-21.jpg)


De lange pen aan de voorkant verdwijnt straks in de ketel. Het draaipunt voor het achterste draaistel maak ik wat lager: het komt in het machinistenhuis. Maar dat wordt later vanavond. Eerst nog even boodschappen doen en eten...

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: henkiehenk op 1 mei 2021, 20:24:45
rob laatje ook de spanning van de rail via een draadje naar de andere loc gaan (achter ) voor een nog strings vrijere loop over wissels enz
mooi project
gr henk
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 1 mei 2021, 22:16:57
Dank je, Henk

laat je ook de spanning van de rail via een draadje naar de andere loc gaan (achter ) voor een nog strings vrijere loop over wissels enz
Zeker, ook omdat als één motor/draaistel stil staat, de ander niet of nauwelijks door rijdt..
En verder wil ik nog stroom in het middendeel van de loc hebben,  waar ik een geluidsmodule in ga bouwen.

Als de mechanica rond is, ga ik de basis leggen voor de elektriek. Alles is nu provisorisch aangelegd, alleen om te testen.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 2 mei 2021, 16:43:58
Vandaag weer even verder...

De draaipunten zijn definitief op de drijfwerken/draaistellen gemonteerd.
Daarna is op elk drijfwerk de stroomvoorziening naar de motor definitief gemaakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-22.jpg)
^ Er steken nog 2 blanke draden voor de motor uit. Die zijn voor de later te installeren LED verlichting

Vervolgens het geheel gemonteerd (met tijdelijke verbindingsdraden tussen de beide motoren).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-23.jpg)


Dan testrijden. Op het rechte spoor bleek dat nog een flink gewicht op het frame nodig is om de bijde drijfwerken goed en regelmatig te laten lopen.
Dan de uitdaging: een 267mm straal boog en tegenboog.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-24a.jpg)


Daar liep het voorste drijfwerk vast. Wat blijkt: het draaistel veertje zit te strak, door deze er even af te halen, liep de loc wel goed door de beide bogen.

Dus één winding van het veertje afgehaald (ingekort). Nu loopt de loc-in-wording prima.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-24b.jpg)


Dan is het geheel rij-technisch in orde. Nu maar eens de op- en ombouw gaan maken.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 2 mei 2021, 21:01:00
Heel knap Rob. Een prachtig stukje soldeerwerk. ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: RAIL op 4 mei 2021, 14:33:10
Ziet er inderdaad heel degelijk uit.
We blijven met aandacht volgen.  ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 5 mei 2021, 20:18:46
Pierre, Ludwig: bedankt.

Gelukkig is mijn lokale (algemene) hobbywinkel weer open. Daar een 2,5 x 1 mm U profiel gehaald en aan de zijkanten van het frame gesoldeerd. Ook zijn de eerste loodplakken boven de draaipunten gemaakt.

Vandaag zo'n beetje de hele dag bezig geweest met het maken van de vuurkist. Deze hangt in het frame en steekt tot vlak boven de rails. Een fotoverslag...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-25.jpg)
^ Het frame met u profielen langs de zijkanten en loodplakken boven de draaipunten. De vloer van de vuurkist is al gezaagd en gevouwen


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-26.jpg)
^ De vloer met zijkanten


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-27.jpg)
^ Eerst één kant losjes gesoldeerd, zodat de zijwand goed kan worden uitgericht voor deze rondom word vastgezet

Na het solderen van ook nog de voorkant is de vuurkist klaar. Aan de voorkant zit een inham. Dit duidt de tunnel in de vuurkist aan, waar de stoomleidingen naar en van het achterste drijfwerk doorheen lopen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-28.jpg)


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-29.jpg)
^ Door de gaten onderin de vuurkist kan he geluid van een speakertje straks naar buiten


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-30.jpg)
^ Frame, vuurkist en omhulling. Klaar om te worden gemonteerd


Bij lassen wordt wel 'puntlassen' gebruikt om metalen platen aan elkaar te bevestigen. Dan worden gaatjes geboord in één van de platen, en deze gaten worden gelast. Ik dacht: dat kan misschien ook met soldeer: "puntsolderen".

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-31.jpg)
^ Puntsolderen van de vuurkist aan het frame


Met deze ondertussen flinke brokken metaal, kom ik aan het eind van de capaciteit van mijn soldeerbout. De soldeerpunten hielden niet meteen, maar wel nadat ik op het frame ook wat soldeer had gedaan, en zo'n soldeer punt flink lang bleef verhitten. De omhulling van de vuurkist solderen lukt niet meer: die gaat vast met superglue.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-32.jpg)


En dan het frame met vuurkist op het drijfwerk.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-33.jpg)


Bij het origineel was de achterkant van de vuurkist vast recht. Bij mij is deze hol, zodat het frame van het drijfwerk er langs kan draaien.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-35.jpg)


Zo... Flink klusje, maar wel tevreden met het resultaat. Misschien dat ik vanavond nog iets met die stoomleidingen ga doen.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 6 mei 2021, 10:33:26
Mooi stukje huisvlijt en het bouwen met messing gaat je vooralsnog prima af! Dat smaakt naar meer....
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 8 mei 2021, 11:47:34
Bedankt, Jack.

Ja, dat messing vindt ik best lekker werken.
Dus de bovenkant van de vuurkist wordt uit 3 delen messing gesoldeerd. Met wat spijkers als mal wordt de boel bij het solderen op de plek gehouden.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-36.jpg)

Dan komen er nog 2 'vleugels' aan, waarmee de vuurkist in het frame kan klemmen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-37.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-38a.jpg)


De ketel wordt wel van plastic. Aan de kant van de vuurkist komt een rolletje lood.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-39.jpg)


Gewicht en gewichtsverdeling is belangrijk voor goede rij-eigenschappen.
Uit de testritten is gebleken dat een frame met 100 gram gewicht nodig was voor soepel rijden. Theoretisch kom ik op 150 gram. Dit is de theorie:
Elk draaistel weegt nu 75 gram, met het zwaartepunt tussen de 2 voorste drijf-assen. Het draaipunt zit tussen de 2 achterste drijf-assen, dus voor een evenwichtige gewichtsverdeling zou op het draaipunt ook 75 gram moeten rusten. Dan moet het frame dus 2x dat gewicht zijn, met het zwaartepunt in het midden.

Kortom: minimaal gewicht van het frame is 100 gram, streefgewicht is 150 gram. Ik zit ondertussen op 110 gram.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-40b.jpg)


Tot zover weer even...

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 13 mei 2021, 22:19:53
Zo af en toe een paar uurtjes aan de loc gewerkt. Een update.

De voorkant van de ketel krijgt een rookkastdeur. Daarvoor vijl ik de kopse kant van de TT ketelwagon bij. Als sjabloon dient een cent die tijdelijk wordt vastgelijmd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-41.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-42.jpg)
^ Originele ketelwand, bijgevijlde ketelwand, "sjabloonmuntje"


Dan hutje bouwen achterop de loc.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-43.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-44.jpg)


En alvast een beginnetje van de watertank aan de voorkant. Deze valt over de motor heen..

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-45a.jpg)


Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 14 mei 2021, 09:39:09
Ik zeg ... goed bezig Rob! ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Bert Senden op 14 mei 2021, 18:12:17
Mooi mooi.

Gr. Bert.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 17 mei 2021, 21:12:30
Bedankt, Pierre en Bert.

Weer wat voortgang...

De voorste watertank is dichtgemaakt en de dragers op het onderstel zijn gefabriceerd. Ook is de plaat voor de koppeling gemaakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-46.jpg)


De voorkant van de tank heb ik bewust uit styreen gemaakt. Ik denk dat daarmee de LED verlichting wat makkelijker te monteren is.
Daarna de achterste watertank met kolenbunker. Hier was de tekening niet heel duidelijk en ik had geen goede foto van de achterkant GB klasse. Maar met hulp van foto's van de iets kleinere GA en grotere GC kwam ik tot deze vorm...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-47.jpg)


En ik deze wordt gedragen op dezelfde manier als het bij voorste drijfwerk,

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-48.jpg)
^ De achterste kolenbunker/watertank moet nog aan de kopse kanten worden dichtgemaakt.


Dit alles levert al een aardig totaalbeeld op van deze loc.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-49.jpg)


Nu is schoonheid een kwestie van smaak, maar 'elegant' kan ik het ontwerp van deze loc niet noemen. Al spreekt de kloeke en functionele uitstraling me wel erg aan  :-X

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Bert Senden op 18 mei 2021, 06:32:13
Het wordt wat. Mooi gemaakt.

Gr. Bert.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Albert Remijn op 18 mei 2021, 21:11:20
Nog wat toeters en bellen voor de "versiering" Rob!  ( zoals bij de meeste stoomloc's !!!! )
Het wordt tóch een prachtig ding, uniek op de baan, zeker weten !
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 18 mei 2021, 22:19:22
Bedankt Albert en Bert.

Nog wat toeters en bellen voor de "versiering" Rob!  ( zoals bij de meeste stoomloc's !!!! )
Dat klopt Albert. De watertank en kolenbunker liggen nog los, dus die wil ik eerst nog afneembaar monteren. En er kan nog wat gewicht bij.
Daarna is het inderdaad tijd voor ketelringen, stoomleidingen, zandkast, vulgaten, ontluchtingspijpen, veiligheidsventielen (2 stuks op deze loc), trappetjes, luchtpomp, injector, waterpomp, handrails, stoomfluit, verlichting en zoal meer  :D
Dan nog een verfbeurt
En kolen in de bunker, ramen en machinist/stoker en de cabine.
Geluidsmodule erin....

Dus nog genoeg te hobbyen...

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 22 mei 2021, 19:48:40
Weer even een kleine update.

De watertank/kolenbunker achterop is nu ook aan de kopse kant dicht en wordt vastgezet met een magneetje dat kleeft aan een blikken beugeltje over het rondsel van de motor.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-50.jpg)


Dan de ketelringen. Ik snij dunne strookjes van 0.25 mm styreen. Met een mes wordt het styreen alvast voorgekruld door dit over een mes te schrapen (zoals je dat ook met papier stroken kunt doen), en dan op de ketel vastgelijmd.
Ook de steunen aan de voorkant van de ketel, bij de rookkamer, zijn uit styreen gemaakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt51.jpg)


Dan wordt het tijd voor wat leidingen. De stoom retourleiding wort uit 2mm messingpijp gemaakt en komt uit de 'tunnel' van de vuurkist.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-52.jpg)


Aan de bovenkant ook de nodige leidingen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-53.jpg)


De ketel en leidingen zitten allemaal nog los. Ik denk dat ik eerst nog even wat moet schuren (op de foto's zie ik de bobbels van het lijmen van de ketelringen) en alvast wat kleur aanbrengen...
Vanavond gewoon rustig verder, terwijl het Songfestival aan staat :)

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 23 mei 2021, 15:06:07
Dat gaat wel wat worden zo Rob. Top. ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 24 mei 2021, 07:57:37
Knap werk!
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 24 mei 2021, 19:10:17
Bedankt heren,

Van @Wim Corduwener heb ik een mooi pakketje ontvangen: de backplate van de Revell P8 (en nog wat meer van dat bouwpakket er bij).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-54a.jpg)

Meer dan ik (nu :) ) nodig heb, maar die backplate gaat in deze locomotief. Even pas maken.


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-54b.jpg)


Dat past best mooi! En dan wat kleur


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-54c.jpg)


Nog wat meer pijpfitterswerk....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-55.jpg)


Dat messing buigen gaat overigens niet altijd goed. Ik heb ondertussen ook wat misbuigsels verzameld.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-56.jpg)
^ mislukte messingbuigingen: injectorleideinfg n verkeerde vorm, in de goede vorm, maar achteraf te dik draad, messingplaatstukjes en nog meer draad.

Zo heel erg is dat niet: het meeste vind zijn weg wel t.z.t.

Verder ben ik me eens gaan verdiepen in het verven van messing, en dan met name het prepareren van het messing, zodat de verf ook blijft zitten  :o
Omdat het gebruik van primer voor Humbrol en Revell verf niet nodig lijkt (maar vaak wel wordt aanbevolen), ga ik een proefstuk doen zonder primer, maar wel met alle andere voorbereidingen.

Intermezzo: gesoldeerd messing verven.

Zoals bij alle verfklussen bepaalt de voorbereiding in grote mate het resultaat. Ik heb het materiaal al gevijld en geschuurd. Het gaat hier dus om de laatste voorbereidingen voor het lakken.
Bij messing wil je oxidatie voorkomen, oxidatie verwijderen en het oppervlak vetvrij maken: dompelen in soda oplossing, wassen met schuur schoonmaakmiddel (Cif of soortgelijk) en afborstelen met afwasmiddel.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-58.jpg)
^ Soda oplossing, CIF (met oude tandenborstel), afwasmiddel oplossing

Met de soda wordt het zuur uit soldeermiddelen geneutraliseerd. Ik heb mijn proefstukje een kwartiertje in een lauw-warme soda oplossing ondergedompeld. Daarna afspoelen met water, en
Borstelen met CIF. Dit verwijderd de oxidatie op het messing, daarna
Afwassen met afwasmiddel om het schuurmiddel te verwijderen en eventuele laatste vetresten te verwijderen.

Dan afdrogen en goed laten drogen....

Nu mag het messing niet meer worden aangeraakt: vet en zuren op de huid komen anders op het messing, waardoor de verf niet goed hecht e/o later alsnog oxidatie ontstaat.

Ik heb het teststukje geverfd met mat zwart en satijn blauw.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-59.jpg)
^ De verf is direct op het schone messing gelakt. Ah, een herinnering: even goed stofvrij maken en houden :) !

De verf vloeit en hecht goed genoeg, dus ik ga een en ander zonder primer doen.


Overigens word de volgorde van assembleren en lakken ook nog een puzzel: Met secondenlijm kan niet op gelakt messing of styreen worden gelijmd, en als alles al in elkaar zit, wordt strak afwerken lastiger. Maar de eerste delen hebben al wat kleur...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-57.jpg)
^ De vuurkist is nog iet geverfd: hier moeten nog leidingen tegenaan worden gelijmd als de ketel en vuurkist worden samengevoegd.


Tot zover weer even...

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 24 mei 2021, 20:15:40
Lekker bezig Rob en een bofkont  :D die P8 is best mooi.

Ik gebruik voor de verf de enamel kleuren op terpentine basis, die hecht vrij goed aan de resin en zou ook gelijmd kunnen worden, dat kan voor de
kleine prutsdingen wel eens makkelijk zijn  ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 27 mei 2021, 19:34:30
Bedankt, Jack.

Ik gebruik voor de verf de enamel kleuren op terpentine basis, die hecht vrij goed aan de resin en zou ook gelijmd kunnen worden, dat kan voor de kleine prutsdingen wel eens makkelijk zijn  ;)

Suggereer je nu dat ik op de computer 3D ga ontwerpen en dat printen?

Ondertussen is de afneembare kap met cabine en ketel klaar....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-63f.jpg)


Dat ging niet zonder slag of stoot....
Was ik zo gericht op het prepareren van messing, had ik het voorbereiden van de kunststof ketel voor de verf uit het oog was verloren. Die verf zat er niet lekker op en droogde slecht. Toen ik na het schuren van de ketel een nieuwe verflaag er op wilde zitten, kwam de eerste laag weer mee. Dan maar helemaal er af: afkwasten met pure terpentine en afnemen met WC papier...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-60.jpg)


Daarmee heb ik ook het kleurenschema heroverwogen. In plaats van de zwarte ketel, maak ik 'm toch blauw met alleen een zwarte rookkamer....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-61.jpg)


Met de kleur op de ketel en ketelringen, wordt deze samengevoegd (gelijmd) met de vuurkist en cabine. Dat doe ik op het frame, zodat een en ander goed uitgelijnd kan drogen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-62.jpg)


Dan kan de rest ook in de verf...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-63d.jpg)


... de backplate van de ketel er in ...


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-63b.jpg)


en de veiligheidsventielen op de vuurkist.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-63a.jpg)


De ventielen zijn uit messing spijkertjes gemaakt, die met een vijl zijn gedraaid in de boormachine.
Overigens is de voorkant van de cabine, onder het dak, geverfd met een tandenstoker, omdat zelfs mijn kleinste penseel te breed was.

Dan over de messing leidingen. Ik twijfel over de kleur, maar ik vind dat messing op donkerblauw eigenlijk wel sjiek. En mooi opgepoetste locomotieven had je tot aan de jaren 30: machinist, stoker en loc waren een team, en tijdens het opwarmen van de loc werd deze dan met olie en poetslap mooi glanzend opgewreven. Bij de opkomst van museumlijnen is dat oppoetsen ook weer opgekomen. Dus voorlopig hou ik deze loc in 'museumtoestand'. Verweren kan altijd nog - of niet :)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-63e.jpg)


Tot zover weer even.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 4 juni 2021, 17:17:53
Een kleine update.

Een tijdje op zoek geweest hoe ik de verlichting kon maken met zo'n overmaatse schijnwerper voor -en achterop.
Zoiets als op deze loc.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64.jpg)


Ik kon niet zo snel bruikbaar materiaal vinden of bedenken. Totdat ik tegen wat messingkrullen aan liep: restmateriaal van eerder plaatwerk.
Deze in een ringetje gebogen, en op een stukje papier vol laten lopen met PVA lijm. Dat droogt dan hol op....


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64a.jpg)

Na het drogen nog 2x vullen met PVA, en dan het papiertje rondom afknippen

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64b.jpg)


Vervolgens de binnenkant in de witte verf, en een kerst-ledje er in. De draden gaan onderlangs naar achteren en worden vastgelijmd  met -wederom- een stukje papier.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64c.jpg)


Dan laat ik de lampjes vollopen met Faller "water". Dat moet wel 3 of 4 keer worden herhaald om een soort van vlak of bol glas op de lamp te krijgen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64d.jpg)


Dan met 2 andere LEDs op een breadboard even kijken met welke weerstanden de juiste lichtsterkte wordt bereikt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64e.jpg)


De boel in elkaar gesoldeerd en dan even provisorisch op de "tender" gemonteerd om te passen en het effect te bekijken. De koplampen van de donor TT BR56'en doen dienst als de kleinere lampen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-64f.jpg)


Da's niet verkeerd. Nu de boel maar eens schilderen en echt in elkaar zetten.
Ik twijfel nog over de kleur van de lampen: schilder ik het messing zwart, of de 2 zwarte lampen in messingkleur... Het komt allemaal op een blauw vlak.

Rob

Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 4 juni 2021, 20:08:43
Messing!
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 4 juni 2021, 22:17:48
Mooie oplossing van het lampprobleem Rob. Zo zie je maar ... niks weggooien. ;D
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 6 juni 2021, 17:03:03
Messing!
Haha, Wim. Duidelijk :) En dan dit advies van iemand die van verweerd en grauw houdt  :-X
Messing wordt het....

Zo zie je maar ... niks weggooien. ;D
Precies Pierre, als het niet voor het materiaal is, dan toch voor de inspiratie (of voor beide: het was de krul die 't 'm deed :) )

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 6 juni 2021, 22:02:25
Haha, Wim. Duidelijk :) En dan dit advies van iemand die van verweerd en grauw houdt  :-X
Messing wordt het....
Ja maar het is niet mijn loc; het is jouw loc en ik kan mij prima verplaatsen en inleven in jouw stijl van bouwen.
Bovendien zijn dergelijke lampen een beetje de pronkstukken van een locomotief.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 7 juni 2021, 19:44:00
Leuk bedacht met die lampjes, geeft een wat diffuus licht en is toch mooier dan die felle koplampen.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 9 juni 2021, 17:31:02
Bedankt Jack, Wim.

...en ik kan mij prima verplaatsen en inleven in jouw stijl van bouwen.
Bovendien zijn dergelijke lampen een beetje de pronkstukken van een locomotief.
Inlevingsvermogen in andere modelbouwers is inderdaad een van je kwaliteiten, Wim.

Over de pronkstukken (lampen). Aan de achterkant zitten ze er op.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-65a.jpg)


Er zit wel wat kleurverschil tussen messing verf en het echte messing, maar (voorlopig) kan ik daar mee leven.
Over kleur gesproken: ook de rest van de drijfwerken en de watertank en kolenbunker is in de kleur gezet, ondertussen. En de kolen zitten er in.
Aan de voorkant komt de klep om water te vullen, een ont- / beluchtingspijp (denk ik  :-\ ) en de zandkast. Het pijpje is wederom uit een gedraaid spijkertje gemaakt en is vastgezet door deze te verhitten en in het plastic te drukken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt65b.jpg)


Vanavond de voorste lampen solderen en monteren. Dan is alles behalve het frame zo'n beetje klaar.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-65c.jpg)


Maar over de armaturen op het frame, daar heb ik een vraag over. De in Engeland gebouwde stoomlocs zijn over het algemeen vrij "clean": er is weinig te zien aan pompen, luchttanks, en zo meer. Maar wat er dan wel zit? Op een vergelijkbare loc zie ik dit aan de linkerkant.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-66.jpg)


In de blauwe cirkel is volgens mij de generator (voor elektriciteit) te zien.
Maar wat zijn die dingen in de rode cirkel? Ze zitten aan beide kanten. Het lijken wel vijzels/krikken, maar waarom dan?
Wie weet het (zodat ik een idee heb wat ik moet namaken)?.

Kleine update, grote vragen :)

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Anne W op 9 juni 2021, 23:02:43
Beste Rob,

Als het op vijzels/krikken lijkt dan zou het wellicht de afsteuning van de ketel kunnen zijn, verder moet je eens onderzoeken hoe de "afgewerkte stoom" afgevoerd wordt, bij normale loks gaat dat door de schoorsteen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 10 juni 2021, 13:03:49
Hoi Anne,

Bedankt voor het meekijken en -denken.
De afgewerkte stoom gaat bij deze loc inderdaad door de schoorsteen, dus het is iets anders.

Ik heb nog een foto met wat meer inzoom-mogelijkheden gevonden.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-66b.jpg)
^Wat zijn deze 2 "pilaren"?


Ik heb deze dingen bij andere Garratts ook op de voorste watertank zien staan....

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: henkiehenk op 10 juni 2021, 20:35:02
denk dat die leiding voor de water toe voer is van de tank naar de injecateur om de ketel te vullen met water
de vijzels zijn alleen maar om de lock op de rail te zetten bij ontsporing of andere werkzaamheden ,
gr henk
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 10 juni 2021, 21:40:41
Bedankt, Henk

denk dat die leiding voor de water toe voer is van de tank naar de injecateur om de ketel te vullen met water
Klopt, die schuine leiding loopt naar de injecteur bovenop, als ik het goed heb begrepen. En dan zitten er nog wat leidingen om het water van de voorste tank ook naar achteren te krijgen en zo.

de vijzels zijn alleen maar om de lock op de rail te zetten bij ontsporing of andere werkzaamheden ,
Dus toch gewoon 4x een krik voor pech onderweg!
Kan ik me er wel iets bij voorstellen. Als je ergens midden in de jungle uit de rails loopt door bijvoorbeeld een buffel op de rails (er zit niet voor niets zo'n buffelvanger voor en achterop) is er op het enkelspoor ook niet zo maar hulp ter plaatse.
En als ik het goed heb is op de foto ook zo'n punt te zien waar de krik onder gezet kan worden.
Hmm... ik heb ook nog andere onduidelijke dingen bovenop de watertank zien liggen. Misschien iets om die krik te kunnen stutten. Ik kijk eens verder.

Goed ik kan weer met een gerust hart verder fröbelen. Volgens mij kan ik wel iets met de buffers van de TT locs als basis voor de vijzels....

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Anne W op 10 juni 2021, 23:28:06
Beste Rob,

Verhaal krikken, zou kunnen.

Afgewerkte stoom: indien die bij deze lok ook door de schoorsteen gaan moeten er wel leidingen liggen van de bovenkant van de 4 cilinders naar de schoorsteen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Anne W op 10 juni 2021, 23:53:47
Beste Rob,

Wellicht vind je hier https://nl.pinterest.com/jaaphansb/garratt-steam-locomotives/ wat.

Groet, Anne W
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 11 juni 2021, 11:57:44
Hoi Anne, bedankt voor de link.

Afgewerkte stoom: indien die bij deze lok ook door de schoorsteen gaan moeten er wel leidingen liggen van de bovenkant van de 4 cilinders naar de schoorsteen.

De watertank en watertank/kolenbunker staan inderdaad op 'pootjes', zodat er direct boven de drijfwerken ruimte is voor allerlei leidingen. Bij mij wordt de ruimte tussen drijfwerk frame en de onderkant van de watertank/kolenbunker echter opgevuld door de motor en motorsteun....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-65d.jpg)


Van de drijfwerken gaat de stoom via een buigbare verbinding naar het frame, maar dat zit dan uit het zicht...
Verder komt de stoom van het achterste drijfwerk retour via een leiding die door een 'tunnel ' aan de onderzijde van de vuurkist/as-pan loopt en dan naar boven gaat tot in de rookkamer.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-65e.jpg)
^ De brede pijp aan de onderkant is de leiding voor de retour stoom van het achterste drijfwerk

groet,
Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Anne W op 11 juni 2021, 22:17:58
Beste Rob,

Heel goed, het Science Museum in Engeland heeft een Beyer Garrat in zijn bezit.

Groet, Anne W
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 13 juni 2021, 15:44:27
Testritten

Ik heb met deze loc als test al wat heen en weer gereden op korte stukjes recht en gebogen spoor, maar ik wilde ook eens een duurtest doen. Dus even rails in een meanderend gesloten lus op de grond gelegd om de garratt wat langer één kant op (in te) laten rijden.

Daarna een duurtest met een flinke last er achter... Ik heb een trein gemaakt met al het beschikbare rollend materieel voor 12 mm spoor (h0m, verbouwd TT en nog niet omgebouwd TT) en dat geeft een sleep van 20 wagons (30 assen).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-67a.jpg)
^ De Garratt achteruit rijdend vanuit helikopter perspectief

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-67b.jpg)
^ En vooruit rijdend vanuit aan lager standpunt


De loc trekt deze sleep gemakkelijk. Met ruim 300 gram aan gewicht, 8 aangedreven assen en 8 wielen met anti-slipbandjes was grip niet mijn zorg, wel hoeveel de motortjes en overbrenging zouden trekken.
Wat me echter ook opviel is het spanningsverlies op de Bemo rails: op dit rondje van 5 strekkende meter wordt bij 10V voedingsspanning al 1,5V verloren op 2,5 meter van het aansluitpunt. Deze loc trekt een vrij bescheiden 350 mA. Dat is iets om rekening mee te houden als ik ooit nog een smalspoorbaan of modules ga maken.

Kortom test geslaagd, nu weer verder bouwen aan de details op het frame.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Anne W op 13 juni 2021, 22:39:54
Dus meer aansluitpunten maken.

Groet, Anne W
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: iTom op 15 juni 2021, 11:16:20
Knap werk hoor.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 23 juni 2021, 13:32:05
Dus meer aansluitpunten maken.
Precies, Anne. Ik was alleen wat teleurgesteld in het geleidend vermogen van de Bemo rails  :D

Bedankt, Tom

Ondertussen heb ik een eerste poging gedaan om de eerste van vier krikken uit een TT buffer te maken, maar het was nog niet naar de zin. Het moet ook allemaal vrij klein worden: de voet van de krik is hooguit 2 mm breed om op de omloop te passen....

Dus eerst maar eens met de trappetjes aan de gang. Voor ik die maak, kijk ik eerst hoeveel ruimte er eigenlijk is bij de drijfwerken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-68a.jpg)


Dat lijkt precies te passen, als er een trappetje onder de deur van de cabine komt...
Solderen maar.
Ik buig een strip messing van 5 mm breed voor de achterste trapjes en 3mm breed voor de voorste trapjes. Daarop komt een stripje voor de 2e trede.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-68b.jpg)

Na het solderen wordt het stripje van de trede afgeknipt en op maat gevijld. Ook het teveel aan soldeer wordt met de vijl verwijderd.
Dan kan de trap onder het U profiel (of eigenlijk n profiel) van de omloop worden gelijmd. Een stukje styreen zorgt voor de juiste afstand en voldoende lijmvlak.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-68c.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-68d.jpg)


Met de trappetjes op de plek kan het frame in de verf.
Eerst een basis van mat zwart

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-69a.jpg)


Met mat zwarte verf kun je mooi delen laten 'wegvallen'. Ik gebruik het op deze loc bijvoorbeeld om motorsteunen en de te lange frames van de drijfwerken te camoufleren. Maar voor het frame is dat minder wenselijk. Dus krijgt het frame verschillende tinten zwart: glans, mat en teer. En verder donkerbruin voor de stoomretour pijp, blauw voor de bovenkant van het frame en een rode zijkant van de omloop en traptreden.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-69b.jpg)


De laatste details kunnen later bij een gemonteerde loc worden aangebracht. Tijd dus voor de assemblage.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-70b.jpg)
^ De drijfwerken gemonteerd: de veertjes houden de drijfwerken op de plek en zorgen voor een elektrische verbinding van de linkerzijde.

De drijfwerken worden gemonteerd. Elektrisch zijn de wielen aan de linkerkant verbonden met de pinnen van de draaistellen en via de metalen ringen en veertjes met het frame van de loc. Daardoor is er maar één draad door het frame nodig om ook de rechterkant van de wielen te verbinden. Deze draad heeft alvast een aftakking in de de vuurkist voor de nog te maken geluidsmodule.

Vervolgens de drie kappen er op en dan wordt het al wat....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-71a.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-71d.jpg)


Dan staan er nog 3 zaken op het programma:
- De 4 krikken
- De generator aan de linkerkant
- De geluidsmodule

Oh ja, er mag natuurlijk ook nog personeel in de cabine :)

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 23 juni 2021, 16:23:10
Ook al is hij nog niet helemaal klaar ... vind ik het een heel fraaie loc geworden Rob. Petje af daarvoor. ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 23 juni 2021, 18:57:20
Erg fraai en wat een verschil een likje verf kan maken... sowieso knap om dat zelf te bouwen.


Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 23 juni 2021, 19:08:05
Pierre, Jack, bedankt.
Een beetje kleur maakt inderdaad een groot verschil.
Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: henkiehenk op 23 juni 2021, 20:23:38
doe je met de afwerking ook nog de plaat naden en klinknagels er op maken
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Bert Senden op 24 juni 2021, 07:21:09
Heel mooi gemaakt. een heel apart model.

Gr. Bert.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 24 juni 2021, 10:40:43
doe je met de afwerking ook nog de plaat naden en klinknagels er op maken
En nu we het toch over klinknagels hebben: komt er voor op de ketel nog zo’n rond Luik?
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 24 juni 2021, 12:33:26
Bedankt Ben...

Nou, Henk en Wim,
doe je met de afwerking ook nog de plaat naden en klinknagels er op maken
En nu we het toch over klinknagels hebben: komt er voor op de ketel nog zo’n rond Luik?

Klinknagels en plaatnaden komen er niet op. Dat wordt snel te grof, denk ik. Dan moet ik heel smalle, dunne strookjes  geradeerde alu-folie (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3931.0) gaan plakken. Volgens mij is dat zo'n gefriemel om dat netjes te krijgen, dat ik daar niet zo blij van ga worden.
Dat luik? Misschien. Ik heb nog een rookkamerdeur van een P8/BR38 liggen van @Wim Corduwener

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Wim Corduwener op 24 juni 2021, 14:13:53
Há een “rookkamerdeur”. Vandaar dat naar de naam moest zoeken; wij hebben geen rookkamer thuis.  :)
Maar met zo’n rookkamerdeur wordt je loc wel weer nèt wat completer.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 24 juni 2021, 16:44:55
Maar met zo’n rookkamerdeur wordt je loc wel weer nèt wat completer.

Mee eens ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 24 juni 2021, 20:54:05
Maar met zo’n rookkamerdeur wordt je loc wel weer nèt wat completer.

Mee eens ;)

OK, vooruit dan maar.
De rookkamerdeur van de P8 was te groot. Ik heb nog van een ander kapje de voorkant van de ketel afgezaagd, maar die was te klein.
Dan maar de bestaande deur detailleren met PVA lijm. Aangebracht met een tandenstoker in 3 keer levert dat genoeg reliëf op.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-72a.jpg)


Beetje kleur (gunmetal) er op

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-72b.jpg)


Het is misschien wat grover, maar er zit nu ook niet 'te veel' meuk op: de Engelse bouwers deden bijvoorbeeld geen wieltje op de deur.
Eventueel maak ik één en ander alsnog zwart.

Rob


Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Bert Senden op 25 juni 2021, 08:25:31
Tip. Voor een handwiel op de rookkastdeur kun je een stuurwieltje gebruiken uit een oud model autootje.

Gr. Bert.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 25 juni 2021, 09:28:06
Hoi Bert,

Tip. Voor een handwiel op de rookkastdeur kun je een stuurwieltje gebruiken uit een oud model autootje.
Goede tip, maar het origineel heeft juist geen handwiel op de rookkastdeur... :)

(En oh ja, het is rookkast, niet rookkamer  ;D)

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Bert Senden op 26 juni 2021, 08:31:50
Tja. Dan hoort het er ook niet op thuis.
Ik vind het een aparte machine. Ik geloof dat ik er nog ergens een boek van heb.

Gr. Bert.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 29 juni 2021, 12:30:40
Nou Bert,

Ik vind het een aparte machine. Ik geloof dat ik er nog ergens een boek van heb.
Dat was de reden voor mij er één te bouwen  8)

Ondertussen zijn de (voorlopig?)  laatste details gemaakt.

De generator komt van een donor locje, de stoomleiding uit een stukje gestript en zwart geverfd elektrisch draad.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-73a.jpg)
^ De leiding moet ik nog even zwart bijtippen. Ik zie nu ook dat de leiding bij montage een fractie van een millimeter is verschoven :(

De krikken zijn gefabriceerd van TT buffers en strookjes 0,5 en 0,25 mm styreen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-73b.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-73c.jpg)


De krikken zijn voor nu grijs: in het zwart vallen ze een beetje weg,  (zonde van het priegelwerk :) ).
Al met al is aan de linkerkant van de loc nu iets meer te beleven

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-73d.jpg)


De krikken staan nog los, want de kap moet er nog makkelijk af kunnen om de geluidsmodule in de vuurkist te maken. Dat wordt het volgende klusje. Spullenboel daarvoor is besteld.

Tot zover weer even.
Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 3 juli 2021, 13:04:50
Geluid in de loc....

Eerst de speaker ingebouwd met een poging tot een klankkast van karton.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-74a.jpg)


Dan de geluidsmodule in elkaar geklust. Met een voorlopige montage kan de speaker worden getest en worden de verschillende geluidsniveaus ingesteld. Dat is nogal een uitprobeer gebeuren, waarin zowel de geheugenkaart als de ATtiny microcontroller regelmatig moet worden verwijderd om nieuwe geluidsbestanden te laden en de geluidsinstellingen te veranderen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-74b.jpg)


Daaruit blijkt dat het geluid te zwak is. Dus moet er een andere klankkast in. Gelukkig is de achterkant van de vuurkist open, en kan ik een soort van woofer uit karton maken met de toeter naar achteren

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-74c.jpg)


Dat klinkt een stuk beter. Na de laatste instellingen zijn gedaan, wordt de module ingepakt. Dan kan ook de bemanning in de loc en de krikken er op.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-74d.jpg)
^ de arme machinist en stoker moeten het zonder voeten doen: de vloer van de cabine ligt net te hoog


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-74e..jpg)
^ Der Hermann und Heinz moeten nog wel even wennen aan deze vreemde loc.


Goed: het geheel dan op de liniaal en weegschaal.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Garratt-75.jpg)


335 gram gewicht en 25 cm van koppeling tot koppeling.

Dan lijkt de loc klaar, maar de verlichting op de achterkant werkt niet meer. Het lijkt er op dat de beschermingsdiode stuk is (en beide kanten op stroom geleidt). Dat is dan de 2e keer, dus hier is iets structureels mis. Misschien eens een ander type diode proberen...
Als dat is gerepareerd, wordt het tijd voor een filmpje.

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: SuperSylvester op 3 juli 2021, 22:05:41
Erg fraai in elkaar gepriegeld  :D
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Pierre op 4 juli 2021, 14:57:31
Dit is een hele knappe loc geworden Rob. Veel gepiel maar dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen. Top gedaan. ;)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 4 juli 2021, 16:16:29
Jack, Pierre,

Bedankt.
Het was inderdaad lekker priegelen met de haakse slijper en bankschroef  ;)
(en met sleutelvijltje en pincet)

Rob
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: mark mms op 5 juli 2021, 21:04:29
Knap gemaakt! En een unieke verschijning.
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rein op 6 juli 2021, 13:46:15
Chapeau! Dat is een topprestatie.
Wist je trouwens dat er ooit in Nederland ook een Garrat heeft rondgereden? Tussen Maastricht en Vaals bij de LTM. Zie hier: http://www.nmld.nl/nl/artikel/31 (http://www.nmld.nl/nl/artikel/31)
Titel: Re: Zelfbouw Garratt locomotief voor meterspoor
Bericht door: Rob op 6 juli 2021, 23:30:45
Mark, Rein,
Dank voor de lovende woorden.

Wist je trouwens dat er ooit in Nederland ook een Garrat heeft rondgereden? Tussen Maastricht en Vaals bij de LTM. Zie hier: http://www.nmld.nl/nl/artikel/31 (http://www.nmld.nl/nl/artikel/31)
Die was ik inderdaad tegengekomen. Eén van de weinige Garratts op het Europese vasteland. En dat in ons eigene Limburg.

Rob